AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #1 Skrevet 28. september 2014 Da vi ble sammen verken røykte eller snuste han. Omtrent tre år senere begynner han å snuse og nå, tre år senere der igjen, er jeg drittlei snusingen. For det første er det så jævla dyrt!!! 85-90 kr for EN boks og han snuser ca 4 bokser i uka. Jeg blir så irritert, for vi har ikke all verdens råd om dagen og snusingen tar for mye penger. Jeg merker at jeg begynner å lure på om jeg kan si at jeg går fra han hvis han ikke slutter nå. Jeg har bedt han slutte før men han vil ikke. Kommer med unnskyldninger om at det er avslappende osv. Han har helt fint klart seg uten snus før, så det klarer han nå også. Han må bare slutte og komme seg over den verste kneika. Det er vel snakk om ett par dager eller noe så roer suget seg og det blir lettere deretter. Jeg bare gidder ikke det mer. Jeg er sterkt i mot røyking og snusing og har aldri gjort noe av dette selv før. (Bortsett ifra at jeg prøvde et par ganger på fest når jeg var litt yngre) men har aldri brukt det eller vært avhengig. Jeg syns det bare er idiotisk. Og ekkelt. Bare det at samboer snuser har nå begynt å få meg til å tvile på om jeg gidder å leve med en mann som gjør det. Det frister å be han velge. Meg eller snus. Er det feil av meg eller?Anonymous poster hash: aa6ed...5c0 1
Gjest extra Skrevet 28. september 2014 #2 Skrevet 28. september 2014 (endret) Da vi ble sammen verken røykte eller snuste han. Omtrent tre år senere begynner han å snuse og nå, tre år senere der igjen, er jeg drittlei snusingen. For det første er det så jævla dyrt!!! 85-90 kr for EN boks og han snuser ca 4 bokser i uka. Jeg blir så irritert, for vi har ikke all verdens råd om dagen og snusingen tar for mye penger. Jeg merker at jeg begynner å lure på om jeg kan si at jeg går fra han hvis han ikke slutter nå. Jeg har bedt han slutte før men han vil ikke. Kommer med unnskyldninger om at det er avslappende osv. Han har helt fint klart seg uten snus før, så det klarer han nå også. Han må bare slutte og komme seg over den verste kneika. Det er vel snakk om ett par dager eller noe så roer suget seg og det blir lettere deretter. Jeg bare gidder ikke det mer. Jeg er sterkt i mot røyking og snusing og har aldri gjort noe av dette selv før. (Bortsett ifra at jeg prøvde et par ganger på fest når jeg var litt yngre) men har aldri brukt det eller vært avhengig. Jeg syns det bare er idiotisk. Og ekkelt. Bare det at samboer snuser har nå begynt å få meg til å tvile på om jeg gidder å leve med en mann som gjør det. Det frister å be han velge. Meg eller snus. Er det feil av meg eller?Anonymous poster hash: aa6ed...5c0 Ja, det er feil av deg. Ingen ønsker å være sammen med en person som forlanger/krever at den andre skal endre seg. Er dere voksne eller barn? Ønsker han å slutte så må det være hans valg og du kan kan/bør ikke stille et ultimatum om å slutte. Har dere felles økonomi? Endret 28. september 2014 av extra 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #3 Skrevet 28. september 2014 Ja, det er feil av deg. Ingen ønsker å være sammen med en person som forlanger/krever at den andre skal endre seg. Er dere voksne eller barn? Ønsker han å slutte så må det være hans valg og du kan kan/bør ikke stille et ultimatum om å slutte. Har dere felles økonomi? Ja vi har det. Hva mener du jeg kan gjøre da? Er det ikke noe jeg kan si for at han skal slutte? Kan jeg si at snusingen hans faktisk får meg til å tvile på forholdet vårt? Anonymous poster hash: aa6ed...5c0
Gjest extra Skrevet 28. september 2014 #4 Skrevet 28. september 2014 (endret) Ja vi har det. Hva mener du jeg kan gjøre da? Er det ikke noe jeg kan si for at han skal slutte? Kan jeg si at snusingen hans faktisk får meg til å tvile på forholdet vårt?Anonymous poster hash: aa6ed...5c0 Han er ikke voldelig, kriminell, alkoholiker, rusmisbruker, utro eller pengesløser? Hvis ikke, så kan du vel leve med snusingen da ingen er perfekte? Dersom du prøver å tvinge gjennom din vilje så vil du møte motstand uansett. Hva er det som eksplisitt plager deg; selve snusingen, at den koster så mye eller begge deler? Endret 28. september 2014 av extra 1
Betasuppe Skrevet 28. september 2014 #5 Skrevet 28. september 2014 Da vi ble sammen verken røykte eller snuste han. Omtrent tre år senere begynner han å snuse og nå, tre år senere der igjen, er jeg drittlei snusingen. For det første er det så jævla dyrt!!! 85-90 kr for EN boks og han snuser ca 4 bokser i uka. Jeg blir så irritert, for vi har ikke all verdens råd om dagen og snusingen tar for mye penger. Jeg merker at jeg begynner å lure på om jeg kan si at jeg går fra han hvis han ikke slutter nå. Jeg har bedt han slutte før men han vil ikke. Kommer med unnskyldninger om at det er avslappende osv. Han har helt fint klart seg uten snus før, så det klarer han nå også. Han må bare slutte og komme seg over den verste kneika. Det er vel snakk om ett par dager eller noe så roer suget seg og det blir lettere deretter. Jeg bare gidder ikke det mer. Jeg er sterkt i mot røyking og snusing og har aldri gjort noe av dette selv før. (Bortsett ifra at jeg prøvde et par ganger på fest når jeg var litt yngre) men har aldri brukt det eller vært avhengig. Jeg syns det bare er idiotisk. Og ekkelt. Bare det at samboer snuser har nå begynt å få meg til å tvile på om jeg gidder å leve med en mann som gjør det. Det frister å be han velge. Meg eller snus. Er det feil av meg eller?Anonymous poster hash: aa6ed...5c0 Hvis du misliker det så sterkt, så er det riktig av deg å være ærlig så klart! 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #6 Skrevet 28. september 2014 Ja vi har det. Hva mener du jeg kan gjøre da? Er det ikke noe jeg kan si for at han skal slutte? Kan jeg si at snusingen hans faktisk får meg til å tvile på forholdet vårt? Jeg snuser... Jeg synes det er jævlig irriterende av meg selv at jeg gjør det, men er en av de svake som ikke klarer å slutte. Har ikke snust i hele dag, og prøver hver søndag å være tom slik at jeg er sterkere til å slutte hver mandag... Jeg er lei av meg selv, og nei, jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Det er fryktelig mye penger ut av vinduet, når en ser det store bilde av det. Har dere felles økonomi har du full rett på å bli irritert over det. Bortkastet dritt er det det er! Si fra og få han til å slutte, for det er veken positivt for helsa eller økonomien. Anonymous poster hash: c983f...ac4 3
SardintrollReturns Skrevet 28. september 2014 #7 Skrevet 28. september 2014 Han må bare slutte og komme seg over den verste kneika. Det er vel snakk om ett par dager eller noe så roer suget seg og det blir lettere deretter.Anonymous poster hash: aa6ed...5c0 Hadde det vært så enkelt å slutte, hadde tobakkindustrien gått konk for lengst.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #8 Skrevet 28. september 2014 For meg hadde snus eller røyk vært en dealbreaker.. Hadde aldri orka å kysse typen hvis han hadde brukt tobakk.. Anonymous poster hash: 9470f...075 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #9 Skrevet 28. september 2014 Han må bare slutte og komme seg over den verste kneika. Det er vel snakk om ett par dager eller noe så roer suget seg og det blir lettere deretter. Denne kneika kan variere fra avhengighet. Det verste suget kan gå over etter bare noen dager, eller det kan ta mye lengre tid. Han kommer nok til å være irritabel en periode, og det vil eventuelt være viktig at du støtter han på at dette vil fungere. Drikke vann når suget kommer og tyggis hjelper! I tillegg hjelper det å trene. Jeg er ikke helt i mål med å slutte selv ennå, men ha min motivasjon, og det nevnte ovenfor er hjelpende for meg Anonymous poster hash: c983f...ac4
Gjest øst94 Skrevet 28. september 2014 #10 Skrevet 28. september 2014 Hadde det vært så enkelt å slutte, hadde tobakkindustrien gått konk for lengst. Det er faktisk så enkelt. Klarer du de 3-4 første dagene/den første uka, så har du faktisk gjort det. Dog krever de første dagene såpass selvkontroll at du klarer å holde deg unna.
89_ Skrevet 29. september 2014 #11 Skrevet 29. september 2014 Jeg sluttet å snuse for ca. 6 mnd. siden. Var overraskende enkelt. De 80 kr man bruker på en snusboks (ble kjøp en boks annenhverdag her) kunne gått til SÅ mye annet. Jeg kunne gått på restaurant annenhver dag (160 kr) og det hadde blitt sett på som sløsing, mens snus er liksom greit. Men det er klart, noen liker ikke at kjæresten snuser/røyker når man ikke gjør det selv, og det har du helt rett i. Ta det opp med han og forklar hvor mye du faktisk hater det. Om han er oppegående og snill mot deg vil han forstå dette, ellers er det kanskje ikke så mye å ta vare på uansett?
Jolene Skrevet 29. september 2014 #12 Skrevet 29. september 2014 Du kan være ærlig med han, men å kreve kan du ikke. Driver selv å slutter med snus, hadde kjæresten min oppført seg som deg hadde jeg aldri greid å trappe ned/slutte.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #13 Skrevet 29. september 2014 Krev separat økonomi inntil han slutter. Anonymous poster hash: 2ffa6...0ad 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #14 Skrevet 29. september 2014 Du bør nok begrense deg til å ha separat økonomi. Du er ikke moren hans, vet du. Anonymous poster hash: 2cfde...5e3
Surriball Skrevet 29. september 2014 #15 Skrevet 29. september 2014 Det er fullstendig urimelig av deg å kreve at han slutter. Motivasjonen for å slutte må komme innenfra. Det er snakk om en avhengighet, og du risikerer både løgner, krangling, unødvendig påkjenning for ham og skuffelse for deg. Du er dessuten kontrollerende. Bruker dere ellers ontrent like mye penger, eller har du forbruksvaner verdt ca. 1000 kr i uka du har tenkt å umiddelbart slutte med? Samboeren min snuste. Selv om det ikke var hans mest sjarmerende trekk lot jeg det være, men støtta ham da han selv bestemte seg for å slutte. Hadde jeg tvunget ham hadde det bare vært kilde til konflikt mellom oss, og så viktig er det faktisk ikke.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #16 Skrevet 29. september 2014 Ja vi har det. Hva mener du jeg kan gjøre da? Er det ikke noe jeg kan si for at han skal slutte? Kan jeg si at snusingen hans faktisk får meg til å tvile på forholdet vårt?Anonymous poster hash: aa6ed...5c0 Hvis du virkelig mener det så ja, men ikke hvis det bare er en tom trussel. Vær også forberedt på at hvis du sier det kan det også få han til å tvile på forholdet. Anonymous poster hash: 57d07...d59
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #17 Skrevet 29. september 2014 For det første er det så jævla dyrt!!! 85-90 kr for EN boks og han snuser ca 4 bokser i uka. Jeg blir så irritert, for vi har ikke all verdens råd om dagen og snusingen tar for mye penger. Jeg merker at jeg begynner å lure på om jeg kan si at jeg går fra han hvis han ikke slutter nå. Jeg har bedt han slutte før men han vil ikke. Kommer med unnskyldninger om at det er avslappende osv. Han har helt fint klart seg uten snus før, så det klarer han nå også. Han må bare slutte og komme seg over den verste kneika. Det er vel snakk om ett par dager eller noe så roer suget seg og det blir lettere deretter.Anonymous poster hash: aa6ed...5c0 Snuser selv så kan skjønne hva han mener.. Det er vanvittig avslappende og jeg bruker heller penger på snus enn brus/potetgull. Tror også du tar litt feil mtp hvor "lett" det er å slutte, det er en vane og i tillegg får du abstinenser Man bruker gjerne andre ting for å dempe suget. Har dere dårlig råd og har felles økonomi kan jeg se hva du mener Anonymous poster hash: df6f4...b76
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #18 Skrevet 29. september 2014 Det er faktisk så enkelt. Klarer du de 3-4 første dagene/den første uka, så har du faktisk gjort det. Dog krever de første dagene såpass selvkontroll at du klarer å holde deg unna. Det er forskjell på folk. For min del kunne jeg f.eks. lett slutta med sex, men å slutte med snus er utrolig vanskelig. For andre kan det være motsatt. De 3-4 første dagene er ikke det vanskeligste, det er det å ha en sterk vilje over lang tid som knekker meg. Anonymous poster hash: 57d07...d59
Gjest extra Skrevet 29. september 2014 #19 Skrevet 29. september 2014 Det er fullstendig urimelig av deg å kreve at han slutter. Motivasjonen for å slutte må komme innenfra. Det er snakk om en avhengighet, og du risikerer både løgner, krangling, unødvendig påkjenning for ham og skuffelse for deg. Du er dessuten kontrollerende. Bruker dere ellers ontrent like mye penger, eller har du forbruksvaner verdt ca. 1000 kr i uka du har tenkt å umiddelbart slutte med? Samboeren min snuste. Selv om det ikke var hans mest sjarmerende trekk lot jeg det være, men støtta ham da han selv bestemte seg for å slutte. Hadde jeg tvunget ham hadde det bare vært kilde til konflikt mellom oss, og så viktig er det faktisk ikke. Denne kan jeg skrive under på. Min ex begynte å kreve at jeg skulle slutte med snusingen noe som førte til sterke abstinenser hos meg. Disse førte til at jeg var irritabel, vrang og rastløs. Prøvde så langt det lot seg gjøre å slutte, men så ble det bare rot. Å snuse i smug og lyve da hun oppdaget snusingen førte bare til at relasjonen mellom oss ble dårlig. Som en annen skriver her så hadde jeg lett valgt bort sex. Hvis JEG vil slutte med snusing så må det være fordi jeg selv ønsker det, og da er det lettere å opprettholde motivasjonen. Uansett vil alle forsøk på kontroll fra en annen være negativt. Snusing i seg selv er ikke en skade for samfunnet eller samfunnsborgerne. Kjører man bil med snus i munnen så fører ikke det til at de kognitive funksjonene er så svekket at det er uforsvarlig å kjøre bil. Det er farlig med alkohol i kroppen og bilkjøring nettopp fordi bedømmelsesevnen svekkes. Narkotika av alle slag fører også til at man ikke er seg selv. Det jeg prøver å komme frem til at det er langt verre ting samboeren til TS kunne ha brukt. Snusing er noe han kan slutte om HAN vil, og TS bør frastå seg å kontrollere han slik. De kan bli enige om at han opprettet egen konto for sitt forbruk slik at snusingen ikke påvirker den felles økonomien. Her er det langt flere løsninger de kan komme frem til. Å stille ultimatum og det å være villig til å avslutte forholdet på grunn av snus høres for meg ut noe en kontrollfreak kunne ha gjort.
89_ Skrevet 29. september 2014 #20 Skrevet 29. september 2014 Krev separat økonomi så lenge han snuser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå