Gå til innhold

Adams matkasse o.l

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om min oppfatning ang. mat levert på døren stemmer. Er det vanlig nå å droppe handling og planlegging av middager, og bestille på døren?

Jeg kan ikke forstå at folk er så travle/late at de ikke kan gjøre dette selv. Leste nettopp at noen betaler 50kr per kuvert! Folk har for mye penger.

Synspunkt?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mange handler det om at det går i kjappe løsninger uansett, som igjen tilsvarer et ikke bra kosthold.

Andre igjen finnes ikke kreative eller sporty nok til å prøve nye ting, og for dem kan dette være redningen fra et dårlig kosthold.

Skal man allikevel ha lettvinte løsninger foretrekker jeg at folk får et sunnere kosthold ved bruk av mat levert på døren, enn all den hel og halvfabrikata som man da kjøper i stedenfor.

Synes det er et flott tiltak!

• Liker 3
Skrevet

Jeg begynner syv hver morgen på jobb. Hjemme ca kl 18.00. Da er det trening, sosialisering, husarbeid, partner osv.

At jeg da kan slippe å handle mat og få god og sunn mat levert på døren synes jeg er flott.

Jeg slipper å bruke tid på å planlegge ukens måltider og storhandle. Det er verdt 50 lappen ekstra ☺

• Liker 2
Skrevet

Jeg har null inspirasjon til å finne på noe nytt å lage og blir fort matlei. Så for meg er det helt genialt å få oppskfitene og maten levert for en uke om gangen.

Anonymous poster hash: e0c2d...3bf
Skrevet

Jeg tenker at dette sikkert er greit for noen familier, men at det er et tegn på at folk er travle i hverdagen og at matlaging nedprioriteres kanskje... Jeg har for mange spesielle ønsker til å kunne benytte meg av tilbudet. Så syns jeg også at det virker urimelig dyrt sånn sett. Men hva betaler man for? Selve plukking og henting av matvarer, kjøring til og fra butikken, tiden som brukes til dette, planlegging av handling (innkjøpslister o.l.), og oppskrifter på selve middagene. Noen er sikkert mer enn villig til å betale litt ekstra for å få dette. Jeg ønsker mest mulig økologisk mat, minst mulig kylling og svinekjøtt (helst ingenting), havremelk i stedenfor kumelk og annet søtningsmiddel enn sukker + at jeg ønsker å bake eget brød uten gluten. I tillegg ønsker jeg minst mulig gluten i det jeg kjøper sånn generelt. Jeg skulle ønske jeg kunne bestille en slik kasse rett fra en bonde der det var f.eks. bare grønnsaker av god kvalitet, eller rett fra slakteren der jeg kunne plukke vekk fra bestillingen kjøtt jeg ikke ønsker. Tilbake til naturen sier jeg. Lage ting så mye fra grunnen som mulig og matkassen kan hjelpe noen på rett vei, men for meg vil en slik kasse være irriterende, dyr, usunn og være mer ødeleggende enn fornuftig i hverdagen. Heldigvis er vi forskjellig, men jeg mener de norske ernæringsrådene er gammeldagse og absolutt ikke oppdatert på "nyere" internasjonal forskning. En slik matkasse blir etter min mening bare å putte sprøytemidler rett inn i huset til folk, så er man sikre på at det går "åt skogen" med helsen vår. Aksepterer at andre tenker annerledes, men jeg liker absolutt ikke ideen med matkassene slik det er blitt i praksis...

Anonymous poster hash: c8ec4...aec

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle har bil. Da kan det være en deilig avveksling å slippe å bære all maten hjem fra butikken selv.

For ikke å snakke om den kjedelige oppgaven med å bestemme seg for en inspirerende ukesmeny hver uke.

Anonymous poster hash: 9275e...1ae
Skrevet

Ei jeg kjenner sier at de fleste middagene tar nesten en time uansett, og ei annen jeg kjenner sa opp abonnementet sitt fordi de ble lei av den maten og å ikke kunne bestemme maten helt selv.

Anonymous poster hash: 72e76...4f2
Skrevet

Ei jeg kjenner sier at de fleste middagene tar nesten en time uansett, og ei annen jeg kjenner sa opp abonnementet sitt fordi de ble lei av den maten og å ikke kunne bestemme maten helt selv.

Anonymous poster hash: 72e76...4f2

De tar ikke en time. Den lengste vi har hatt tok ca 30 min.

Anonymous poster hash: 09f2e...195

Skrevet

Ei jeg kjenner sier at de fleste middagene tar nesten en time uansett, og ei annen jeg kjenner sa opp abonnementet sitt fordi de ble lei av den maten og å ikke kunne bestemme maten helt selv. Anonymous poster hash: 72e76...4f2

Her kommer det jo også veldig an på hvor effektiv man er på kjøkkenet. Jeg lager de aller fleste retter utrolig mye raskere enn mannen min, selv om vi lager middag like ofte begge to og dermed burde ha like mye "trening" i å lage mat.

Anonymous poster hash: 7e646...864

Skrevet

Vi er superfornøyde med Adams matkasse. Ja det er dyrere, men siden vi alltid handler så mye annet unødvendig når vi er på butikken, sparer vi likevel penger på det. Jeg er elendig på middag og lager det jeg har lyst på der og da om jeg skal styre dette selv. Da blir det som regel Taco, lasagne, carbonara og mye annet "drittmat". Etter vi fikk matkasse har jeg gledet meg til middag og det er ikke en eneste matrett som ikke har falt i smak. I tillegg merker jeg på kroppen at dette er mer nyttig og næringsrik mat for meg.

vi har det ikke hver uke pga turnusarbeid, men har brukt opp igjen de oppskriftene vi har likt ekstra godt på egenhånd. Er skikkelig kresen og skeptisk til ny mat, men nå har jeg tatt i bruk søtpotet, bulgur, bønner ol mye i matlagingen.

Konseptet passer nok ikke alle, men for oss har det bare vært positivt og jeg gleder meg til middag hver dag.

Skrevet

Vi har prøvd to forskjellige i noen uker. Det var for å prøve litt middager vi ikke hadde tenkt på å prøve ellers. Har fått noen nye favoritter som vi har laget igjen senere. Men ser ikke på dette som en varig løsning. Kun en inspirasjon i ny og ne. På de fleste slike, så kan man se hvilke middager som skal være den uken før man bestiller/avbestiller.

Skrevet

De tar ikke en time. Den lengste vi har hatt tok ca 30 min.

Anonymous poster hash: 09f2e...195

Vi hadde godtlevert, og der kunne man velge mellom ulike menyer etter hvor lang tid man ønsket å bruke på matlagingen.

Skrevet

Er superfornøyd med de! Har originalkassen for 2 personer, men det er bare meg i huset :) Spiser det samme i to dager, så mat for 3 dager, varer i 6 dager for meg!

Bruker det fordi jeg slipper å gå så mye i butikken, har ikke bil, så da er dette greit. Også får jeg prøvd så mye forskjellig som jeg ALDRI selv hadde laget! Så det er kjempefint for inspirasjonen sin skyld. og alle retter har falt i smak så langt :)

Dersom noen vil prøve kan jeg verve personer, så det er bare å si ifra :)

Skrevet

Vi har prøvd, men det falt ikke helt i smak. Liker konseptet, men ikke maten. Syntes det var mye bra mat med fokus på sunn og kortreist mat. Men jeg er kresen, barna var heller ikke særlig imponerte.

Anonymous poster hash: 45c31...e49
Skrevet

Jeg har litt lyst til å prøve en sånn kasse, men synes det ser litt tungvindt ut jeg. Siden det virker som om det er så lite grønnsaker med. Jeg har sett på eksemplene som vises på nettsidene. Femdagerskassen inneholder mer kjøtt og fisk enn vi spiser på en uke, men også MYE mindre grønnsaker. Og vi er to voksne og to små barn. Hvordan gjør andre det? Er det nok grønnsaker? Og hvis ikke, hvis dere må i butikken og kjøpe "matchende" grønnsaker, forsvinner ikke litt av poenget med levering på døra?

Skrevet

Jeg tenker at dette sikkert er greit for noen familier, men at det er et tegn på at folk er travle i hverdagen og at matlaging nedprioriteres kanskje... Jeg har for mange spesielle ønsker til å kunne benytte meg av tilbudet. Så syns jeg også at det virker urimelig dyrt sånn sett. Men hva betaler man for? Selve plukking og henting av matvarer, kjøring til og fra butikken, tiden som brukes til dette, planlegging av handling (innkjøpslister o.l.), og oppskrifter på selve middagene. Noen er sikkert mer enn villig til å betale litt ekstra for å få dette. Jeg ønsker mest mulig økologisk mat, minst mulig kylling og svinekjøtt (helst ingenting), havremelk i stedenfor kumelk og annet søtningsmiddel enn sukker + at jeg ønsker å bake eget brød uten gluten. I tillegg ønsker jeg minst mulig gluten i det jeg kjøper sånn generelt. Jeg skulle ønske jeg kunne bestille en slik kasse rett fra en bonde der det var f.eks. bare grønnsaker av god kvalitet, eller rett fra slakteren der jeg kunne plukke vekk fra bestillingen kjøtt jeg ikke ønsker. Tilbake til naturen sier jeg. Lage ting så mye fra grunnen som mulig og matkassen kan hjelpe noen på rett vei, men for meg vil en slik kasse være irriterende, dyr, usunn og være mer ødeleggende enn fornuftig i hverdagen. Heldigvis er vi forskjellig, men jeg mener de norske ernæringsrådene er gammeldagse og absolutt ikke oppdatert på "nyere" internasjonal forskning. En slik matkasse blir etter min mening bare å putte sprøytemidler rett inn i huset til folk, så er man sikre på at det går "åt skogen" med helsen vår. Aksepterer at andre tenker annerledes, men jeg liker absolutt ikke ideen med matkassene slik det er blitt i praksis...

Anonymous poster hash: c8ec4...aec

Du har tydeligvis ikke fått med deg Kolonihagen, de leverer kun økologisk mat.

Anonymous poster hash: 0fc38...6e5

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt poenget med det. Man må jo faktisk uansett på butikken for å handle basisvarer og annen mat enn middag, så at man slipper unna handling stemmer jo ikke. Med litt planlegging skal man være ganske evneveik om man ikke klarer å finne oppskrifter og skrive en handleliste og faktisk følge den...

Det sier seg vel egentlig selv at man ikke sparer penger på å bruke disse tilbudene. Du betaler jo faktisk en god del for at noen skal gi sende deg noen oppskrifter sammen med grønnsaker/kjøtt/fisk i riktig mengde i en eske, de gjør det ikke gratis.

Anonymous poster hash: 57d78...d79
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...