Gå til innhold

Det er ikke overvektiges feil at vi er feite!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg føler vi overvektige får alt for mye kritikk i forhold til egen vekt. Jeg har prøvd mange treningsprogram, men blir lei av at ingenting funker selv etter mange uker. Jeg har prøvd slankekurer, byttet brus med light brus, lav-karbo og avføringsmidler. Men vekta er og forblir den samme, ja nærmere opp enn ned...

Jeg føler det er et offentlig ansvar alle har at butikkene selger usunn lett tilgjengelig mat. Det som er sunt er ofte mye dyrere og vanskelig å finne. Trening koster mye og det er lagd et stort marked av oss som sliter med vekta - Husk at vi feite bidrar til mange arbeidsplasser. I tillegg frister butikkene med store tilbud på sjokolader, potetgull og brus til super tilbud, selvsagt kjøper vi det som er billig, ihvertfall når man går på trygd.

Nei folk må skjønne at det IKKE er vår feil, men noe samfunnet underbevisst oppfordrer til. Det kreves at du er og i tillegg ser bra ut i bikini-sesongen. Og alle vet jo at stress fører ofte til økt vekt. så slutt å kritiser oss overvektige. Slanke folk vet ikke hvor vanskelig dette er... Hva synes dere?

Endret av Cowboy Lotte
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker på om dette er et troll eller noen som nettopp har oppdaget dette forumet og villig stikker hånden inn i et vepsebol...

Dette er diskutert mange ganger. Og det er flere overvektige på forumet (f.eks. Silfen) som, forfriskende nok, har poengtert at egen overvekt er deres egen feil.

Jeg handler i de samme butikkene som alle andre og handler ikke sjokolade og chips hver dag. Jeg bruker ikke en krone på trening, jeg går ute. Og overvekt handler om overstadig inntak av mat - trening hjelper deg, men du er ikke avhengig av det for vektnedgang.

Det finnes medisinske tilstander som påvirker vekten og leder til at enkelte sliter litt mer med vektnedgang enn andre. Men det er ikke umulig.

Jeg kan avkrefte dine "metoder" med en gang.
- "Slankekur" hjelper deg ikke. Du må endre din livsstil - gradvis, men permanent.

- Lavkarbo og lettbrus leder ingen steder, det er totale kaloriinntak som teller, og du må telle.

- Avføringsmidler dytter bare maten raskere ut, du tar til deg kaloriene som ellers.

Anonymous poster hash: 79a55...560
  • Liker 25
Skrevet

Jeg trener gratis utendørs, finner alltid sunn mat i butikken ( har du sett i grønt- avdelingen og kjøtt- og fiskedisken?), og er ikke overvektig. Har vært det tidligere i livet derimot, men det var min egen feil - ikke butikkenes, treningssenterene, eller noen andre sin feil. Det er ditt ansvar, ikke mitt. Altså ja, det er din feil at du er overvektig, du må gjøre noe med det selv, men det krever innsikt i de feilene man begår og kunnskap om hvordan man skal snu, noe som alle har tilgang til gjennom internett f.eks.

Anonymous poster hash: ee576...3f4

• Liker 15
Skrevet (endret)

Trening hjelper, så klart ikke med en gang. For noen tar det lang tid, andre tar det kort tid. Aldri gi opp selv om du føler det ikke skjer noe. For det gjør det. Trening er ikke bare viktig for å gå ned i vekt heller. Trener man godt og får god forbrenning så kan man spise hva som helst uten å legge noe særlig på seg. Vertfall sånn jeg opplever det. Jeg varierer mellom sunt og usunt. Spiser ikke kun sunn mat og spiser ikke kun usunn mat. Men jeg trener hardt for jeg er avhengig av muskler og sixpack :P Alle har jo forskjellig forbrenning også, noen har lite og noen mye. Jeg har alltid hatt stor forbrenning, ligger i familien. Men alle får hvis de trener og ikke gir opp etter noen uker! Trening skal vi aldri slutte med! Er det for dyrt å gå på treningsstudio så tren hjemme. Mange måter å trene på!

Jo folk bestemmer selv over sin egen kropp og hvordan man vil ha kroppen.

Endret av Blåtime
Skrevet

TS hvis ikke innlegget er ironisk ment burde du virkelig begynne å ta ansvar for egen helse. Ingen andre kommer til å ta anvar over den for deg.

• Liker 17
Skrevet

Ja, uff. Er butikken sin feil som selger godteri billig osv. :bond:

Må være troll. :glare:

• Liker 3
Skrevet

Hvis det er butikkens feil, hvorfor er vi ikke ALLE feite?

• Liker 15
Skrevet

Det hjelper ikke akkurat å gi opp etter et par uker når man vil ned i vekt, vi snakker måneder og ikke år for noen.

Energi inn/energi ut=enkelt forklart. Spis sunnere og mindre og beveg deg mer.

Ang det med butikkene så har du delvis rett. Det er dessverre sånn at mange velger å kjøpe inn junk food enn å lage fra bunnen av fordi det enkelte ganger kan være billigere,men godterihylle argumentet holder ikke, du selv må velge om du skal strekke ut hønda og ta den sjokoladen. Alle valg er dine og ingen du kan legge skylden på.

• Liker 5
Skrevet

Mja, både og. Etter å ha lese Gary Taubes "Hjelp vi blir tjukkere", har jeg fått en annen holdning til overvektige. Tidligere tenkte jeg ofte at overvektige er late. Da hadde jeg en "alle mennesker fungerer på samme måte"-innstilling. Nå forstår jeg at det ikke er tilfellet. Det er MYE som spiller inn på hvorvidt man blir overvektige eller ikke. Mange spiser feil mat, og ville vært slanke dersom de spiste riktig (som vil si mindre karbohydrater, i følge Taubes). Andre er store pga for eksempel arv eller hormoner. Selv disse kan spise seg slanke og friske, men de må være strengere med kosten. Mantraet "du er stor fordi du spiser mye" endres til "du spiser mye fordi du er stor". Man hører på kroppen, og spiser det kroppen trenger for å holde vekten.

Du har sikkert prøvd "alt", men jeg tror ikke du har hatt rett innstilling. Eller nok kunnskap. Alle kan gå ned i vekt, du må bare finne ut hvilken metode som passer best for deg. Spis mindre og tren mer er nok ikke svaret, menneskekroppen er mer kompleks enn det.

Det blir dessverre feil å legge fra seg all skyld, selv om jeg synes at butikker gjør det vanskelig å velge vekk usunn mat. Sukker er avhengighetsskapende for mange, og da er det utrolig lett å røske med seg en sjokolade ut av butikken.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg er overvektig selv og jeg ser hvordan du kan tenke på den måten som du gjør. Men, man har som en voksen person, ansvar for egen helse. Selv om butikkene gjør det sånn at man har lettere tilgang til usunn mat enn sunnere mat, så må man ha viljestyrke nok til å la være å kjøpe det. Det er selvsagt enklere sagt enn gjort, siden sunnere mat ofte er dyrere.

Men man kan jo fint trappe ned på å kjøpe blader, aviser, kino og kafe` besøk og andre ting man egentlig ikke har behov for i en periode, hvis man bruker dette på å kjøpe frukt og grønt (finnes masse godsaker der), fisk, økologisk mat osv. Man må ofre litt for å gjøre enkelte ting. Spørsmålet er om man er villig til det.

Og trengingssentre vet å ta seg betalt, men man må jo ikke gå på et treningssenter for å trene. Man kan fint begynne med å gå turer, jogge, sykle m.m.

Jeg har ikke selv prøvd slankekurer, da jeg ikke har noen som helst tro til dem. De er bare full av løgn og fanteri som et selskap har funnet på for å tjene penger. Det eneste som virker er å spise sunt og være i bevegelse. Det må ikke være dyrt. Det er vanskelig og jeg vet at dette virker, for jeg har prøvd dette før, men viljestyrken er ikke sterk nok til å holde det gående. Men det er min egen feil.

Skulle tatt seg ut hvis jeg hadde klaget til butikken vår for at usunn mat, brus, snop og snacks er billigere og lettere tilgjengelig enn det sunnere altnernativet...

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Hva jeg synes? Jeg synes det er bullshit.

Det er klart at butikker frister med usunne varer, og at det usunne ofte er enklere og rimeligere, jeg motsier deg ikke der. Og det er klart at butikkene/samfunnet kunne gjort noe med dette for å hjelpe de som har vanskelig med å motstå fristelsene, på samme måte som alkohol/øl blir plassert i skjerma rom.

Og det er sant at mange vokser opp der mat blir sett på som belønning, og en måte å kose seg på, og at mye av det sosiale i dag handler om å møtes for lunsj/middag eller kose seg en fredagskveld med pizza og noe digg, man har så utrolig mye fristelser rundt seg hele tiden, og det er klart dette gjør det vanskelig.

Men, vi er voksne mennesker! Vi må selv ta ansvar for våre liv. Det er klart jeg har mange grunner til at jeg er overvektig. Pga av sånn og sånn så er det vanskelig å sånn og sånn. Siden sånn og sånn så klarer jeg ikke å sånn og derfor blir det sånn. Jeg sier ikke at overvektige ikke har gode grunner til at ting blir ekstra vanskelige for dem, og jeg sier ikke at det for alle er lett å holde seg normalvektig, eller at det er enkelt å gå ned i vekt. Men at jeg er feit kan ikke skyldes på andre enn meg selv.

Skrevet

Godteri er ikke billig, det er bare noe du tror.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mja, både og. Etter å ha lese Gary Taubes "Hjelp vi blir tjukkere", har jeg fått en annen holdning til overvektige. Tidligere tenkte jeg ofte at overvektige er late. Da hadde jeg en "alle mennesker fungerer på samme måte"-innstilling. Nå forstår jeg at det ikke er tilfellet. Det er MYE som spiller inn på hvorvidt man blir overvektige eller ikke. Mange spiser feil mat, og ville vært slanke dersom de spiste riktig (som vil si mindre karbohydrater, i følge Taubes). Andre er store pga for eksempel arv eller hormoner. Selv disse kan spise seg slanke og friske, men de må være strengere med kosten. Mantraet "du er stor fordi du spiser mye" endres til "du spiser mye fordi du er stor". Man hører på kroppen, og spiser det kroppen trenger for å holde vekten.

Du har sikkert prøvd "alt", men jeg tror ikke du har hatt rett innstilling. Eller nok kunnskap. Alle kan gå ned i vekt, du må bare finne ut hvilken metode som passer best for deg. Spis mindre og tren mer er nok ikke svaret, menneskekroppen er mer kompleks enn det.

Det blir dessverre feil å legge fra seg all skyld, selv om jeg synes at butikker gjør det vanskelig å velge vekk usunn mat. Sukker er avhengighetsskapende for mange, og da er det utrolig lett å røske med seg en sjokolade ut av butikken.

Takk for seriøst svar :) Ja mener ikke det kun er samfunnets feil, men er ikke bare overvektiges pga arv og miljø. Selv har jeg arvelig svært lav forbrenning, så må passe på å spise 4 ganger om dagen ellers får jeg forstoppelse og da stopper jo alt opp og står på stedet hvil lenge. Så det å slutte å spise hjelper ikke, selv om mange tror det. Men det å finne den riktige balansen er så vanskelig. :-/

Endret av Cowboy Lotte
Skrevet (endret)

Hvis det er butikkens feil, hvorfor er vi ikke ALLE feite?

Jeg mener kun at det delvis er det, pga marked og konkurranse tydelig er viktigere enn folks helse. Særlig hvis du i begynnelsen av livet er påvirket av arv og gener som gjør deg til et automatisk offer for et slik marked.

Høres kanskje rart ut for noen, men jeg mener butikker kunne sluttet å solgt så mye godteri og snop og heller hatt egne butikker som solgte disse, da ville det vært mye lettere for oss svake som må snu på hver krone. Da ville det istedet blitt marked for hvem som solgte de sunneste varene på butikkene.

Er bare et forslag for at overvektige skal få det bedre :-)

Endret av Cowboy Lotte
Skrevet

Jeg mener kun at det delvis er det, pga marked og konkurranse tydelig er viktigere enn folks helse. Særlig hvis du i begynnelsen av livet er påvirket av arv og gener som gjør deg til et automatisk offer for et slik marked.

Høres kanskje rart ut for noen, men jeg mener butikker kunne sluttet å solgt så mye godteri og snop og heller hatt egne butikker som solgte disse, da ville det vært mye lettere for oss svake som må snu på hver krone. Da ville det istedet blitt marked for hvem som solgte de sunneste varene på butikkene.

Men det er jo ingen som tvinger deg til å kjøpe godteri, chips osv. Du velger helt selv hva du vil kjøpe når du er inne på butikken. :jolie:

• Liker 4
Skrevet

Hvis du er så svak som du påstår, hvordan ville du hindret deg selv fra å gå inn i en godtebutikk?

• Liker 7
Skrevet

Men det er jo ingen som tvinger deg til å kjøpe godteri, chips osv. Du velger helt selv hva du vil kjøpe når du er inne på butikken. :jolie:

Men jeg tenker på fremtiden til alle barna som skal vokse opp med slikt det er nå. Må jo være lov å tenke nytt. Særlig hvis det kan gi bedre helse til våre neste. Kommer jo ikke videre ved å dvele med de systemene som ikke fungerer. :-/

• Liker 1
Skrevet

Jeg er feit. Det er min egen feil.

Blir for dumt å skylde på andre for din egen overvekt.

Jeg kunne spist MYE sunnere enn jeg gjør nå, i tillegg til at jeg ikke har trent på over to år. Derfor er jeg feit.

Anonymous poster hash: 08be7...382
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis du er så svak som du påstår, hvordan ville du hindret deg selv fra å gå inn i en godtebutikk?

Hadde nok greid det pga hadde følt skam av å gå inn i slik butikk med tanke på vekta mi. Hadde ikke lyst å bli sett i en slik sammenheng. Men det viktigste er at jeg kun hadde kjøpt sunne varer til konkurransedyktige priser i dagligvaren min. :)

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 1
Gjest Lite nytt
Skrevet

Butikkene gjør det langt fra lettere med sine tilbud.

Mitt tips for å unngå slikt: Planlegg måltidene dine, skriv handleliste (holde deg til denne!), dra på butikken med full mage.

Da jeg var på mitt tyngste brukte jeg veldig lang tid på å komme meg ned i vekt. 1,5 år på 15 kg. MEN, jeg gikk ikke på diett. Jeg la om livsstilen min, og det tar tid! Det krever tålmodighet, man går på noen smeller. Da må man komme seg opp igjen!

Ikke si på torsdag etter en sprekk: På mandag skal jeg tilbake igjen. GJør det med en gang, ikke vent! Hver dag er en ny mulighet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...