Gå til innhold

Synes synd på katten til kjæresten min!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kjæresten min har en katt som nesten aldri får gå ut, fordi han mener han er for redd for at katten skal komme bort. Så katten hans lever livet med å bare oppholde seg på stua og kjøkken. Å får av og til gå ut på verandaen som er i andre etasjen. Å han mener at han "snur om" katten sin til å sove på natten og være våken om dagen?! Skjønner ikke helt hvordan han liksom får til det jeg da men!

Greia er at jeg som selv har hatt katt hele livet syns dette er heeeelt feil måte å ha katt på! Jeg syns katter skal få være ute så mye de vil å være aktiv, klatre i trær, fange fugl osv. Å også få gjøre dette på nattestid om de vil, men neida det får ikke katten til kjæresen min lov til. Synes synd på den jeg. Flere som er enig i at hans hold av katt blir feil?

Anonymous poster hash: 2402e...7c8

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Enig med du. "Innekatt" kan til nød forsvares dersom man er usedvanlig flink til å aktivisere den, og hele hjemmet er fylt opp av klatrestativer og lignende, men i utgangspunktet er det dyreplageri. De færreste som har innekatt har viljen, tiden og overskuddet til å aktivisere en katt så mye som den kunne gjort på egen hånd, dersom den fikk være ute, dersom den fikk være "en katt". Derfor har innekatter typisk også mye adferdsproblemer: klore i gardinger, pisse hvor de ikke skal, henge på vinduet, ødelegge ting, rive ting ned. De kjeder seg, rett og slett, går fra vettet.

Endret av Iben
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har innekatt, så har derfor, som du kanskje skjønner, inne noe prinsipielt imot innekatthold. Døgnrytmen til pus synes jeg dog en eier skal la være i fred. Her liker dog katten å sove når jeg sover, enten det er på natten eller midt på dagen.

Anonymous poster hash: b289c...d50
  • Liker 3
Skrevet

Han aktiviser ikke katten i det heletatt! Katten ligger bare i vinduskarmen eller på et bord hele dagen lang! Huff

• Liker 2
Skrevet

Han aktiviser ikke katten i det heletatt! Katten ligger bare i vinduskarmen eller på et bord hele dagen lang! Huff

Be ham skaffe seg en potteplante i stedet.

• Liker 6
Skrevet

Be ham skaffe seg en potteplante i stedet.

Jeg vet seriøst ikke om jeg skal gråte eller le! Det er så sant det du skriver.

Skrevet

Jeg vet seriøst ikke om jeg skal gråte eller le! Det er så sant det du skriver.

Bare begynn å ha katten ute, så finner vel typen din ut etterhvert at det går greit allikevel. Hvis han er så nervøs for at katten skal komme bort, kan han jo skaffe seg en GPS tracker til den.

Skrevet (endret)

Jeg har to innekatter (vi bor i 4 etasje), men jeg ser ikke noe problem med at denne katten skal få være utekatt. Katter kommer hjem igjen. Hvis han er så redd for at katten skal forsvinne, så kan han, selv om det kanskje virker litt dumt, å ta katten i bånd de første gangene katten får gå ut. Dette for å gjøre katten vant med å gå ut i begynnelsen. Dette har min mor gjort med andre katter som vi har hatt, når vi skulle gjøre dem vant til å være ute. Etter hvert gikk de ut alene og var ute i flere timer og kom hjem.

Døgnrytmen bør katten få ha i fred. Våre katter sover en del på dagtid eller bare daffer og blir aktiv på kvelden/natten. Dette er helt normalt for innekatter vil jeg si, da de ikke får like mye aktivitet som utekatter. Våre katter sover for det meste ute på altanen vår. Der har de sitt eget private område.

Hvis han ikke har masse katteleker, klorestolper og aktiverer katten minst en halvtime hver dag (har lest dette om innekatter), så er det dyreplageri.

Men som sagt, å ikke la katten gå ut fordi han er redd for at katten skal forsvinne, prøve å forandre på kattens døgnrytme og i bunn og grunn ikke legge tilrette for katten, er dyreplageri. Katter er selvstendige dyr og er egentlig ikke skapt for å være innedyr med mindre man som dyreeier kan fylle/erstatte aktivitetsbehovet. Og jeg ser ikke at det blir oppfylt i denne situasjonen.

Er dette hans første katt? Jeg er oppvokst med katter, og har hatt katt så og si hele livet.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Skrevet

Bare begynn å ha katten ute, så finner vel typen din ut etterhvert at det går greit allikevel. Hvis han er så nervøs for at katten skal komme bort, kan han jo skaffe seg en GPS tracker til den.

Jeg er tør ikke slippe den ut for han kommer til å klikke om den forsvinner, å da blir det min feil.. Men ja jeg har faktisk tenkt det selv at han kunne ha skaffet seg GPS utstyr, men tror uansett han ikke hadde likt det heller for katten kan jo også bli påkjørt.

Når jeg flytter inn hos kjæresten å får meg egen katt så skal han vertfall få se hvordan det skal gjøres. Min katt skal få gjøre akkurat som den vil. Håper da han ser hvor my bedre min katt har det i forhold til hans

Skrevet

Jeg har to innekatter (vi bor i 4 etasje), men jeg ser ikke noe problem med at denne katten skal få være utekatt. Katter kommer hjem igjen. Hvis han er så redd for at katten skal forsvinne, så kan han, selv om det kanskje virker litt dumt, å ta katten i bånd de første gangene katten får gå ut. Dette for å gjøre katten vant med å gå ut i begynnelsen. Dette har min mor gjort med andre katter som vi har hatt, når vi skulle gjøre dem vant til å være ute. Etter hvert gikk de ut alene og var ute i flere timer og kom hjem.

Døgnrytmen bør katten få ha i fred. Våre katter sover en del på dagtid eller bare daffer og blir aktiv på kvelden/natten. Dette er helt normalt for innekatter vil jeg si, da de ikke får like mye aktivitet som utekatter. Våre katter sover for det meste ute på altanen vår. Der har de sitt eget private område.

Hvis han ikke har masse katteleker, klorestolper og aktiverer katten minst en halvtime hver dag (har lest dette om innekatter), så er det dyreplageri.

Men som sagt, å ikke la katten gå ut fordi han er redd for at katten skal forsvinne, prøve å forandre på kattens døgnrytme og i bunn og grunn ikke legge tilrette for katten, er dyreplageri. Katter er selvstendige dyr og er egentlig ikke skapt for å være innedyr med mindre man som dyreeier kan fylle/erstatte aktivitetsbehovet. Og jeg ser ikke at det blir oppfylt i denne situasjonen.

Er dette hans første katt? Jeg er oppvokst med katter, og har hatt katt så og si hele livet.

Nei det er ikke hans første katt, så jeg er stygt redd alle har hatt samme "skjebne".

Skrevet (endret)

Nei det er ikke hans første katt, så jeg er stygt redd alle har hatt samme "skjebne".

Det er jo litt trist... Men han kan ikke holde katten inne pga redsel for at katten skal forsvinne. Klart dyr forsvinner innimellom. Vi hadde et par katter som ikke kom tilbake igjen. Vi vet ikke hva som skjedde med dem, så det er jo selvsagt litt trist, men det er en risk man må rett og slett ta. Man kan ikke la være å gjøre ting pga redsel og det gjelder jo så og si alt her i livet.

Hvis han ikke vil la katten gå ut overhodet, så må han legge tilrette for katten inne. Egne, private og trygge områder til katten hvor katten kan være når den vil være i fred. Våre katter har, som jeg skrev, et lite område ute på altanen vår (vi har en inne-altan kan man si), også har vi laget til en løsning med planker og hønsenetting sånn at vinduene kan være åpne uten fare for at kattene skal klatre ut av vinduet. Så får både vi og pusene frisk luft. Når kattene oppdaget det, så likte de enda bedre å ligge der.

Og så har vi klorestolper, masse katteleker og gjort til flere områder i hjemmet som de kan være. Det mest brukte området om natten er matmor og matfar inne i sengen :ler: Da skal de helst ligge oppå oss.

Men jeg synes det blir litt sært å ikke la katten gå ut fordi han ikke vil at den skal forsvinne og endre på døgnrytmen dens. Kanskje en bok om katter er tingen for han?

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Skrevet

Spørs hvordan han bor etter min mening. Er det veldig trafikkert område er det beste for katten å være inne. Det er større sjans for påkjørsel eller at katten blir skremt av alt bråket.

Bor han derimot et sted hvor det er litt mer rolig så burde han sleppe henne ut hvis katta vil det selv. Men synes at man bør holde katten inne mest mulig om vinteren og i alle fall natta.

Om katten har tilgang til leker og klorestativ er det ikke så mye jobb med å aktivere en innekatt. Men en innekatt bør ha en lekekamerat hvis feks eieren er borte mange timer om dagen. Gjerne en annen katt slik at de er 2 som kan sosialisere hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er tør ikke slippe den ut for han kommer til å klikke om den forsvinner, å da blir det min feil.. Men ja jeg har faktisk tenkt det selv at han kunne ha skaffet seg GPS utstyr, men tror uansett han ikke hadde likt det heller for katten kan jo også bli påkjørt.

Når jeg flytter inn hos kjæresten å får meg egen katt så skal han vertfall få se hvordan det skal gjøres. Min katt skal få gjøre akkurat som den vil. Håper da han ser hvor my bedre min katt har det i forhold til hans

Denne tankegangen forstår jeg ikke. Når dere flytter sammen får dere jo begge ansvar for det som måtte befinne seg av dyr i hjemmet, og i dette tilfelle den katten han har fra før. Hvis du er genuint glad i katter, burde du -stedenfor å tenke at "nå skal jeg vise han!"- legge ned energi i at den katten som allerede er der, får et bedre liv!

Katter er ingen eiendom man kan dele seg imellom. For en understimulert alene-innekatt vil det oppleves traumatisk nok at en nytt menneske flytter inn, for ikke å snakke om når det kommer en ny katt i hus. Det vil forbause meg stort om det kommer til å gå knirkefritt for seg når denne katten plutselig blir tvunget til å dele det lille trygge territoriet sitt med en katt nr. 2.

Det er bare å håpe på at de blir venner, men:

Hvis du ser det som umulig å rokke på innstillingen hans nå, kan du ikke ta det for gitt at det kommer til å endre seg med tiden. Og hvordan skal dere da gjøre det, med en katt som skal ut og inn til alle døgnets tider, mens den andre katten skal holdes inne?

Jeg er i utgangspunktet ikke for rene innekatter med mindre det er en god grunn for det (sykdom, funksjonshemming o.l), samtidig som de er minst to sammen, bor i et hjem tilrettelagt for katter, og blir tilstrekkelig stimulert gjennom lek med eier. Men her er det allerede en enslig stakkar. Det beste du kan gjøre for denne, er å bruke tid på lek og tilrettelegging (snike inn et kattemøbel eller to), og med tiden skaffe en liten venn (fortrinnsvis en kattunge på "prøvetid" i tilfelle det ikke går) til han. Det er et mye riktigere utgangspunkt for å ta inn en katt nr. 2 i dette hjemmet.

Ellers er jeg for en god mellomting mellom ditt og hans syn på kattehold. De aller fleste katter som blir utsatt for påkjørsler, blir skadet/jaget av andre katter, kommer bort hjemmefra, blir det nattestid. På bakgrunn av dette mener jeg alle katter har det best inne hos eierne sine om natten. Kjæresten din har også til en viss grad rett i at katter lærer å "snu døgnet" etter menneskene sine (d.v.s sove om natten og være våken og ute om dagen). Katter er for øvrig ikke nattedyr slik mange tror, de er skumringsdyr (sen kveld og tidlig morgen). Videre bør en kattunge uansett holdes innendørs til den er min. 8-9 mnd. gammel (event. luftes i sele) og har fullt utviklet stedsans.

• Liker 3
Skrevet

Er det noen av dere innbitte innekattmotstandere som har egen erfaring med innekatter, eller bare støtter dere dere på hvordan man gjorde ting før i tiden fordi man ikke visste bedre? Det er ingen automatikk i at de SKAL og MÅ ha adferdsproblemer, slik det ble antydet over her. Og dyreplageri? Spar meg. Det ordet kan man bruke om katter som blir plukket opp av gærne folk og torturert i hjel, eller katter som må gå ute året rundt uten at eieren egentlig vet stort om hvor den er og hva den driver med. Ikke kom og si at man "må bare ta sjansen på at det går bra". Ville dere sluppet løs bikkja når dere dro på jobb og latt den være løs ute i åtte timer uten tilsyn? Hvorfor ikke like godt la den tilbringe natten ute også? Den har jo pels som varmer og den klarer vel å forsvare seg hvis den blir nødt til det, og EGENTLIG er den jo et rovdyr den også. Men nei, det er utenkelig. Det er bare katter som er så lite verdt at det er greit å la dem seile sin egen sjø.

Over til TS, det du beskriver høres imidlertid ikke ut som et optimalt kattehold. Kjæresten din må la katten få ha døgnrytmen sin i fred, han må la den ha tilgang til så mye av leiligheten som mulig og han er nødt til å aktivisere den! Kattemøbler, katteleker, masse kos og lek og samvær. Han kan ikke bare ha den liggende i vinduskarmen til pynt.

Anonymous poster hash: 3338f...164
  • Liker 5
Skrevet

Jeg er innekattmotstander, med unntak for spesialtilfeller, og har faktisk erfaring med egen innekatt og kjenner til mange innekatter som helt klart hadde hatt det bedre som utekatter.

Jeg skal si at før jeg hadde innekatt selv, så trodde jeg faktisk det skulle være helt ok så lenge man la til rette, aktiviserte etc. Det jeg ikke hadde innsett er hvor stort utforskningstrang og søken etter å gå ut de aller fleste katter faktisk har. Selv med en rase som påstås å trives som innekatt, så gikk det ikke til tross aktivisering, mye selskap, tilrettelegging etc etc. Katten vantrivdes voldsomt og fikk adferdsproblemer (som vedvarte hele livet, kom frem i forbindelse med stress). Heldigvis flyttet vi, så katten fikk være ute og det var som en helt ny katt kom i hus! Jeg har hatt flere katter av samme rase i ettertid og min erfaring er det samme med all, de VIL ut! Det er et stress å holde kattungene inne til de er gamle nok til å gå ut! ;)

Anonymous poster hash: ec226...f58
  • Liker 1
Skrevet

Innekatt er forståelig hvis man bor i byen, eller i et traffikert område. Men hvis det er et rolig område, der katten har mulighet til å være ute, så er det klart at den må få lov til det.

Anonymous poster hash: 50920...a12
  • Liker 1
Skrevet

Hei!

Kjæresten min har en katt som nesten aldri får gå ut, fordi han mener han er for redd for at katten skal komme bort. Så katten hans lever livet med å bare oppholde seg på stua og kjøkken. Å får av og til gå ut på verandaen som er i andre etasjen. Å han mener at han "snur om" katten sin til å sove på natten og være våken om dagen?! Skjønner ikke helt hvordan han liksom får til det jeg da men!

Greia er at jeg som selv har hatt katt hele livet syns dette er heeeelt feil måte å ha katt på! Jeg syns katter skal få være ute så mye de vil å være aktiv, klatre i trær, fange fugl osv. Å også få gjøre dette på nattestid om de vil, men neida det får ikke katten til kjæresen min lov til. Synes synd på den jeg. Flere som er enig i at hans hold av katt blir feil?

Virker ikke som du har så mye greie på katter som du kanskje tror. Hva mener du med å "snu om" katten og "hvordan han liksom får til det"?

Jeg har hatt 4 katter, alle utekatter. Alle 4 kom inn om kvelden, og sov sammen med oss hele natten. De hadde samme døgnrytme som oss. Vi "snudde" dem ikke.

Anonymous poster hash: 88ef9...3dd

• Liker 2
Skrevet

Virker ikke som du har så mye greie på katter som du kanskje tror. Hva mener du med å "snu om" katten og "hvordan han liksom får til det"?

Jeg har hatt 4 katter, alle utekatter. Alle 4 kom inn om kvelden, og sov sammen med oss hele natten. De hadde samme døgnrytme som oss. Vi "snudde" dem ikke.

Anonymous poster hash: 88ef9...3dd

han mener han gjør et heller annet for å få den til å sove om natten

Skrevet

Innekatt er forståelig hvis man bor i byen, eller i et traffikert område. Men hvis det er et rolig område, der katten har mulighet til å være ute, så er det klart at den må få lov til det.

Anonymous poster hash: 50920...a12

Han bor på landet...

Skrevet

Om han bor på landet, ser jeg ingen grunn til at katten ikke skal få gå ut. Ta på den sele først og kjøp gjerne sele som er ment for hunder - i liten størrelse. Har selv en katt som er 'innekatt' - vel, jeg ser ikke på han som en innekatt, fordi jeg tar han gjerne med ut en tur i ny og ne. Og han får gå ute så framt det er varmt nok. Altså blir han mye mer inne på vinterstid. Dette er fordi han ikke har pels. Av erfaring er hunde-selene mye bedre å bruke, fordi de sitter komfortabelt og stødig.

Å ha en katt mye inne er en utfordring og katten trenger deg hele tiden! Altså, blir jeg ikke unødvendig mye borte fra hjemmet mitt uten å ta han med. Jeg går jo på jobb, men jeg tar meg gjerne en tur hjem først og ser til han før jeg drar videre (om jeg skal noe). Både jeg og samboeren min leker også utrolig mye med han - og her er det viktig å ha masse spennende leker og god løpeplass! Kloremøbler er et must! Så jeg vet det kan gå fint om de får tilrettelagt ting for katten.

Men som sakt, kjøp en sele og øv med å ha den på, katten vil ikke like dette noe særlig, men man kan virkelig venne de til det! Frist gjerne med godbiter også :) Ta den med ut offte og vær tålmodig. La den gå rundt og snuse. Katten vil nok ikke løpe så mye rundt, mest sitte i ro og overvåke litt. Etterhvert tar dere av selen og er ute med den, så begynner dere å ha døren åpen så katten kan gå litt som den selv vil også lar dere den være ute. Det er ikke så veldig vanskelig. Hvor lenge har han hadd katten? Den stikker nok ikke av. Er den sterilisert? Å være redd for at den kan bli påkjørt er selvfølgelig noe alle katte-eiere er, men man kan ikke sitte å holde den i hånden hele livet, akkurat som med barn. Man er jo redd for at det skal skje noe, men man kan ikke holde ungen inne hele tiden fordi det er tryggest. Er katten chippet?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...