Gå til innhold

Hva skjer når hovedtillitsvalgt ikke har gjort jobben sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hovedtillitsvalgt i min fagforening har ikke gjort jobben sin.

I forbindelse med ansettelser fikk ikke jeg som fast ansatt fortrinnsrett til utvidet stilling fordi det kom en ekstern søker med bedre kvalifikasjoner enn meg. Denne fikk jobben.

Jeg mente dette var brudd på fortrinnsretten. Det mente ikke arbeidsgiver, og htv var enig i arb.givers syn.

Jeg tok saken videre til tvisteløsningsnemda etter arbeidsmiljøloven og vant min sak.

NÅ er htv plutselig etter meg hele tiden. Kontakter kompetansesenteret i hytt og gevær, for å sikre at jeg skal ha utvidet stilling. Noe som arbeidsgiver har gått med på etter mye om og men, skal skrive kontrakt imorgen.

MEN..

Htv gjorde IKKE Jobben sin ifbm ansettelsene, gjorde seg utilgjengelig, nektet å svare meg, nektet å hjelpe, og hevdet at arb.giver var i sin fulle rett. Noe som nå er tilbakevist i nemda. Arbgiver brøt arbeidsmiljøloven mtp min fortrinnsrett.

Hva bør jeg gjøre med det? Jeg tenker at om htv hadde kunnet loven hadde vedkommede prosedert min sak fra dag en. Evt gått høyere opp i foreninga fra dag en slik at jeg kunne unngått denne smørja. Gi meg hjelp liksom.

Kan jeg klage på htv? Kreve vedkommede sparket? Følte vedkommede satt på arbgiversiden å ikke på min side. Hvem klager jeg isåfall til?

Det spiller jo ingen rolle om vedkommede NÅ tilbyr sin hjelp. Når det åpenbart brenner under skankene! Jeg skulle hatt hjelp for lenge siden, noe jeg betaler for gjennom kontigent hver mnd...

Noen råd til en sliten, men samtidig lykkelig arbeider som ikke fikk hjelp av htv?

Hva er vitsen med å være organisert når man likevel må gjøre all jobb selv? Kunne fått en god advokatfirsikring for de pengene jeg betaler i kontigent....

Anonymous poster hash: 1c202...20d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virkelig? Du lager en til tråd om dette når du nettopp har hatt en tråd her inne? Hvis du får høyere stilling så har du jo fått det som du vil, da er det vel på tide å holde munn og ikke gjøre seg mer upopulær. At du er organisert betyr ikke at foreningen alltid skal være enig med deg. Legg det bak deg, gå videre.

Anonymous poster hash: 5f1aa...c35
Gjest Blondie65
Skrevet

Ubrukelige tillitsvalgte er dessverre et problem. Det skal avholdes årsmøte med valg av tillitsvalgte hvert år. Normalt avholdes disse møtene innen utgangen av mars. Bruk tiden frem til dette til å finne en ny tillitsvalgt og velg denne på møtet.

Klubber skal normalt sett ha et styre og jeg anbefaler sterkt at du bruker hele styret dersom en av de ikke gjør jobben.

Skrevet

Virkelig? Du lager en til tråd om dette når du nettopp har hatt en tråd her inne? Hvis du får høyere stilling så har du jo fått det som du vil, da er det vel på tide å holde munn og ikke gjøre seg mer upopulær. At du er organisert betyr ikke at foreningen alltid skal være enig med deg. Legg det bak deg, gå videre.

Anonymous poster hash: 5f1aa...c35

En til tråd?

Har skjekket og jeg har ikke postet den to ganger så her må du nok forklare meg litt mer hva du mener...

Når jeg hadde de nevnte kvalifikasjoner for stillingen så skulle de være enig ja.. Det står ganske klart i loven og lovens forarbeider... At en annen søker tilfeldigvis hadde videreutdanning som ikke var spesifisert i utlysningen skulle ikke frasrive meg mine rettigheter etter loven. Paragraf 1-3 i arbeidsmiljøloven begrenser faktisk arbgivers styringsrett betydelig.

Takk til blondie65 for oppklarende svar.

Anonymous poster hash: 1c202...20d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...