Gå til innhold

Sleip utleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet inn i leilighet her i høst, men har en utrolig sleip utleier. Startet med at jeg så leiligheten på finn.no og i og med at jeg ikke bodde i samme by , takket jeg ja til leiligheten over telefon hvor jeg og utleier pratet. På annonnsen på dette tidspunkte stod det at prinsen som var oppgitt var inkludert tv og internett, og dette bekrefta han også på telefon.

Da jeg så reiste for å skrive kontrakt på leiligheten, hadde han plutselig endra til at tv og internett måtte jeg fikse selv, men skulle få et avslag på 500kr. Han hadde også skrevet en kontrakt der han mente depositumpengene skulle settes rett inn på hans egen konto og at HAN skulle få renta på disse. Prøvde å forklare han at dette ikke er lov engang, men dette visste han, men sa var eneste mulighet. I og med at jeg ikke er fra samme byen og hadde reist og trengte plassen måtte jeg tilslutt bare gå med på det hele.

Nå har det gått litt over to mnder og har fortsatt ikke fått tak i tv og internett, pga av at det tidligere ikke er lagt opp og lang ventetid. Føler meg veldig lurt av huseieren her, da jeg er temmelig sikker på at han visste dette fra før, og at jeg nå gjør jobben for han , som han kommer til å dra nytte av neste gang han leier ut.

Lurte bare på om noen her tror at det går ant å ta dette videre til husnemda eller noe slikt ? Har bildebevis på annonsen han la ut på det tidspunktet jeg takka ja til leiligheten og han hadde "gitt " den til meg. Har også bildebevis av at han dagen etterpå endra annonsen til at tv og internett ikke var inkludert.

Anonymous poster hash: 308de...a7c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er at du har godtatt både å sette depositumspengene inn på hans konto og i tillegg gått med på den elendige avtalen om at du ordner TV og internett selv etter at han opprinnelig hadde tilbudt det innbakt i husleia. Man må aldri være så desperat at man godtar og skriver under på sånt. Derfor skal man alltid sjekke bolig på forhånd og sjekke at at er i orden FØR man må flytte. Mange sleipe hushaier lever av desperate leieboere som føler seg tvunget til å godta alskens idiotavtaler fordi de ikke har tid eller mulighet til å protestere eller takke nei.

Mulig du har en sak siden du har bildebevis på at annonsen ble endret og dersom det faktisk står i kontrakten at han krever depositumspengene inn på privat konto, har dere antakelig skrevet en ugyldig kontrakt da dette ikke er lov å kreve. Du bør kontakte jusshjelpen eller utleienemnda (eller hva det nå heter) og høre. Denne avtalen høres en smule shady ut.

Anonymous poster hash: b7c1f...12c
  • Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Kontrakten er den som gjelder. Du må aldri signere på en kontrakt der du ikke er enig i betingelsene.

Selvfølgelig har han ikke lov å ta depositumet på denne måten, men lykke til med å få disse pengene tilbake - for det med rentene er virkelig en bagatell mot sikkerheten man har med en ordentlig opprettet depositum konto.

Dessverre og veldig beklageligvis har du gått rett i fellen til en hushai.

Skrevet

Som nevnt av de andre er det kontrakten som gjelder. Det er de premissene du har godtatt, ikke annonsen. Det å svare på annonsen er ikke forpliktende, det er det underskriften som er.

Dersom han har ombestemt seg og ikke ville legge inn tv/internett i leien likevel men har oppgitt det slik i kontrakten og du har godtatt det, så har du godtatt det.

Anonymous poster hash: 5a6e2...5c5
  • Liker 4
Skrevet

Som nevnt av de andre er det kontrakten som gjelder. Det er de premissene du har godtatt, ikke annonsen. Det å svare på annonsen er ikke forpliktende, det er det underskriften som er.

Dersom han har ombestemt seg og ikke ville legge inn tv/internett i leien likevel men har oppgitt det slik i kontrakten og du har godtatt det, så har du godtatt det.

Ts her. Skjønner at det var dumt å signere, men ble dessverre slik. Vet han leier ut mange leiligheter, og har ikke lyst til at han skal komme unna og lure flere. Fant i ettterkant ut at denne kontoen som det står i kontrakten er hans, hører til firmaet hans. Så jeg betaler altså husleie og tidligere depositumet inn på denne. Lurer på om det er for å unngå skatt eller noe slikt kanskje ? Uten at jeg har for mye peilig.

Skrevet

Ts her. Skjønner at det var dumt å signere, men ble dessverre slik. Vet han leier ut mange leiligheter, og har ikke lyst til at han skal komme unna og lure flere. Fant i ettterkant ut at denne kontoen som det står i kontrakten er hans, hører til firmaet hans. Så jeg betaler altså husleie og tidligere depositumet inn på denne. Lurer på om det er for å unngå skatt eller noe slikt kanskje ? Uten at jeg har for mye peilig.

Hva han foretar seg ang. skatt aner vi ikke.

Depositum skal settes inn på egen konto, og dette må leietaker insistere på.

Når det gjelder tv/internett så har han i prinsippet ikke gjort noe galt. Dersom kontrakten sa at det er inkludert og du senere fant ut at det ikke var det, ville han ha brutt kontrakten.

Men i dette scenario har han ombestemt seg, antakelig som resultat av at han fant ut at det ville bli ekstra kostbart. Du visste dette da du underskrev, og godkjente det.

Kostnader sees jo i sammenheng med leien og da han innså de ekstra kostnadene hadde han valget mellom å heve leien for å dekke dem, eller holde dem separat for leietaker.

Som utleier har jeg også endret ting i annonsen underveis og måttet justere i forkant av kontrakten. Så lenge du har blitt presentert for dette da du underskrev, har han der sitt på det rene.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, depositumet står på hans konto - i beste fall fordi han ikke gidder å betale gebyret for opprette ekte depositumkonto som krever at begge må være enig for å utbetale depositumet. I verste fall fordi han ikke har til hensikt over hodet å betale depositumet tilbake.

Skrevet

Når det gjelder tv og Internett kommer du nok ingen vei, du har underskrevet kontrakt og godtatt dette punktet. Mens du venter på opplegg så får du anskaffe deg ice.net eller noe annet.

Må du betale for at det skal legges inn? Hør med de jeg nevner lenger ned om dette evt er en kostnad dumskap stå for.

Når det gjelder depositumet er det en annen sak, helsigvis!

Der har du loven og all rettspraksis på din side.

Du kan fikse dette på flere måter. Hva som blir best i din situasjon er vanskelig for meg å vite.

Bor du i Oslo, Bergen eller Trondheim? Da kan du ringe det lokale husleietvistutvalget for å få råd om hvordan du best løser det. Ellers kan du søke råd hos juridisk rådgivning gitt av studenter, advokat (fri rettshjelp om du har krav på det) og forbrukerombudet.

Målet er at du skal få pengene inn på egen depositumskonto som står i ditt navn, men hvor både du og utleier må godkjenne uttak.

Flere har løst dette ved å holde tilbake husleie for den summen depositumet er på samt kostnaden for opprettelsen av kontoen. Og så har de satt inn husleiepengene på denne kontoen til den inneholder hele depositumet. Huseier kan ikke gjøre noe med dette, han har jo faktisk mottatt forskudd på husleie tilsvarende depositumet. Og så lenge du kan vise til overførsel i utgangspunktet til huseier, og deretter at du setter inn på depositumskonto så har du ryggen fri.

Men som skrevet, det finnes flere måter å løse dette på, ring og snakk med noen som kan jussen skikkelig og å råd om hvordan du går frem.

Anonymous poster hash: 12c7d...fb6

• Liker 3
Gjest Christina146
Skrevet

Jeg også har en litt sleip huseier. Eller han prøver seg ihvertfall. Her var vasken ødelagt da vi flyttet inn, kjøleskap måtte byttes og diverse. Nå er endelig vasken fikset, og kjøleskapet skal byttes ut i helgen forhåpentligvis (alt på hannes regning). Men det tar laang tid.

Han presterte også å si at det ville jo være enklest om vi bare overførte depositum til hans konto, det hadde jo de andre leietakerne gjort.. Her insisterte vi (og delvis krevde) å få laget en depositumkonto, ikke snakk om noe annet!

Nå har vi bodd her i flere mnd, og depositumet ligger fortsatt på kontoen min og gliser. Han har jo ikke tid.. :ironi:

Skrevet

Ts her. Skjønner at det var dumt å signere, men ble dessverre slik. Vet han leier ut mange leiligheter, og har ikke lyst til at han skal komme unna og lure flere. Fant i ettterkant ut at denne kontoen som det står i kontrakten er hans, hører til firmaet hans. Så jeg betaler altså husleie og tidligere depositumet inn på denne. Lurer på om det er for å unngå skatt eller noe slikt kanskje ? Uten at jeg har for mye peilig. Anonymous poster hash: 308de...a7c

En husleienemnd kan ikke hjelpe deg, men er leieboerforening i den byen du bor i kan nok være lurt å forhøre seg hos. De har erfaring med denne typen utleiere.

Anonymous poster hash: 286c1...b46

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...