Gjest agurk Skrevet 12. juli 2004 #1 Skrevet 12. juli 2004 Lilleagurken har fårr ett noe uvanlig navn. Er ca 150 som heter det i Norge. Men jeg blir så usikker. Jeg synes navnet er fint, faren gjør det, familiene våre og de fleste vennene våre. Men det er så utrulig mange som reagerer. Og det hr fått meg til å tenke. Hva om navnet er fælt, hva om han ikke liker det, hva om.. Og så passer det ikke helt på engelsk. Som det egentlig burde ha noe å si Men jeg så på en engelsk side at i wales var det ett navn, og det betydde silver så.. Uff, mange rare tanker. Men uansett er det vel litt dumt å bytte navn nå etter ti uker??! Ikke t jeg egentlig vil det heller. Får gi han ett normalt mellomnavn kanskje?
Gjest 1111 Skrevet 12. juli 2004 #2 Skrevet 12. juli 2004 Det er fint med navn som er sjeldne og annerledes. selv har jeg et navn som bare 200 andre i norge har, det høres ikke bra ut på engelsk, men jeg er fornøyd likevel :-) Hva er det de andre reagerer på da? Nå for tiden vil jo "alle" ha et navn som er sjeldent.. Syns du skal beholde navnet på gutten jeg, han blir sikkert glad når han vokser opp og har et navn som ikke alle andre har
Gjest agurk Skrevet 12. juli 2004 #3 Skrevet 12. juli 2004 Næ, hva de reagerer på er litt usikkert. De spør alltid to ganger hva han heter og så ligner det veldig på ett mye brukt navn og alle spør er det xxx du mener etter den andre gangen de har spurt Og venn av meg sa tilogmed hvorfor kaldte du han ikke bare xxx?? Med en tone som virkelig sa hva han mente :-(
Gjest 1111 Skrevet 12. juli 2004 #4 Skrevet 12. juli 2004 Vi har alle forskjellige meninger om forskjellige navn, noen synes kari er fint, mens andre kan ikke fordra det. Hvis du og din mann liker navnet syns jeg ikke dere skal bry dere om hva alle andre synes
Gjest Alma mater Skrevet 12. juli 2004 #5 Skrevet 12. juli 2004 Hvis det er et Walisisk navn er det ikke noe problem om det brukes i en engelsktalende sammenheng. "Der borte" er det populært å ha navn med jordnære forbindelser fra foskjellige landsdeler. Bruk det med glede, og at dere liker det er det viktigste!
Arkana Skrevet 12. juli 2004 #6 Skrevet 12. juli 2004 Jeg synes det er fint med uvanlige navn, så fremt det ikke blir en byrde for den som har det. Jeg vet f.eks. om en kvinne som stadig irriterer seg over å måtte presisere at hun heter Ingri, uten D. Et vanlig navn med andre ord, men likevel såpass annerledes at folk alltid må rettes på. Jeg har selv et relativt vanlig mellomnavn som kan skrives på flere måter, og mitt skrives på en måte som er relativt uvanlig i Norge og jeg må alltid rette på det, for få skriver det rett. Det er irriterende, men på den annen side synes jeg min skrivemåte er finere enn den norske så jeg ville ikke byttet likevel. Min mening er likevel at ønsket om et originalt navn ikke bør gå på bekostning av slike "hverdagsplager", som kanskje virker bagatellmessig for noen, men som helt klart ikke er det for den som har navnet.
Snorkie Skrevet 12. juli 2004 #7 Skrevet 12. juli 2004 Ikke bekymre deg over hva andre tenker. Det vil alltid være noen som synes at du kunne valgt et penere navn til sønnen din (være seg om han heter vanlig eller sjeldent navn). Så lenge du og dine er fornøyd er jo det hovedsaken (og så lenge det ikke er et navn som skjemmer sønnen din da). Vi har selv et ganske sjeldent navn til datteren vår på snart to (ca 70 som heter det i Norge), men har hele tiden vært kjempefornøyd. Det ble valgt ut ifra at vi synes det var et nydelig navn, ikke fordi det var sjeldent i seg selv. Vi har ikke fått noen negative tilbakemeldinger på det, selv om det hender at vi må si navnet en gang ekstra (ligner litt på et vanligere navn). Har iallefall ikke angret et sekund :D
Gjest Valhalla Skrevet 12. juli 2004 #8 Skrevet 12. juli 2004 Hvis jeg får en sønn vil jeg at han skal hete Storm. De andre ønsker jeg at skal få navn fra den før kristne religionen i Norge eller mytologien om du vil
Gjest Eir Skrevet 12. juli 2004 #9 Skrevet 12. juli 2004 Jeg synes du skal la han beholde det navnet han har. Foreldrene mine vurderte ett litt uvanlig navn til meg, men turte ikke, og endte istedet opp med ett navn som var veldig vanlig da jeg ble døpt. Har ergret meg litt over det hele livet faktisk...
Gjest Valhalla Skrevet 12. juli 2004 #10 Skrevet 12. juli 2004 Skift navn til Eir,det er et flott navn
Tigerlily Skrevet 12. juli 2004 #11 Skrevet 12. juli 2004 fornavnet mitt er kjempevanlig, men i kombinasjon med mellomnavnet mitt så har jeg et relativt uvanlig navn. men det jeg skulle ønske, var at foreldrene mine hadde gjort som planlagt og døpt meg Kirstine. på grunn av trøndere i slekten (som hadde uttalt navnet ganske så... merkverdig: sjhishtiine) fikk jeg den mer vanlige varianten. går faktisk og lurer på om jeg skal bytte navn - så mye finere syns jeg det er. gi barnet ditt et uvanlig navn du. så lenge dere liker det (og det ikke rimer på alt for mange ubehagelige kallenavn) så har det ingenting å si hva andre mener.
Gjest gjesta Skrevet 13. juli 2004 #12 Skrevet 13. juli 2004 Min datter har et fornavn som 3 eller færre har (iflg statistisk sentralbyrå). Det er lett å uttale, men litt vanskelig å skrive. Fikk noen få reaksjoner da hun fikk navnet, men det har aldri vært noen problemer med det. Noen har spurt om hun er norsk da Jeg kan få kommentarer om at det er et sjeldent navn og da kan jeg godt fortelle bakgrunnshistorien for navnet hennes. I dag er hun tenåring og jeg tror faktisk hun er stolt av navnet sitt. Eneste aberet er at det ikke er så lett å "gjemme" seg bort. Det blir liksom ikke som "Hvem Kristine...." Behold navnet du.
Gjest GreenSky Skrevet 13. juli 2004 #13 Skrevet 13. juli 2004 Jeg synes du skulle la han beholde det navnet han har, men gi han et "normalt" mellomnavn i tillegg, så kan han velge hva han vil bruke når han blir større. Mamma ga meg et uavanlig navn, jeg likte det aldri, så jeg byttet til et vanlig navn da jeg ble 18.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå