AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #1 Skrevet 28. september 2014 Naboleilighet i boligblokken min skal til tvangssalg. Det er en del skader der fra eieren, så noe renoering må påregnes i tillegg til er prisen blir lavere. Selv eier jeg en leilighet som er 60% nedbetalt. Har fått finansieringsbevis på en sum som er stort nok til å kjøpe denne leiligheten i tillegg. Ville dere har gått på det? Lånekostnader skal ikke kunne dekkes med leieinntektene. Da blir det 3-4 000 kr mer utgifter for meg, enn det er nå. Forutsatt at leiligheten blir leid ut raskt og stabilt. Samtidig, får jeg jo verdistigning og kan gå i pluss om 3-4 år. Hva syns dere? Anonymous poster hash: 2d0e1...71c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #2 Skrevet 28. september 2014 Naboleilighet i boligblokken min skal til tvangssalg. Det er en del skader der fra eieren, så noe renoering må påregnes i tillegg til er prisen blir lavere.Selv eier jeg en leilighet som er 60% nedbetalt. Har fått finansieringsbevis på en sum som er stort nok til å kjøpe denne leiligheten i tillegg.Ville dere har gått på det?Lånekostnader skal ikke kunne dekkes med leieinntektene. Da blir det 3-4 000 kr mer utgifter for meg, enn det er nå. Forutsatt at leiligheten blir leid ut raskt og stabilt. Samtidig, får jeg jo verdistigning og kan gå i pluss om 3-4 år.Hva syns dere? Anonymous poster hash: 2d0e1...71c Om du bor i et borettslag så er der i de fleste brl. Ikke lov for en andelseier å erverve mer enn en andel. Brl. Leiligheter er heller ikke beregnet for utleie men for at andelseier skal bo i andelen sin. Så dette bør du klarere før du kjøper. Boligbyggelaget og styret vet dette. Det skal og stå i vedtektene. Er leiligheten en selveier, stiller dette seg annerledes. Da må du se i vedtektene for sameie om der er inntatt noen bestemmelser om at man bare kan eie en leilighet i sameiet. Generelt, du bør undersøke grundig hvilken tilstand leiligheten er i før kjøp. Du risikerer og at leiligheten blir påført ytterligere skade før nåværende eier flytter ut, så dette kan være et risikoprosjekt.Anonymous poster hash: 4acdc...233 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #3 Skrevet 28. september 2014 Hvis dette er i et borettslag så har man ikke lov og eie 2 leiligheter. sjekk lovverket. Det er ikke lov i borettslagene her vi bor. Anonymous poster hash: d0caf...521 2
RavN Skrevet 28. september 2014 #4 Skrevet 28. september 2014 Jeg hadde gjort det, visst alt falt på plass med lover, regler og staten ikke hadde kommet og tatt meste parten av pengene. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #5 Skrevet 28. september 2014 Dersom dette er borettslag, så kommer det av Lov om burettslag §§ 4.1 og 5.5 at man ikke kan eie mer enn en leilighet, samt at for utleie, så må man søke styret. Da må man først ha bodd i leiligheten i ett år selv, og man kan maks leie ut i tre år. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39 Anonymous poster hash: d1936...923 1
Gjest Heartbeat Skrevet 28. september 2014 #6 Skrevet 28. september 2014 Hvis du ikke har bodd i boligen selv i ett av de siste to årene, er det tillatt å leie ut boligen hvis du har en særlig grunn , dette gjelder iallefall i vårt borettslag
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #7 Skrevet 28. september 2014 Om du bor i et borettslag så er der i de fleste brl. Ikke lov for en andelseier å erverve mer enn en andel. Brl. Leiligheter er heller ikke beregnet for utleie men for at andelseier skal bo i andelen sin. Så dette bør du klarere før du kjøper. Boligbyggelaget og styret vet dette. Det skal og stå i vedtektene. Er leiligheten en selveier, stiller dette seg annerledes. Da må du se i vedtektene for sameie om der er inntatt noen bestemmelser om at man bare kan eie en leilighet i sameiet. Generelt, du bør undersøke grundig hvilken tilstand leiligheten er i før kjøp. Du risikerer og at leiligheten blir påført ytterligere skade før nåværende eier flytter ut, så dette kan være et risikoprosjekt.Anonymous poster hash: 4acdc...233 Bor i sameie med selveier leiligheter. Det er to beboere her i bygget som eier allerede to leiligheter hver. Bor ikke der, men leier ut disse fire leilighetene. Vi har ingen vedtekter som forbyr å leie ut sin leilighet eller kjøpe en til. Nåværende eier flyttet ut for 4 mnd siden. Anonymous poster hash: 2d0e1...71c 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #8 Skrevet 28. september 2014 Du må være sikker på at du har råd til å sitte på leiligheten uten at den leies ut en tid. Slike tvangssalgssaker kan av og til dra ut. Du må uansett passe på å ikke stille deg slik at lånene dine ikke kan betales om leieboer finner det for godt å ikke betale leie noen måneder og du må sette i gang tvangsutkastelse. Utover det er det nok den beste investeringen du kan gjøre, så sant du bor i et område med forventet /normalt har bra prisutvikling på eiendom. F.eks. storbyer eller steder med mye innflytting. Anonymous poster hash: fd409...d18 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #9 Skrevet 28. september 2014 Bor i sameie med selveier leiligheter. Det er to beboere her i bygget som eier allerede to leiligheter hver. Bor ikke der, men leier ut disse fire leilighetene. Vi har ingen vedtekter som forbyr å leie ut sin leilighet eller kjøpe en til. Nåværende eier flyttet ut for 4 mnd siden. Anonymous poster hash: 2d0e1...71c Hadde vært veldig positivt om du hadde kommet med alle disse opplysningene innøedningsvis. Da hadde jeg og flere med med ikke trengt å bruke tid på å skrive svar som ikke er relevant for din situasjon! Anonymous poster hash: 4acdc...233 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #10 Skrevet 28. september 2014 Hadde vært veldig positivt om du hadde kommet med alle disse opplysningene innøedningsvis. Da hadde jeg og flere med med ikke trengt å bruke tid på å skrive svar som ikke er relevant for din situasjon!Anonymous poster hash: 4acdc...233 Nå spør han jo faktisk ikke om han har lov til å kjøpe den eller ei. Han lurer på hvor smart det er å gjøre dette rent økonomisk. Anonymous poster hash: fd409...d18 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #11 Skrevet 29. september 2014 Hadde vært veldig positivt om du hadde kommet med alle disse opplysningene innøedningsvis. Da hadde jeg og flere med med ikke trengt å bruke tid på å skrive svar som ikke er relevant for din situasjon!Anonymous poster hash: 4acdc...233 Jeg ville ikke ha spurt om dette ikke var mulig. Jeg nevnte ikke at det er en selveier fordi jeg ikke kunne tenke meg at komentarene som deres skulle komme. Jeg spurte jo om risiko. Har lest mye om tvangssalg og prossessen rundt det, har kontaktet banken og sett på regnskapet mitt. Jeg har kommet med konkrette tall, så dette har jeg vurdert godt. Som nevnt, økonomien min tåler disse ekstra utgiftene. Jeg kan betale ned på lånet uten å ha leieboere, men da vil jeg måtte gå tilbake til den vanlige nedbetalingsplanen på min leil. nr. 1. Nå betaler jeg 5 000 kr ekstra på den for å bli ferdig med lånet om 5 år. Hvis jeg tar leil. nr. 2, så betyr dette lengre nedbetaling av lånet jeg har nå (10 år), pluss en vanlig nedbetaling av lån 2. Anonymous poster hash: 2d0e1...71c 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #12 Skrevet 29. september 2014 Det virker jo som du har gått grundig til verks her. Jeg hadde ikke tvilt. Men kun om du tjener penger på verdistigning. Utleie i seg selv i så liten skala er nok marginalt. Jeg går og ut i fra at du har satt deg inn i dine plikter og leietakers rettigheter. De har en tendens til å komme overraskende på utleiere ut i fra dette og andre forum.Anonymous poster hash: fd409...d18 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #13 Skrevet 29. september 2014 Nå spør han jo faktisk ikke om han har lov til å kjøpe den eller ei. Han lurer på hvor smart det er å gjøre dette rent økonomisk. Anonymous poster hash: fd409...d18 Jeg er en "hun". TS Anonymous poster hash: 2d0e1...71c 1
Puny Skrevet 29. september 2014 #14 Skrevet 29. september 2014 Jeg syntes dette hørtes ut som en veldig god plan ts, dette kan bli en god ekstrapensjon for deg når den tid kommer lykke til!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #15 Skrevet 29. september 2014 Kjør på :-) Gjorde akkurat som deg i januar 2014. Prisen på uteleieleiligheten har allerede økt 400 000,- + :-) Anonymous poster hash: 04aa6...d54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå