Gå til innhold

familie medlem m mat allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en bursdag så lurer jeg på :

Hvis dere har invitert til bursdag selskap og vet at en av de inviterte ikke tåler melk,

Ville dere tatt hensyn til det og laget noe som alle kunne spise?

Eller som i dette tilfellet :gang på gang laget bare mat som vedkommende ikke tåler...

Jeg hadde laget noe for alle :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så klart tatt hensyn. Allergier syns jeg alltid en skal ta hensyn til. Kresenhet derimot...

• Liker 6
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Selvsagt laget noe alle kan spise.

Har både familie og venner meg glutenallergi og laktoseintoleranse, samt en og annen spesiell allergi og lager ALLTID mat og kaker alle vår gjester kan spise.

Skulle bare mangle,

Endret av Magdalene
  • Liker 2
Skrevet

Det pleier jo ofte å være mer enn ett spiselig alternativ i bursdager. I min familie så har vi gjerne 2-5 kaker alt ettersom hvor mange vi blir. Og da må det jo være mulig å ta hensyn til allergikere. Og hvis de ikke lager noe for allergikerne i familien, så synes jeg de bør gi beskjed slik at en selv kan ta med noe til seg selv eller bidra ved å bake noe til alle.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok laget noe som alle kunne spise. Hvis det av en eller annen grunn ikke var mulig, så ville jeg laget et alternativ :)

Skrevet

Selvfølgelig ville jeg tatt hensyn. Alternativet ville vært å være en drittsekk.

• Liker 7
Skrevet

Jeg tar alltid hensyn til det. Vi har allergier av alle slag og tilrettelegger så godt vi kan:) Synes rett og slett at det er håpløst med folk som ikke i det minste kan prøve..

Skrevet

Selvsagt lage noe alle kunne spise! Vi hadde en allergiker, og vi rådførte oss med moren, så han hadde masse godsaker å velge mellom. Alle gjestene skal kose seg i selskapet!

Skrevet

Jeg hadde laget noe alle kan spise, men det betyr ikke at alle kan spise alt.

Anonymous poster hash: 2f755...227
  • Liker 8
Skrevet

Selvfølgelig lager du noe vedkommende kan spise! Det er helt grunnleggende høflighet!

PS, trådstarter: "familiemedlem med matallergi", IKKE "familie medlem med mat allergi". Lær deg å skrive sammensatte ord i ett ord.

Anonymous poster hash: c6c5d...edf

• Liker 7
Skrevet

Det er jo litt forskjell på "noe alle kunne spise" og å lage mat slik at alle kan spise noe.

I utgangspunktet hadde jeg laget middag slik at alle kunne spise alt. Hadde det derimot vært en spesiell anledning, f.eks. allergi mot noe som brukes i fårikål til en fårikålmiddag der hele poenget er at fårikål skal serveres, da hadde jeg heller laget et skikkelig alternativ til den allergiske. Med andre ord ikke bare "Her har du en brødskive, det er pålegg i kjøleskapet", men noe ordentlig.

Å ikke ha noen ordentlig mat tilgjengelig for den allergiske er selvsagt ikke et alternativ.

Anonymous poster hash: 03580...08e
  • Liker 4
Skrevet

Det naturlige ville vært å ta hensyn, lage noe alle kan spise...ikke er det så vanskelig heller.

Men opplever selv gang på gang at svigerfamilie har "glemt" det... Så jeg har blitt sittende uten annet enn grønnsaker å spise noen ganger...

Nå sjekker mannen min hver gang før vi kommer om det er tatt hensyn til, ellers blir jeg hjemme...

Det har likevel ikke blitt tatt hensyn til.....

Blir ofte laget mat med MYE fløte, seterrømme osv.... selv om de vet de har invitert meg og som ikke tåler melk...

Ikke interesserte i å få vite hva som er safe for meg å spise heller.

Oppfordring hvis noen ikke tar hensyn, begynn med det.

Det er utrolig hvor lite velkommen man føler seg når noen har visst i 10 år at man ikke tåler noe og det likevel knapt finnes mat man kan spise når det blir invitert på middagsbesøk...

• Liker 1
Skrevet

Mannen min har cøliaki og spiser i tillegg laktoseredusert, så han kan spise alt hjemme. Jeg baker alt glutenfritt, med mindre det er noe han ikke er så glad i. Skal vi bort, i avslutninger og lignende tilbyr jeg meg alltid å ta med en kake.

Begges familier er flinke til å ta hensyn. De gjør så godt de kan. Mamma vasker omtrent ned hele kjøkkenet når han skal spise der;) om besøket er tatt på sparket hender det at han ikke får det samme som oss andre, men da har de alternativer. Som feks ved potetball, koker de pølse, svinemør osv i egen kjele:)

Det mange ikke tenker på er jo at ALLE kan spise kaker som er glutenfrie, nøttefrie, laktosefrie, eggefri osv. De er like gode, og du tar ikke skade av det selv om du ikke har allergi:)

Ta cøliaki som eksempel, spørr oss så får ducsvar. Alle greier å lage en toro sjokoladekake eller kjøpe em daimiskake i frysedisken. Du vet bare kanskje ikke at disse er glutenfrie fordi de ikke står i allergihyllen

Skrevet

Stesønnen min har glutenallergi. Og det er kun svigerinnen min som lager glutenfrie alternativ i selskaper.

Har en slektning på min side, både hun og mammen er kokker, men likevel ordner de aldri noe glutenfritt når de vet stesønnen min blir med på selskapet deres. Gutten er bare 4 år, så det er ikke alltid like enkelt å skjønne at han ikke får spise alle kakene på bordet. Eller middagen for den del. Jeg og far kjøper/lager alltid glutenfrie kaker, vafler, saus o.l før selskaper. Ikke at vi krever at alt skal være glutenfritt, men vært greit å slippe å lage alt selv når andre har invitert.

Anonymous poster hash: b620d...d2d

Skrevet

Lager selvfølgelig noe alle kan spise. Om det er noen med cøliaki, lager jeg enten noe alle kan spise eller et annet alternativ til den allergiske. Mange i familien tar også med seg egen mat da de synes det er lettere.

Skrevet

Lager alltid noe som alle kan spise, men jeg lager f.eks ikke absolutt alt uten nøtter/mandler bare fordi min søster ikke tåler det. Jeg gir beskjed til henne om at den og den kaken inneholder nøtter, mens de andre tingene på bordet er "trygge" å spise.

Selv tåler jeg nesten ingen Toro-produkter (har ikke klart å finne ut nøyaktig hva jeg reagerer på, men lasagne er "verst"), og det er tydeligvis veldig vanskelig å forstå for enkelte. Kan som regel spise tilsvarende produkter fra andre produsenter.

Skrevet

Så flott å lese at dere tar hensyn.

Jeg mener ikke at alt skal være glutenfritt, melkefritt osv men så fint hvis noe er det.

Her er det ingenting tilrettelagt noen gang. De kan også si at matretter ikke inneholder Feks melk. Så når man blir dårlig så kan de si:

Oi ja jeg hadde visst litt i likevel. Trodde jo ikke du skulle bli dårlig av så lite...

Skrevet

Så flott å lese at dere tar hensyn.

Jeg mener ikke at alt skal være glutenfritt, melkefritt osv men så fint hvis noe er det.

Her er det ingenting tilrettelagt noen gang. De kan også si at matretter ikke inneholder Feks melk. Så når man blir dårlig så kan de si:

Oi ja jeg hadde visst litt i likevel. Trodde jo ikke du skulle bli dårlig av så lite...

Det er svaret jeg ofte får hos andre eller på restaurant når jeg spør om det virkelig er totalt fritt for det jeg er allergisk mot :P

I den verste perioden foretrakk jeg å lage selv fordi ingen var klar over at man ikke kan ha "bare litt".

Anonymous poster hash: 5c23f...9f3

Skrevet

Her har vi noen med glutenallergi i familien. Lager alltid da kakene glutenfrie. Men skal jeg bake hvetebakst, så blir det ikke glutenfritt, da det ikke blir så godt. Men det er da stort sett minst 3 kaker å velge mellom for de med glutenallergi.

Til middag lager jeg noe alle kan spise. Men til frokost så blir det vanlige rundstykker til de uten allergi, og glutenfrie til de med allergi. Så blir jo store mengder pålegg satt ut.

Anonymous poster hash: 4109e...516
Skrevet

Definitivt laget noe alle kan spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...