Gå til innhold

Mobilnekt på skole og jobb, for eller i mot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Debattene går i diverse aviser og forum om dagen, hvorvidt vi skal legge fra oss mobilene på jobb og skole.

Hva mener dere?

Jeg ser virkelig ingen problemer med at barna/ ungdomen må legge mobiltelefoner feks i en skuff når de kommer på skolen, og få de tilbake når de skal hjem.

Skolen har voksne ansatte som passer på barna, og skulle det være noe spesielt har jo skolen telefon.

Hvorfor er dette i det hele tatt en debatt?

Kan sikkert være små ulemper med det, men det er jo ingenting i forhold til ulempene det er å ha med mobil (mobbing, distrahering, billedtaking, passivitet ect).

Debatten har også gått over i de voksnes rekker.

Flere kommunale etater i diverse kommuner foreslår mobilnekt på jobb.

Jeg vil tro at dersom du har et sykt barn, så vil det være ok å gå med mobilen i lomma i tilfelle barnehagen ringer.

Men hvorfor er vi så avhengige av å sende private meldinger i arbeidstiden?

Burde ikke fullt fokus være på jobb og arbeidsoppgaver, så kan avtaler og middagsplanlegging vente til pausen?

Kjør debatt :popcorn:

Anonymous poster hash: c83dd...7ba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For. Dvs. hos oss må vi ha mobiler på jobb, men for de aller fleste av oss er de da forbeholdt jobbtelefoni. Er svært få hos oss som bruker mobilen til private samtaler i arbeidstiden.

Skrevet

For. Dvs. hos oss må vi ha mobiler på jobb, men for de aller fleste av oss er de da forbeholdt jobbtelefoni. Er svært få hos oss som bruker mobilen til private samtaler i arbeidstiden.

Men det er jo noe helt annet da..

Om du bruker mobil i jobben så gjør du jo fatisk jobben din.

Det er vel snakk om å bruke mobil, og ha hodet i smser, snapchat og facebook når du egentlig skal tenke jobb ;)

Anonymous poster hash: c83dd...7ba

Skrevet

Nå er det jo sånn at mobil faktisk kan brukes i undervisningen, så sånn sett er det dumt med et forbud. Men jeg ser også argumentene for, og har ingen spesielle innsigelser. Mobiler tar ekstremt mye fokus.

For min egen del spiller det ingen rolle. Slik det er i dag ser jeg den bare i lunsjen og i full fart når jeg er innom kontoret i korte pauser. Den ligger jo bare i veska på kontoret uansett, jeg har den ikke akkurat med meg i klasserommet.

• Liker 1
Skrevet

Definitivt for mobilnekt. Hadde det vært opp til meg burde skolesystemet gått tilbake til tavleundervisning, og vanlige klassetimer.

Anonymous poster hash: 49959...20c
  • Liker 3
Gjest brutal_mann
Skrevet

Lov å ha med, men totalforbudt å ha fremme i timene.

Mobilnekt på jobb hadde vært perfekt, for da slipper jeg å høre fra kundene :nigo:

• Liker 2
Skrevet

Definitivt for mobilnekt. Hadde det vært opp til meg burde skolesystemet gått tilbake til tavleundervisning, og vanlige klassetimer. Anonymous poster hash: 49959...20c

I motsetning til hva?

• Liker 3
Skrevet

Lov å ha med, men totalforbudt å ha fremme i timene.

Mobilnekt på jobb hadde vært perfekt, for da slipper jeg å høre fra kundene :nigo:

Sånn er det mange steder allerede. Gjett hvor godt det funker?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Sånn er det mange steder allerede. Gjett hvor godt det funker?

På skoler med en fungerende rektor og modne lærere fungerer det helt utmerket. Slik har det vært på mine barn sine skoler alltid, og det har vært en suksess.

• Liker 2
Skrevet

På skoler med en fungerende rektor og modne lærere fungerer det helt utmerket. Slik har det vært på mine barn sine skoler alltid, og det har vært en suksess.

Lærere og rektor kan være både modne og fungerende. Du glemmer en viktig faktor, foreldre.

• Liker 2
Gjest brutal_mann
Skrevet

Lærere og rektor kan være både modne og fungerende. Du glemmer en viktig faktor, foreldre.

Nå ser jeg ikke hvordan foreldrene skal klare å komme seg inn i klasserommet og ta opp mobilene...

• Liker 3
Skrevet

Man kan faktisk få kunnskap gjennom mobilbruk i dag, f. eks undervisningsopplegg i form av apper o.l.

Men dette bør være opp til den enkelte lærer. Om h*n mener mobiler forstyrrer undervisningen bør læreren ha full autonomi for å bestemme dette.

La lærerne få mer makt til å tilpasse sitt undervisningsopplegg sier bare jeg, det inkluderer bestemmelser om mobil!

Anonymous poster hash: 091b6...99c
  • Liker 1
Skrevet

Nå ser jeg ikke hvordan foreldrene skal klare å komme seg inn i klasserommet og ta opp mobilene...

Nei, det var jo selvfølgelig akkurat det jeg mente.

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Nei, det var jo selvfølgelig akkurat det jeg mente.

Tja, det var da særdeles lite pedagogisk forklart hva du mente når det var den forståelsen budskapet ditt fikk hos mottaker. Det tilrådes å presisere hva problemstillingen rund elever sin mobiltelefon og foreldre går ut på. Spesielt siden en har 15års erfaring med barn med mobil på skole, da fra foreldreperspektivet, uten at dette har hatt en negativ innvirkning på læringssituasjonen.

Skrevet

Sterkt imot mobilnekt med mindre det gjelder barneskoleelever. Etter det er det direkte nedverdigende å bli fratatt en personlig eiendel. Jeg hadde mobil helt fra 1. klasse (hadde veldig lang vei til buss å gå alene, og mamma var alenemor og ville jeg skulle ringe og si i fra at jeg var komt frem trygt), og har aldri hatt problem gjennom hele min skolegang og jobbliv relatert til mobilbruk.

Hele barneskolen var den avslått og i sekken til skoledagen var ferdig, på ungdomsskolen/vgs/universitet ble den kun brukt i pauser eller på en måte som aldri forstyrret noen. I jobb har jeg lyd på (greit i følge arbeidsplassen) men kun brukt til "nødvendige ting", dvs svare om noen ringer eller sende melding, ikke spille og sjekke sosiale medier.

Ser ingen problemer med å la det være tillatt så lenge folk er fornuftige. Synes det er nedverdigende og veldig autoritært å skulle forby å ha eller inndra noe så simpelt som en mobil i skole/arbeidstid. Fritt land! :sarkasme:

• Liker 2
Skrevet

Tja, det var da særdeles lite pedagogisk forklart hva du mente når det var den forståelsen budskapet ditt fikk hos mottaker. Det tilrådes å presisere hva problemstillingen rund elever sin mobiltelefon og foreldre går ut på. Spesielt siden en har 15års erfaring med barn med mobil på skole, da fra foreldreperspektivet, uten at dette har hatt en negativ innvirkning på læringssituasjonen.

Foreldreperspektivet innebærer at du både har en svært begrenset erfaring, og ikke har noen erfaring med hva faktisk foregår i klasserommet. Jeg antar allikevel at du, tross for manglende erfaring, klarer å lukte deg frem til at utfordringen ikke ligger i at foreldrene fysisk kommer inn i klasserommet og tar opp mobilen. Eller hva?

Det som derimot kan være en utfordring er foreldre som setter seg på bakbeina ved forskjellige mobilregler, ringer barna i timene og forventer å få tak i dem når som helst eller som motsetter seg konsekvenser ved brudd av reglene for mobilbruk, som feks inndragelse.

• Liker 3
Skrevet

Foreldreperspektivet innebærer at du både har en svært begrenset erfaring, og ikke har noen erfaring med hva faktisk foregår i klasserommet. Jeg antar allikevel at du, tross for manglende erfaring, klarer å lukte deg frem til at utfordringen ikke ligger i at foreldrene fysisk kommer inn i klasserommet og tar opp mobilen. Eller hva?

Det som derimot kan være en utfordring er foreldre som setter seg på bakbeina ved forskjellige mobilregler, ringer barna i timene og forventer å få tak i dem når som helst eller som motsetter seg konsekvenser ved brudd av reglene for mobilbruk, som feks inndragelse.

Jeg jobber selv i skolen og kjenner ikke igjen noe av dette du sier om foreldrene. Foreldre er vel stort sett mer konservative enn lærerne, er min absolutte erfaring.

Noen lærere ønsker å la elevene bruke mobilen til å ta opp lekseplan, timeplan, bruke kalkulator, apper etc. Gir utvidete muligheter i undervisningen.

Men samtidig er det en forstyrrende faktor. Krever hardere håndheving av regler hvis man vil unngå at de sjekker fb, snap etc.

Anonymous poster hash: b7528...11b

• Liker 3
Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg vet ikke helt... 15år med unger i norsk skole. 15 år der ungene har hatt mobil med på skolene de har gått på. 15 år der ingen av skolene har hatt utfordringer med elevene sine mobiler i timene. Kan det hende at en faktisk har fått oppleve skoler som vet hva som skal til for å få ting til å fungere? Det er jo ikke slik at en i alle disse år aldri har vært på et eneste foreldremøte... Jammen har en som forelder snakket med lærerne :hakeslepp: Ikke bare det! En har jammen hatt slekt som lærer på ene skolen også :hakeslepp: Jammen har en ikke fått vite hvordan klasseromssituasjonen har vært gjennom disse. Direkte erfaring fra klasserom, nei. Solid og detaljert informasjon om hva som faktisk foregår? Jepp.

Tips og triks til dem som sliter.

Ved skolestart informeres ALLE foreldre om hva som kreves og forventes av elever, foreldre og lærere (det etterlates INGEN tvil om at hovedansvaret for et got læremiljø henger på foreldrene sine skuldre og at det forventes og kreves fra skolene at foreldrene oppdrar sine barn. Så skal skolen legge til rette for læring). Beste regelen skolene har hatt er "De voksne bestemmer".

Så tar en og innfører regler om at mobilen SKAL i timene være i sekken på lydløst. ETT brudd og mobilen inndras for resten av dagen. Ved gjentatte brudd inndras mobilen og foreldrene må hente mobilen.

Dette informeres om fra rektor klart og tydelig hvert eneste år. Og ikke minst, skolen gjør som den sier den skal gjøre.

Når skolene mine barn har gått på har klart dette uten dramatikk så er det VELDIG rart om ikke andre skoler med en fungerende og oppegående rektor ikke får til dette. Vennlig og bestemt, fønker som fjell!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...