Gå til innhold

Hvordan lager dere pizzasaus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å lage pizza i kveld men litt usikker på hvordan jeg skal lage sausen. Har alltid bare kjøpt ferdig før, men tenkte å prøve å lage selv i kveld :)

Noen som har en god oppskrift?

Anonymous poster hash: d8502...f3e

Skrevet

Tomatbasert:

Hvitløk surret i olje, tilsett hermetiske tomater (gjerne Mutti sine cherrytomater) la det koke og tilsett ønsket krydder, salt, pepper, chili og oregano er det jeg bruker mest. Skal du ha den norske pizzaveersjonen kan du tilsette løk, hakket kjøttdeig og andre ingredienser i sausen. Hvis ikke lar du det koke en stund og koke litt inn, så smører du på pizzaen og hiver på de ingrediensene du ønsker.

Hvit:

Blande creme fraiche med krydderne du ønsker, evt med pesto, og smør utover bunnen. Legg så på ønsket topping.

Nam :)

Anonymous poster hash: 05348...114
Skrevet (endret)

Jeg foretrekker pizza med hvit saus. Bruker seterrømme eller creme fraiche og krydrer med oregano, timian og basilukum. Rører sammen med litt god olivenolje og en finhakket hvitløksbåt. Lar stå et par timer slik at smakene får "sette seg" før jeg bruker den på pizzaen.

Som fyll bruker jeg feks rødløk, kokt skinke og sopp. Blander cheddar og jarlsberg, synes det blir best. Viktig at osten legges på før fyllet (standard norsk pizza har osten øverst av en eller annen grunn). Strør over parmesan, havsalt og olivenolje når pizzaen er ferdig. Suksess hver gang!

Endret av murray
Skrevet

Bruk trykkoker til tomatene.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det er ikke komplisert overhodet:

1,5 - 2 finkuttede gule løk

2-3 fedd hvitøk (jeg bruker 5-6 fedd fersk hvitløk, men jeg er glad i hvitløk da)

Surr dette blankt i en jerngryte med sånn omtrent 3 ss olivenolje.

Når løken er blank og myk tilsetter du 1 boks tomater, 1 god ts oregano eller pizzakrydder (oregano og timian) + litt salt og nykvernet pepper + 1 laurbærblad.

La sausen småkoke uten lokk til den er passelig tykk (til det meste av væsken fra tomatene har fordampet), fisk ut laurbærbladet og la sausen kjøle seg ned litt.

Hvis du vil ha sterkere saus finkutter du en jalapeno eller chili og har oppi sammen med løken.

Edit: Ett ord kom dobbelt

Endret av Lille-pus
Skrevet

Bruker bare tomatpuré og krydder, ellers føler jeg at det overdøver smakene fra alt det gode fyllet.

Anonymous poster hash: 1a9ae...b8b

Skrevet

Bruker bare tomatpuré og krydder, ellers føler jeg at det overdøver smakene fra alt det gode fyllet.

Anonymous poster hash: 1a9ae...b8b

Bare blander du det og smører på? Snakk om å overdøve!

Skrevet

Ketchup, worchestershiresaus, hvitløk, oregano, basilikum, salt og pepper. Fantastisk god!

Anonymous poster hash: a05a3...fde

Skrevet

Tomatbasert:

Hvitløk surret i olje, tilsett hermetiske tomater (gjerne Mutti sine cherrytomater) la det koke og tilsett ønsket krydder, salt, pepper, chili og oregano er det jeg bruker mest. Skal du ha den norske pizzaveersjonen kan du tilsette løk, hakket kjøttdeig og andre ingredienser i sausen. Hvis ikke lar du det koke en stund og koke litt inn, så smører du på pizzaen og hiver på de ingrediensene du ønsker.

Hvit:

Blande creme fraiche med krydderne du ønsker, evt med pesto, og smør utover bunnen. Legg så på ønsket topping.

Nam :)

Anonymous poster hash: 05348...114

Den første hørtes god ut. Må prøves:)

Anonymous poster hash: d8502...f3e

Skrevet (endret)

Den beste sausen får du når du lar den koke leenge, minst 1 time :)

Min bruker å være omtrent slik:

1 løk

2-3 fedd hvitløk

1 ss tomatpuré

1 dl rødvin (hvitvin funker også)

2 bx hakket tomat

1/2 ts sukker

laurbærblad

oregano

basilikum

evt chili

salt, pepper

liten dæsj god balsamico (kan godt droppes)

Endret av venus_
Skrevet

Kan man lage pizzadeig med bakepulver?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...