Gå til innhold

Hvorfor så mange som sniker på bussene i Bergen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det nesten hver dag jeg går på. Folk som går inn bak( som ikke har kjøpt billett hos sjåføren) og som heller ikke scanner busskort/billett på automaten bak. Og bussjåføren sier ingenting! Aldri :O ingen andre passasjerer heller. Er sniking virkelig godtatt i Bergen?

Anonymous poster hash: 3e7f9...13d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har skyss-app, da trenger de ikke å skanne noe.

Anonymous poster hash: 4a8c7...892
  • Liker 13
Skrevet

Ser det nesten hver dag jeg går på. Folk som går inn bak( som ikke har kjøpt billett hos sjåføren) og som heller ikke scanner busskort/billett på automaten bak. Og bussjåføren sier ingenting! Aldri :O ingen andre passasjerer heller. Er sniking virkelig godtatt i Bergen?

De kjøper billett på skyss-appen på mobilen og har lov til å gå inn bak. Jeg har alltid "billetten" fremme på mobilen når jeg stiger ombord slik at medpassasjerer kan se at jeg ikke sniker.

• Liker 1
Skrevet

Man sniker ikke nødvendigvis bare fordi man ikke scanner busskortet. Jeg pleier ikke å gjøre det siden jeg har periodekort (student), så det har ikke noe å si for meg om jeg scanner eller ikke. Jeg har uansett kjøpt billett for 30 dager, så dersom det kommer kontroll har jeg gyldig billett. Skal det mange inn på bussen så vil det bare ta tid å scanne det, og da blir det lettere kø.
Det er det samme dersom man har kjøpt billett på mobil-app. Den er allerede aktivert, og trenger ikke å aktiveres på maskin.
De som aktivere kortet/billetten sin, er de som har enkeltklipp.

Anonymous poster hash: f2831...ba1
  • Liker 5
Skrevet

Jeg har app, men kan forstå at folk sniker, værre kollelktivtransport skal en lete lenge etter, er sjokket over hvordan enkelte av de sjåførene er, kjører svinefort, korrosponderer ikke, bussene hviiiiiner, sjåfører som ikke vet hvor de skal, bytter skilt etter de har kjørt ( det har blitt en del taxi turer på meg )

jeg har gitt opp, holder på med lappen

Anonymous poster hash: 7d3ed...171
  • Liker 1
Skrevet

Fordi bergensere er griske, gjerrige. De er Norges svar på skotter.

Anonymous poster hash: 6f48b...813
  • Liker 3
Skrevet

Du, les innleggene over her. Passasjerene bruker billett-app. Bergensere sniker ikke mer enn andre. Ta deg sammen.

Anonymous poster hash: 94266...a4e

• Liker 5
Skrevet

Neida! Det er sunnmøringer, det.

Anonymous poster hash: b41be...07e

• Liker 6
Skrevet

Jeg har app, men kan forstå at folk sniker, værre kollelktivtransport skal en lete lenge etter, er sjokket over hvordan enkelte av de sjåførene er, kjører svinefort, korrosponderer ikke, bussene hviiiiiner, sjåfører som ikke vet hvor de skal, bytter skilt etter de har kjørt ( det har blitt en del taxi turer på meg )

Det har jeg aldri opplevd.

Anonymous poster hash: 94266...a4e

• Liker 6
Skrevet

Du kan da umulig bo i Bergen.

Anonymous poster hash: b41be...07e

• Liker 3
Skrevet

Mange bruker appen som man ikke trenger å vise til bussjåføren eller scanne noen steder, og mange later som de har appen for å kunne snike uten å bli tatt.

Skrevet

Siden du ikke vet om mobilbillettmuligheten, er du da en av disse som sperrer hele inngangen på bussen så ingen skal gå forbi når du skal scanne billetten din? For de irriterer meg, det er nemlig de som gjør at ikke alle andre kan gå på bussen mens noen scanner slik at man kommer seg fortere av gårde.

For øvrig tar jeg bussen nesten hver dag, og har aldri opplevd dårlig kjøring, hvining eller at bussen kjører feil. Tar for det meste 21, 3, 2 og 12, og er godt fornøyd. Og så er jeg veldig glad for at 11 bussen fremdeles kjører så jeg kan komme meg litt opp på fjellet uten å ta Fløibanen

Anonymous poster hash: 0a9e8...4ee
  • Liker 8
Skrevet

Du vet ikke om de har billett eller ikke

Skrevet

For noe vås. Jeg er en av dem som ikke bruker automaten. Det er mange grunner til at man ikke trenger gjøre det.

-Man har periodekort, (uke, måned, halvtårs)

-Man bruker Skyss-app'en

-Man har overgang, altså kjøpt billett og kommer fra en annen buss/bane for mindre en 1,5 timer siden

Anonymous poster hash: ccb17...f26

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Og svært ofte virker ikke billettscannemaskinen.

Og nei, kollektivsystemet er ikke mye å skryte av. Korrespondanse er et fremmedord, det samme er slike begrep som "å holde ruten", passasjervennlighet og i noen tilfeller alminnelige kjøreferdigheter.

I løpet av den tiden jeg har bodd her har jeg måttet oppdra Skyss ved å sende inn taxiregninger. Nå må jeg en ny runde grunnet helt håpløse løsninger om morgenen. Enkelte sjåfører har en holdning ala " dette hadde vært en fin jobb hvis det ikke hadde vært for de helvetes passasjerene" - ellers får de forklare hvordan de kan kjøre forbi et busstopp med en buss som går to ganger i timen bare fordi det står flere busser der alt. Bli lastebilsjåfør istedet.

Skrevet

Jeg har månedskort på mobil, så jeg scanner ingenting ;)

Skrevet (endret)

Jeg har 180-dagers periodeskyss. Jeg skannet i starten, men har sluttet med det. Jeg skanner bare av og til for å sjekke at kortet ikke har sluttet å virke. Det er ikke nødvendig å registrere seg hver gang en går om bord. Det er intet krav, det eneste er at Skyss råder å gjøre det hver gang, for å sjekke at kortet er gyldig. Når det er billettkontroll viser jeg bare frem kortet mitt og studentbevis, og ingen av vekterene har kommentert at jeg ikke regisrerer meg. Det er helt likegyldig for dem, så lenge kortet mitt er aktivisert og er gyldig.

Og dette er det veldig mange som gjør også. Ellers er det som noen sier også app også kan det være overstigningsbillett. Jeg tror ikke det er så mange snikere i Bergen. Kommer en ut for kontroll på bussen så blir det plutselig veldig dyrt. Det er ikke så lett å snike seg fra kontroll når det kommer fire vektere inn på bussen ;-).

Endret av lillsunshine
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...