Gå til innhold

Hvor mange par sko til 1,5 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere med barn på samme alder; hvor mange par sko har dere til poden?

Jeg har kjøpt støvler, tøfler til å ha i barnehagen, også har han et par goretex sko som begynner i å bli små. Jeg har kjøpt et par vintersko som har et tynt lag med ull på innsiden, de er nok varme, men med tynne sokker i er de vel ikke så varme at de ikke kan brukes fremover nå? Usikker på om han trenger noen "mellomsko" nå i perioden mellom høst og vinter? Føles litt dumt å bruke 700kr på sko som skal være i bruk bare et par måneders tid.. Syntes dette med sko er vanskelig, forsøke å få noen tips på Barnas Hus hvor jeg kjøpte vinterskoene, men der hadde de ikke peiling..

Trenger de "Cherrox" sko i tilegg til vintersko og evnt goretex sko (høstsko) og støvler?

Noen som kan hjelpe/tipse?:)

Hvilke høst/vintersko syntes dere er best/lettest å få på foten og ikke så tunge å gå med?

Anonymous poster hash: 625b7...d4f

Skrevet

Sønnen min er straks 2.

Har 2 par vintersko. Ene paret er vikingsko, andre er et par (lite) brukte sko, ikke så tykke. Kommer til å bruke de som ekstrapar.

Har også cherrox og et par timberland goretexsko. Cherroxene står i barnehagen (eller burde jeg hatt dem hjemme?), og goretexskoene blir vel brukt som overgangssko.

Har overhodet ikke peiling på hva vi trenger da...første vinteren min med barn i barnehage, så håper det blir nok sko.

Skrevet

Ullfor er nok i varmeste laget for de fleste nå. Ville kjøpt er par billigsko feks ponny eller sofus for de neste månedene, det er i alle fall bedre enn for små sko som fort skader føttene.

Jeg bruker dockboots heller enn sherroks, de er mykere og har termofunksjon så med ullsåle i skal de holde utenom de kaldeste dagene. Har et par reservesko til vinteren, de er arvet men vil bare bli brukt en skjelden gang. I fjord var min 1,5 og reserven ble aldri brukt. Hadde da to vintersko (superfit og friends fra coop) og dockboots til vinteren og et par gortex og støvler til våren, brukte stonz frem til vinterskoene.

Anonymous poster hash: 431bf...ea4

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Da jeg var så liten fikk jeg 1 par i November og et par i April. Så jeg hadde i praksis bare 1 par sko som passet.

Skrevet

Sønnen min er straks 2.

Har 2 par vintersko. Ene paret er vikingsko, andre er et par (lite) brukte sko, ikke så tykke. Kommer til å bruke de som ekstrapar.

Har også cherrox og et par timberland goretexsko. Cherroxene står i barnehagen (eller burde jeg hatt dem hjemme?), og goretexskoene blir vel brukt som overgangssko.

Har overhodet ikke peiling på hva vi trenger da...første vinteren min med barn i barnehage, så håper det blir nok sko.

vil anbefale dere duck boots og ikke cherrox til så små barn. Cherrox er utrolig stivt for små barn å gå med. Duck boots er mer myke og behagelige å gå med. I tillegg varmere. Min datter er 3 nå, og vi har to par vinterstøvler fra viking og superfit (sistenevnte er et utrolig bra merke for små barn - myke og lett bevegelige sko - viking blir ofte for klumpete for 1 åringer og slikt), et par høye uggs til pynt, duck boots, et par faka converse fra hm, joggesko og vanlige gummistøvler.

Anonymous poster hash: d9231...d7b

Skrevet

Behøver jo bare et par sko til hver sesong + gummistøvler og evt. et par sko til pent.

Anonymous poster hash: 504da...4ed

Skrevet

Han har iallefall to par "vanlige" sko i tillegg til støvler. Prøver å variere hvilke sko han bruker, og er veldig påpasselig med t det skal være rett størrelse. Har sett alt for mange foreldre som tvinger barna til å bruke for små sko fordi deter så kort igjen av sesongen eller for store sko fordi de vokser jo snart inni dem likevel.

Anonymous poster hash: dc868...e36

Skrevet

Har en på snart 2. Akkurat nå har hun et par ecco skinnsko som er i daglig bruk, samt gummistøvler. Har kjøpt viking vinterstøvler (god erfaring med de fra førstemann, spesielt til brede føtter) og dockboots (barnehagen anbefalte de fremfor andre cherrox-typer). Satser på at det holder for nå, mulig hun trenger en mellomsko før vinteren kommer for fullt, men da får vi ta det da :-)

Anonymous poster hash: 17b0c...16e
Skrevet

vil anbefale dere duck boots og ikke cherrox til så små barn. Cherrox er utrolig stivt for små barn å gå med. Duck boots er mer myke og behagelige å gå med. I tillegg varmere. Min datter er 3 nå, og vi har to par vinterstøvler fra viking og superfit (sistenevnte er et utrolig bra merke for små barn - myke og lett bevegelige sko - viking blir ofte for klumpete for 1 åringer og slikt), et par høye uggs til pynt, duck boots, et par faka converse fra hm, joggesko og vanlige gummistøvler.

Vet det, men dock bootsa har blitt litt små, passer når ullsålen er tatt ut.

Handla på skoringens 2 for 1-tilbud, og da kjøpte jeg viking vintersko og cherrox, så da ble det de skoene i år.

Hadde supersoft i fjor, veldig lette og gode sko!

Skrevet

Han har iallefall to par "vanlige" sko i tillegg til støvler. Prøver å variere hvilke sko han bruker, og er veldig påpasselig med t det skal være rett størrelse. Har sett alt for mange foreldre som tvinger barna til å bruke for små sko fordi deter så kort igjen av sesongen eller for store sko fordi de vokser jo snart inni dem likevel.

tvinger faktisk, har jeg aldri sett noen foreldre gjøre med sko til barna sine. Til vintersko anbefaler de å gå 1-2 str opp så det er plass til en tjukk sokk. Når våren kommer trenger man jo ikke denne sokken og da vil de jo fortsatt passe en stund.

Skrevet

Vet det, men dock bootsa har blitt litt små, passer når ullsålen er tatt ut.

Handla på skoringens 2 for 1-tilbud, og da kjøpte jeg viking vintersko og cherrox, så da ble det de skoene i år.

Hadde supersoft i fjor, veldig lette og gode sko!

jeg handla også på skoringens 2 for 1 tilbud, men det ble et høye på skaftet vintersko fra viking og et lavere par fra viking. De superfit skoene går bare opp til str 26 eller noe, og vi måtte ha str 27 nå. Super kjipt. De er så deilige :) De uggs skoa vi har er også fra skoringen, kosta 500 på tilbud, gode og varme :) Fitn til pent :)

Skrevet

Vår gutt er 17 måneder. Vi har ecco skinnsko, timberland goretexsko, og dockboots nå. Til senere i høst / vinter har vi et par timberland litt høyere goretex støvler og Viking play vinterstøvel. Jeg ville heller ikke anbefalt cherrox til så små altså, de er jo grusomt stive og vanskelig å gå ned for de små.

Skrevet

Vår gutt er 17 måneder. Vi har ecco skinnsko, timberland goretexsko, og dockboots nå. Til senere i høst / vinter har vi et par timberland litt høyere goretex støvler og Viking play vinterstøvel. Jeg ville heller ikke anbefalt cherrox til så små altså, de er jo grusomt stive og vanskelig å gå ned for de små.

cherrox er ikke sko for små barn, synes det er rart de lager de i så små størrelser. De er også veldig glatte når det blir is.

Skrevet

tvinger faktisk, har jeg aldri sett noen foreldre gjøre med sko til barna sine. Til vintersko anbefaler de å gå 1-2 str opp så det er plass til en tjukk sokk. Når våren kommer trenger man jo ikke denne sokken og da vil de jo fortsatt passe en stund.

http://forskning.no/barn-og-ungdom/2009/03/smabarn-i-sma-sko

Småbarn har myke og bøyelige føtter, og sier sjelden fra om at skoene er for små.

Skrevet

http://forskning.no/barn-og-ungdom/2009/03/smabarn-i-sma-sko

Småbarn har myke og bøyelige føtter, og sier sjelden fra om at skoene er for små.

de fleste jeg kjenner kjøper som sagt skoene større slik at det er plass til en tjukk sokk oppi. Kjenner ingen som kjøper for små sko eller som tvinger på barnet sitt for småe sko. Lurt å ta ut sålen og prøve foten til barnet på sålen, det skal være en tommellengde. Merkelig at du vet om så mange som tvinger på barna sine små sko, da hadde jeg vurdert å ta kontakt med BV.

Annonse
Skrevet

de fleste jeg kjenner kjøper som sagt skoene større slik at det er plass til en tjukk sokk oppi. Kjenner ingen som kjøper for små sko eller som tvinger på barnet sitt for småe sko. Lurt å ta ut sålen og prøve foten til barnet på sålen, det skal være en tommellengde. Merkelig at du vet om så mange som tvinger på barna sine små sko, da hadde jeg vurdert å ta kontakt med BV.

Du antar jo at den skoen du har kjøpt vil passe til våren uten ullsokk nedi, det er jo det mange foreldre gjør og når våren kommer glemmer de å sjekke. Kanskje foten har vokst mer enn forventet. Eventuelt sjekker de, men gir blaffen i å kjøpe nye fordi det er jo så kort tid til man må ha vårsko/sommersko uansett.

Det anbefales at man sjekker minst en gang i måneden.

Skrevet

Jenta mi på 15 måneder har et på goretex joggesko hun bruker nå, et par halvhøye som venter på litt kaldere vær, et par vintersko, et par støvler (ubrukte og forblir nok ubrukte) og et par Dock.

Skrevet

Du antar jo at den skoen du har kjøpt vil passe til våren uten ullsokk nedi, det er jo det mange foreldre gjør og når våren kommer glemmer de å sjekke. Kanskje foten har vokst mer enn forventet. Eventuelt sjekker de, men gir blaffen i å kjøpe nye fordi det er jo så kort tid til man må ha vårsko/sommersko uansett.

snakk om å vri og vende på det jeg sier. Jeg sier at skoen KAN passe! Herregud, du må finne deg noen briller. Noen barn vokser flere størrelser i løpet av en vinter, andre ikke. Her har vi kjøpt sko til vinteren som er nesten 2 størrelser for store. Da er det plass til tjukk sokk oppi. Når det da blir varmere i været etter jul og mot våren kan det godt hende disse skoene er akkurat passe uten ullsokken oppi. Du tar så på vei. Ro deg ned! Mulig du mener du er den perfekte forelder, flott, men vi andre gjør en sabla god jobb vi også. Min datter har aldri gått med for små sko. Hun vokser sjeldent flere størrelser i løpet av vinteren. Som sagt, et triks er å ta ut sålen, da ser man veldig godt om skoen har litt å gå på eller ikke.

Skrevet

du antar jo at jeg ikke sjekker at skoene til mitt barn ikke er for små til henne, snakk om å være nedlatende. Som sagt, jeg kjenner ingen som ikke sjekker dette og ei heller tvinger på sine barn små sko. Kjenner du mange av denne typen slik du skriver hadde jeg vurdert å kontakte bv.

Skrevet

du antar jo at jeg ikke sjekker at skoene til mitt barn ikke er for små til henne, snakk om å være nedlatende. Som sagt, jeg kjenner ingen som ikke sjekker dette og ei heller tvinger på sine barn små sko. Kjenner du mange av denne typen slik du skriver hadde jeg vurdert å kontakte bv.

Jeg sa at du antok at skoen ville være passe til våren, ikke at du ikke kom til å sjekke. Men faktum er at mange foreldre ikke tenker over det, fordi barna ikke sier fra selv om det er ubehagelig.

Det at du fyrer deg så voldsomt opp over dette sier meg bare at du kanskje føler deg litt truffet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...