Gå til innhold

Hjelp med oppgave i forskningsmetoder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser på gamle eksamener og her er en. Jeg sitter og stusser over hvordan jeg ville svare på A:
I forbindelse med en kvalitetsvurdering av skolen vil to nabokommuner sammenlikne elevresultater ved fullført 10-årig skole. En sammenlikner blant annet resultater i norskfaget. Elevene har ikke blitt trukket ut til sentralt gitt prøve i norsk, så sammenlikningen gjøres på bakgrunn av standpunktkarakterer gitt på den enkelte skole.

Kommune A har bedre gjennomsnittsresultat i norsk enn kommune B, og forskjellen er signifikant på 5 % nivå.
I følge rapporten fra sammenlikningsundersøkelsen er forklaringen på denne forskjellen i norskkarakterer at skolen og undervisningen i kommune A holder høyere kvalitet enn skolen og undervisningen i kommune B.

a) Drøft andre mulige forklaringer på forskjellen mellom kommuneresultatene i norsk enn den som hevdes i rapporten.

Jeg ber bare om et par stikkord som kan sette meg i gang. Burde jeg for eksempel trekke frem ytre validitet?

Merk at jeg ikke ber om at noen skal skrive en oppgave for meg, jeg trenger bare en liten push for å komme i gang. :)

Anonymous poster hash: 9652e...358
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Prosentandelen fremmedkulturelle kan jo spille en rolle? Kanskje det er en del i kommune B som bare har vært i Norge i noen få år for.eks..

Det som allerede står, at kommune A holder en høyere kvalitet, dekker (desverre) så mye! For utdannelsen til lærerne går sikkert under der? Og undervisningsopplegget?

Forskjellige strategier på hvordan mobbing, skulking osv håndteres.

Endret av Noz
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Bedre økonomi i kommune A og dermed større bevilgninger til skolen?

Vil medianen istedet for gjennomsnittet være et bedre mål? (Jeg bare spør)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...