Gå til innhold

Sluttoppgjør feriepenger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt vikariat løper ut dette året og 1 januar neste år starter jeg i ny jobb. Vil sluttoppgjøret komme automatisk i januar fra mitt nåværende arbeidsted eller kan jeg be om dette? Vi har forskuddsbetaling på lønn så min siste lønnsutbetaling fra stedet vil være i desember.

Anonymous poster hash: c4832...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener at sluttoppgjøret blir utbetalt ved siste normale lønn. Samme med oppsparte feriepenger. De må du evt be om å få utbetalt etter nyttår om du ikke vil skatte av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må skatte av feriepengene i alle fall. En måned i året blir det ikke trukket forskuddsskatt av lønna. Vanligvis gjelder dette feriepengene når de blir utbetalt i juni. Hvis du ber om at feriepengene utbetales i desember blir det trukket forskuddsskatt siden du fikk utbetalt feriepenger uten forskuddsskatt i juni. Venter du til januar med oppsparte feriepenger blir det ikke trukket t forskuddsskatt siden det er et nytt kalenderår.

Uavhengig av når feriepengenen utbetales vil de komme med på selvangivelsen for det året de ble utbetalt og du vil betale skatt av dem.

Hvis det er stor forskjell mellom det du tjener i år og neste år kan det hende det lønner seg å få pengene utbetalt det året du tjener minst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...