AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #1 Skrevet 26. september 2014 Har bestemt meg for å ta av 10 kilo, og vil prøve en kombinasjon av sunnere kosthold og trening. I dag var første gang på tredemølle, og jeg løp 10 minutter på hastighet 4.5 kilometer. Er dette dårlig av en nybegynner? Synes jeg leser "overalt" om folk som løper 30 minutter non-stop på tredemølle uten problemer, mens jeg altså løp kun 10 minutter og ikke engang veldig raskt. Håpløst eller er dette normalt? Anonymous poster hash: dbb40...d29
anybody Skrevet 26. september 2014 #2 Skrevet 26. september 2014 En start er en start :D Bestevenninna mi løp seg ut på mindre enn fire minutter.. Men som nybegynner trenger du ikke gå ut med tanken om å måtte løpe. Folk tror at det å løe går som en lek, og tar seg helt ut med en gang og da smeller det. Sett deg heller mål om å f.eks gå 2km, etterhvert å jogge-gå, til slutt å jogge hele veien -da får du noe ut av treningen. Senere legger du på meter. 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #3 Skrevet 26. september 2014 Du løp i 4,5 km/t i 10 minutter? Er det det du mener? I så fall, ja, det er ganske håpløst hvis du faktisk ble sliten av det. 4,5 km/t er tregere enn vanlig gå-fart. Anonymous poster hash: e89c5...ccc 10
Rumle Skrevet 26. september 2014 #4 Skrevet 26. september 2014 (endret) Jeg synes det var bra Prøv å holde fokus på at du faktisk er i gang, lykke til videre! Endret 26. september 2014 av Rumle 4
Gjest Lite nytt Skrevet 26. september 2014 #5 Skrevet 26. september 2014 Har bestemt meg for å ta av 10 kilo, og vil prøve en kombinasjon av sunnere kosthold og trening. I dag var første gang på tredemølle, og jeg løp 10 minutter på hastighet 4.5 kilometer. Er dette dårlig av en nybegynner? Synes jeg leser "overalt" om folk som løper 30 minutter non-stop på tredemølle uten problemer, mens jeg altså løp kun 10 minutter og ikke engang veldig raskt. Håpløst eller er dette normalt? Anonymous poster hash: dbb40...d29 Du kan jo lese tråden min litt lenger ned her inne (ang forventninger til tredemølla). Jeg tar intervall, begynte med 5 min rask gange, 5 min lett jogg. Dette i 30 min. Dersom du søker på treningsprogram for tredemølle så finne du mange. Greit å ha ett opplegg klart med enkle og klare instrukser. Har hjulpet meg ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 Å løpe ti minutter første uke er absolutt normalt. Jeg har astma og første gang jeg begynte med løping måtte jeg gå etter fem minutter. Nå løper jeg rundt 45 minutter før jeg blir så lei at jeg går hjem, men det er iallfall en god økt. Men du løper vel strengt tatt ikke på 4,5? Jeg tror ikke det er mulig hvis ikke man er dverg. Dette er ikke en frekk så-treig-du-er-bemerkning, jeg tror bare det er feil. Bruk logikken, hvor langt tror du du klarer å gå i normalt tempo på en time? Iallfall 4,5 km! Anonymous poster hash: 34a91...2dd 3
Silfen Skrevet 26. september 2014 #7 Skrevet 26. september 2014 Det går FINT an å løpe på 4.5. Det kommer jo helt an på hvordan man løper. Jeg går på 5.0, men jeg kunne fint småløpt på den også. 1
Kanutte Skrevet 26. september 2014 #8 Skrevet 26. september 2014 Jeg hadde min første økt på mølle i dag. 5 min oppvarming på hastighet 5 km/t, deretter kortintervall 20 sek løping, 10 sek hvile i 5 min. Da var hastigheten på 10 km/t. Til slutt noen minutter rolig gange. Som sagt, første trening på flere år.
Gjest Lite nytt Skrevet 26. september 2014 #9 Skrevet 26. september 2014 Det går FINT an å løpe på 4.5. Det kommer jo helt an på hvordan man løper. Jeg går på 5.0, men jeg kunne fint småløpt på den også. Det er vel ikke løping, men kanskje jogging på 4,5? På mine intervaller har jeg rask gange på 5,5, også joggingen på 7,5 og 8,0 (testet med 8,0 ved treningen i går og det går :D ).
Cata Skrevet 26. september 2014 #10 Skrevet 26. september 2014 Håpløst er det ikke, det er en start. Men selvsagt vil ikke en erfaren løper si det er særlig sprekt heller. Men man skal jo starte et sted... Jeg begynte omtrent på samme nivå - jogget på hastighet 5 i fem minutter og hadde i grunnen nok med det. Nå jogger jeg rimelig problemfritt 3-4 km utendørs på hastighet mellom 7 og 8 km/h hvis man skal tro Endomondo. Det gjelder bare å bygge seg opp gradvis, og øke lengde og tempo etterhvert som man kjenner man blir sprekere.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #11 Skrevet 26. september 2014 Å løpe ti minutter første uke er absolutt normalt. Jeg har astma og første gang jeg begynte med løping måtte jeg gå etter fem minutter. Nå løper jeg rundt 45 minutter før jeg blir så lei at jeg går hjem, men det er iallfall en god økt. Men du løper vel strengt tatt ikke på 4,5? Jeg tror ikke det er mulig hvis ikke man er dverg. Dette er ikke en frekk så-treig-du-er-bemerkning, jeg tror bare det er feil. Bruk logikken, hvor langt tror du du klarer å gå i normalt tempo på en time? Iallfall 4,5 km! Anonymous poster hash: 34a91...2dd Altså, det blir kanskje feil å si at jeg løp - det var vel heller jogging. Poenget er at jeg ville prøve å jogge i stedet for å bare gå. Men takk for konstruktiv kommentar. Anonymous poster hash: dbb40...d29
Silfen Skrevet 26. september 2014 #12 Skrevet 26. september 2014 Det er vel ikke løping, men kanskje jogging på 4,5? På mine intervaller har jeg rask gange på 5,5, også joggingen på 7,5 og 8,0 (testet med 8,0 ved treningen i går og det går :D ). Jesus, løpe, jogge, fader heller, vi er da ikke hester som har krav til gangart? 3
Gjest Lite nytt Skrevet 26. september 2014 #13 Skrevet 26. september 2014 Jesus, løpe, jogge, fader heller, vi er da ikke hester som har krav til gangart? haha :D
Gjest Runforit Skrevet 27. september 2014 #14 Skrevet 27. september 2014 Jeg startet med powerwalking på 6-7 km/t. Da jeg integrerte jogging så småjogget jeg noen meter på 8 km/t, gikk, jogget and so on. Var grusomt å jogge for jeg var i ræva form og med kondis som en hval på land, men progresjonen kom raskere enn jeg trodde når jeg var flink og gjorde det fast minst 3 ganger i uka. 4,5 er veldig sakte, men det er en start. Alt er bedre enn ingenting og et sted må en jo starte. Jeg gikk fra å være i ufattelig dårlig form til å jogge 6-7 dager i uka mellom 3-5 mil. Så stå på og fortsett som du gjør så skal du se at du plutselig er en av dem som du i dag ser opp til som jogger like lett som andre går 2
Silfen Skrevet 27. september 2014 #15 Skrevet 27. september 2014 Sakte er relativt, jeg detter søren meg nesten av møllen om jeg forsøker å gå på 5.5. 4.5-5.0 er fort for meg. Går jo for harde livet.
Gjest brutal_mann Skrevet 27. september 2014 #16 Skrevet 27. september 2014 Har bestemt meg for å ta av 10 kilo, og vil prøve en kombinasjon av sunnere kosthold og trening. I dag var første gang på tredemølle, og jeg løp 10 minutter på hastighet 4.5 kilometer. Er dette dårlig av en nybegynner? Synes jeg leser "overalt" om folk som løper 30 minutter non-stop på tredemølle uten problemer, mens jeg altså løp kun 10 minutter og ikke engang veldig raskt. Håpløst eller er dette normalt? Anonymous poster hash: dbb40...d29 Ikke heng deg opp i om det er håpløst eller normalt, heng deg opp i om du har progresjon. Blir du svett? Blir du sliten? I så fall er belastningen høy nok for DEG. Så kan du øke belastningen etter hvert som du blir i bedre form. Du skal nok på sikt klare 10km/t i 30 min Men ikke stress for å nå det målet, bare se til at du faktisk blir svett og rød i ansiktet av å trene! 3
Gjest gjest- silje Skrevet 27. september 2014 #17 Skrevet 27. september 2014 Jeg begynte sikkert på samme måte som deg, hadde en planlagt rute i hodet der målet var å jogge hele den (tror ruten var ca 1km og farten var kjempeslow!). Dette gjorde jeg flere ganger i uken, også økte den litt, etter litt. Jogger nå gjerne 13 - 17km uten problem. Så gjør det på din måte, neste gang klarer du kanskje 11min og litt økning i fart i noen sek.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #18 Skrevet 27. september 2014 Jeg skjønner heller ikke at det er mulig å jogge på 4.5 km/t, det er jo saktere enn det laveste på nedtrappingen min... Men du er kanskje veldig lav/korte bein? Uansett, til spørsmålet ditt. En start er en start, og det viktigste er ikke hvordan du gjør det nå, men progresjonen. Jogg annenhver dag fremover, så vil du raskt se fremgang. Men husk på teknikken også Anonymous poster hash: 488ca...57a 2
Susa Skrevet 27. september 2014 #19 Skrevet 27. september 2014 Da jeg begynte å trene meg opp etter et svangerskap og en tung barseltid, gikk jeg på 5 km i timen og jogga/løp på 7. Da orka jeg bare løpe i et minutt. Helt ræva form, men det kom seg fort☺
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #20 Skrevet 27. september 2014 Jeg skjønner heller ikke at det er mulig å jogge på 4.5 km/t, det er jo saktere enn det laveste på nedtrappingen min... Men du er kanskje veldig lav/korte bein? Uansett, til spørsmålet ditt. En start er en start, og det viktigste er ikke hvordan du gjør det nå, men progresjonen. Jogg annenhver dag fremover, så vil du raskt se fremgang. Men husk på teknikken også Anonymous poster hash: 488ca...57a Hvorfor slike kommentarer? Har vel kommentert det allerede? Og nei, er ikke lav og har ikke korte bein. Er 170cm. Problemet mitt er noen kilo for mange og for dårlig form. Anonymous poster hash: dbb40...d29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå