Gå til innhold

grønnsåpevann til roser


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Noen som vet blandingsforholdet mellom grønnsåpe og vann for å spraye mot utøy på roser etc?? Og er det noen som vet om dette skader planten?? Blir blader misfarget eller går det fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet blandingsforholdet mellom grønnsåpe og vann for å spraye mot utøy på roser etc?? Og er det noen som vet om dette skader planten?? Blir blader misfarget eller går det fint?

Bland 50/50 sånn circa og det går helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Takk Suzy! Da skal jeg prøve det på ekle bladlus før jeg ev. kjøper noe på hagesenteret. Har hørt at hvitløksvann også hjelper, men prøver grønnsåpe først.

Vet du forresten om det er vanlig med små grønne åmer på rosene? Noen av rosene mine har det, og jeg lurte på om grønnsåpevannet tar de også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enda mer miljøvennlig metode kan være å plante tagetes mellom rosebuskene. Lus liker ikke tagetes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å blande ca 1 til 4 med grønnsåpe og vann, og det tar fortsatt knekken på lusene selv om blandingen er litt mildere. Du bør ikke sprøyte når det er steikende sol, bladene kan bli svidd. Lusene dør ganske raskt, så dagen etter kan du sprøyte med vann. For å få best effekt bør du sprøte 2-3 ganger med en ukes mellomrom. Grønnsåpe tar nemlig ikke knekken på luseegg, så du må ta de nye lusene før de rekker å bli kjønnsmodne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Takk for tipset, Fakse! Brukte ikke så sterk blanding som Suzy foreslo, men satser på at den likevel er effektiv nok. Skal huske å etterbehandle i løpet av uka.

Ellers er jo tagetes et forslag, men siden det visstnok er mange sneglers favorittmat, tror jeg at jeg lar det være uprøvd :-) Jeg har faktisk plantet jordbær og markjordbær mellom rosebuskene + forskjellige urter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...