AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #1 Skrevet 26. september 2014 I går kveld fant vi en haug med flasker og hasj rester på rommet til stedatteren. Vi måtte sjekke pga hun har oppført seg rart i det siste. Vi fant også en haug med insulin sprøyter og melatonin. Agressiv oppførsel, skulking, stjeling, lyver,sluttet å dusje, fikk nye venner. Hun bor hos oss annenhver uke sånn at har ikke full kontroll. Snakket med noen av hennes gamle venner og de sier at hun har funnet en kjæreste som er mye eldre. Vi skjønner ikke hvor kommer pengene fra...hun har alltid penger. Moren hennes er imot det, men hun tar det ikke alvorlig. Hun tror på alt hun sier, at hun har prøvd det bare en gang osv. Vi vet ikke hva vi skal gjøre... Jeg har snakket med foreningen mot stoff og misbruk og de sier at vi må snakke med henne og prøve å gjøre at hun forstår at hun har et problem. Problemet er at hun ikke vil snakke... Bare griner og er frekk. Noen med tips eller lignende erfaringer? Vi har tenkt å kontakte barnevernet... Hva gjør man i sånne situasjoner ? Hun er 16 år .Anonymous poster hash: 44e38...78a
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #2 Skrevet 26. september 2014 Ta kontakt med Uteseksjonen:http://www.uteseksjonen.no/ Ring gjerne rustelefonen (08588), og be om råd derfra. Barnevernet er heller ingen dårlig idé. Er du sikker på at det er melatonin du har funnet - og ikke det ulovlige stoffet melanotan?Anonymous poster hash: 41dea...5d2 2
Chloe- Skrevet 26. september 2014 #3 Skrevet 26. september 2014 Som du selv vet, dere må kontakte barnevernet. Dra på familievernkontoret med moren for å lage en solid slagplan. Krev tisseprøver av jenta (dette vil bv foreslå også). Prøv å aktiviser henne med sunnere aktiviteter, slik at det blir mindre tid til å drive med dank. Kontakt skolen for å be om ekstra kommunikasjon angående fravær og ukesplaner. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #4 Skrevet 26. september 2014 Sjekket nå. Ja, det er melanotan. Vi har kontaktet skolen og læreren skal sende melding hver dag hun ikke dukker opp på skolen. TsAnonymous poster hash: 44e38...78a
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2014 #5 Skrevet 26. september 2014 Få fatt på hvem den her kjæresten her er, avlegg ham et besøk. 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 Både alkohol, hasj og anabole piller? Da er det nokså sikkert mer også. Sannsynligvis b-preparater. Det virker som hun har dårlig selvbilde siden hun holder på med hestedop for å fikse kroppsbildet. Jeg hadde møtt opp på døra til kjæresten hennes med par venner, og advart han om at han kan bli meldt til politiet (i beste fall)... Ville også sagt at hvis han vil være sammen med min datter, må han legge seg inn på avrusing og bli borte minst ett år. Han er eldre? Hvor mange år eldre? Hun er 16 år og allerede langt ute og kjøre. Si at hun fra nå av får ha null kontakt med han, hun må avslutte kontakten, men la henne selv velge hvordan. Det er ikke lett å forholde seg til en tenåring som ruser seg, men alternativet (som dere ikke trenger fortelle henne) er tvangsinnleggelse hvis hun fortsetter og det må skje før hun fyller atten. Dere har god tid, og det er viktig å ikke få panikk. Ikke døm henne. Kontakt skolen og foreldrene til hennes venninner hvis de vanker i samme miljø. Åpenhet er viktig. Hun vil sikkert hate dere, kanskje rømme hjemmefra i verste fall. Jeg ville sagt at det er greit om hun tar et glass vin eller to øl en gang i blant, men alt det andre ville jeg ikke godtatt. Ville satt meg inn dette, men ville ikke kastet henne ut eller til barnevernet, og ville gitt henne flere enn en sjanse. Min første reaksjon ville være sinne og bekymring, men jeg hadde håpet hun åpnet seg litt. Når det gjelder tenåringer, er det ganske dumt å si at hasj er forbudt og derfor kan du ikke bruke det. Hun liker rusen, derfor bruker hun det. Jeg er litt betenkt siden dagens hasj ofte er genmanipulert og sterkere enn før. Jeg ville prøvd å få råd fra andre. Kontakt www.retretten.no. De kan gi råd også til pårørende, og man kan være anonym. De jobber frivillig og de fleste som jobber der har vært tidligere rus-avhengige. Du kan også be henne ringe dit selv. Hvis moren ikke ser problemet, kan dere vel fortelle hva dere har oppdaget? Anonymous poster hash: 0c7a7...dcb 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #7 Skrevet 27. september 2014 Var selv i hennes situasjon når jeg var ung. Det viktigste dere gjør er å vise for henne at dere aldri vil dømme henne. Hvis dere skal komme noen vei nytter det ikke med trusler, dere må nesten spille på at dere bestandig kommer til å stille opp for henne, uansett om hun skulle bli morder. Ruskontrakt er nevnt lenger opp, synes det er et kjempe godt forslag. Da får det plutselig konsekvenser om hun skulle ruse seg, men ikke fra dere, som er veldig bra. Hun får også tilgang til samtaler med helsesøster, altså en utenforstående. Anonymous poster hash: c2a6a...50a
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #8 Skrevet 27. september 2014 Jeg jobber i barnevernet og dere kunne fint kontaktet oss. Jeg vet også at enkelte politistasjoner og lensmannskontor kan ta bekymringssamtale med ungdom som er på vei til å havne på skråplanet (tyveri, ran, narkotika, alkohol etc.). Jeg har hørt at den samtalen er svært virkningsfull og gjør inntrykk på ungdommene. Anonymous poster hash: be455...e7f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #9 Skrevet 27. september 2014 Brudd på ruskontrakt gir ingen konsekvenser utover forenklet forelegg. Det er heller ikke så enkelt at man setter regler og betingelser for en 16 -åring. Vil de ikke høre, så gjør de ikke det. Det er helt klart at dere må ha hjelp. Gode råd er gitt alt gitt her. Ønsker likevel å gi "støtte" på at det er ingen fasitsvar og ingen enkle løsninger. Jeg et i bortimot nøyaktig samme situasjon, og i likhet med barnevern og politiet, er jeg fortvilet over hvor lite tiltak som er her vi bor, og hvor maktesløs slike instanser er når ungdommen ikke vil. Tvangsinnleggelse er eneste mulighet etter en stund, men da har det allerede gått for langt.. Pust med magen, ikke ta ting personlig, ta pauser fra bekymringene..Anonymous poster hash: d6649...9f4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #10 Skrevet 27. september 2014 Det er vanskelig å hanskes med tenåringer som allerede har havnet litt skeivt utpå, det er derfor man bør sørge for å få barnet inn på sunne aktiviteter i ung alder sånn at tenårene ikke blir kastet bort på dritt som festing og rus. Jeg snakker av erfaring. Hadde mine foreldre engasjert seg mer og funnet en idrett/aktivitet jeg kunne mestret når jeg var yngre, tviler jeg på at tenårene mine hadde blitt som de ble, med festing, røyking og rus. Det eneste som kunne holdt meg unna det, ville trolig vært at jeg måtte tatt urinprøver jevnlig og at negativt utfall ville gitt meg konsekvenser. Eller at foreldrene mine kunne funnet en slags motivasjon for meg, at "hvis du er flink, skal du få ...." Noen foreldre gir jo f.eks barna førerkort når de blir gamle nok, det kan brukes mot henne. "Hvis du gjør det, får du ikke førerkort." Hun er 16 og såpass voksen at hun bør forstå konsekvenser av dumme ting hun gjør. Men akkurat nå virker det ikke som hun får noen konsekvenser. Anonymous poster hash: 2fc81...5bd
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #11 Skrevet 27. september 2014 Det er vanskelig å hanskes med tenåringer som allerede har havnet litt skeivt utpå, det er derfor man bør sørge for å få barnet inn på sunne aktiviteter i ung alder sånn at tenårene ikke blir kastet bort på dritt som festing og rus. Jeg snakker av erfaring. Hadde mine foreldre engasjert seg mer og funnet en idrett/aktivitet jeg kunne mestret når jeg var yngre, tviler jeg på at tenårene mine hadde blitt som de ble, med festing, røyking og rus. Det eneste som kunne holdt meg unna det, ville trolig vært at jeg måtte tatt urinprøver jevnlig og at negativt utfall ville gitt meg konsekvenser. Eller at foreldrene mine kunne funnet en slags motivasjon for meg, at "hvis du er flink, skal du få ...." Noen foreldre gir jo f.eks barna førerkort når de blir gamle nok, det kan brukes mot henne. "Hvis du gjør det, får du ikke førerkort." Hun er 16 og såpass voksen at hun bør forstå konsekvenser av dumme ting hun gjør. Men akkurat nå virker det ikke som hun får noen konsekvenser. Anonymous poster hash: 2fc81...5bd Det er barn fra både gode og mindre gode hjem som havner utpå. Barn som er både skoleflinke, som har foreldre som følger opp og som er på aktiviteter kan ramle på galeien. Det finnes ingen garanti og jeg tenker at fokus nå er ikke å plassere skyld, men finne løsninger som kan hjelpe jenta. #8 Anonymous poster hash: be455...e7f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #12 Skrevet 27. september 2014 Både alkohol, hasj og anabole piller? Anonymous poster hash: 0c7a7...dcb Anabolt? Dette er barbiedop, som brukes for å bli brun/orange. Anonymous poster hash: 09f2c...14f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #13 Skrevet 27. september 2014 Jeg jobber i barnevernet og dere kunne fint kontaktet oss. Jeg vet også at enkelte politistasjoner og lensmannskontor kan ta bekymringssamtale med ungdom som er på vei til å havne på skråplanet (tyveri, ran, narkotika, alkohol etc.). Jeg har hørt at den samtalen er svært virkningsfull og gjør inntrykk på ungdommene. Anonymous poster hash: be455...e7f " tidlig ute" heter politiets forebyggingsprosjekt for unge på vei ut i.... Noen her mener at dårlige hjem osv.... Vil minne om at i fam. Stoltenberg ble en narkoman, en lege og en statsminister. Der finnes flere mindre kjente fam. Hvor en havner utpå i søskenflokken mens andre får god utdannelse og jobb. Fastlegen kan gjerne og være til hjelp. Urinprøve to ganger i uken under tilsyn kan fungere for noen . Dere må finne ut hva som fungere for deres ungdom. Anonymous poster hash: d3833...78c 1
minister-mio Skrevet 27. september 2014 #14 Skrevet 27. september 2014 Jeg syntes den eldre kjæresten burde anmeldes, men jeg er ikke sikker på hvilket lovbrudd. Sa vennene noe om at han bruker dop?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå