Gå til innhold

Svigers og sønn rett til å ekskludere meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet inn i min samboers hus for knapt 1,5 år siden. Huset står på han og sine foreldre. Nå for en stund tilbake fikk han tilbud om og kjøpe ut tomten, altså kjøpe en liten del til for 200.000,- dette viser det seg nå at de har fullført, fikk vite det idag da posten kom og det kom brev fra banken der han fikk oversikt over lånet sitt. Jeg sitter igjen litt skuffet over at de tok denne avgjørelsen uten meg? Som om de ikke ser for seg meg sammen i denne husholdningen så lenge at det jeg tenker å syns ikke har noe å si? Det er snakk om 2000++ ekstra å betale i mnd, og vi sliter med å få endene til å møtes som det er. Men har jeg rett til å legge meg borti dette, i og med at jeg ikke står på huset sammen med de? Jeg kunne iværtfall aldri funnet på å ta en slik avgjørelse uten han..

Anonymous poster hash: 97f63...b79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betaler du husleie?

Du har uansett ingen eierskap i eiendommen, så du har ikke mye du skulle ha sagt. Selv om det hadde vært trivelig om han luftet deg for deg.

• Liker 2
Skrevet

Betaler du husleie?

Du har uansett ingen eierskap i eiendommen, så du har ikke mye du skulle ha sagt. Selv om det hadde vært trivelig om han luftet deg for deg.

Jeg har tilbydd meg å betale husleie flere ganger, men han vil ikke det. Han bruker kortet mitt istedenfor når han trenger det.

Skrevet

Jeg har tilbydd meg å betale husleie flere ganger, men han vil ikke det. Han bruker kortet mitt istedenfor når han trenger det.

Jeg ville insistert, siden hans egne penger tydeligvis ikke strekker til ("sliter med å få endene til å møtes").

Alle burde betale for egen husly.

Og så ville jeg ikke brydd meg mer om det tomtekjøpet. Når du hverken eier eller leier har du ikke så mye du skal ha sagt uansett.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg syns du skal være forsiktig med dette. La oss si du bruker alle pengene på mat, og han betaler ned sitt eget lån. Om det skulle bli slutt om 5-10 år så står du igjen med ingen verdier, men han har fått betalt ned på sitt eget lån for at du har gitt han mat.

Dette skjedde nylig et familiemedlem av meg, bare at de har lån sammen (trodde hun). Det viste seg at han hadde fjernet henne fra lånet og at han nå står som eier på alt, og han sitter igjen med alt som har verdi, og hun har ingenting igjen etter 25 års samboerskap.

Uansett, selv om han er den som eier og har lån så bør han ta opp slike ting med deg hvis det går utover deres felles økonomi.

Få samboerkontrakt om dere ikke har det!

Endret av seductive
  • Liker 3
Skrevet

Så med andre ord så eiger han, øker sin verdi på tomten, betaler lån og lever på deg? Klassisk kvinnefelle. Ts, du er en tosk

Anonymous poster hash: 2df4b...787
  • Liker 4
Skrevet

Si at du ønsker å betale husleie. Både med tanke på at du vet hvor mye du skal sette av til det i mnd, og at han vet hvor mye han får fast av deg.
Husleien bør jo bli ut i fra at du disponerer hele huset, strøm og andre avgiftet tilknyttet boligen. Men jeg synes ikke at du skal betale mer leie fordi at han har kjøpt mer tomt, du skal vel ikke bruke den uansett (dersom han mener det).

Ellers så ville jeg vel gjerne prøvd å få kjøpt meg inn i boligen etterhvert? Hvertfall foreslått det og sett hva han tenkte.

Skrevet

Jeg ville insistert, siden hans egne penger tydeligvis ikke strekker til ("sliter med å få endene til å møtes").

Alle burde betale for egen husly.

Og så ville jeg ikke brydd meg mer om det tomtekjøpet. Når du hverken eier eller leier har du ikke så mye du skal ha sagt uansett.

Jeg har insistert, men han vil ikke.. Han vil ha det slik at han står for husleien og jeg betaler div andre regniner, å kjøper alt av mat. Han er dårlig med penger, så hvis jeg hadde f. Eks betalt inn 5000 til han hver måned, så hadde pengene blitt brukt på andre unødvendige ting. Da hadde vi hatt enda mindre å rutte med. Men det er godt å høre at jeg blåser opp dette til noe større enn det er, for da har jeg iallefall mulighet til å innfinne meg med det:)

Skrevet

Som allerede et par over har kommentert - her bør du være obs. Han bruker det han har til å øke sin formue, mens du betaler de løpende utgiftene... Vips, så står du der. Dere bør sette opp en samboeravtale.

Anonymous poster hash: fad30...d9d

• Liker 1
Skrevet

Så med andre ord så eiger han, øker sin verdi på tomten, betaler lån og lever på deg? Klassisk kvinnefelle. Ts, du er en tosk

Mulig jeg er en tosk, av det store slaget til og med, men hva kan jeg gjøre når jeg har en svigermor som eier huset sammen med min samboer, og som tar fullstendig kontroll hver gang det er noe med huset? Jeg har ingenting jeg skulle sagt føler jeg.. Hvis jeg hadde betalt halve husleien så er det jo fortsatt uinvisterte penger når navnet mitt ikke står noen plass...

Skrevet

Jeg syns du skal være forsiktig med dette. La oss si du bruker alle pengene på mat, og han betaler ned sitt eget lån. Om det skulle bli slutt om 5-10 år så står du igjen med ingen verdier, men han har fått betalt ned på sitt eget lån for at du har gitt han mat.

Dette skjedde nylig et familiemedlem av meg, bare at de har lån sammen (trodde hun). Det viste seg at han hadde fjernet henne fra lånet og at han nå står som eier på alt, og han sitter igjen med alt som har verdi, og hun har ingenting igjen etter 25 års samboerskap.

Uansett, selv om han er den som eier og har lån så bør han ta opp slike ting med deg hvis det går utover deres felles økonomi.

Jeg har selv tenkt på dette mange ganger, og blir ofte irritert og sur når jeg tenker på det;imens mine penger er forbruk invisterer han sine. Men som sagt, hva kan jeg gjøre iom at moren står som "sjef".

Skrevet

Si at du ønsker å betale husleie. Både med tanke på at du vet hvor mye du skal sette av til det i mnd, og at han vet hvor mye han får fast av deg.

Husleien bør jo bli ut i fra at du disponerer hele huset, strøm og andre avgiftet tilknyttet boligen. Men jeg synes ikke at du skal betale mer leie fordi at han har kjøpt mer tomt, du skal vel ikke bruke den uansett (dersom han mener det).

Ellers så ville jeg vel gjerne prøvd å få kjøpt meg inn i boligen etterhvert? Hvertfall foreslått det og sett hva han tenkte.

Ifølge han selv, så vil han ha meg inn i huset. Men må først betale ut mora si før det lar seg gjøre. Men har også tenkt på hvordan han skal få til det når hun nå har klart å overtale han til å kjøpe denne delen av tomta, da blir det jo enda mer igjen å betale?

Skrevet

Her må hun skaffe seg advokat. 1) Jeg tviler veldig sterkt at det er mulig å fjerne noen som medlåntager uten dens viten. 2) Med mindre han tjente veldig godt og kan sannsynliggjøre at han hadde mulighet til å betale på lånet + halvparten av alle felles utgifter så har hun klart eierandel i boligen 3) Dersom hun i tillegg kan vise til at hun har jevnlig betalt avdrag direkte til banken er det absolutt ikke noe problem å kreve penger av han.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har insistert, men han vil ikke.. Han vil ha det slik at han står for husleien og jeg betaler div andre regniner, å kjøper alt av mat. Han er dårlig med penger, så hvis jeg hadde f. Eks betalt inn 5000 til han hver måned, så hadde pengene blitt brukt på andre unødvendige ting. Da hadde vi hatt enda mindre å rutte med. Men det er godt å høre at jeg blåser opp dette til noe større enn det er, for da har jeg iallefall mulighet til å innfinne meg med det:)

Skjønner du ikke at han lurer deg? Hva om det blir slutt om 10 år og han sitter på et hus som 1) Har steget i verdi og 2) Han har betalt ned på mye gjeld mens du sitter igjen med ingenting???!?! Du kan ikke godta dette!! Det hjelper heller ikke om du betaler husleige, du må KJØPE DEG INN i huset. Eller så må du kjøpe en leilighet og leie ut. Og så betaler du på leiligheten, han på huset og så deler dere på andre felles utgifter. Du MÅ ikke la deg lure!!!!

• Liker 6
Skrevet

Mulig jeg er en tosk, av det store slaget til og med, men hva kan jeg gjøre når jeg har en svigermor som eier huset sammen med min samboer, og som tar fullstendig kontroll hver gang det er noe med huset? Jeg har ingenting jeg skulle sagt føler jeg.. Hvis jeg hadde betalt halve husleien så er det jo fortsatt uinvisterte penger når navnet mitt ikke står noen plass...

Da får du kjøpe deg inn i samboers eiereandel. Dvs at dersom han eier 1/2 og moren eier 1/2, så kjøper du deg inn i halvparten av samboers eienandel slik at du eier 1/4, samboer 1/4, og mor 2/4.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Her må hun skaffe seg advokat. 1) Jeg tviler veldig sterkt at det er mulig å fjerne noen som medlåntager uten dens viten. 2) Med mindre han tjente veldig godt og kan sannsynliggjøre at han hadde mulighet til å betale på lånet + halvparten av alle felles utgifter så har hun klart eierandel i boligen 3) Dersom hun i tillegg kan vise til at hun har jevnlig betalt avdrag direkte til banken er det absolutt ikke noe problem å kreve penger av han.

Advokat har hun fått for lengst. De arbeider med saken. Det er en kjip situasjon, og det vil ta lang tid. Advokat koster jo også penger.

Han har i sin tid ordnet alt med papirer og hatt kontroll over hennes kontoer og alt. Han har hatt en affære (som nå viser seg å ha pågått mye lengre enn vi trodde, til og med fått et hemmelig barn på si) så muligens har alt vært nøye planlagt over flere år over før han brøt ut.

:(

Endret av seductive
Skrevet

Så utrolig fælt å lese. :(

Veldigenig med Seductive, sikre deg selv i dette samboerskapet!

Anonymous poster hash: d489b...266

Skrevet

Jeg hadde blitt sur, og tenker at det var en typisk ting han burde fortalt deg om. Ikke at du nødvendigvis skulle hatt noe å si om saken, men det er da naturlig å iallfall inormere samboeren sin om slike ting... Ser jo i andre svar her at dere har en slags delt økonomi, og dette vil jo da påvirke deg også.

Skrevet

Den der kjøper jeg ikke. Fjernet henne fra lånet, uten at hun viste noe. Dette ville hun få vist. For det første får hun ligningsoppgaver fra banken hvert år til selvangivelsen. Så har du mulighet til å se det på nettbanken. Om de hadde lån og begge var eiere, så var det tinglyst.

Anonymous poster hash: aed5b...688

Skrevet

Ifølge han selv, så vil han ha meg inn i huset. Men må først betale ut mora si før det lar seg gjøre. Men har også tenkt på hvordan han skal få til det når hun nå har klart å overtale han til å kjøpe denne delen av tomta, da blir det jo enda mer igjen å betale?

Hvis det er umulig så krev at du får sette av tilsvarende sum han bruker på huset til egen sparing. Da har du det minste litt egenkapital om det blir slutt.

Bruker han 5000 på lån i månenden, så får du bruke 5000 på sparing. Resterende utgifter deler dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...