adiva Skrevet 12. juli 2004 #1 Skrevet 12. juli 2004 hei Jeg lurer på om jeg har lyst til å ta meg et bra kurs i bartender. Noen som vet hvordan det er å jobbe i bar/restaurant? Og hva lønna pleier ligge på? Og annet som er bra/dårlig ved å jobbe som bartender?
Icy Skrevet 12. juli 2004 #2 Skrevet 12. juli 2004 Jeg har ikke så god peiling når det gjelder bartender men de har nok en bra timeslønn, men de jobber tross alt om kveldene som oftest siden det er da man har bruk for mest folk. En bartender jobber når folk har fri kan man si. Blir sikkert kjedelig i lengden.
Gjest Lea Skrevet 12. juli 2004 #3 Skrevet 12. juli 2004 Jeg er heller ikke sikker på lønna. Tror at dette varierer sterkt. Kommer kanskje litt an på hvordan driksen blir fordelt. Har hørt flere som sier at slike yrker (servitører og baransatte) har lav timelønn fordi de får en del driks.
Gjest TomKrus Skrevet 12. juli 2004 #4 Skrevet 12. juli 2004 Jeg har ikke så god peiling når det gjelder bartender men de har nok en bra timeslønn, men de jobber tross alt om kveldene som oftest siden det er da man har bruk for mest folk. En bartender jobber når folk har fri kan man si. Blir sikkert kjedelig i lengden. Faktisk har jeg hørt de tjener dårligere enn mange andre som jobber på kvelden. Med tips så blir det litt ekstra, men tror ikke mange i restaurantnæringen jubler over lønna.
Icy Skrevet 12. juli 2004 #5 Skrevet 12. juli 2004 Faktisk har jeg hørt de tjener dårligere enn mange andre som jobber på kvelden. Med tips så blir det litt ekstra, men tror ikke mange i restaurantnæringen jubler over lønna. Er neppe noen som jubler over lønnen i restaurantbransjen. Alt for mye kveldsjobbing, mye stress og for ikke nevne all støyen som er rundt dem.
adiva Skrevet 12. juli 2004 Forfatter #6 Skrevet 12. juli 2004 så da er det ikke noe særlig da? Men hadde vært fint om noen som faktisk jobbet med dette, eller har, kunne uttalt seg litt...Hvis dem tilfeldigvis slumpa innom tråden min!
Gjest Anonymous Skrevet 18. juli 2004 #7 Skrevet 18. juli 2004 Eg jobbar som servitør, og står littegrann i bar innimellom. Heilt sant at lønna ikkje er noko å juble over! Tipsen er sikkert ok på litt større og populære stader, men hos oss tar gjesten med seg krona når han har handla for 99,-. Frustrerande og provoserande.... Når en jobbar i restaurant/bar jobbar ein sjølvsagt når alle andre har fri. Det er både positivt og negativt. Ein har ikkje alltid moglegheit til å feste saman med vennane sine, og sambuar skal vere tolmodig. Men vi i bransjen har det utrulig morsomt på mandagar! Mange gode festar i bransjen, dei som jobbar i bransjen er nok ein eigen rase! I desember jobbar vi døgnet rundt, og vi hatar ribbe og surkål (ingen av mine kollegaer spis julemat til jul, vi er så drittlei det...) men i januar tek vi livet med ro, tek ferie, nyt den stille perioden. Joda, restaurantlivet er et kick, vekslar mellom uendeleg venting og jobbing så svetten silar. Ikkje noko for dei med små barn, men absolutt morsomt!
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2004 #8 Skrevet 21. juli 2004 Jeg har jobbet som bartender på et ganske så populært sted i byen der jeg bor... Lønna mi var på 104kr timen, og hadde null tilegg for nattarbeid,overtid osv. Ikke helt i samsvar med arbeidsmiljøloven, men sånt må man regne med i den bransjen. Klart man kan være heldig å få en bra betalt jobb.... Tipsen var ikke så værst, selv om vi delte med ryddehjelp, kjøkkenpersonale osv... På en helg fikk jeg ca. 1200kr i tips. Men uansett, det er ikke såå kult å mikse drinker i lengden....
Mona Skrevet 22. juli 2004 #9 Skrevet 22. juli 2004 Først, se www.hraf.no På høyre side står det nye tariffsatser som gjelder nå. Du får nok lønn som ufaglært servitør, altså skal du ha kr 114,13 i timen. Andre satser hvis prosentlønn. Nattillegg også. MEN; restaurantbransjen er bransjen med mest rart og ulovlig i! Det er mange som ikke følger arbeidsmiljøloven, lønna er lavere enn tariff fordi de beregner du får tips osv. Å jobbe i hotellbar er ofte sikrere enn på et utested eller en restaurant, arbeidsmiljømessig bedre og mer ordnede forhold . Men så kan hotellbarer også bli mye mer kjedelig da! Spørs hva du er ute etter. Ha bein i nesa og ikke finn deg i hva som helst.
myagi Skrevet 2. august 2004 #10 Skrevet 2. august 2004 Jeg har jobbet og jobber til dels som bartender. Lønnen ligger rundt en hundrelapp i timen , og det er sjelden man får tillegg. Tips varierer alt etter hvor du jobber. Jeg har utdannelsen min fra www.h-butler.no Jeg er veldig fornøyd med skolen , og den har blitt enda bedre siden jeg gikk der. For å jobbe som bartender må du være veldig utadvendt og du må takle stress. Du må til enhver tid være profesjonell og det går ikke å ha en dårlig dag på jobben. Det må du legge igjen hjemme. Du må være en god menneskekjenner og du må være tøff. Det er ikke bare bare å nekte en kar som er drita full, sint og 3 ganger så stor som deg. Bartenderyrket har gitt meg veldig mye, men det passer best når su er ung og barnløs. (Og sorgløs.)
Gjest Anonymous Skrevet 2. august 2004 #11 Skrevet 2. august 2004 Tror de tjener ca. opp mot 250,- i timen- de jobber jo ofte helger og kvelder, og det er hvertfall den lønna jeg har hørt manger bartendere har- i tillegg tar de betalt for en times opprydding (event.før) og etter åpnings/stengetid. I tillegg mottar mange av dem en god del tips- og penger fra gjester som har mistet noen lapper her og der på gulvene.
Mona Skrevet 3. august 2004 #12 Skrevet 3. august 2004 Tror de tjener ca. opp mot 250,- i timen- de jobber jo ofte helger og kvelder, og det er hvertfall den lønna jeg har hørt manger bartendere har- i tillegg tar de betalt for en times opprydding (event.før) og etter åpnings/stengetid. I tillegg mottar mange av dem en god del tips- og penger fra gjester som har mistet noen lapper her og der på gulvene. Det forekommer sikkert, men det må tilhøre sjeldenhetene! Hvis noen tjener kr 250,- per time, er det i alle fall inkludert alle tillegg og tips også. Har aldri opplevd å finne "lapper" på gulvene og ikke hørt om noen heller. Og "tar seg betalt" en time etter stengetid? Det tar sin tid å rydde opp. Om de må jobbe før og etter stengetid er jo dette med i arbeidstiden deres da, de har vakter og en ukentlig arbeidstid de også!
myagi Skrevet 3. august 2004 #13 Skrevet 3. august 2004 Tror de tjener ca. opp mot 250,- i timen- de jobber jo ofte helger og kvelder, og det er hvertfall den lønna jeg har hørt manger bartendere har- i tillegg tar de betalt for en times opprydding (event.før) og etter åpnings/stengetid. I tillegg mottar mange av dem en god del tips- og penger fra gjester som har mistet noen lapper her og der på gulvene. Da tror du feil.
Gjest Anonymous Skrevet 3. august 2004 #14 Skrevet 3. august 2004 Vel, jeg kjenner hvertfall en jente som er bartender i Oslo og hun sier at timelønnen hennes ligger på ca. 250,- Hun har nettopp kjøpt leilighet og har nokså god råd i forhold til meg som har studert lenge (og har mye lån!)
Mona Skrevet 3. august 2004 #15 Skrevet 3. august 2004 Vel' date=' jeg kjenner hvertfall en jente som er bartender i Oslo og hun sier at timelønnen hennes ligger på ca. 250,- Hun har nettopp kjøpt leilighet og har nokså god råd i forhold til meg som har studert lenge (og har mye lån!)[/quote'] Det er ikke representativt. Og ville du hatt arbeidstidene hennes? Det ville i alle fall ikke jeg, spesielt ikke etter man får barn.
Ost&Kjeks Skrevet 3. august 2004 #16 Skrevet 3. august 2004 Vel' date=' jeg kjenner hvertfall en jente som er bartender i Oslo og hun sier at timelønnen hennes ligger på ca. 250,- Hun har nettopp kjøpt leilighet og har nokså god råd i forhold til meg som har studert lenge (og har mye lån!)[/quote'] I så fall snakker vi om at tips er inkludert og at hun jobber i "gode" timer. 250 pr time = 472.500 i årslønn. Til sammenlikning er gjennomsnittlig begynnerlønnen for en siviløkonom 300.000kr og tariff lønnen for en kokk med fagbrev og 4års erfaring i underkant av 250.000. Jeg har vært 10 år i bransjen. Det er ikke mye "gull" og de fleste får utslitt kropp og sinn før de blir rike.
myagi Skrevet 5. august 2004 #17 Skrevet 5. august 2004 Vel' date=' jeg kjenner hvertfall en jente som er bartender i Oslo og hun sier at timelønnen hennes ligger på ca. 250,- Hun har nettopp kjøpt leilighet og har nokså god råd i forhold til meg som har studert lenge (og har mye lån!)[/quote'] Hun må regne med tips, det er ikke snakk om noe annet. Og det går an. Jobber man de riktige stedene kan man ha opptil 20000 i tips i måneden, hvis ikke mer.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 6. februar 2009 #18 Skrevet 6. februar 2009 La oss få en oppklaring i dette med en gang. Å jobbe som bartender er dårlig betalt, tungt og medfører mye stress. Jeg har jobber som bartender på åttende året og min lønn er ca. 140,-/timen Der jeg jobber nå får jeg de tilleggene jeg har krav på, så den reelle timelønna er noe over 140,- Bartendere som tjener 250 kroner i timen er sjelden vare bare så det er sagt. Dette er ikke noe yrke man blir gammel i, en slik jobb er krevende da du jobber i et tempo som ligger på grensen av hva man kan forvente av en arbeidstager og desverre alt for ofte ligger over den grensen, det er begrenset med pauser (if any...) arbeidsdagen strekker seg ofte utover de 8 timene det er ment at man skal være på jobb. Det å jobbe på kvelden og natta har sine egene negative konsekvenser. Man må til enhver tid ha på seg gameface, jeg kaller det å gå på catwalken, oppmerksomheten er jo på deg hele kvelden og det er ikke akkurat noe sted å hjemme seg. Jeg er noe over 30 nå og er helt kake etter en travel uke, før når jeg var yngre så gikk det lettere, men slik det er nå så er jeg personlig nødt til å kutte ned på jobbingen om jeg skal ha overskudd nok til å ha et liv ved siden av jobben. Dette med tips er det åpenbart mange myter om, og folk som ikke har vært i yrket tror vi svømmer i penger. Faktum er at tipsen har blitt dårligere og dårligere med årene. Folk krever mer og tipser mindre, slik har det bare blitt. En god dag for meg er tusenkroner, en dårlig dag er hundrekroner, jeg vil tippe gjennomsnittet ligger på et par tre hundre kroner pr. kveld Tips dreier seg om flaks, kjemi og kunnskap (og utseende, beklagelig vis) Men selv med et "tilskudd" på noen hundrelapper pr. vakt så er jeg ganske så underbetalt i forhold til arbeidsinnsats. Servicenæringen er full av gangstere og fagforbundet vårt er elendig organisert. Restaurant/bar bransjen er en usikker bransje der du som person stort sett er sett på som midlertidig arbeidskraft, jeg kan ikke huske et eneste sted jeg har jobbet som har hatt en personalpolitikk filosofi som har jobbet for å ta vare på det ansatte, det finnes sikkert steder med stabil arbeidsstokk der folk får muligheten til å utvikle seg, bidra med sin ekspertise, mens man samtidig blir fulgt opp i forbindelse med fridager slik at man får hentet seg litt inn osv. Jeg tror dog disse stedene er i desidert mindretall. Med det jeg vet nå ville jeg nok ikke valgt samme yrke igjen, det er helt sikkert.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 21. februar 2009 #19 Skrevet 21. februar 2009 Ser det diskuteres mye om lønn her. Nå er det slik at lonna kan variere voldsomt etter hvor du jobber. Jeg har jobbet som bartender i fire år nå og arbeidet i tre forskjellige bedrifter. Da jeg begynte lå jeg på 130 kr timen. De tre plassen her i byen med best omstening lønner de ansatte med prosentlønn og med en minimumslønn. Jo høyere omsetning plassen har jo mer får de ansatte. Tar jeg ikke helt feil ligger vel prosenten på omentrent på en12%. Itillegg har de fast minste timelønn. Da jeg jobbet på byens mest populære diskotek for ett halvt tilbake med prosentlønn lå minste timeslonn på 210 kr timen. I julebordsesong måndene hadde vi 241 kr timen. Jo mer effektivt du jobber jo høyere blir da lønna. Pga trivsel jobber jeg idag på et litt mindre sted med fast lønn på 163 kr timen. Ingen tillegg, men pga et knallbra år fikk vi ansatte en god bonus utbetalt i januar. Men uansett lønn elsker jeg jobben min. Det å jobbe som bartender er hardt. Du står og går hele kvelden, musikken er høy, fredager og lørdager er et stress uten like og du må alltid holde hodet kaldt. Det er et stort ansvar. Oversjenking, mindreårige og hissige kunder er bartenderens ansvar. Du må ha bein i nesa da alltid kan dukke opp skumle situasjoner. Det erhelge og nattejobbiing og bransjen er full av mindre seriøse ledere. Men, du får en jobb hvor deler av jobben handler om å prate med kunder og det er et must at du er utadvent. Branjefolk er et eget folkeslag og man opplever mye fest og moro. Jeg er så heldig og jobber i et fantastisk miljø og elsker hver dag på jobb med de fantastiske kollegene mine. Bartenderyrket anbefales virkelig å bli prøvd ut. Skulle det falle i smak er det bare å slutte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå