Skogkløver Skrevet 26. september 2014 #1 Skrevet 26. september 2014 Hei! Det haster litt, plutselig innså jeg at kveldens dessert bare er halvferdig Jeg lagde sjokoladeis fra bunnen sist uke, som ble rågod! Å servere den alene er greit nok når jeg bare trenger noe mot søtsuget, men når det kommer gjester så trenger jeg noe mer... Det er en fløteis med masse sjokolade, den er veldig god på smak, men noe "tung" om dere skjønner. Desserten trenger absolutt et løft med noe friskt, men er litt usikker på hva jeg skal servere til. Har dere fine damer (eventuelt menn) noen gode tips?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #2 Skrevet 26. september 2014 Noen friske bringebær eller bjørnebær. Ikke helt sesongriktig, men det er jo i hvert fall enkelt å få tak i likevel. Ellers er posjert pære godt til sjokoladeis, dvs kokt i sukkerlake smakt til med friskpresset sitron og feks noen skiver frisk ingefær. Jeg liker også å servere noe med crunch til, som feks små mandelkaker eller en krumkake. Alt legges fint opp til hver gjest på en ganske store tallerkener, da blir det en lekker dessert. Anonymous poster hash: 3d494...bc3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #3 Skrevet 26. september 2014 Hei! Det haster litt, plutselig innså jeg at kveldens dessert bare er halvferdig Jeg lagde sjokoladeis fra bunnen sist uke, som ble rågod! Å servere den alene er greit nok når jeg bare trenger noe mot søtsuget, men når det kommer gjester så trenger jeg noe mer... Det er en fløteis med masse sjokolade, den er veldig god på smak, men noe "tung" om dere skjønner. Desserten trenger absolutt et løft med noe friskt, men er litt usikker på hva jeg skal servere til. Har dere fine damer (eventuelt menn) noen gode tips? Noe med ripsbær? Anonymous poster hash: 95187...1cf
Gjest Badebuksa Skrevet 26. september 2014 #4 Skrevet 26. september 2014 Bær er godt ja, eller kjeks. Men kjeks er ikke akkurat så friskt.. Evt. Kan du servere noe friskt å drikke
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #5 Skrevet 26. september 2014 Bringebær, jordbær, rips eller kirsebær. Helst friske og usøtede. Appelsinskiver kan også fungere, eller ananas for den saks skyld. Gir både farge og friskhet. Kjeks kan også være godt til, men velg noe som ikke er for tungt og kvalmende. F.eks noen fingerkjeks av en eller annen type. Anonymous poster hash: ec165...d77
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 Siden alle går tll angrep på kjeksen min: Jeg mente hjemmelagde småkaker (det jeg pleier å bruke selv), ikke industrikjeks fra pakke, og da selvsagt i kombinasjon med de friske bærene jeg også foreslo. Det er alltid en fordel å tenke kontraster når man setter sammen retter, inkl desserter. Kontrastene gjelder smaker, konsistenser og farger. Og med disse tre typene komponenter får man søtt og kremet med kraftig sjokoladesmak (isen), friskt og syrlig (friske bær) og sprøtt og crunchy (kjeks). Anonymous poster hash: 3d494...bc3 3
Fuglen Skrevet 26. september 2014 #7 Skrevet 26. september 2014 Hva med bringebærcoulis, og så en bitteliten nøttecrunch oppå for teksturens skyld? (rist hakkede nøtter med litt sukker i en stekepanne til sukkeret smelter og krystalliseres. Avkjøl, så det blir stivt)
metempsychosis Skrevet 26. september 2014 #8 Skrevet 26. september 2014 Siden alle går tll angrep på kjeksen min: Jeg mente hjemmelagde småkaker (det jeg pleier å bruke selv), ikke industrikjeks fra pakke, og da selvsagt i kombinasjon med de friske bærene jeg også foreslo. Det er alltid en fordel å tenke kontraster når man setter sammen retter, inkl desserter. Kontrastene gjelder smaker, konsistenser og farger. Og med disse tre typene komponenter får man søtt og kremet med kraftig sjokoladesmak (isen), friskt og syrlig (friske bær) og sprøtt og crunchy (kjeks). Anonymous poster hash: 3d494...bc3 Kan jeg komme og spise dessert hos deg? Ellers er Crêpe suzette et alternativ? (tynne pannekaker med appelsin-zest, flambert med Grand Marnier)
Skogkløver Skrevet 26. september 2014 Forfatter #9 Skrevet 26. september 2014 Her var det masse gode tips! Tanken på noen kjeks hadde faktisk ikke slått meg i det heletatt, men en veldig god ide! Får ta turen innom meny og se om jeg finner noe som kunne passet Jeg får ikke tid til å bake noe etter jobb. Men en coulis burde ikke være noe problem og passer nok VELDIG bra til isen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå