Gå til innhold

50% uføre, mer el mindre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er uføre mindre enn 100%, hvor mye kan dere jobbe vedsiden av?

Er det 1G el 2G eller hvordan er det?

Er det slik om du er 40% uføre kan du jobbe 60% stilling ved og motta vanlig lønn fra arbeidsgiveren uansett hvor godt/dårlig betalt jobben er og beholde dem pengene uten trekk??

Anonymous poster hash: 7359c...c99
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp

Skrevet

Kan alle slutte og bli uføre?

Anonymous poster hash: 557a4...9ac
  • Liker 1
Skrevet

Dere som er uføre mindre enn 100%, hvor mye kan dere jobbe vedsiden av?

Er det 1G el 2G eller hvordan er det?

Er det slik om du er 40% uføre kan du jobbe 60% stilling ved og motta vanlig lønn fra arbeidsgiveren uansett hvor godt/dårlig betalt jobben er og beholde dem pengene uten trekk??

Om duger 50 % ufør så kan du ha en 50 % stilling og motta lønn for denne ja.

Hva som vil regnes som lønn du kan motta uten trekk, vil beregnes utfra hvilken inntekt du hadde før du ble ufør. Dette beløpet skal stå i vedtaket du mottar fra NAV.

Har du hatt 1000000 i årslønn, skal du kunne tjene halvparten av dette pluss litt. Og har du hatt 250000 i året, halvparten av det pluss litt.

Skjønte du hva jeg mente? :-)

Anonymous poster hash: d0e26...700

• Liker 1
Skrevet

Anonymous poster hash: 557a4...9ac

Alle er ikke og blir ikke uføre. Du skal være glad det finnes et system som fanger opp de som er uheldige og blir syke eller skadet på en måte. Men nå er ikke det å bli ufør det folk velger å bli. Det kreves mye for å komme dit. Og ikke noe man står opp en morgen og velger.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke jobbet før aap og uføre. Men viiiiil, vil så gjerne men kroppen streiker. Så vil gjerne prøve 50%... Vil vite om det er gunstig også mht inntektens del(les: skal prøve uansett.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke jobbet før aap og uføre. Men viiiiil, vil så gjerne men kroppen streiker. Så vil gjerne prøve 50%... Vil vite om det er gunstig også mht inntektens del(les: skal prøve uansett.)

Inntekt fra jobb vil alltid være mer enn minstetrygd, nesten uansett hvilken jobb du har. Etter nyttår blir det også enklere å prøve seg i jobb uten å miste ufør :-)

• Liker 1
Skrevet

Før måtte en vente med å jobbe i et år, er det slik enda etter 2015? Eller kan man jobbe samme år?

• Liker 1
Skrevet

Før måtte en vente med å jobbe i et år, er det slik enda etter 2015? Eller kan man jobbe samme år?

Om man har mindre enn 100 % ufør så kan man jobbe i i restprosenten fra dag en. Mer enn det og ved siden av 100 % må vente ett år.

Fra 1 januar 2015 når de nye reglene er virksomme kan man visst jobbe ved siden av fra dag en. Men summen man kan tjene går ned. Slik jeg har forstått reglene nå så kan du:

Tjene inntil 60000 i året (frem til 2019) om du har fått innvilget uførepensjon inntil 31 desember 2014.

Tjene inntil 0,4 G om du får innvilget uføretrygd etter 1 januar 2015.

Etter 2019 vil inntektsgrensen være 0,4 G for alle.

• Liker 1
Skrevet

Om man har mindre enn 100 % ufør så kan man jobbe i i restprosenten fra dag en. Mer enn det og ved siden av 100 % må vente ett år.

Fra 1 januar 2015 når de nye reglene er virksomme kan man visst jobbe ved siden av fra dag en. Men summen man kan tjene går ned. Slik jeg har forstått reglene nå så kan du:

Tjene inntil 60000 i året (frem til 2019) om du har fått innvilget uførepensjon inntil 31 desember 2014.

Tjene inntil 0,4 G om du får innvilget uføretrygd etter 1 januar 2015.

Etter 2019 vil inntektsgrensen være 0,4 G for alle.

Ettersom jeg har forstått det vil man fra 2015 også lettere ha mulighet til å jobbe mer, men at man da skriver opp timer og får fratrekk i trygden. Litt sånn som AAP virker i dag.

http://www.dinside.no/928543/ufore-skal-kunne-jobbe-mer

Anonymous poster hash: c469c...a64

Skrevet

Det stemmer. Man kan jobbe mer og få trekk i uføretrygden. Det er likt som nå.

Det som er nytt, og gjør det lettere prøve seg i arbeid, er at man beholder uføregraden selv om man jobber mer.

Mye informasjon på www.nyuforetrygd.no som er NAVs informasjonsside om reformen.

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke alle slutte å kommentere dette over de som ønsker hjelp og råd! Jeg er ikke ufør selv, men blir lei meg på vegne av de som har behov for hjelp. Når noen er syke, eller havner utenfor samfunnet synes jeg det er FLOTT at vi har et system som fanger dette opp og kan hjelpe dem tilbake til arbeidslivet. Det ligger mer bak menneskers sykdom, noe vi ikke har noe med. Betaler gledelig skatt for å kunne bidra til et bedre samfunn med inkludering og hjelp til de som trenger det!

Anonymous poster hash: 4982a...c95

• Liker 1
Skrevet

Så hva er det det meste en minste unguføre kan tjene når man jobber ved siden av enten 100% el 50%? Sånn ca!?

Skrevet

Skulle ønske Norge kunne innført Borgerlønn! Så ville man sluppet så store urettferdigheter og snyltere.

Anonymous poster hash: 24924...948

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...