AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Jeg skal holde julemiddag en dag i desember. Er vegetarianer. Hva serverer jeg gjestene? Anonymous poster hash: e5f3d...24e
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Jeg skal holde julemiddag en dag i desember. Er vegetarianer. Hva serverer jeg gjestene? Anonymous poster hash: e5f3d...24e Er det viktig for deg at dine gjester ikke får spise kjøtt? Hvis ikke, ville jeg laet noe de liker til dem, og noe annet til meg selv dersom jeg var vegetarianer Anonymous poster hash: 446af...97e 3
Chloe- Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Kommer ikke på noe annet forslag enn grøtfest. 5
Guybrush Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 (endret) Du er vegeterianer, de er det ikke. Jeg har forstått det dithen at det betyr at man ikke ønsker å spise animalske produkter - ikke at det krever at du ikke skal akseptere at andre gjør det? Julemiddag tradisjonelt har veldig lite fokus på vegetariansk mat med unntak som tilbehør. Det er feit mat som pølser, kjøttkaker, ribbe, pinnekjøtt, rakfisk, lutefisk, medisterkaker, julepølse osv som er det eneste som vel har gått under "julemiddag". Jeg ville hørt med gjestene dine og tatt det opp med dem. Jeg hadde blitt superskuffet over å ikke få det jeg er vant til som julemiddag da det er blitt noe av det jeg ser mest frem til i hele jula. Leste nå at dette ikke gjelder julaften, jeg er vant til at julemiddag er julaften. Jeg har fremdeles ingen forslag til vegetarianske retter. Aldri opplevd - det går vel stort sett i steik, kalkun og denslags ellers i romjula. Kanskje de har noen tips her? http://veg-veg.no/mat/juletiden Endret 25. september 2014 av Guybrush 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #5 Skrevet 26. september 2014 Er det viktig for deg at dine gjester ikke får spise kjøtt? Hvis ikke, ville jeg laet noe de liker til dem, og noe annet til meg selv dersom jeg var vegetarianer Anonymous poster hash: 446af...97e Nei, det er ikke så viktig for meg hva de spier egentlig. Det handler vel mest om at jeg ikke selv ønsker å kjøpe kjøttprodukter. Men de er absolutt ikke så sære at de ikke liker vegetarprodukter altså :-) De liker både Oster, Salater, Pasta, sopper, pizza, hummus, falaffel, brødmat/bakevarer, tortilla, osv osv. Det jeg lurte på var om noen hadde gode ideer til vegetarretter - helst juleaktige ;-) Kan jo putte nellik i soppen ;-) TS Anonymous poster hash: e5f3d...24e 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 Nøttestek? Anonymous poster hash: b558d...4d7 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #7 Skrevet 26. september 2014 Du er vegeterianer, de er det ikke. Jeg har forstått det dithen at det betyr at man ikke ønsker å spise animalske produkter - ikke at det krever at du ikke skal akseptere at andre gjør det? Julemiddag tradisjonelt har veldig lite fokus på vegetariansk mat med unntak som tilbehør. Det er feit mat som pølser, kjøttkaker, ribbe, pinnekjøtt, rakfisk, lutefisk, medisterkaker, julepølse osv som er det eneste som vel har gått under "julemiddag". Jeg ville hørt med gjestene dine og tatt det opp med dem. Jeg hadde blitt superskuffet over å ikke få det jeg er vant til som julemiddag da det er blitt noe av det jeg ser mest frem til i hele jula. Leste nå at dette ikke gjelder julaften, jeg er vant til at julemiddag er julaften. Jeg har fremdeles ingen forslag til vegetarianske retter. Aldri opplevd - det går vel stort sett i steik, kalkun og denslags ellers i romjula. Kanskje de har noen tips her? http://veg-veg.no/mat/juletiden Ja, beklager. Dårlig formulering av meg. Jeg skal ha dem over en dag i julen på middag :-) Tar i mot gode tips til vegetarmat :-) Gjerne med et juleaktig preg over seg ;-) TS Anonymous poster hash: e5f3d...24e 1
Gjest Geit Skrevet 26. september 2014 #8 Skrevet 26. september 2014 I desember, skriver du. Må det være typisk julemat? For å være ærlig, så hadde jeg satt pris på å bli bedt på et god middag som ikke nødvendigvis var så "julete", jeg, da. De tradisjonelle måltidene og smakene som jeg forbinder med jul er gode, altså, men jeg merker at jeg får nok omtrent før jula er over, selv om jeg ikke spiser så mye julemat i forkant av jula. Håper noen kan gi deg konkrete tips til julemåltider som er vegetariske, men jeg ville bare si at jeg ikke hadde begynt å grine over et godt vegetarmåltid som ikke oset jul, selv om det var desember. 7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #9 Skrevet 26. september 2014 Nøttestek? Anonymous poster hash: b558d...4d7 Jeg har alltid siklet på denne - men jeg er redd jeg ikke får det til :-) :-) De ser veldig god ut :-) For en vegetarianer altså ;-) TS Anonymous poster hash: e5f3d...24e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #10 Skrevet 26. september 2014 I desember, skriver du. Må det være typisk julemat? For å være ærlig, så hadde jeg satt pris på å bli bedt på et god middag som ikke nødvendigvis var så "julete", jeg, da. De tradisjonelle måltidene og smakene som jeg forbinder med jul er gode, altså, men jeg merker at jeg får nok omtrent før jula er over, selv om jeg ikke spiser så mye julemat i forkant av jula. Håper noen kan gi deg konkrete tips til julemåltider som er vegetariske, men jeg ville bare si at jeg ikke hadde begynt å grine over et godt vegetarmåltid som ikke oset jul, selv om det var desember. Takk ... Gjeit ;-) Du har rett. Det må ikke være noe julete. Kanskje greit om det ikke er det egentlig. Jeg vare bare spent på hva som finne der ute :-) TS Anonymous poster hash: e5f3d...24e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #11 Skrevet 26. september 2014 Jeg skal holde julemiddag en dag i desember. Er vegetarianer. Hva serverer jeg gjestene? Anonymous poster hash: e5f3d...24e http://www.mojomagasin.no/helse-velv%C3%A6re-og-mat/treretters-vegetarisk-julemidda/ NAM Anonymous poster hash: 446af...97e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #12 Skrevet 26. september 2014 Er overhode ikke inne på vegetarmat og hva som spises og ikke... Men hva med en fiskerett? Innbakt laks er kjempegodt og et ordentlig festmåltid! Ellers er jo kveite noe mange spiser i jula.Anonymous poster hash: cf8c1...574
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #13 Skrevet 26. september 2014 For å gi et forslag på noe som kan "oppjules" og "nedjules" foreslår jeg min egen julemiddag. På julaften spiser jeg Quornfileter, Quornbiter og pølser fra Hälsans Kök. Alt stekt i panne med litt krydder på. Det forutsetter jo at du spiser egg, i og med at alle disse produktene inneholder egg. Jeg har tradisjonelt tilbehør bestående av tyttebær, surkål, kokt brokkoli, blomkål, gulrøtter og poteter. Lager sausen selv av meljevning, men det får man jo kjøpt vegetarisk ferdig også. Vurderer om jeg skal smelle til med Quornroast i år, men den er bare tilgjengelig på Kinsarvik helsekost, så den er litt mer vanskelig å få tak i enn de andre Quornproduktene. Selv min familie som er antivegetarianere liker Quorn! Hadde ikke klart meg uten!! Lykke til! Anonymous poster hash: bb78c...40d
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #14 Skrevet 26. september 2014 Er overhode ikke inne på vegetarmat og hva som spises og ikke... Men hva med en fiskerett? Innbakt laks er kjempegodt og et ordentlig festmåltid! Ellers er jo kveite noe mange spiser i jula.Anonymous poster hash: cf8c1...574 Vegetarianere eter ikke fisk heller, de som dropper kjøtt men eter fisk kalles pescetarianere. Anonymous poster hash: cc519...f6c 2
Gjest Gaea Skrevet 26. september 2014 #15 Skrevet 26. september 2014 Ulike typer stek;http://www.veganmisjonen.com/2013/12/veganmisjonens-julestek-2013.htmlhttp://www.veganmisjonen.com/2012/12/oppskrift-linsestek-julemiddag.htmlhttp://www.veganmisjonen.com/2011/12/veganmisjonens-julestek.html Har hørt disse er gode, men har ikke prøvd selv;http://www.veganmisjonen.com/2011/12/oppskrift-vegansk-julemat-vegetar.html
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #16 Skrevet 26. september 2014 Kalkun! Så svelger du en vegetariske stoltheten din og tenker på at de fleste av oss kjøttetere går gjennom det samme hver gang vi får en vegatarianer til middag Anonymous poster hash: 814c4...293
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 26. september 2014 #17 Skrevet 26. september 2014 (endret) Kalkun! Så svelger du en vegetariske stoltheten din og tenker på at de fleste av oss kjøttetere går gjennom det samme hver gang vi får en vegatarianer til middag Anonymous poster hash: 814c4...293 Er det imot kjøtteteres livssyn å tilberede/spise/servere f.eks grønnsaker,bønner,nøtter ? Til ts : ville kanskje laget nøttestek med masse godt "julete" tilbehør. om du ikke har laget det før kan det være greit å teste ut en oppskrift på forhånd. Endret 26. september 2014 av Julia Lawless 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #18 Skrevet 27. september 2014 Er det imot kjøtteteres livssyn å tilberede/spise/servere f.eks grønnsaker,bønner,nøtter ? . Om man er paleo/lavkarbo så kan man ha et livssyn der man ikke ønsker å servere belgfrukter eller korn, og mener at mesteparten av energien skal komme fra animalsk fett. Personlig spiser jeg gjerne vegetarmat om den ikke inneholder raske karbohydrater, men julestemning får jeg ikke av det. Anonymous poster hash: 6145f...9ae 1
Gjest AnneShirley Skrevet 27. september 2014 #19 Skrevet 27. september 2014 Jeg synes det er fint å få noe "ikke julete" både før jul og i romjula, jeg En venninne av meg inviterer gjerne til noe asiatisk med mye grønnsaker i slutten av romjula. Det er skikkelig velkomment etter all julematen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #20 Skrevet 27. september 2014 Jeg har alltid siklet på denne - men jeg er redd jeg ikke får det til :-) :-) De ser veldig god ut :-) For en vegetarianer altså ;-) TS Anonymous poster hash: e5f3d...24e Jeg er ikke vegetarianer men har siklet på denne selv og vurderer sterkt å lage det en gang Anonymous poster hash: b558d...4d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå