AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Er stemor til verdens mest fantastiske jente :-) Jeg virkelig elsker det å finne på barnevennlige ting annenhver uke, og samtidig ha "voksenlivet" :-) Jeg ordner mye for min stedatter, og vi er veldig, veldig knyttet. Hun er nå ni år, og vi har kjent hverandre siden hun var tre :-D Problemet er at mammaen hennes ikke liker meg. Men det går egentlig bra for meg. Jeg syntes det er velig synd at vi ikke kan ha et OK forhold i det minste rundt jenta. Det blir til at jeg forsøker å snake sammen, men hun bare overser meg. Fremdeles.. etter så mange år. Jaja, jeg er trygg med med selv og veldig ssia. Klikker god med alle andre; lærere, elever og foreldre :-) Hadde det ikke vært for at mamma ikke liker meg så hadde virkelig situasjonen komplett :-D Jeg kan heldigvis vente lengere til jeg får egene barn. Og er så glad for at jeg ble stemor først. Så får vi et ordentlig godt forhold før det evt. kommer noen andre inn i bildet :-D Andre Happye Stemødre her? Synes det ofte bare er kjedelige ting som diskuteres :-) Anonymous poster hash: 29804...54b 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #2 Skrevet 26. september 2014 Jeg er så enig! eg er stemor for ei jente på seks, og har kjent henne siden hun var tre. Jeg ELSKER livet som stemor selv. Interessant at moren i din sammenheng ikke liker deg og overser deg... Samme her! Moren kommer nok ikke til å endre seg noe særlig fremover.... Men hvem bryr seg? Jeg ser heller på meg selv som en bonusmor for gullet (og til dere som ønsker å kommentere, nei, jeg prøver ikke å ta mors plass/rolle). Jeg er selv kjempeglad for at jeg kan bli kjent med min mann som en far, før vi får barn selv, og ønsker gjerne å vente et par år til. Gleder meg over livet jeg har. Min negative side på det er at hun er her annenhver helg og i ferier. Det er litt liten tid, men vi fokuserer på forholdet når hun er hos mor, og har det fantastisk når barnet hans også er her Anonymous poster hash: 87275...0f2
Chloe- Skrevet 26. september 2014 #3 Skrevet 26. september 2014 Eneste forslaget til hvorfor mor kanskje ikke liker deg er hvis du eventuelt er litt "tivoli-stemor". Jeg er ikke stemor selv, og tror ikke jeg (og mange andre) ville trivdes med å være det heller. Derfor er det ekstra fint at andre liker det. 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #4 Skrevet 26. september 2014 Eneste forslaget til hvorfor mor kanskje ikke liker deg er hvis du eventuelt er litt "tivoli-stemor". Jeg er ikke stemor selv, og tror ikke jeg (og mange andre) ville trivdes med å være det heller. Derfor er det ekstra fint at andre liker det. Hva er en tivoli-stemor? Anonymous poster hash: 87275...0f2
Chloe- Skrevet 26. september 2014 #5 Skrevet 26. september 2014 Hva er en tivoli-stemor? Anonymous poster hash: 87275...0f2 En tivoliforelder er en som bruker mye tid på lek, moro, aktiviteter og useriøsitet når de har samvær. Da blir gjerne den andre forelderen kjedeligere å være hos, siden barnet der må forholde seg til normale rutiner og ordinære hverdager også. 6
snoker Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 Jeg stor trives også som stemor, men jeg er også mye inne i oppdragelse når de er hos oss (etter fars ønske). Vi finner på mye gøy og jeg prøver å lære de ting og tang på en gøy og positiv måte.. Heldigvis har jeg et greit forhold til barnemor også, og hun kommer stadig til meg for å få råd ang feks legge rutiner, mat rutiner ol da vi her i huset er opptatt at gode rutiner er med på å skape et godt hjem Den uken vi har barna er det de som er i fokus og dagene går stort sett i ett, noe som jeg elsker.. Når ungene er hos mor så er det kjærestetid
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #7 Skrevet 26. september 2014 Jeg er også stemor, men mor ødelegger det hun kan for meg og samboer ved å snakke oss ned til barnet. Derfor har det hendt at barnet sier han ikke har lyst til å være hos oss. Men hvis barnet er her i ferier så er det et helt annet barn, for da har han glemt alt det stygge mor har sagt. Utover det så er jeg veldig glad i barnet, og ser på han som min egen.Anonymous poster hash: fa98b...1a2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #8 Skrevet 26. september 2014 Jeg er også stemor, men mor ødelegger det hun kan for meg og samboer ved å snakke oss ned til barnet. Derfor har det hendt at barnet sier han ikke har lyst til å være hos oss. Men hvis barnet er her i ferier så er det et helt annet barn, for da har han glemt alt det stygge mor har sagt. Utover det så er jeg veldig glad i barnet, og ser på han som min egen.Anonymous poster hash: fa98b...1a2 Når moren snakker stygt om far og stemor vil det før eller siden komme tilbake på henne. Barn skjønner mye, de er ikke dumme. Eksen til mannen min gjorde mye stygt og satte barna opp mot oss. Spesielt meg. Nå som barna er voksne har de unnskyldt seg og sagt at de skjønner at det var moren som var vanskelig den gangen. De har i dag et litt anstrengt forhold til moren. De skjønner vel at de årene de kunne ha hatt det koselig hos oss er ødelagt av moren. Nå spør de heldigvis faren og meg om de trenger hjelp og råd Det sier jo litt. Anonymous poster hash: 353ff...3fc 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #9 Skrevet 26. september 2014 Eneste forslaget til hvorfor mor kanskje ikke liker deg er hvis du eventuelt er litt "tivoli-stemor". Jeg er ikke stemor selv, og tror ikke jeg (og mange andre) ville trivdes med å være det heller. Derfor er det ekstra fint at andre liker det. Både og. Vi finner på mye morsomt sammen, og jeg planlegger alt fra teater, reier, fjellturer osv når jenta her her. Likevell så er det slik at det er vi som er de "strenge" i matveien, på rutiner og lekseøving i helgen, mens gjerne mor kommer både forsent på skolen og glemmer lekser titt og ofte, og spiser vel grandiosa litt for ofte etter min smak :-) Men jeg bryr meg ikke så mye om dette. Vi tar heller igjen de "glemte" leksene når hun er er såfremt vi har tid :-) TS Anonymous poster hash: 81a3d...fa2
FrkHumle Skrevet 26. september 2014 #10 Skrevet 26. september 2014 Så godt å lese disse innleggene! Jeg skjønner ikke helt frykten for det med "tivoli-stemor", jeg synes det er naturlig at det er mer stas å være hos den som ikke har hverdagene, men heller kan finne på gøy i helgene. Å være mor/far/stemor er jo ingen konkurranse om hvem som er best likt av barnet. Synes det er synd med de mødrene som oppfatter stemødre som en trussel mot sin egen rolle, man burde heller være glad på barnets vegne siden det har flere gode voksenpersoner rundt seg.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #11 Skrevet 26. september 2014 Det er jo som regel ikke stemorrollen i seg selv som er krevende. Bortsett fra tilfeller der partneren din nekter deg å delta som oppdrager kanskje. Det er når det ikke finnes rutiner på samvær og ting til stadighet detter ned i fanget på deg at situasjonen blir pyton. Nei, det er bare å kansellere kjæresteweekenden i London, for barnet skal plutselig være hos dere i helga etc. Når du ikke blir inkludert i avgjørelser som angår deg og mannen. Når du må planlegge din ferie etter exen til mannen din, og hun aldri bestemmer seg for når det kanskje passer for henne at dere har barnet osv. osv. Jeg er stemor og veldig glad i barnet "mitt", men ser frem til den dagen hun flytter for seg selv og vi bare har henne å forholde oss til, ikke ex, exens nye partner, besteforeldrene til exen, and the list goes on. Å være stemor er perfekt, når alt det andre fungerer. Anonymous poster hash: 1e5ca...fbb 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #12 Skrevet 26. september 2014 Det er jo som regel ikke stemorrollen i seg selv som er krevende. Bortsett fra tilfeller der partneren din nekter deg å delta som oppdrager kanskje. Det er når det ikke finnes rutiner på samvær og ting til stadighet detter ned i fanget på deg at situasjonen blir pyton. Nei, det er bare å kansellere kjæresteweekenden i London, for barnet skal plutselig være hos dere i helga etc. Når du ikke blir inkludert i avgjørelser som angår deg og mannen. Når du må planlegge din ferie etter exen til mannen din, og hun aldri bestemmer seg for når det kanskje passer for henne at dere har barnet osv. osv. Jeg er stemor og veldig glad i barnet "mitt", men ser frem til den dagen hun flytter for seg selv og vi bare har henne å forholde oss til, ikke ex, exens nye partner, besteforeldrene til exen, and the list goes on. Å være stemor er perfekt, når alt det andre fungerer. Anonymous poster hash: 1e5ca...fbb Vi har også vært igjennom alt dette.. X tusen for å si det mildt. MEN det vi nå oplever som jenta blir større er at samværsnekt og diverse begynner å miste sin kraft da jenta selv er blitt så stor at hun vet når hun skal til hvem osv. I tilllegg har hun nok begynnt å skjønne litt greia.. Det er ikke det at pappa ikke ønsker henne hjem til seg, men at mamma er litt sint for tiden :-) Det blir mindre og mindre av dette og vi sitter igjen med det positive :-) Jenta elsker å være her, og ønsker å være her mer. Hun ønsker å være like mye hos begge to :-) Jeg tror det blir bedre med tiden. :-) TS Anonymous poster hash: 81a3d...fa2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #13 Skrevet 26. september 2014 Jeg var stemor for ei skjønn lita 2,5 år gammel jente i en periode i et tidligere forhold. Hun var helt nydelig, jeg forgudet henne og hun meg noe moren hennes taklet veldig dårlig. Moren hennes var bipolar og man visste aldri hvor man hadde henne så jeg tror jentungen fant mye i meg som hun ikke fant i sin egen mor og det taklet ikke barnemoren. Hun hadde også en voldsom sjalusi rettet mot forholdet til meg og barnefaren siden han i hennes øyne hadde funnet en type jente som var veldig lik han og et forhold som de aldri hadde hatt. Det forholdet var noe av det beste og mest intense på en god måte som jeg noen gang har opplevd, men det var også ekstremt vanskelig i de periodene vi sleit pga av barnemoren. Hun fikk det for seg at hun skulle ødelegge oss og det gjorde hun desverre til slutt. Jeg har fremdeles dårlig samvittighet ovenfor jenta for at jeg ikke kunne bli i livet hennes, men jeg håper de har det bra i dag. Anonymous poster hash: d76ca...b87 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #14 Skrevet 26. september 2014 Så utrolig hyggelig å høre. !!! Men jeg forstår også at mammaen kan føle seg truet, selvom hun garantert setter pris på at du har godt forhold til barnet. Det er sårt for en mor om barnet er VELDIG glad i en annen morsfigur. Du gjør tydeligvis en veldig god jobb, jeg vil råde deg til å rose mammaen godt når dere 3 er tilstede. Du, din stedatter og moren. Prøv det over en liten tid og det kan nok forandre hennes innstilling. Hvis du setter deg og' bytter roller' smaker litt på følelsen av at din egen datter er så begeistret over en' annen mor', så forstår du kanskje moren bedre. Det er sårt og kan gjøre virkelig vidt og føle seg byttet ut som mor. Anonymous poster hash: 00c74...832 2
Gjest Blomsterert Skrevet 26. september 2014 #15 Skrevet 26. september 2014 Hyggelig å lese gode erfaringer :-) Mødrene trenger ikke like dere,men så lenge de ikke gir uttrykk for det,og samarbeidet med dere går fint,er det det som teller. En er ikke pliktig til å like noen,og noen ganger er det umulig. Det kommer an på omstendighetene. Ikke analyser hvorfor moren ikke liker dere,bare aksepter det,for det er ikke så viktig. Uansett,fint at noen liker å være stemødre!
FrkHumle Skrevet 26. september 2014 #16 Skrevet 26. september 2014 Så utrolig hyggelig å høre. !!! Men jeg forstår også at mammaen kan føle seg truet, selvom hun garantert setter pris på at du har godt forhold til barnet. Det er sårt for en mor om barnet er VELDIG glad i en annen morsfigur. Du gjør tydeligvis en veldig god jobb, jeg vil råde deg til å rose mammaen godt når dere 3 er tilstede. Du, din stedatter og moren. Prøv det over en liten tid og det kan nok forandre hennes innstilling. Hvis du setter deg og' bytter roller' smaker litt på følelsen av at din egen datter er så begeistret over en' annen mor', så forstår du kanskje moren bedre. Det er sårt og kan gjøre virkelig vidt og føle seg byttet ut som mor.Anonymous poster hash: 00c74...832 Hvorfor er det sårt? Hvorfor føler man seg truet? Man er da ikke mindre mor selv, selv om barnet blir glad i en stemor. Jeg skjønner ikke den tankegangen der jeg... 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #17 Skrevet 26. september 2014 Du vet vel det at det å være stemor, og ha ungen annenhver uke, er noe fullstendig annet enn å ha ett eller flere egne barn? det er ikke fullt så fryd og gammen gitt...Anonymous poster hash: 5211a...444
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #18 Skrevet 26. september 2014 Hvis du setter deg og' bytter roller' smaker litt på følelsen av at din egen datter er så begeistret over en' annen mor', så forstår du kanskje moren bedre. Det er sårt og kan gjøre virkelig vidt og føle seg byttet ut som mor. Anonymous poster hash: 00c74...832 Jeg er ikke stemor, og er fortsatt i forhold med mannen til barnet mitt og forstår godt hva du mener med dette. Men jeg husker også veldig godt hvordan jeg så på det å få egne barn før jeg fikk det. Tror det er nesten umulig å forestille seg hva morskjærlighet er før man har egne barn. Man kan selvsagt bli uendelig glad i noen, men morskjærlighet for eget barn er helt spesielt. Tror ts er oppegående nok til å forstå at det kan være vanskelig for mor, men kanskje ikke hvor vanskelig. Når det er sagt syns jeg det høres ut som dere gjør mye riktig. Fortsett med det så løser det seg etter hvert stå på alle fantastiske bonusmødre Anonymous poster hash: 8186c...d7a 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #19 Skrevet 26. september 2014 Godt å lese en positiv tråd om å være stemor også Selv er jeg ikke stemor (er singel), men har barn selv, og håper at den dagen min eks får seg en ny kjæreste så vil hun være like glad i barnet vårt som mange av dere virker til å være. Jeg har ingenting igjen av følelser for min eks, så når han finner seg en ny så er jeg i hvert fall innstilt på at jeg skal få et godt forhold til den nye stemoren. Anonymous poster hash: 7eb85...2f2 1
Gjest Blomsterert Skrevet 26. september 2014 #20 Skrevet 26. september 2014 Du vet vel det at det å være stemor, og ha ungen annenhver uke, er noe fullstendig annet enn å ha ett eller flere egne barn? det er ikke fullt så fryd og gammen gitt...Anonymous poster hash: 5211a...444 Hva er det for en respons? Skal ikke stemødre like å være det nå da,-fordi de ikke "vet bedre"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå