AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 I disse dager; er det greit å ha med en slik kake i barnehagen pga et barns bursdag? Eller burde man overlate barnehagefeiring til barnehagen og deres praksis. Vi snakker her om kommunal bhg og stor avdeling.Anonymous poster hash: c3506...634
Chloe- Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Ville forhørt meg med barnehagen uansett, i tilfelle det er noen med allergi. 4
emilia12 Skrevet 26. september 2014 #3 Skrevet 26. september 2014 Her er det ikke lov. Du bør spørre hvordan reglene der er 3
Miss moneypenny Skrevet 26. september 2014 #4 Skrevet 26. september 2014 Jeg som mor ville ikke likt det. Det er mange bursdager på stor avdeling, i tillegg kommer barneselskaper, familietilstelninger, lørdagsgodt, osv. I vår barnehage har de tomatsuppe/ ostesmørbrød når de feirer bursdag. Spør ihvertfall først! Syns tanken din er fin, men det blir så mange anledninger... 3
minister-mio Skrevet 26. september 2014 #5 Skrevet 26. september 2014 Det er forskjellige regler og rutiner på dette, like mange som det finnes barnehager. Vi kan ikke vite noe om hvordan det er i ditt barns barnehage 2
mara2012 Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 Tror de fleste barnehager praktiserer å ikke ha kake, etter som det alltid er noen som har bursdag.. Men spør først 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #7 Skrevet 26. september 2014 Hvis alle skal ha med kake på bursdag blir det innmari mye sukker på ungene i løpet av året. Så i vår barnehage var det ikke lov, og det forstår jeg godt. Du må nesten spørre i barnehagen din? Finnes ingen universell regel på det. Anonymous poster hash: 1fcc9...dbf
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #9 Skrevet 26. september 2014 I vår barnehage som jenta snart starter i var det totalforbud mot sukker. På bursdagene hadde de pølser, pastaskruer og ketchup. Vet ikke helt hva jeg synes er best. Skal de først ha fokus på sunt kosthold og anti sukker synes jeg de kunne laget litt sunnere og næringsrik varmmat ogsåAnonymous poster hash: 8ba6d...762 23
Gjest Magdalene Skrevet 26. september 2014 #10 Skrevet 26. september 2014 (endret) Her er der lov! Heldigvis 😊 Hver bursdag feires med kake/muffins som bursdagsbarnet har med. Vi har så sunt kosthold ellers, at 16 bursdager i bhg med dertil kake/muffins/is (antall barn på Avd til eldste er 16, 9 på minste sin), i året, syns vi bare er koselig! Endret 26. september 2014 av Magdalene 38
sweety pie Skrevet 26. september 2014 #11 Skrevet 26. september 2014 (endret) Husker når jeg var liten så var det veldig vanlig med sjokoladekake, og det var stas for bursdagsbarnet. Og de andre barna gleda seg også for å spise. Skjønner ikke hvorfor man skal kutte ned noe så koselig. Man er jo sunn ellers. Endret 26. september 2014 av sweety pie 24
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #12 Skrevet 26. september 2014 TS her. Jeg spurte ikke på egne vegne, men lurer på hva folk synes. Det var tilfelle i går at en mor la ut skrytebilde på FB av en overdådig kake som skal serveres i dag. At den er gluten og laktosefri tviler jeg på, men jeg vet at det er allergikerbarn på avdelingen. Jeg synes det er greit at barnehagen står for feiring med krone, sang og seremoni, uten kake. Blant annet fordi det blir så urettferdig på mange måter. Harry, spør du meg..Anonymous poster hash: c3506...634 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #13 Skrevet 26. september 2014 Hos oss er det ikke lov. Kommunal barnehage. Her får de ikke sukker til havregrøten en gang. Anonymous poster hash: d7b68...a67
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #14 Skrevet 26. september 2014 Jeg syntes de bør bli gjort stas på i alle fal og spise noe godt. I vår bhg er det frie regler, men det er bare noen som tar med seg kake, vi andre lager noe sunnere ( fruktsalat, smothie) og det syntes jeg er fint, da får de litt av alt. Jeg tåler helt fint at noen andre lager noe som er usundt når det er deres tur, og så kan jeg passe på å lage noe Sundt når det er min tur..Anonymous poster hash: f237c...1e6 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #15 Skrevet 26. september 2014 I vår barnehage som jenta snart starter i var det totalforbud mot sukker. På bursdagene hadde de pølser, pastaskruer og ketchup. Vet ikke helt hva jeg synes er best. Skal de først ha fokus på sunt kosthold og anti sukker synes jeg de kunne laget litt sunnere og næringsrik varmmat ogsåAnonymous poster hash: 8ba6d...762 Helt enig. De kunne i det minste ha valgt noe godt om det skulle være usunt. Dessuten inneholdet ketchup sukker så helt sukkerfritt ble det ikke Anonymous poster hash: de3ee...727 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #16 Skrevet 26. september 2014 I vår bhg er det fritt fram med kaker på bursdagene. De som er allergiske, har sine egne kaker, delt i biter, i barnehagens fryser. De er 13 barn på avdelinga, så at det blir et kakestykke eller en muffins en gang i måneden er bare koselig, synes jeg. Anonymous poster hash: ba86d...02c 1
Harlekin Skrevet 26. september 2014 #17 Skrevet 26. september 2014 Jeg synes det er så trist at det finnes så mange barnehager der kaker ikke er lov på bursdag. Jeg er sjeleglad for at "vår" barnehage har et fornuftig syn på dette. Det vil si, foreldre og bursdagsbarn velger helt og holdent hva de vil ha med. Det er 18 barn på avdelingen, dvs. 18 kakeanledninger med et kakestykke, en muffins eller lignende i barnehagen i løpet av året. Aktive barn tåler dette helt fint, selv når de får lørdagsgodt, kake ved enkelte andre anledninger og is om sommeren. Hvis det finnes allergikere på avdelingen, må foreldrene be barnehagen gi beskjed om dette, så kan bursdagsforeldrene ha dette med i tankene. 25
Harlekin Skrevet 26. september 2014 #18 Skrevet 26. september 2014 TS her. Jeg spurte ikke på egne vegne, men lurer på hva folk synes. Det var tilfelle i går at en mor la ut skrytebilde på FB av en overdådig kake som skal serveres i dag. At den er gluten og laktosefri tviler jeg på, men jeg vet at det er allergikerbarn på avdelingen. Jeg synes det er greit at barnehagen står for feiring med krone, sang og seremoni, uten kake. Blant annet fordi det blir så urettferdig på mange måter. Harry, spør du meg..Anonymous poster hash: c3506...634 Her er det et barn som gleder seg til kake og feiring i barnehagen, og en mor som har laget en flott kake - og du synes det er harry? Er det noen som er smålig og harry, er det sunnhetsfanatikere som ikke engang VET om kaken er tilpasset allergikere, eller hvordan barnehagen ordner slike situasjoner. 38
GammelKaktus Skrevet 26. september 2014 #19 Skrevet 26. september 2014 I barnehagen til lillegutt så har vi ikke lov til å ta med noe kake osv. Barnehagen skal stå for alt, vi kan ikke ta med noe. Når et av barna fyller året så har de noe frukt og bursdagssang, og that's it. Jeg ser ikke helt problemet med at det blir servert kake, men er ikke noe som opptar meg. Lillegutt skal da få kake her hjemme, så det blir jo bare ekstra styr for min del å dra med en til barnehagen og. 4
Kara W Skrevet 26. september 2014 #20 Skrevet 26. september 2014 I vår barnehage som jenta snart starter i var det totalforbud mot sukker. På bursdagene hadde de pølser, pastaskruer og ketchup. Vet ikke helt hva jeg synes er best. Skal de først ha fokus på sunt kosthold og anti sukker synes jeg de kunne laget litt sunnere og næringsrik varmmat ogsåAnonymous poster hash: 8ba6d...762 Personlig synes jeg det er tåpelig å ha totalforbud mot sukker, men skal de først påstå at de har det så synes jeg i det minste de kan gjennomføre og ikke servere ting som ketchup og yoghurt. På en stor barnehageavdeling så er det kanskje 24 barn. Det betyr at det potensielt er 2 kakestykker i måneden. Er det noen som synes det er for ille for aktive barn? Hvis vi i tillegg legger til det faktum at noen velger sunnere varianter som fruktfat eller grove vafler, noen lar være å ta med dersom barnet har bursdag i helg/ferie og noen bare aldri tar med noe uansett, så blir det ikke mye ekstra søtsaker på et år. I vår barnehage er det et ønske om at man ikke skal ta med kake, men det er helt opp til foreldrene å selv velge om og ev hva de vil sende med. Det er under halvparten som sender med noe ekstra på bursdager, og jeg tror ikke det er mange som tar med kake. Selv ikke da det var fritt frem å ta med hva man ville ble det mye kake. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå