Gjest ryllikblomsten Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Hvordan få hunden til å forstå at levende lys er farlig? Snuten er helt ok, der kjenner han varmen og holder seg unna, men for eksempel kroppen eller halen.... Nope, han bare raser forbi som om lysene ikke er der. Jeg har høye lysestaker på gulvet for kubelys, de er vel 30 cm høy, som jeg skulle ønske jeg kunne bruke uten å være bekymret for om hunden skal komme borti. Jeg følger jo selvfølgelig med og forlater aldri rommet med lys på og hunden alene! Det jeg spør om er hvordan jeg kan lære hunden at han skal være forsiktig. Jeg har prøvd mange ganger å vise han at dette er farlig, men som det hjelper jo ikke om at han holder snuten unna.. Han har jo resten av kroppen (og det forstår ikke han).. Evt kutter jeg helt ut med å ha disse lysene på gulvet, naturligvis! Jeg kan jo plassere de andre plasser.
Gjest Funky Punk Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Mulig man kan lære hunden å holde hele kroppen unna og ikke bare snuten, men jeg syns det virker altfor utrygt. Selv har jeg fjernet alt slikt, nettopp pga dyra. 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #3 Skrevet 26. september 2014 Stort sett håpløst. Jeg har kun stearinlys på benker og bord der hund og hale ikke når. Man kan muligens lære hunden å unngå stearinlys til en viss grad, men den lykkelige halen er nokså håpløs å kontrollere. Så min regel er ingen lys på steder der halen kan finne på å sveipe forbi. Anonymous poster hash: 0e472...d03
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #4 Skrevet 26. september 2014 Det må vel gå an å lære en hund dette En førerhund f.eks er lært til å tro at den er flere meter bred, slik at den holder avstand til ting (mens den er på jobb). Anonymous poster hash: 34da7...c87
Gjest Evans Skrevet 26. september 2014 #5 Skrevet 26. september 2014 (endret) Jeg vet at du kan lære hunden til å tro at den er to meter høy og to meter bred, som de gjør på førerhundskolen, men jeg vet ikke hvordan de gjør det. Jeg så noen fine beholdere for store kubbelys her om dagen i glass. De kunne også skrus fast på veggen, eller stå på gulvet. Kanskje det kunne vært en ide om du ikke klarer å lære han at han faktisk har en større kropp en snuten sin? Edit: Så nå at AB over meg har skrevet nesten akkurat det samme som meg Endret 26. september 2014 av Evans
Portvinpiken Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 Det går fint an å lære hunder å holde seg borte/ikke røre ting, men det er et dyr, og derfor kan ting skje - selv med en såkalt 100 % sikker innlæring. Jeg synes personlig at det ikke er verdt å ta sjansen på. Hunder har hale som kan svinse bort i, de kan reagere på noe relativt plutselig og ulykker kan skje. Jeg har flere hunder og like mange katter, og her i huset bruker vi kun levende lys når vi sitter ved bordet lysene står. Ikke på salongbordet, men kjøkkenbordet fordi det er høyere. Innrømmer glatt at det ikke er helt det samme som ekte stearinlys, men jeg synes det funker bra med elektriske lys, og det er det vi bruker her i huset:http://www.enklereliv.no/elektriske-stearinlys-4-i-pakken.html 1
xxhmj Skrevet 26. september 2014 #7 Skrevet 26. september 2014 Jeg ville kjøpt sånne som de har sånn glass beskyttelse rundt, er ikke sikkert du forstår hva jeg mener, men jeg bruker og kjøper bare sånne fordi jeg har både katter og hunder. Men jeg kan bare ha levende lys i ting som er høyere enn dyra, kattene holder seg unna uansett. Har aldri hatt uhell med dette enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå