FrkHumle Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Har et barn som er en smule kresent. Spiser grønnsaker, men ikke løk/paprika og sånn type ting. (Jeg klarer å gjemme fargesvake ting i maten ved hjelp av finhakking ) Hørt mye om at linser og bønner er fint å bruke i mat, både pga proteininnhold og fordi det er mye rimeligere enn kjøtt. Har googlet litt oppskrifter her nå, og tenker jeg starter med hermetiske bønner og linser, slik at jeg slipper styret med å ha de i vann. Kan jeg bruke hvitløkspulver istedet for hvitløk? Kan jeg blande i rømme for å dempe sterk smak? Hermetiske tomater har jeg skjønt at er fint å ha med, men tomater spiser ikke datteren min. Er det noe jeg kan tilsette til min porsjon da maten er ferdig, eller finnes det noe jeg kan bruke istedet? Ønsker gjerne oppskrifter på retter, og da med minst mulig "fremmede" matvarer om jeg kan kalle det det. Vi spiser veldig kjedelig husmannskost med kjøttkaker, fisk, gryter, taco, fiskeboller, pannekaker osv, så vil starte med enkle retter uten for mange forskjellige ingredienser. (Prøver å få til en liste over basisingredienser jeg bør ha i skapet også.) Jeg er forresten allergisk mot grønne erter, så tør ikke bruke kikerter da jeg ikke vet om det blir samme allergi.
voff15 Skrevet 30. september 2014 #2 Skrevet 30. september 2014 Veganske blogger har mange gode oppskrifter med linser og bønner. veganmisjonen.com veganeren.no veganerliv.com
Gjest KateW Skrevet 30. september 2014 #3 Skrevet 30. september 2014 Jeg lager bønnestuing av hvite bønner. Det er superenkelt og fantastisk godt, og du bruker det som en erstatning for potetstuing. Jeg bruker disse bønnene: http://unil.no/Unil/Unil%20merkevarer/Go%20Eco/Go%20Eco%20merkevarer/Go-Eco-store-hvite-b%C3%B8nner.png Jeg koker dem på lav varme mens jeg lager den andre maten, akkurat nok vann til å dekke bønnene. Jeg har også et par hvitløkfedd i sammen med bønnene, og av og til litt sitronskall. Sil vannet av bønnene, (ta ut sitronskallet) ha bønnene tilbake i gryta på svak varme, mos dem, og tilsett en eller to skjeer med lettrømme/ youghurt/creme fraishe eller lignende. Smak til med salt og pepper.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #4 Skrevet 30. september 2014 Jeg pleier alltid å putte en boks røde linser oppi karbonadedeigen (de skal kun skylles og så puttes oppi mot slutten av steketiden). Passer både til taco og lasagne og sikkert også andre retter. Gir en god konsistens, men smaker lite. Vil tro at det er en mulighet for å få barnet ditt til å spise det da Anonymous poster hash: 01925...4e7
Gjest rådyr Skrevet 30. september 2014 #5 Skrevet 30. september 2014 Linser i stedet for kjøttdeig i saus til pasta og lasagneLinsesuppeFalaffel er diggChili sin carne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå