Gå til innhold

Boliglån uten fast jobb, men egenkapital i orden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig utdannet på nyåret og ønsker å kjøpe meg egen bolig. Jeg har egenkapital i orden, men utsiktene til fast jobb er ikke gode. Jeg får mest sannsynlig jobb, men faste stillinger er ikke innen rekkevidde. I min bransje er vikariater svært utbredt og det er ikke uvanlig at man har det de første årene, de færreste arbeidsgivere vil ansatte en nyutdannet i en fast stilling. Jeg lurer nå på om banken vil gi meg lån til bolig? Jeg har spart opp en grei sum, og har ikke tatt opp noe lån, verken studielån eller noe annet. Slik jeg har forstått det krever bankene 15% egenkapital, men jeg har spart opp nok til 25 % egenkapital. Jeg stiller altså relativt sterkt når det gjelder egenkapital, men dessverre så har jeg ikke en fast jobb. Jeg lurer på om banken vil akseptere dette? Og burde jeg vente med å kjøpe bolig til jeg får fast jobb, til tross for at jeg har egenkapital i orden?

Anonymous poster hash: edcff...d44

Gjest RompeRusk
Skrevet

Uten å vite, vil jeg tro det blir vanskelig å få boliglån uten fast inntekt. Du må jo kunne betjene lånet også. Feks ved et lån på nesten 2.1 millioner, avdragsfritt to år, vil det koste deg minst 7000 kroner mnd. Hvordan har du tenkt å betale dette?

Skrevet

Uten å vite, vil jeg tro det blir vanskelig å få boliglån uten fast inntekt. Du må jo kunne betjene lånet også. Feks ved et lån på nesten 2.1 millioner, avdragsfritt to år, vil det koste deg minst 7000 kroner mnd. Hvordan har du tenkt å betale dette?

Jeg har fått et 100% vikariat med mulighet for forlengelse, men det er ikke en fast jobb. Jeg har altså en inntekt.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Jeg har fått et 100% vikariat med mulighet for forlengelse, men det er ikke en fast jobb. Jeg har altså en inntekt.

Da misforstod jeg, beklager :)

Er jo ikke vanskeligere enn å ta seg et møte i banken! Så lenge du har stabil inntekt de nærmeste årene, så er jo det det viktigste. Lag deg et realistisk budsjett som viser at du kan klare å betjene et boliglån og avtal møte med banken er mitt råd ;)

Skrevet

Uten at jeg vet at det gjelder noe likt for alle: jeg fikk boliglån uten å ha fast jobb. Jeg hadde vikariater og jobbet på timebasis. I tillegg var jeg under utdanning med helt ok arbeidsutsikter.

Min bank var i allefall tillitsfulle til at jeg ville kunne skaffe meg inntekt på et eller annet vis uansett.

Anonymous poster hash: bee10...78c
Skrevet

Jeg fikk huslån uten fast jobb, men jeg hadde et vikariat på ett år. Hadde ikke egenkapital, men hadde kausjonist. Banken gav lånet 'under fraråding'.

Regner med de vurderte fremtidige jobbmuligheter som gode, i og med at jeg har en relevant mastergrad.

Så det kan godt være muligheter for deg også :)

Anonymous poster hash: a7d3b...c98

Skrevet

En jeg kjenner fikk ikke lån selv med ek på 700 tusen dvs ca 50-60 % ek. Han planla å kjøpe en ettroms han kunne leie ut i en av Norges største byer mens han studerte videre i utlandet. Han hadde ikke fast jobb de månedene han var i Norge. Han studerer heller ikke til noe som vil gi en garantert jobb, han kan bli lærer hvis han ikke slår igjennom innenfor kunst, og det er han klar for. Jeg vet ikke hvorfor banken ikke ville gi han lån.

Anonymous poster hash: e4cea...f3b
Skrevet

Jeg fikk lån med vikariat og uferdig utdanning, pluss at jeg måtte ha kausjonist. Hør med banken din du :)

Anonymous poster hash: 604f5...273

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...