AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Vår katt fikk 5 nydelige nøster i går. Har latt hunden vår (6 kg) få hilse på dem mens jeg holder dem. Hunden er 1,5 år. Hun er veldig rolig når hun lukter og slikker på dem. Sitter og ser ned i kassa, har også lagt seg å sove ved siden av kassa. Kattemor og hunden har alltid vært gode venner og kattemor er rolig og har tydeligvis ingenting imot å la hunden få hilse på. Kan det være skadelig for kattungene på sikt? Tenker at det er vel ikke noe i veien med det, men vet jo ikke sikkert... Noen råd?Anonymous poster hash: f5201...58f
Trimsi Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Kjenner til et par familier der hunden drepte kattungene, så jeg ville vært litt forsiktig der. Sjeldent det er aggresjonen som fører til disse drapene, men heller lek og jakt isnstinkt. Men der er klart hunden må få hilse på de nye verdenborgerne Bare pass på å være tilstede hele tiden. Det kan oppstå fine vennskap mellom hunden din og kattungene, og kattungene tar helt sikkert ikke skade så lenge de eller kattemoren ikke bllr skremt, og dere passer godt på. Lykke til, og husk å sterilisere kattemammen så fort som mulig...
xxhmj Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Jeg ville vært veldig forsiktig! Men det spørs jo hvilken rase du har. Vi har en JRT med stort jaktinstinkt og med fosterhjem pusene vi har hatt så har det faktisk gått veldig bra. Men ikke la hunden være alene med dem. Vår hund passet på kattungene til mor var ferdig med pausen sin og vasket dem. Men nå som de beveger seg og løper rundt, slår instinktene inn og da kan det gå galt hvis du ikke følger med! Bare pass på at du ikke stresser kattungene, ukjente lukter kan skremme de da de ikke har lukket opp øyne. Men eller så er det greit.
Gjest anobano Skrevet 26. september 2014 #4 Skrevet 26. september 2014 Vår katt fikk 5 nydelige nøster i går. Har latt hunden vår (6 kg) få hilse på dem mens jeg holder dem. Hunden er 1,5 år. Hun er veldig rolig når hun lukter og slikker på dem. Sitter og ser ned i kassa, har også lagt seg å sove ved siden av kassa. Kattemor og hunden har alltid vært gode venner og kattemor er rolig og har tydeligvis ingenting imot å la hunden få hilse på. Kan det være skadelig for kattungene på sikt? Tenker at det er vel ikke noe i veien med det, men vet jo ikke sikkert... Noen råd?Anonymous poster hash: f5201...58f Viss det er en jakthund eller en hund med jaktinstinkt du har burde du passe VELDIG godt på kattungene. Spesielt når kattungene blir så store at de begynner å bevege seg slik at ikke hunden oppfatter dem som byttedyr og angriper. Viss du bare har en selskapshund så burde det nok gå greit, men du må alltid være tilstede og passe på. Også passe på sånn at hunden ikke blir for voldsom viss den leker med dem osv:)
nattsvermer Skrevet 26. september 2014 #5 Skrevet 26. september 2014 Vi hadde aldri noe problem med katterunger og hunder, hverken selskapshund eller jakthund. Men det kan jo være greit å passe litt på om du er bekymret
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 Takk for svar. Hadde dere lest hovedinnlegget hadde dere sett at hunden er 1,5 år, og hun er 6 kg. Mao ingen jakthund. Regnet nesten med at sterilisering kom opp, gitt. Ingen planer om det. Hun er en rasekatt, og dette er vårt første kull med henne. Har tidligere hatt en huskatt som fikk kattunger, men da hadde vi ikke hund. Hvorfor går alle ut fra at når en katt har fått unger så er det pga at eier har driti i sterilisering av en "huskatt"?? Noen av oss katteeiere prøver oss faktisk på litt seriøs avl. Bare til orientering.Anonymous poster hash: f5201...58f 2
Sphynx Skrevet 27. september 2014 #7 Skrevet 27. september 2014 Takk for svar. Hadde dere lest hovedinnlegget hadde dere sett at hunden er 1,5 år, og hun er 6 kg. Mao ingen jakthund. Regnet nesten med at sterilisering kom opp, gitt. Ingen planer om det. Hun er en rasekatt, og dette er vårt første kull med henne. Har tidligere hatt en huskatt som fikk kattunger, men da hadde vi ikke hund.Hvorfor går alle ut fra at når en katt har fått unger så er det pga at eier har driti i sterilisering av en "huskatt"?? Noen av oss katteeiere prøver oss faktisk på litt seriøs avl. Bare til orientering.Anonymous poster hash: f5201...58f Såså, ta det rolig. De fleste som reagerer på dette er katte-eiere og katte-elskere! De vil bare dyrs beste og er dessverre vandt med folk som bare er uforsvarlig! Selv har jeg en hannkatt som brukes i avl og jeg får høre støtt og stadig at det er uforsvarlig å ikke kastrere han, men med det samme jeg sier at han skal brukes i avl, skjønner folk det. Det gjelder bare å informere! ikke værre enn det! Hvilken rase driver du forresten med?
Honey Dew Skrevet 27. september 2014 #8 Skrevet 27. september 2014 Har selv hatt hund og da den fikk hilse på "baby-pusene", angrep kattemoren. Hunden min var vant til katter og andre dyr og det eneste den gjorde var å se på kattungene og jeg kunne se hvor forundret den var over de små knøttene, men etter at kattemor gikk til angrep, ventet jeg med å la han hilse på ungene til de var blitt større og kattemor var ute. Kattemoren blir veldig stresset av at hunder kommer bort til barna hennes, så jeg ville ventet til de er blitt litt større og hun ikke er tilstede.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #9 Skrevet 27. september 2014 Hvorfor går alle ut fra at når en katt har fått unger så er det pga at eier har driti i sterilisering av en "huskatt"?? Noen av oss katteeiere prøver oss faktisk på litt seriøs avl. Bare til orientering.Anonymous poster hash: f5201...58f Fordi seriøse oppdrettere stiller spørsmålene sine til andre oppdrettere eller på spesialfora der man kjenner de andre brukernes bakgrunn og kunnskapsnivå til en viss grad. Ikke på KG. Anonymous poster hash: c65bc...38d
Sphynx Skrevet 27. september 2014 #10 Skrevet 27. september 2014 Fordi seriøse oppdrettere stiller spørsmålene sine til andre oppdrettere eller på spesialfora der man kjenner de andre brukernes bakgrunn og kunnskapsnivå til en viss grad. Ikke på KG.Anonymous poster hash: c65bc...38d Synes ikke det der var noe særlig typisk oppdretter spørsmål.... Og det er jo mange her som har peiling på dyr her!
Gjest Iben Skrevet 27. september 2014 #11 Skrevet 27. september 2014 Nei, det er ikke skadelig. Hvis hunden er forsiktig, og dere er der og passer på at hunden er forsiktig, og kattemora tillater det, er det bare bra at dere sosialiserer dem så tidlig som mulig.
Gjest Iben Skrevet 27. september 2014 #12 Skrevet 27. september 2014 Regnet nesten med at sterilisering kom opp, gitt. Ingen planer om det. Hun er en rasekatt, og dette er vårt første kull med henne. Har tidligere hatt en huskatt som fikk kattunger, men da hadde vi ikke hund.Anonymous poster hash: f5201...58f Jeg må flire av sånne, rasekatt eller ei. "Fy! Slemme mennesker som lar katten bli gravid, når det allerede er så mange andre katter uten et hjem!" Men selv har de gjerne barn, eller planer om å få barn. Utrolig hyklerisk holdning.
Sphynx Skrevet 27. september 2014 #13 Skrevet 27. september 2014 Jeg må flire av sånne, rasekatt eller ei. "Fy! Slemme mennesker som lar katten bli gravid, når det allerede er så mange andre katter uten et hjem!" Men selv har de gjerne barn, eller planer om å få barn. Utrolig hyklerisk holdning. Nei, hallo - det er det ikke. Er du klar over hvordan tilstanden er når det kommer til hjemløse katter? Kastrering og sterilisering er uhyre viktig! Og man sammenligner ikke dyr og mennesker. Baby barn blir ikke dumpet i en rundkjøring, de blir ikke født uhelig i skogen og de blir heller ikke gitt bort til mennesker som ser på den som en ting. Sterilisering/kastrering av katter er kjempeviktig og det er kjempebra at folk er så opptatt av dette. Det er bra folkevett og bra dyrevett!!! 3
Gjest Iben Skrevet 27. september 2014 #14 Skrevet 27. september 2014 Nei, hallo - det er det ikke. Er du klar over hvordan tilstanden er når det kommer til hjemløse katter? Kastrering og sterilisering er uhyre viktig! Og man sammenligner ikke dyr og mennesker. Baby barn blir ikke dumpet i en rundkjøring, de blir ikke født uhelig i skogen og de blir heller ikke gitt bort til mennesker som ser på den som en ting. Sterilisering/kastrering av katter er kjempeviktig og det er kjempebra at folk er så opptatt av dette. Det er bra folkevett og bra dyrevett!!!
Sphynx Skrevet 27. september 2014 #15 Skrevet 27. september 2014 (endret) Hadde du ikke en bedre comeback? Endret 27. september 2014 av Maju Mjau
Gjest Iben Skrevet 27. september 2014 #16 Skrevet 27. september 2014 (endret) Hadde du ikke en bedre comeback? Unnskyld. Det var bare en referanse til det jeg tidligere sa om at "jeg må flire". Men du er alltid så grei og snill, så jeg skal forklare litt nærmere: Barn blir også dumpet i rundkjøringer, satt ut i skogen og gitt bort til mennesker som ser på dem som en ting. Men mer vanlig er nok at de ender opp i et eller annet bedritent barnehjem, hvor de får alt for lite stimuli og derfor ender opp med å bli tilbakestående i praksis, uten at de hadde behøvd å bli det. På verdensbasis er det over hundre millioner barn som er i behov for adopsjon, men det finnes også norske barn som er det. Riktignok kan rigide regler stikke kjepper i hjulene for enkelte som ønsker å adoptere, ihvertfall når det gjelder adopsjon fra utlandet, men som sagt finnes det også norske barn som behøver adopsjon. Men ellers er det også ca. 10.000 barn årlig i Norge som trenger fosterhjem, og her er reglene langt fra like rigide som når det gjelder adopsjon fra utlandet. Desverre er både adopsjonsstatistikken - og fosterhjemsstatistikken - på vei nedover. Dette er delvis p.g.a. at folk i større grad velger å få barn igjennom kunstig befruktning og surrogati, men antageligvis også fordi folk generelt blir mer og mer egoistiske. Det at folk primært ønsker seg egne barn, sitt eget kjøtt og blod, er selvsagt forståelig, og ikke noe man bør dømme noen for. Men dersom man da er av dem som helst foretrekker egne barn - på bekostning av alle de andre barna som allerede trenger et hjem - er man heller ikke i noen posisjon til å heve pekefingeren mot de som lar katten sin få kattunger - på bekostning av de kattene som ikke har noe hjem. Det er ganske enkelt et spørsmål om integritet. Endret 27. september 2014 av Iben
Sphynx Skrevet 27. september 2014 #17 Skrevet 27. september 2014 Unnskyld. Det var bare en referanse til det jeg tidligere sa om at "jeg må flire". Men du er alltid så grei og snill, så jeg skal forklare litt nærmere: Barn blir også dumpet i rundkjøringer, satt ut i skogen og gitt bort til mennesker som ser på dem som en ting. Men mer vanlig er nok at de ender opp i et eller annet bedritent barnehjem, hvor de får alt for lite stimuli og derfor ender opp med å bli tilbakestående i praksis, uten at de hadde behøvd å bli det. På verdensbasis er det over hundre millioner barn som er i behov for adopsjon, men det finnes også norske barn som er det. Riktignok kan rigide regler stikke kjepper i hjulene for enkelte som ønsker å adoptere, ihvertfall når det gjelder adopsjon fra utlandet, men som sagt finnes det også norske barn som behøver adopsjon. Men ellers er det også ca. 10.000 barn årlig i Norge som trenger fosterhjem, og her er reglene langt fra like rigide som når det gjelder adopsjon fra utlandet. Desverre er både adopsjonsstatistikken - og fosterhjemsstatistikken - på vei nedover. Dette er delvis p.g.a. at folk i større grad velger å få barn igjennom kunstig befruktning og surrogati, men antageligvis også fordi folk generelt blir mer og mer egoistiske. Det at folk primært ønsker seg egne barn, sitt eget kjøtt og blod, er selvsagt forståelig, og ikke noe man bør dømme noen for. Men dersom man da er av dem som helst foretrekker egne barn - på bekostning av alle de andre barna som allerede trenger et hjem - er man heller ikke i noen posisjon til å heve pekefingeren mot de som lar katten sin få kattunger - på bekostning av de kattene som ikke har noe hjem. Det er ganske enkelt et spørsmål om integritet. Med tankte på at du sa: ''Men selv har de gjerne barn, eller planer om å få barn. Utrolig hyklerisk holdning.'' Så synes jeg ikke at folk som har barn og planlegger flere barn er hykleriske fordi de synes det er uansvarlig å sterilisere katten sin. Det er det, det var snakk om. Ikke alt dette. Det er forresten ikke bare bare å adoptere heller, bare så det er sakt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå