Gå til innhold

Kan jeg stille lønnskrav om jeg ikke er organisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Evt. hvordan gjør jeg det/hvordan gjør fagforbund det?

Anonymous poster hash: 1ba21...ab6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du i en jobb du allerede har, eller i en ny jobb? Og er det i forbindelse med lokale forhandlinger, eller mener du nårsomhelst?

Hvis dere skal ha lokale forhandlinger, og du ønsker å sende krav, er det vanligst å gjøre det direkte til ledelsen (sikkert ulikt om det skal gå direkte til topps eller via tjenestevei). Du har lik mulighet til å stille krav som organiserte, men du har ingen som forhandler på dine vegne. Det blir helt og fullt opp til ledelsen om de vil gi noe til deg. Som hovedregel vil de organiserte, som er på forhandlingsmøtet, jobbe MOT at uorganiserte får lønnsforhøyelse, men ledelsen gjør det selvfølgelig i mange tilfeller likevel.

Bare finn ut hva som kan være gode argumenter for ditt krav, og skriv kort og overbevisende.

Skrevet

Mener du i en jobb du allerede har, eller i en ny jobb? Og er det i forbindelse med lokale forhandlinger, eller mener du nårsomhelst?

Hvis dere skal ha lokale forhandlinger, og du ønsker å sende krav, er det vanligst å gjøre det direkte til ledelsen (sikkert ulikt om det skal gå direkte til topps eller via tjenestevei). Du har lik mulighet til å stille krav som organiserte, men du har ingen som forhandler på dine vegne. Det blir helt og fullt opp til ledelsen om de vil gi noe til deg. Som hovedregel vil de organiserte, som er på forhandlingsmøtet, jobbe MOT at uorganiserte får lønnsforhøyelse, men ledelsen gjør det selvfølgelig i mange tilfeller likevel.

Bare finn ut hva som kan være gode argumenter for ditt krav, og skriv kort og overbevisende.

Tusen takk for svar :) Kanskje kan du hjelpe meg litt videre med de følgende spørsmålene:

Kan jeg stille lønnskravet når jeg vil? Eks etter de organiserte har gjort sine forhandlinger? Det er snakk om en jobb jeg allerede er ansatt i, ikke ny jobb.

Er det bare å utforme et skriv om lønnskravet og levere dette til ledelsen?

Hvorfor bryr de organiserte seg om uorganiserte stiller lønnskrav? (du nevnte at de jobber mot at vi får høyere lønn) vi kan vel gjøre det på lik linje som dem?

Skrevet

Hva betyr egentlig "lokale forhandlinger" og når vet jeg når disse er? Er det bare et begrep som brukes for organiserte eller for hele arbeidsplassen, hele kommunen har felles lokal forhandlingstidspunkt? etc?

Skrevet

Hvis du jobber et sted der man har lokale forhandlinger, er det akkurat da du bør komme med kravet ditt. Lokale forhandlinger er noe man blir enige om i sentrale forhandlinger, og det settes av en sum penger til dette som skal fordeles lokalt, individuelt. Siden det er en nokså fast sum penger som forhandles om, vil de organiserte (som jo er med på selve forhandlingen) gjøre alt de kan for å få mest mulig av potten til sine egne medlemmer. Den beste måten å gjøre dette på, er at alle organisasjonene som er tilstede jobber mot kravene fra de uorganiserte (som jo ikke er til stede). De fleste organiserte vil heller at penger skal gå til en ansatt som er organisert i en "konkurrerende" fagforening, enn til en som ikke er organisert. Kort (og brutalt) fortalt. Dette er vel omtrent det eneste fagforeningene er enige om inne på forhandlingsrommet... Ut over dette vil alle jobbe FOR sine egne, og MOT alle andre.

Ledelsen bør informere alle ansatte om tidspunkt for forhandlingene, og gjøre klart hvilken frist man må levere krav innen, og hvordan man skal gjøre det. Det pleier å være på høsten en gang, normalt annenhvert år. F.eks. i år.

Jeg vet ikke hvorfor du ønsker høyere lønn, men hvis det er fordi arbeidsoppgavene dine er endret veldig mye i forhold til det du opprinnelig var ansatt for å gjøre, kan du få forhandlinger ellers i året også. Og da går pengene IKKE av den potten som er satt av til de lokale forhandlingene.

MEN: det er veldig forskjellig hvordan disse tingene gjøres (f.eks. om man er statlig eller privat), så for å få et svar som gjelder akkurat deg, bør du sjekke med din arbeidsplass. Det jeg skriver her er typisk det som gjelder for ansatte i staten, og en stor del andre som har tilsvarende system.

Når alt dette er sagt, vil jeg anbefale deg å melde deg inn i en fagforening. Det vil gjøre ting mye enklere for deg.

Skrevet

Hvis du er kommunalt ansatt (som jeg fornemmer) så er vel toget i ferd med å gå for i år. Antar at de lokale forhandlingene er i full gang. Da er nok pengene brukt opp hvis du sender inn et krav i etterkant av disse forhandlingene.

Skrevet

Man kan sende inn krav, men man får ikke forhandle, om det er kommunen det er snakk om altså. Fristen til å sende inn krav må du undersøke hos personalkonsulenten i kommunen, kan være utgått men ikke sikkert, varierer sikkert fra sted til sted hva fristen er.

Anonymous poster hash: 837ec...6a9
Skrevet

Kommer også an på hvilken yrkesgruppe du tilhører. Min mann har frist til uka for å sende inn, jobber i Norges største kommune. Men der er også enkelte lokale forhandlinger allerede ferdig.

Anonymous poster hash: 6a693...060

Skrevet

Jeg sitter i fonfandlingsdelegasjonen til en av de største foreningene på min arbeidsplass /0(stor stalig virksomhet), og må få korrigere deg litt:

Uorganiserte har noen som forhandler for seg, og det er arbeidsgiver som forhandler på vegne av de ansatte som de ønsker skal ha mer lønn - uavhengig av organisering eller ikke. Det er imidlertid ofte en tyngre jobb bli enig om krav for en uorganisert, for da spises dyr av potten som fagforeningene har vært med å forhandle fram. Ergo er risikoen for at krav fra uorganiserte droppes mye større.

Man har som uorganisert ingen plass å sende "krav" om lønnsforhlyelse ifm lokale forhandlinger. Man kan be om en lønssamatle med nærmeste leder der man legger fram sitt syn på lønn, og så kan man håpe på at nærmeste leder, dersom han/hun er enig, sender "kravet" videre opp i systemet for så å bli endelig prioritert av ledelsen.

Bare en nyanseforskjell kanskje, men rett skal være rett:)

Skrevet

Hvorfor bryr de organiserte seg om uorganiserte stiller lønnskrav? (du nevnte at de jobber mot at vi får høyere lønn) vi kan vel gjøre det på lik linje som dem? Anonymous poster hash: 1ba21...ab6

Fordi fagforeningene har forhandlet fram potten, og er ikke interessert at noe av potten skal gå til uorganiserte. Det er relle forhandle red arbeidsiver (og de andre fagforeningene) og slett ikke avreidsgiver som "bestemmer " over disse pengene.

Min erfaring fra staten er at det gis kun gis smuler til uorganiserte.

Skrevet

Jeg sitter i fonfandlingsdelegasjonen til en av de største foreningene på min arbeidsplass /0(stor stalig virksomhet), og må få korrigere deg litt:

Uorganiserte har noen som forhandler for seg, og det er arbeidsgiver som forhandler på vegne av de ansatte som de ønsker skal ha mer lønn - uavhengig av organisering eller ikke. Det er imidlertid ofte en tyngre jobb bli enig om krav for en uorganisert, for da spises dyr av potten som fagforeningene har vært med å forhandle fram. Ergo er risikoen for at krav fra uorganiserte droppes mye større.

Man har som uorganisert ingen plass å sende "krav" om lønnsforhlyelse ifm lokale forhandlinger. Man kan be om en lønssamatle med nærmeste leder der man legger fram sitt syn på lønn, og så kan man håpe på at nærmeste leder, dersom han/hun er enig, sender "kravet" videre opp i systemet for så å bli endelig prioritert av ledelsen.

Bare en nyanseforskjell kanskje, men rett skal være rett:)

Hva mener du med at "det er arbeidsgiver som forhandler på vegne av" osv? Jeg ville sagt at arbeidsgiver i så fall forhandler på vegne av alle, men med bevissthet om at ingen andre forhandler på vegne av de uorganiserte..?

Til det andre, tror jeg det kan finnes ulike ordninger. Hos oss er det i alle fall mulig for uorganiserte å sende krav direkte til arb.giver.

Skrevet

Hva mener du med at "det er arbeidsgiver som forhandler på vegne av" osv? Jeg ville sagt at arbeidsgiver i så fall forhandler på vegne av alle, men med bevissthet om at ingen andre forhandler på vegne av de uorganiserte..?

Til det andre, tror jeg det kan finnes ulike ordninger. Hos oss er det i alle fall mulig for uorganiserte å sende krav direkte til arb.giver.

Men hvis det ikke er arbeidsgiver en forhandler med, hvem er det da? Og hvor er pengene hentet fra, hvis de ikke er hentet fra arbeidsplassens budsjett?

Skrevet

Arbeidsgiver forhandler for alle ansatte som de mener skal ha mer lønn, uorganiserte eller organiserte. Pengene er framforhandlet sentralt mellom hovedsammenslutnigene og ASD, og blir en del av virksomhetens budsjett. Men de ER ikke hentet fra arbeidsplassen budsjett, de blir tilført budsjettet etter at partene er blitt enige,

Anonymous poster hash: f18cb...47b

Skrevet

Men hvis det ikke er arbeidsgiver en forhandler med, hvem er det da? Og hvor er pengene hentet fra, hvis de ikke er hentet fra arbeidsplassens budsjett?

Siden du siterer meg, vil jeg gjerne svare på denne. Men jeg skjønner ikke hva du mener. Kan du formulere det tydeligere?

Jeg mener at representanter for de organiserte forhandler direkte med arbeidsgiver, mens uorganiserte ikke har noen representasjon inne i forhandlingsrommet. Foruten arbeidsgiver selv, som selvfølgelig vil ha et ansvar for hele arbeidsfellesskapet, og derfor tar hensyn både til organiserte og uorganiserte.

Jeg vet ikke om jeg har skrevet noe om budsjett, men jo, pengene er fra arb. giver, men størrelsen på potten er ikke satt av den enkelte arbeidsgiver, men i de sentrale forhandlingene. Igjen, jeg beskriver normalsituasjonen på en rekke arbeidssteder som følger statens system.

Skrevet

Arbeidsgiver forhandler for alle ansatte som de mener skal ha mer lønn, uorganiserte eller organiserte. Pengene er framforhandlet sentralt mellom hovedsammenslutnigene og ASD, og blir en del av virksomhetens budsjett. Men de ER ikke hentet fra arbeidsplassen budsjett, de blir tilført budsjettet etter at partene er blitt enige,

Takk for svar, betyr det at det IKKE er som en annen skrev lengre opp, at det er fagforbundet som har forhandlet frem pengene det er å ta av?

Og hva betyr forresten ASD?

Skrevet

De store hovedsammenslutningene (Fagforbundet er en del av LO) har fremforhandlet bl.a. den potten som går til lokale lønnsforhandlinger, ja.

ASD = Arbeids- og sosialdepartementet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...