Gå til innhold

Reise langt på ferie, best med lite barn eller som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt råd og meninger fra erfarne mødre her!

Vi prøver nå å få barn, og gleder oss veldig til det klaffer og jeg blir gravid, det er ikke noe i hele verden vi ønsker oss høyere enn barn. Og vi er klar over at mye må "ofres" av hensyn til det å få barn.

Saken er at vi for noen år siden var på ferie i Playa del Carmen i Mexico, og vi har fryktelig lyst til å reise dit igjen... Og nå lurer vi litt på om vi kan reise dit i vinter,da er jeg (forhåpentligvis) gravid, eller til neste vinter, da vi forhåpentligvis har et barn på under året.

Ingen av disse alternativene er ideelle, det vet jeg jo, men hvilket ville dere i såfall anbefale? Å reise på en så lang tur med baby i magen eller med en baby ved brystet? Det er en flytur på 10 timer hver vei, og temperatur oppimot 30 varmegrader.

Alternativet vi ellers ser for oss er å ta turen om 10 år, og det er fryktelig lenge til... Men da vil eventuelle barn være store nok til å kunne takle en så lang flytur. Mange sier nemlig at det er bedre å ta med seg baby på tur enn små barn, og det kan jeg i grunnen tenke meg selv også. Jeg har selv vært med på fyturer på denne lengden tidligere hvor det har vært med spebarn, og det har gått helt greit. Det jeg er mest skeptisk for er varmen i tilfelle....

Må bare legge til at vi ikke har noen mulighet til at noen kan passe eventuelle barn så lenge som 2 uker, sånn at vi ikke kanreise uten barn.

Hvis vi reiser i vinter vil jeg kanskje være 3-4-5 mnd på vei (hvis jeg blir gravid tidliger vil vi droppe det.) Hvordan vil det være? Forutsetter naturligvis at formen er ok.

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men jeg ville reist med barn tror jeg. Man vet jo aldri hva som kan skje, og små barn er jo ganske snille og sover mye.

Søsteren min ble født en tropesommer i Norge, og klarte seg fint i 30 graders varme, en baby gjør nok det i Mexico også (det fødes jo barn der også...)

Gjest agurk
Skrevet

Vis du er fire fem mnd på vei og i tipp topp form ville jeg dratt da. Men nå kan det jo hende du spyr og får bekkenløsning og div, og da er det jo ikke spesielt gøy å reise så langt.

Du kan få verdens snilleste baby, men du kan og få en liten en som du abselutt ikke kan ta utenfor døra omtrent. Så vis du er knall form under svangerskapet ville jeg reis da.

Gjest Embla s
Skrevet

Hvis babyen er frisk og harmonisk, ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å reise med den. Hvis du attpåtil ammer gjør jo det saken enda lettere og bedre! (men det kommer jo også an på hvordan formen din er under svangerskapet). Så små barn er fhv lette å holde styr på, dde fleste sover jo en del timer midt på dagen (i vogn). Senere blir det vanskeligere :wink:

Skrevet

Jeg hadde nok dratt før barnet kom.

Selvfølgelig er det greit å ha med seg spedbarn på tur, som ligger i vogna, men tror ikke barnet har det så bra i en så intens varme. Vi hadde med oss vesla på 3 mnd til Kypros. På slutten av sesongen og jeg kan trygt si at hun hadde nok hatt det bedre hjemme. Vi var veldig flinke med å få i henne masse væske, jeg fullammet og i tillegg fikk hun vann med litt sukker i for å være sikker på at hun fikk i seg næring, for at vi skiftet 10-12 bleier hver dag er jeg helt sikker på. Så det aller meste gikk nok rett igjennom den lille kroppen. Turen ble slitsom allikevel. Syntes jeg ikke gjorde noe annet enn å amme.

Vi var i Brasil når jeg var 3-4 mnd på vei og det gikk helt fint! Måtte passe på å gå ofte under flyturen, gravide får lettere blodpropp enn andre. Også var jeg påpasselig med hva jeg spiste, forsikret meg om at alt var gjennomstekt osv. Utover dette så hadde jeg en kjempeferie!

Gjest Poirot
Skrevet
Selvfølgelig er det greit å ha med seg spedbarn på tur, som ligger i vogna, men tror ikke barnet har det så bra i en så intens varme.

Fødes jo en god del barn i varme land, da...

Skrevet

Det gjør det helt klart. Men dette har å gjøre med hva du er vant med. Barn født i Mexico har helt andre forutsetninger for å takle varmen. Etter det jeg forstår er det en grunn til at folkeslag er litt brunere i huden, som f.eks i Mexico.

Gjest Poirot
Skrevet

Fødes jo en god del barn i varme land, da...

Det gjør det helt klart. Men dette har å gjøre med hva du er vant med. Barn født i Mexico har helt andre forutsetninger for å takle varmen. Etter det jeg forstår er det en grunn til at folkeslag er litt brunere i huden, som f.eks i Mexico.

Skrevet

Som jeg skrev i det første innlegget mitt så anbefaler ikke jeg å ha med små barn. Dette kommer av egne erfaringer.

Synes Engel burde ta opp temaet sitt med legen sin når hun har blitt gravid. Ingen tilfeller er like. men som sagt; Jeg anbefaler ingen å reise med så små, barn som ikke er i stad til å fortelle eller gi utrykk for sin egen tilstand. Noen tåler varme og høy luftfuktighet andre ikke. 30 grader i Norge er smuler i forhold til Sør-Amerika.. Det kan jeg skrive under på.

Skrevet

Jeg ville dratt før babyen ble født. Å reise med små barn kan være ganske slitsomt. Forutsatt at du er frisk og fin i svangerskatet tror jeg definitvt det er det mest "behaglige" alternativet. Dessuten kan det jo være deilig for dere å få tatt en skikkelig avslappende lang ferie før babyen kommer....ting blir liksom litt annerledes etterpå.

Skrevet
Dessuten kan det jo være deilig for dere å få tatt en skikkelig avslappende lang ferie før babyen kommer....ting blir liksom litt annerledes etterpå.

:enig_animasjon:

Der sa du det!

Skrevet

Det går helt sikkert bra, men hvor trivelig det blir på tur er en annen sak. Ikke særlig gøy å ha et barn som hylskriker fordi h*n har det ubehagelig. Jeg har fått verdens roligste unge, men når det blir varmt og klamt her hjemme og da snakker vi om ikke mer enn 25 grader , da er hun sutrete og må ligge ved brystet hele tiden. Hadde ikke reist med et spedbarn, heller hvis jeg var fire mnd på vei ca.

Vi var i Hellas i fjor, jeg var 12 uker på vei og vi hadde ca 40 grader, var ikke kvalm eller noe så det var en flott tur.

Hvorfor må du reise nå eller ikke før om ti år?? kan dere ikke reise når ungen er blitt noen år og har mer glede av turen?

Gjest Pjusk
Skrevet

Jeg tror jeg ville valgt å dra før babyen ble født. Det er ganske enkelt å reise med så små barn, men det blir jo på ingen måte ferie i vanlig forstand uansett...

Jeg ville tatt dette som den ultimate ferieopplevelsen - den siste uten barn - og nytt hvert sekund!

God tur! Og lykke til med videre prøving!

Gjest Lillemor Gull*
Skrevet

Da jeg var gravid var jeg i topp form og fikk egentlig ikke særlig mage før jeg var 6 måneder på vei. Er sikker på at jeg kunne reist til sydligere strøk og hatt det kjempebra!

Men det kommer helt an på formen.

Jeg har selv aldri reist med spebarn, men fra bekjente har jeg hørt ulike erfaringer.

Noen syntes det har gått veldig bra. Andre det stikk motsatte.

Tror det kommer litt an på ungen, men jeg tror også det er vanskelig å vurdere på forhånd hvordan det kommer til å gå. Selv de roligste barn kan bli plaget av varmen.

Jeg tror det har litt med hva man gjør det til. Som andre har sagt, fødes det barn overalt i verden. Og spebarn i Mexico klarer seg jo helt fint.

Naturlig nok er det litt mer stress å ta med seg en baby på langtur, men jeg kunne godt ha gjort det selv.

Skrevet

Var på en lengre reise (i jobbsammenheng) da jeg var ca 4 måneder på vei. Kunne bare spise mat som var spesiallaget til meg for det var veldig mye tungmetaller i drikkevannet der som ikke var lurt å få i seg med tanke på den lille i magen. Hadde aldri trodd det skulle være slikt et slit! Men det gikk på et vis. Fikk mye ut av reisen og glad jeg dro, for jeg ville absolutt ikke reist med lille barnet vårt nå! (Hun er snart 6 måneder). Det tror jeg ville være enda verre. Egentlig tror jeg det beste er å være hjemme når man er gravid eller har liten baby.

Skrevet

Jeg ville helst reist før babyen ble født. Jeg dro til Bodø på fjorten dagers ferie med en tre mnd gammel liten tass, og det var kjempeslitsomt! Jeg var sliten, babyen hadde andre lyder og lukter, alt ble bare blæh.....

Hvis du er i form under svangerskapet og du er mindre enn 7 mnd på vei ville jeg reist da.

Skrevet

Tusen takk for mange svar! :-) Jeg heller nok mer mot å reise med barn i magen ja... Får se om vi ikke kan få satt av litt av feriepengene nå og ta oss en ferie i januar/februar. Da er jeg maksimalt 6-7 mnd på vei (forutsetter klaff nå denne mnd :wink: ), kan jo også hende at jeg ikke er gravid i det hele tatt enda. Det kan jo utgå helt også siden vi egentlig kikker etter hus og da har vi neppe råd til så dyr ferie.... Men jeg håper i det lengste!

Skrevet

Det var 40 varmegrader da vi dro til Kreta med 4,5 mnd. baby, og hun omstilte seg i løpet av et døgns tid og storkoste seg.

Dessuten må du passe litt bedre på hva du spiser mens du går gravid, og det syntes jeg var litt slitsomt.

Men når det er sagt stemmer jeg egentlig med på å reise mens du er gravid, hvis du er i fin form, har du jo en utrolig praktisk oppbevaring for baby mens den er i magen, ingen skriking på flyturen, og du kan gjøre omtrent akkurat som du vil, uten å ta hensyn til sovetider og alt mulig sånn.

Dessuten er det siste aleneferien på lenge :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...