Gå til innhold

Lokalt lønnsopgjør, hvor mye gikk du opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller hvor mye har du stilt krav om dersom oppgjøret ikke er ferdig?

Hvilken sektor jobber du innenfor?

Anonymous poster hash: de6a9...8ad
Skrevet (endret)

Privat sektor. Gikk opp 4%.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Privat sektor. Gikk opp 4%.

Er det med eller uten det årlige oppgjøret i mai?

Skrevet

Er det med eller uten det årlige oppgjøret i mai?

I privat sektor har man bare lokale oppgjør, med få unntak.

Anonymous poster hash: abb6f...853

• Liker 2
Skrevet

GIkk opp 1,6 % men fikk i tillegg en personlig ekstra årlig bonus på 30 000 kr. Men så gikk jeg opp 12 % i fjor, da.

Anonymous poster hash: 489c9...5ad
Skrevet

Er det med eller uten det årlige oppgjøret i mai? Anonymous poster hash: de6a9...8ad

Vi har kun hatt lokalt oppgjør. Skal sies, alle på vår jobb gikk opp i lønn, men jeg fikk nesten 2% ekstra.

• Liker 1
Skrevet

2,5 % - kommunal sektor.

Anonymous poster hash: 46164...237

Skrevet

I privat sektor har man bare lokale oppgjør, med få unntak.

Anonymous poster hash: abb6f...853

Ikke ett sted jeg har jobbet i privat sektor har kun hatt lokalt oppgjør, alle har fulgt og hatt sentrale forhandlinger også. Dette har vært bedrifter som er medlem av arbeidsgiverorganisasjon med tariffavtale.

Dog er det nok en del små bedrifter der ute som ikke er medlem i arbeidsgiverorganisasjon og dermed ikke har tariffavtale med et eller flere fagforbund for sine ansatte. Typisk for kebabsjappa på hjørnet, interiørbutikken til Laila, små håndtverkerfirmaer, mm.

Anonymous poster hash: 419b5...c8d

Skrevet

Ikke ett sted jeg har jobbet i privat sektor har kun hatt lokalt oppgjør, alle har fulgt og hatt sentrale forhandlinger også. Dette har vært bedrifter som er medlem av arbeidsgiverorganisasjon med tariffavtale.

Dog er det nok en del små bedrifter der ute som ikke er medlem i arbeidsgiverorganisasjon og dermed ikke har tariffavtale med et eller flere fagforbund for sine ansatte. Typisk for kebabsjappa på hjørnet, interiørbutikken til Laila, små håndtverkerfirmaer, mm.

Anonymous poster hash: 419b5...c8d

Flere store bedrifter som ikke er medlem i arbeidsgiverorganisasjoner, f.eks. i IT-bransjen. Der jeg jobber, har vi en felles forhandling på våren (dvs. sjefene våre får økningen på lønnsbudsjettet til sin avdeling, og sprer den økningen som de ønsker). I tillegg kan man fint få ekstra økning når som helst på året, dersom man har noe spesielt å vise til (f.eks. mer ansvar).

Skrevet

I staten avsluttes forhandlingene 31. Oktober. Jeg har fått en del og har krevd mer (nokså sikker på jeg vil få alt jeg krever, siden arbeidsgiver og fagforening er enige på forhånd om mitt krav). Totalt blir det 11-12 %

Anonymous poster hash: 1b13d...c02

Skrevet

Jeg jobber i komunen og ikke hørt noe. noen som vet når det er ferdig? Får man mail som svar, eller? Aldri gjort dette før.

Anonymous poster hash: 5324f...802
Skrevet

Jobber i privat næringsliv, liten bedrift, vi har bare lønnsjustering en gang i året. Fikk 10%. :)

Anonymous poster hash: f9b06...484

Skrevet

Jeg jobber i komunen og ikke hørt noe. noen som vet når det er ferdig? Får man mail som svar, eller? Aldri gjort dette før. Anonymous poster hash: 5324f...802

Det kommer an på. Jeg jobber i kommune med tilhører kap. 5 (altså de med høyere utdanning). Resultatet av vre forhandlinger kunngjøres først 23. okt.

Anonymous poster hash: fb98b...5b7

Skrevet

Jeg jobber i kommunen, har aldri fått noe informasjon om lokale forhandlinger, frister, hvordan fremme krav osv. og hvordan forhandle frem penger i potten etc. Er arbeidsgiver pliktig til å informere om dette? eller er det noe en må finne ut på egenhånd??

Skrevet

Jeg jobber i kommunen, har aldri fått noe informasjon om lokale forhandlinger, frister, hvordan fremme krav osv. og hvordan forhandle frem penger i potten etc. Er arbeidsgiver pliktig til å informere om dette? eller er det noe en må finne ut på egenhånd??

Jeg fikk informasjon gjennom fagorganisasjonen. Er du organisert?

Annonse
Skrevet

Er også ansatt i kommunen og selv om jeg er organisert og vi har møter nå og da, er det svært lite informasjon om lokale forhandlinger syns jeg. Gått opp i lønn to ganger ila. ni år, og begge gangene hadde jeg ikke fått med meg grunnen selv om jeg er på alle møter.. Så ikke mye fokus på dette hos oss i hvert fall.. De gangene jeg har etterspurt informasjon har ikke tillitsvalgt hatt oversikt.. Går nok ikke opp noe i år heller, så stresser lite med det! ;)

Anonymous poster hash: d8a0a...f13
Skrevet

Jeg fikk informasjon gjennom fagorganisasjonen. Er du organisert?

Jeg er ikke organisert, er lokale lønnsforhandlinger i kommunen kun for organiserte?

Skrevet

Er også ansatt i kommunen og selv om jeg er organisert og vi har møter nå og da, er det svært lite informasjon om lokale forhandlinger syns jeg. Gått opp i lønn to ganger ila. ni år, og begge gangene hadde jeg ikke fått med meg grunnen selv om jeg er på alle møter.. Så ikke mye fokus på dette hos oss i hvert fall.. De gangene jeg har etterspurt informasjon har ikke tillitsvalgt hatt oversikt.. Går nok ikke opp noe i år heller, så stresser lite med det! ;)

Anonymous poster hash: d8a0a...f13

Er det ikke litt kipt å gå glipp av høyere lønn hvert år bare fordi en ikke orker å skaffe seg oversikt over når en kan forhandle?

Skrevet

Man bør ikke gå mye opp i lønnen, fordi alt henger sammen og om alle får mye mer, kommer dette til å påvirke inflasjonen i landet! Ideelt skal det være nærmere lik inflasjonen + litt for ansiennitet, med mindre du har fått mye mer oppgaver eller har vist at du jobber mer effektivt enn andre, slik at oppdragsgiver ikke skal ansatte flere.

Anonymous poster hash: cd70c...09e
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Man bør ikke gå mye opp i lønnen, fordi alt henger sammen og om alle får mye mer, kommer dette til å påvirke inflasjonen i landet! Ideelt skal det være nærmere lik inflasjonen + litt for ansiennitet, med mindre du har fått mye mer oppgaver eller har vist at du jobber mer effektivt enn andre, slik at oppdragsgiver ikke skal ansatte flere.

Anonymous poster hash: cd70c...09e

Vel, jeg har fått større ansvar og flere oppgaver og det er også grunnen til at jeg går opp noe mer enn de andre. Jeg har nå ansvaret for en spesiell oppgave i bedriften og det blir nok ikke ansatt flere til å utføre akkurat denne oppgaven (det er ihvertfall ingen indikasjoner på dette og sjefen min var veldig fornøyd med hvordan jeg har håndtert oppgaven og derfor får lønn for strevet).

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...