AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Jeg har jobbet i barnehage i flere år, og dette året jobber jeg som assistent på avdeling for de eldste barna. Jeg har i år fått ansvar for førskolegrupper, barna er delt inn i tre grupper og jeg har ansvar for alle gruppene. I praksis vil det si at jeg har førskolegrupper to ganger hver uke, jeg jobber fire dager hver uke. Jeg har ikke fått tildelt planleggingstid, mens pedagogisk leder har ubunden tid. Jeg har ikke erfaring med å få tildelt så mye pedagogisk ansvar, dette er faglig opplegg over hele året og det skal også dokumenteres. Er det på sin plass at jeg får tid på egen hånd til planlegging, for jeg får ikke gjort noe i en hektisk hverdag i barnehagen med barna rundt meg. (?) Det hadde vært fint om andre ansatte i barnehager hadde delt sine erfaringer! Anonymous poster hash: aba3b...4ed
minister-mio Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Be om planleggingstid. Du trenger det, men det behøver ikke være en fast ubunden tid, bare sett av tid da dere tror det vil passe. 1
mon_nom Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Jeg har selv jobbet i barnehage, og da fikk vi planleggings tid første dag i uka vi hadde tidligvakt. jeg startet 7:15 på jobb og jobbet til 14:45 da hadde jeg siste timen altså fra 13:45-14:45 der jeg fikk planlegge. Så langt det lot seg gjøre, men i løpet av en uke fikk jeg en time der jeg kunne planlegge aktiviteter, legge ut bilder på hjemmesiden o.l. Jeg mener at det er en selvfølge når du har så mye ansvar skal få plantid, for det du har planer om å gjøre skal du ikke gjøre på fritiden 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Dette er ikke frekt ment men er det ikke meningen att man må ha nok utdannelse hvis man skal ha såpass ansvar? Altså barnehagelærer eller noe sånt? Anonymous poster hash: 15c3c...108 7
Skogsprinsessa Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Du har jo krav på minst en times planleggingstid i uka, da!! Sjekk tariffavtalen
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 Dette er ikke frekt ment men er det ikke meningen att man må ha nok utdannelse hvis man skal ha såpass ansvar? Altså barnehagelærer eller noe sånt?Anonymous poster hash: 15c3c...108 Jo, for å lage en faglig didaktisk plan, som har en klar målsetning, flere delmål, som tar hensyn til alle de individuelle forutsetningene til barna osv, med en oversikt over tidsbruk, aktiviteter, hvilke gjenstander en trenger osv. og ikke minst en evaluering av aktiviteten, i etterkant, så bør en ha en viss peiling på å faktisk lage en didaktisk plan. De fleste barnehagelærere er så drillet i det at de gjør det "av seg selv", men en assistent trenger faktisk opplæring og trening for å gjøre dette på en god måte. En enkel måte kan jo være å sette opp et HVA HVORDAN HVORFOR - skjema. Der beskriver du hva som skal gjøres, hvordan det skal gjøres (hvem som skal gjøre hva, hvor det skal gjennomføres, hvilke ting trenger du for å gjennomføre det osv), og hvorfor du skal gjøre dette (hvilke egenskaper/holdninger/kunnskaper/erfaringer barna får ut av denne aktiviteten). Anonymous poster hash: ff425...6a7 1
MissPierce Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 Dette er ikke frekt ment men er det ikke meningen att man må ha nok utdannelse hvis man skal ha såpass ansvar? Altså barnehagelærer eller noe sånt? Anonymous poster hash: 15c3c...108 Det hadde selvfølgelig vært det beste, og er sånn det egentlig skal være. Hos oss har barnehagelærer hovedansvare for førskolegruppen, men kan fint sende en av assistentene for opplegget en gang vist hun mener det passer bedre. Her kommer erfaring, personlighet osv inn. Å man kan gjøre jobben like godt som en barnehagelærer vist man er rett person for jobben
minister-mio Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 Du har jo krav på minst en times planleggingstid i uka, da!! Sjekk tariffavtalen Assistenter har ikke krav på planleggingstid selv om pedagogisk leder delegerer arbeidsoppgaver til dem, 1
MissPierce Skrevet 25. september 2014 #9 Skrevet 25. september 2014 (endret) Assistenter har ikke krav på planleggingstid selv om pedagogisk leder delegerer arbeidsoppgaver til dem, Når man får en så stor oppgave så bør man absolutt få planleggingstid. Man har ikke krav på det, men det er ikke dermed sagt at man ikke kan få det. Ingen kan kreve at du jobber gratis på fritiden din. Hadde det vært meg, så hadde jeg fortalt at dette er en så stor oppgave at det er rimelig at man får planleggingstid til det. Hadde jeg ikke fått det så hadde jeg fortalt at da blir opplegge deretter. Å at dette egentlig er førskolelæreren sin jobb. Må legge til at i bhg min får ALLE planleggingstid for større oppgaver, og skriver avspasering vist noe må gjøres på fritiden Endret 25. september 2014 av MissPierce 1
minister-mio Skrevet 25. september 2014 #10 Skrevet 25. september 2014 Når man får en så stor oppgave så bør man absolutt få planleggingstid. Man har ikke krav på det, men det er ikke dermed sagt at man ikke kan få det. Ingen kan kreve at du jobber gratis på fritiden din. Hadde det vært meg, så hadde jeg fortalt at dette er en så stor oppgave at det er rimelig at man får planleggingstid til det. Hadde jeg ikke fått det så hadde jeg fortalt at da blir opplegge deretter. Å at dette egentlig er førskolelæreren sin jobb. Må legge til at i bhg min får ALLE planleggingstid for større oppgaver, og skriver avspasering vist noe må gjøres på fritiden Hvorfor siterte du meg? Enig at hun bør få planleggingstid 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #11 Skrevet 25. september 2014 Det hadde selvfølgelig vært det beste, og er sånn det egentlig skal være. Hos oss har barnehagelærer hovedansvare for førskolegruppen, men kan fint sende en av assistentene for opplegget en gang vist hun mener det passer bedre. Her kommer erfaring, personlighet osv inn. Å man kan gjøre jobben like godt som en barnehagelærer vist man er rett person for jobben Men er det i det hele tatt lov å sette en assistent til det ansvaret med å planlegge og utføre alt? Høres rart utAnonymous poster hash: 15c3c...108
MissPierce Skrevet 25. september 2014 #12 Skrevet 25. september 2014 Hvorfor siterte du meg? Enig at hun bør få planleggingstid Fordi du skriver at man ikke har krav på plantid. Det er jo sant det, men ville få frem at det ikke dermed er sagt at man ikke får det Men er det i det hele tatt lov å sette en assistent til det ansvaret med å planlegge og utføre alt? Høres rart utAnonymous poster hash: 15c3c...108 Lov er det vel, men om det er rett er en annen sak!
Skogsprinsessa Skrevet 26. september 2014 #13 Skrevet 26. september 2014 Assistenter har ikke krav på planleggingstid selv om pedagogisk leder delegerer arbeidsoppgaver til dem, Hvor har du det fra? De har krav på to timer, der avdelingsmøte kan regnes som en av de to timene. Det står i tariffavtalen!
mon_nom Skrevet 26. september 2014 #14 Skrevet 26. september 2014 Foresten hvem er det som ikke gir deg plantid, er det pedagogisk leder eller har styrer sagt det? Hvis det er pedagogisk leder ville jeg snakket med pedagogisk leder om dette, si at "siden jeg har så mye ansvar ønsker jeg plantid", hvis ikke det hjelper ville jeg gått videre til styrer. 1
Muscae Skrevet 26. september 2014 #15 Skrevet 26. september 2014 Hvor har du det fra? De har krav på to timer, der avdelingsmøte kan regnes som en av de to timene. Det står i tariffavtalen! Hvor står dette? Er det pbl sin tariffavtale eller KS sin?
Skogsprinsessa Skrevet 26. september 2014 #16 Skrevet 26. september 2014 Hvor står dette? Er det pbl sin tariffavtale eller KS sin? PBL. Men når jeg leser den nåværende avtalen ser jeg at det ikke lengre står. Beklager! Er noen år siden jeg satt som tillutsvalgt. MEN det står at en har krav på nødvendig planleggingstid. Det kan jo TS ta med seg.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #17 Skrevet 27. september 2014 Se i din stillingsbeskrivelse hvilke oppgaver som inngår innunder der. Det står nok at du har ansvar for å gjennomføre og dokumentere men IKKE planlegge de oppgaver ped.leder gir deg. Styrer skal ha stillingsbeskrivelse og du skal også ha fått den v anssettelse.Anonymous poster hash: 9f0ef...a69
minister-mio Skrevet 27. september 2014 #18 Skrevet 27. september 2014 Hvor har du det fra? De har krav på to timer, der avdelingsmøte kan regnes som en av de to timene. Det står i tariffavtalen!jeg har det fra barnehagen jeg jobber i og fagforeningen jeg er med i 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #19 Skrevet 27. september 2014 Som assistent har du rett på 1 time i måneden til planlegging. Så det må du bare si at du skal ha. Om ikke, da kan de ikke forvente at du skal ha så mye ansvar. (Jeg vet dette er slik i komunal barnehage) Anonymous poster hash: 3f29e...79e
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #20 Skrevet 28. september 2014 Men er det i det hele tatt lov å sette en assistent til det ansvaret med å planlegge og utføre alt? Høres rart utAnonymous poster hash: 15c3c...108 Mannen min er kontaktlærer for 7. Klasse i år, og har de i flere fag. Han er ikke utdannet lærer eller noe. Han måtte lage årsplan, vurdere elevene, kontaktmøte, foreldremøte osv:) Anonymous poster hash: eecd3...85e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå