Hunmarita Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Hei. Er det noen som vet hvor gamle barn er når de klarer å gå opp en trapp uten og holde seg ? Jeg har en sønn på 2,5 år som ikke får dette til. Han klarer det ved å holde seg i gelenderet / rekverket, men må aller helst ha en ekstra hånd i tillegg.. Hvis han ikke har noe å holde seg i, krabber han opp.
Quiet Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Det er vel individuelt som med det meste annet. Hvordan er barnet ellers motorisk?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Sønnen min begynte å gå i trapper da han var 15 mnd, med å holde seg. Husker ikke når han slapp helt.. 24 mnd ca... nå er han 2.5 år og hopper (!) ned. Anonymous poster hash: bf428...dfb
Skogsprinsessa Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Synes ikke det høres så unormalt ut....
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Ene her var over 3, han andre 17 måneder. Alt er normalt, og ingen barn er like.. Anonymous poster hash: ed303...3ec
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 ingen barn er like de utvikler diverse motoriske ferdigheter forskjellig Anonymous poster hash: f0fcf...788
absinthia Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 De tar det stort sett i sitt eget tempo. Det er bare bra at de holder i gelenderet, det er ufattelig vondt og skummelt å tryne ned en trapp. Husker selv at jeg akte meg ned mormors trapp lenge. Min to og et halvtåring, får til å gå opp en trapp uten å holde i gelenderet, men han foretrekker heldigvis noe å holde seg i. Når han skal ned, velger han ofte å ake ned. Dette er et barn som har svært bra motorikk, men han velger altså å ta sikkerhetshensyn. - Vi bor i et gammelt hus og har en gammeldags bratt trapp. I små trapper gidder han ikke å holde seg. Husker ikke hva de 3 andre barna gjorde. Jeg trente med dem alle til å komme seg opp og ned trappene fra de begynte å vise interesse for dem, fordi jeg ville at de skulle ha litt erfaring dersom de klarte å åpne trappegrinda i et ubevoktet øyeblikk.
sunSpring Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 Jeg har ikke en link, men har lest og alltid ment at barn må gå minst mulig uten sko. En annen viktig ting er å ta de med ut i skogen, ake i nysnøen, trå på graset, og ikke bare hjemme eller på en lekeplass. Motoriske ferdigheter kan gjenvinnes også av voksne som har mistet deler av den.
absinthia Skrevet 25. september 2014 #9 Skrevet 25. september 2014 Jeg har ikke en link, men har lest og alltid ment at barn må gå minst mulig uten sko. En annen viktig ting er å ta de med ut i skogen, ake i nysnøen, trå på graset, og ikke bare hjemme eller på en lekeplass. Motoriske ferdigheter kan gjenvinnes også av voksne som har mistet deler av den. Man trenger ikke å ha dårlig motorikk, selv om en vil ha noe å holde i når en går opp en trapp. Noen barn er bare litt mer forsiktige av seg enn andre. Du mener vel " mest mulig uten sko" ? 1
absinthia Skrevet 25. september 2014 #10 Skrevet 25. september 2014 Ts: så lenge han er normalt motorisk utviklet ellers, så er det ingen grunn til å bekymre seg enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå