Gå til innhold

Barn og trapper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det noen som vet hvor gamle barn er når de klarer å gå opp en trapp uten og holde seg ? Jeg har en sønn på 2,5 år som ikke får dette til. Han klarer det ved å holde seg i gelenderet / rekverket, men må aller helst ha en ekstra hånd i tillegg.. Hvis han ikke har noe å holde seg i, krabber han opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel individuelt som med det meste annet. Hvordan er barnet ellers motorisk?

Skrevet

Sønnen min begynte å gå i trapper da han var 15 mnd, med å holde seg.

Husker ikke når han slapp helt.. 24 mnd ca... nå er han 2.5 år og hopper (!) ned.

Anonymous poster hash: bf428...dfb

Skrevet

Synes ikke det høres så unormalt ut....

Skrevet

Ene her var over 3, han andre 17 måneder. Alt er normalt, og ingen barn er like..

Anonymous poster hash: ed303...3ec

Skrevet

ingen barn er like :) de utvikler diverse motoriske ferdigheter forskjellig :)

Anonymous poster hash: f0fcf...788
Skrevet

De tar det stort sett i sitt eget tempo. Det er bare bra at de holder i gelenderet, det er ufattelig vondt og skummelt å tryne ned en trapp. Husker selv at jeg akte meg ned mormors trapp lenge.

Min to og et halvtåring, får til å gå opp en trapp uten å holde i gelenderet, men han foretrekker heldigvis noe å holde seg i. Når han skal ned, velger han ofte å ake ned. Dette er et barn som har svært bra motorikk, men han velger altså å ta sikkerhetshensyn. - Vi bor i et gammelt hus og har en gammeldags bratt trapp.

I små trapper gidder han ikke å holde seg.

Husker ikke hva de 3 andre barna gjorde. Jeg trente med dem alle til å komme seg opp og ned trappene fra de begynte å vise interesse for dem, fordi jeg ville at de skulle ha litt erfaring dersom de klarte å åpne trappegrinda i et ubevoktet øyeblikk.

Skrevet

Jeg har ikke en link, men har lest og alltid ment at barn må gå minst mulig uten sko. En annen viktig ting er å ta de med ut i skogen, ake i nysnøen, trå på graset, og ikke bare hjemme eller på en lekeplass.

Motoriske ferdigheter kan gjenvinnes også av voksne som har mistet deler av den.

Skrevet

Jeg har ikke en link, men har lest og alltid ment at barn må gå minst mulig uten sko. En annen viktig ting er å ta de med ut i skogen, ake i nysnøen, trå på graset, og ikke bare hjemme eller på en lekeplass.

Motoriske ferdigheter kan gjenvinnes også av voksne som har mistet deler av den.

Man trenger ikke å ha dårlig motorikk, selv om en vil ha noe å holde i når en går opp en trapp. Noen barn er bare litt mer forsiktige av seg enn andre.

Du mener vel " mest mulig uten sko" ?

• Liker 1
Skrevet

Ts: så lenge han er normalt motorisk utviklet ellers, så er det ingen grunn til å bekymre seg enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...