Gå til innhold

Hvor mye tran?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo bevist gang på gang at anbefalte doser av enkelte vitaminer er satt mye lavere enn det man kan tåle. Spesielt D3.

Nå tar jeg tran hver dag (og innimellom litt ekstra D3). Men holder det virkelig med en spiseskje?

Anonymous poster hash: 3658e...e98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at man skal unngå å ta for mye tran er ikke på grunn av D- vitamin men A-vitamin. For mye A-vitamin fortrenger D-vitamin slik at en får for lite. Det var et stort problem før, for da var det mye mer A-vitamin i tran, og mange som tok tran fikk D-vitamin-mangel. Heldigvis er det endret, så nå er det bare ca 1/3 så mye A-vitamin i tran sammenlignet med tidligere.

Jeg tar et par-tre spiseskjer tran noen ganger i uka i vinterhalvåret. Vitaminene i tran er fettløselige, så det går fint å ta flere doser om gangen og så droppe tran noen dager.

Anonymous poster hash: abbfe...b4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiseskjeer-slurker? :klo: Tar en teskje jeg. Står "en teskje" på flaska?

Anonymous poster hash: a21c7...a21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bevist gang på gang at anbefalte doser av enkelte vitaminer er satt mye lavere enn det man kan tåle. Spesielt D3. Nå tar jeg tran hver dag (og innimellom litt ekstra D3). Men holder det virkelig med en spiseskje? Anonymous poster hash: 3658e...e98

Les doseringa på flaska!

Å ta for mye tran over tid kan føre til leverskader.

Å drikke fra flaska er en risikosport!

Anonymous poster hash: 1d536...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...