AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Har tidligere skrevet en tråd om sønnen min som sliter sosialt i 1.klasse. Han liker ikke å gå på skolen, gråt den første uka men er blitt noe bedre nå. Sier fremdeles ofte at ingen vil leke med ham etc. Har nevnt det for kontaktlærer, som mente at et såkalt tverrfaglig møte var et alternativ i første omgang. Har nå fått innkallingsbrev om dette, og det står at både kontaktlærer, rektor, PP-tjenesten, barnevernet, helsesøster og sosiallærer vil være tilstede. Det er selvsagt positivt at de tar det på alvor, og vil at alle skal trives på skolen. Samtidig gruer jeg meg da det føles voldsomt som alenemor å skulle komme på møte på rektors kontor med så mange personer involvert. Tenker at kanskje i sitt stille sinn tenker at jeg er en dårlig mor og et problem? I tillegg var skilsmissen ikke helt grei, hvor eksen bl.a. kontaktet barnevernet i et ondsinnet forsøk på å få omsorgen for barna. Men mislyktes selvsagt, lurer på om dette blir brakt på bane i møtet også, eller har barnevernet taushetsplikt? Vet i det hele tatt ikke hva jeg kan forvente, og hvordan de ser på meg og sønnen min. Erfaringer? Anonymous poster hash: cab84...f72 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Oftest vet ikke barnevernet hvem det gjelder når de kalles inn. Det er standard at de instansene innkalles hver gang og barnevernet stiller med sin kompetanse feks med å lettere enn skolen å kunne se foreldrenes perspektiv/foreldreveiledning etc. De kan selvsagt ikke si noe om tidligere bekymringsmeldingerAnonymous poster hash: 424a7...4b5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Det er standard at de innkalles ja. (Jeg jobber i PPT). Prøv å fokuser på at de alle er der for å prøve å hjelpe din gutt mest mulig. Selv om jeg godt skjønner det er vanskelig å sitte der i den sårbare possisjonen det er å være mor mot alle disse profesjonelle... Anonymous poster hash: 00cde...7cd 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Jeg er ganske sikker på at barnevernet har taushetsplikt på det generelle plan, men ikke ovenfor far (tror også det gjelder selv om dere ikke er sammen) og de involverte "fag"personene i prosessen. Anonymous poster hash: 78218...531
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Jeg er ganske sikker på at barnevernet har taushetsplikt på det generelle plan, men ikke ovenfor far (tror også det gjelder selv om dere ikke er sammen) og de involverte "fag"personene i prosessen.Anonymous poster hash: 78218...531 Hehe, vi har alle taushetsplikt overfor hverandre også. Jeg som ansatt i PPT kan ikke snakke til BUP om dysleksien og BUP kan ikke snakke til oss om at de har utredet for depresjon, med mindre dette er av betydning for oss. Anonymous poster hash: 00cde...7cd
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 Jeg er ganske sikker på at barnevernet har taushetsplikt på det generelle plan, men ikke ovenfor far (tror også det gjelder selv om dere ikke er sammen) og de involverte "fag"personene i prosessen.Anonymous poster hash: 78218...531 Instanser kan ikke dele informasjon uten foreldres samtykke. Jeg er ofte i tverrfaglige møter (i forbindelse med sakkyndige vurderinger), og da må foreldre samtykke i at PPT mottar for eksempel rapporter fra fysioterapeut, selv om fysioterapeuten er en stor del av barnets hverdag. TS, de involverte er der for at dere i fellesskap skal finne en god løsning for barnet ditt. Barnevernet er også en hjelpeinstans. Anonymous poster hash: ea39b...2a1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #7 Skrevet 26. september 2014 Jeg jobber i barnevernet og er ofte med på slike møter. Det er ikke for å finne feil i hjemmesituasjonen, men fordi vi sitter på ressurser (både faglig og økonomisk) som kan bidra til å løse problemet for barnet. I ditt tilfelle så kunne jeg feks. foreslå støttekontakt eller å hjelpe økonomisk så gutten kan gå på en aktivitet som kan føre til mestring og et bedre sosialt nettverk. Det er lurt å innkalle flere faggrupper til slike møter. Da kan man lage en helhetlig plan istedenfor at alle sitter på hver sin haug og ingenting koordineres. Ingen er ute etter å ta deg på noe. Dere har alle et felles mål: Å hjelpe gutten din. Anonymous poster hash: b9cd9...135 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #8 Skrevet 26. september 2014 Hadde anbefalt deg å tatt med noen som kan støtte deg TS, skjønner det kan oppleves som 6 mot 1 - da er det godt å ha med noen som er der for deg. Anonymous poster hash: f2493...ab4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #9 Skrevet 26. september 2014 Hadde anbefalt deg å tatt med noen som kan støtte deg TS, skjønner det kan oppleves som 6 mot 1 - da er det godt å ha med noen som er der for deg. Anonymous poster hash: f2493...ab4 Alle som kommer er selvsagt på lag med HI. Målet er å hjelpe gutten og guttens mamma, ikke å sloss med guttens mamma eller å ta henne på noe slags vis. Hun er et likeverdig medlem av gruppen og hun sitter inne med en ekspertise ingen andre har. Anonymous poster hash: b9cd9...135
Eneri Skrevet 26. september 2014 #10 Skrevet 26. september 2014 Min umiddelbare tanke var; så supert at alle disse instansene møter dere samtidig, så slipper dere å forklare alt på nytt og på nytt!! Her har mange instanser mulighet til å komme med forslag til tiltak som kan bidra til å løse problemet. Hvis du først skulle møtt ppt som skulle foreslå tiltak som for eksempel ikke funket, så måtte du "begynt på nytt" med en annen instans for å få forslag til tiltak På denne måten er det masse ressurser til rådighet og mange tiltak som kan foreslås. Syns det er kjempeflott at det mobiliseres så bra for å hjelpe gutten din til å trives i skolesituasjonen. Ser noen som skriver "ta med deg en som støtter deg, så det ikke blir 6 mot 1" Jeg oppfatter ikke at noen er "mot" noen her; dere samles for sammen å utrede et problem og se på tiltak som kan virke. Men hvis du føler deg tryggere og vil ha hjelp til å huske alt som ble sagt i møtet, vil jeg råde deg til å ta med deg en. Det naturlige ville jo vært barnets far, men det virker ikke som samarbeidsklimaet mellom dere tilsier det.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #11 Skrevet 26. september 2014 Alle som kommer er selvsagt på lag med HI. Målet er å hjelpe gutten og guttens mamma, ikke å sloss med guttens mamma eller å ta henne på noe slags vis. Hun er et likeverdig medlem av gruppen og hun sitter inne med en ekspertise ingen andre har.Anonymous poster hash: b9cd9...135 har ikke sagt det heller, hvis du LESER hva jeg skriver så sier TS at hun gruer seg på dette møtet, det er ikke rart, elvom hun vet de vil hjelpe henne. Det kan (selvom det ikke er sånn) føles ut som det er 6 mot 1. Det er veldig greit å ha med seg en støtte på slike møter når man ikke kan ha støtte i barnefar, get it?? snakk om å vri det jeg skriver over til noe annet.... jeez.. Anonymous poster hash: f2493...ab4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #12 Skrevet 26. september 2014 Min umiddelbare tanke var; så supert at alle disse instansene møter dere samtidig, så slipper dere å forklare alt på nytt og på nytt!! Her har mange instanser mulighet til å komme med forslag til tiltak som kan bidra til å løse problemet. Hvis du først skulle møtt ppt som skulle foreslå tiltak som for eksempel ikke funket, så måtte du "begynt på nytt" med en annen instans for å få forslag til tiltak På denne måten er det masse ressurser til rådighet og mange tiltak som kan foreslås. Syns det er kjempeflott at det mobiliseres så bra for å hjelpe gutten din til å trives i skolesituasjonen. Ser noen som skriver "ta med deg en som støtter deg, så det ikke blir 6 mot 1" Jeg oppfatter ikke at noen er "mot" noen her; dere samles for sammen å utrede et problem og se på tiltak som kan virke. Men hvis du føler deg tryggere og vil ha hjelp til å huske alt som ble sagt i møtet, vil jeg råde deg til å ta med deg en. Det naturlige ville jo vært barnets far, men det virker ikke som samarbeidsklimaet mellom dere tilsier det. kanskje du burde lese hva jeg skrev du også, jeg anbefalte henne å ta med seg en støtte, da det kan være greit på slike møter selvom de ikke er der for å ta henne eller jobbe mot henne på noe vis. Men når man ikke har støtte i barnefar så kan det være skremmende å komme inn på slike møter med så mange instanser, det kan for noen oppleves som 6 mot 1 selvom det ikke er det. Greit å ha med noen som støtte uansett. Ikke legg ord i min munn. Greit å ha med noen som kan notere for seg. Anonymous poster hash: f2493...ab4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå