AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Hei, Holder på med samfunnsvitenskapelig master nå og regner med å være ferdig til sommeren. Jeg har vært flink til å spare og har rundt 50 000 på sparekonto og 50 000 på BSU. Har hørt at dersom man nesten er ferdig med utdanningen og dersom man hører litt rundt i ulike banker så kan man være heldige å få ta opp lån til leilighet selv om man ikke har de 15 prosentene som det i utgangspunktet stilles krav om at man har når man tar opp lån. Så jeg vil trolig ha rundt 100 0000 når jeg søker om lån, og vil være ferdig med utdanningen. Er det en mulighet for at jeg hadde fått tatt opp et lån til en leilighet som for eksempel koster 1,5 millioner? Har hørt at man bør høre litt rundt i ulike banker, fordi enkelte er strengere enn andre. Nå er jo ikke jobbmulighetene mine like sikre som f.eks. ingeniører osv, så litt tid vil det jo ta før jeg får relevant jobb og i tillegg så har jeg ingen til å kausjonere. Hvordan tror dere mulighetene mine er? Anonymous poster hash: 5a7c6...118
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Ring en finansmegler. Noen banker gir deg et såkalt "topplån" som er et lån til egenkapitalen (såvididt jeg har forstått). Dette lånet må du betale ned på raskere enn boliglånet. Hvis du ringer en finansmegler, vil han kunne hjelpe deg når du har fått fast jobb. Før du får fast jobb, har du ingen sjanse til å få lån. Anonymous poster hash: d5179...588 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 De studenter som får lån er gjerne de som har sikker jobb med gode lønnsutsikter etter ferdig utdannelse. De har gjerne også kausjonister eller tilleggssikkerhet. Du bør nok heller satse på å komme deg ut i jobb etter master, fortsette å leve på "studentøkonomi" og spare mest mulig. Sparer du da maks et par år har du egenkapitalen din :-) Og ikke for å ta fra deg motet, og det kommer også an på fagkombinasjonen innen samfunnsvitenskapelige fag, men... Kjenner flere med master som ikke hat fått relevant og greit betalt jobb fortsatt etter 4-5 år.Anonymous poster hash: ad13e...117
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 For min del: Student med sikret jobb etter utdannelse. Har inntekt på 22 000 per måned. Fikk lån på 2 080 000, med 150 i ek og foreldre som medlånetaker. I og med at du ikke har sikkerhet: neppeAnonymous poster hash: 034d5...dbb
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Okay, men dersom jeg har de 15% som settes som krav, vil jeg da få lån? (Selv uten "sikker" jobb?) Hvordan er det hvis man ikke har fast jobb, men type springer fra det ene prosjektet til det andre? (Slik som mange med min utdanning sikkert må i dag) Blir nok sikkert en del vikariater nå først, men så får jeg jo selvsagt noe relevant etterhvert som jeg har erfaring. Jobbmarkedet går opp og ned- "alle" blir ingeniører i dag fordi man er "sikret" jobb og god inntekt.. Men dersom "alle" blir ingeniører så sier det seg selv at det heller ikke vil være enkelt for denne yrkesgruppen i fremtiden. Hva mener du? Tok det 4-5 år før de som du kjente med samfunnsvitenskapelig master hadde jobb? Anonymous poster hash: 5a7c6...118
tussi84 Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 Uten fast jobb ingen lån. Dette gjelder også for vikariater da man ikke ser på det som noe fast eller sikker inntekt. Det bankene ser på når de skal låne bort er jo først og fremst sikkerhet, samt forholdet inntekter og utgifter og om du har gjeld fra før. Det kan feks være studielån.. banken vet at du må betale ned på det hver mnd også.. så mindre beløp kan du låne. Siste er jo kredittverdighet. Har du ikke den i orden er det bare å glemme.
Puny Skrevet 26. september 2014 #7 Skrevet 26. september 2014 Jeg fikk lån i flere banker med relativt korte vikariater ( 6 mnd etc.) mitt inntrykk er at de ikke er spesielt strenge med det. Men det kan jo være at dansk min utdannelse for å være "sikker i lengden". De 15 % har jeg inntrykk av at de er strenge på i slike tilfeller. Der de ikke er så strenge på de er hvis du har masse egenkapital og vil ha masse lån + skyhøy inntekt ( det er mitt inntrykk i alle fal). Men er du flink å sparer et år så er du sikker kommet opp i 15 % da...
Singha Skrevet 26. september 2014 #8 Skrevet 26. september 2014 Om du ikke har jobb og ikke har mye egenkapital, er det ikke da greit å vente slik at du lettere kan ta en jobb i litt avstand fra der du har lyst å kjøpe akkurat nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå