AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Anta du har glemt busskortet ditt, og du gidder ikke å kjøpe billett fordi det er aldri kontroll uansett. Du har jo egentlig betalt for turen, bare at du ikke kan bevise det fordi du fant ikke det jævla kortet. Men siden du ikke har kortet ditt, så er det SELVFØLGELIG kontroll likevel. Og "jeg har glemt kortet mitt," er ikke en gyldig grunn til å slippe boten. Har vekteren da rett til å spørre etter ID? Trodde bare politiet kunne gjøre sånt. Hva skjer hvis man nekter? Anonymous poster hash: 635d3...2f3
Gjest constance90 Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 De kan bøtelegge deg og kan da spør om id. Hvis du nekter så ringer de fort til politiet som kan verifisere hvem du er. Blir du tatt er det billigere å bare betale boten enn å bruke tid og penger på å nekte å betale.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Anta du har glemt busskortet ditt, og du gidder ikke å kjøpe billett fordi det er aldri kontroll uansett. Du har jo egentlig betalt for turen, bare at du ikke kan bevise det fordi du fant ikke det jævla kortet. Men siden du ikke har kortet ditt, så er det SELVFØLGELIG kontroll likevel. Og "jeg har glemt kortet mitt," er ikke en gyldig grunn til å slippe boten. Har vekteren da rett til å spørre etter ID? Trodde bare politiet kunne gjøre sånt. Hva skjer hvis man nekter? Anonymous poster hash: 635d3...2f3 Hjelpes, hvorfor kjøpte du ikke bare bilett???? 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Hjelpes, hvorfor kjøpte du ikke bare bilett???? 1. Billettene er så dyre. Det hadde blitt omtrent 110 kroner på meg hvis jeg skulle kjøpt billett for hver gang jeg brukte offentlig transport. 2. Det er jo "aldri" kontroll uansett. Men jeg slapp billig unna. Vekteren var opptatt med å gi noen andre bot imens jeg gikk av på stoppet mitt. Så det gikk bra denne gangen! Skal aldri legge busskortet mitt på et rart sted igjen. Uansett, boten hadde blitt på 750 kroner. Har de rett til å holde folk igjen til politiet kommer? Og hvor stor bot hadde politiet gitt meg? Anonymous poster hash: 635d3...2f3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 De kan bøtelegge deg og kan da spør om id. Hvis du nekter så ringer de fort til politiet som kan verifisere hvem du er. Blir du tatt er det billigere å bare betale boten enn å bruke tid og penger på å nekte å betale. Det er kun retten og påtalemyndigheten som kan gi noen bot her i landet, så det du sier er feil. Anonymous poster hash: e5e6c...b8f
Gjest constance90 Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 Ja, kom på at det er regning de sender deg som tas videre hvis du ikke betaler, ikke en bot som jeg først sa. Men fremviser du ikke ID så har de rett til å holde deg igjen til politiet kommer. Og da kan du få bot hvis du ikke oppgir riktig iD til dem. Det er kun retten og påtalemyndigheten som kan gi noen bot her i landet, så det du sier er feil. Anonymous poster hash: e5e6c...b8f 2
Gjest constance90 Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 1. Billettene er så dyre. Det hadde blitt omtrent 110 kroner på meg hvis jeg skulle kjøpt billett for hver gang jeg brukte offentlig transport. 2. Det er jo "aldri" kontroll uansett. Men jeg slapp billig unna. Vekteren var opptatt med å gi noen andre bot imens jeg gikk av på stoppet mitt. Så det gikk bra denne gangen! Skal aldri legge busskortet mitt på et rart sted igjen. Uansett, boten hadde blitt på 750 kroner. Har de rett til å holde folk igjen til politiet kommer? Og hvor stor bot hadde politiet gitt meg? Anonymous poster hash: 635d3...2f3 Ja de har rett å holde deg igjen. Det skjer nok ikke så mye mer at de validerer deg og du må betale. Gir du ikke ID til politiet så må du betale bot til dem.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 Okei. Takk for svar, folkens Jeg vet at dette er en tullete situasjon, men jeg synes det er kjipt å betale enten 110 kroner på billetter eller 750 kroner på bot når man allerede har brukt over 2000 kroner på busskortet, som gjelder i et halvt år. Det er jo ikke noe problem å ha med kortet, bare at denne éne gangen glemte jeg det og det var tilfeldigvis en kontroll. For det jeg stusset litt med er at politiet har sagt følgende flere ganger, senest en måned siden på et foredrag: "Er du nødt til å oppgi identifikasjon til for eksempel en vekter? Nei. Det er kun politiet som har rett til å kreve det. Og hvis du ikke gjør det, så (...)" - kjipe konsekvenser. Gir politiet en større bot enn vekteren dersom man blir holdt igjen? Noen vektere liker å misbruke makten sin ved å utnytte folk sin uvitenhet, så jeg tar politiet mye mer seriøst enn en vekter dersom de spør om identifikasjon. Miljøvennlig hilsen en liten student som ønsker å spare penger og vil verden ingenting vondt eller TS, om du vil. Anonymous poster hash: 635d3...2f3
Gjest Malanthor Skrevet 25. september 2014 #9 Skrevet 25. september 2014 http://www.osloby.no/nyheter/Ruter-vil-tette-smutthull-for-snikere-7690931.html Ruter har en lang tradisjon med å bryte loven bare så det er sagt. Før var det å snike på offentlig kommunikasjon ikke å regne som en såpass alvorlig forbrytelse at det lå innunder det man kunne holde folk igjen for, men de drev likevel med det. Ja direktøren gikk tilogmed offentlig ut og sa at jo dette gjorde de. Selv om det på den tiden var et klart lovbrudd. Uhm vet ikke helt hva jeg skal si til slikt. Vektere bryter loven HELE tiden. Du vil ikke tro hvor mange aggressive kunnskapsløse folk den bransjen ansetter. Vel med mindre ting har forandret seg siden jeg jobbet med det for 12 år siden. Det er jo også mulig. Men hvis man er flere en dem og ser skumle ut skal du se hvor spake og forsiktige de er.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #10 Skrevet 25. september 2014 Ja, de kan holde deg igjen. Det heter borgerarrest og er noe alle kan gjøre. http://www.ung.no/oss/lovogrett/101775.html Anonymous poster hash: 61a91...e6d
Adhara Skrevet 26. september 2014 #11 Skrevet 26. september 2014 Ryddet for oppfordring til lovbrudd. Irrlys, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå