AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Hei, Sitter med et stort dokument og skal fjerne alle dublettene. Dette vet jeg åssen jeg gjør. MEN jeg skal vise til HVILKE som var dubletter og det finner jeg ikke ut av åssen jeg gjør. SÅ jeg klarer altså å fjerne dublettene, men ikke peke på hvilke som var dubletter. Kan noen hjelpe meg?? Anonymous poster hash: 26437...ce1
ekkoet Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Hvordan har du dataene? Er det en liste nedover med tall? Hvordan skal du vise hvilke som var dubletter? Med et tall? Med farging av cellen?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Det er en liste med navn, adresser, tlf nr, kontaktdato, respons osv. Ville gjerne fått synliggjort dublettene på en eller annen måte, så jeg kan vite HVEM som var dubletter. Farging av cellen hadde vært fint Anonymous poster hash: d949c...81e
ekkoet Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Jeg ser det kan være et problem her, men jeg foreslår, så får du komme tilbake med mer info: Om du har originallisten slik i A-kolonnen Elsa Elsa Anna Anna Lisa Elsa Og singellisten du får generert slik i Bkolonnen Elsa Anna Lisa Så kan du i C1 ha "=COUNTIF(A1:A6;B1)" Kopier denne til C2 osv. Da vil du få antallet av hvor ofte navnet i B-kolonnen forekommer i C-kolonnen (bak navnet)
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Dette er et stort dokument med masse mer info enn bare navn, det er mange kolonner bortover med info. Er det ingen måte Excel arket enkelt kan vise frem hvilke som var dubletter? Anonymous poster hash: d949c...81e
ekkoet Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 Jeg regnet forsåvidt med det, men du er litt sparsom med info på hvordan ting er lagt opp, da blir det litt gjetting. Hvordan luker du ut dublettene?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 Kolonnene er som regel Kundenr, Fornavn, Etternavn, Gateadresse, Postnr, Poststed, hus nr, mobilnr, epost, fødselsdato, kjønn, kidnr, fakturabeløp. Når jeg skal fjerne dubletter så markerer jeg hele dokumentet, klikker på Data, klikker på Fjern duplikater, Krysser av for at mine data har overskrifter, og krysser av for kundenr. Da baserer den seg på kundenummerne og fjerner de som er duplikater der. Anonymous poster hash: d949c...81e
ekkoet Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 Vel, det er ikke den mest elegante løsningen, men du kan fremdeles gjøre det jeg beskriver. Ved å bruke kundenummeret som nøkkel finner du ut hvor mange som hadde den nøkkelen i opprinnelig liste. For å ta mitt eksempel. 1 Anna 2 Berit 1 Anna 3 Petra 3 Petra 3 Petra 4 Trude Vil etter å ha fjernet duplikater gi deg listen 1 Anna 2 Berit 3 Petra 4 Trude I denne listen kan du bruke =countif på kundenummeret til å sjekke hvor mange ganger hvert kundenummer forekom i den første listen.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #9 Skrevet 25. september 2014 Takk for svar Men får jeg opp HVILKE det var, og ikke bare hvor mange ganger kundenummeret forekom? For jeg får jo opp et antall på duplikatene som blir fjernet. Men jeg har ingen mulighet til å se hvem det var. Anonymous poster hash: d949c...81e
ekkoet Skrevet 25. september 2014 #10 Skrevet 25. september 2014 Alle som får et resultat fra countif større enn 1 vil ha forekommet flere ganger. Feks vil countif på Trude sitt kundenummer returnere 1 og slik være en enkel forekomst. På anna vil man få svaret 2 som betyr det var mer enn en forekomst av anna.
Gjest Sitronmelisse Skrevet 25. september 2014 #11 Skrevet 25. september 2014 Merk hele dokumentet (før fjerning av duplikater). Gå til Hjem > Betinget formatering > Merk celler-regler > Dupliserte verdier Da vil alle dupliserte verdier bli merket i rosa med rød tekst (eller annen valgfri farge).
Viktualia Skrevet 25. september 2014 #12 Skrevet 25. september 2014 Merk hele dokumentet (før fjerning av duplikater). Gå til Hjem > Betinget formatering > Merk celler-regler > Dupliserte verdier Da vil alle dupliserte verdier bli merket i rosa med rød tekst (eller annen valgfri farge).Men merkingen forsvinner når du har fjernet duplikater, så hvis du må se hvilke det er må du gjøre det på dette stadiet, før du fjerner dem.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #13 Skrevet 25. september 2014 Merk hele dokumentet (før fjerning av duplikater). Gå til Hjem > Betinget formatering > Merk celler-regler > Dupliserte verdier Da vil alle dupliserte verdier bli merket i rosa med rød tekst (eller annen valgfri farge). TUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUSEN TAKK!!! Det er akkurat dette jeg har letet etter!!! )) Anonymous poster hash: d949c...81e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå