Miih Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Hei jeg lurer på hvilke juletradisjoner dere husker fra barndommen med glede? Gjerne fortell om dere har en spesiell tradisjon for barna deres nå. Jeg ønsker veldig gjerne å skape noen faste tradisjoner for min sønn
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Her i huset er tradisjonene: Adventskalender Pepperkakebaking, evt. pepperkakehus Juleverksted Sønnen får tenne adventlysene Ser julefilmer sammen i adventstiden, går på kino og ser en julefilm Julestrømpe i fotenden natt til julaften Stå opp tidlig julaften se på tv og åpne julestrømpen Får åpne en julegave julaften morgen Frokostbord Julegrøt til lunsj julaften Nissen kommer med en pakke under pakkeåpningen Ellers så er det avslapping, kos og god mat som gjelder resten av julen. Noe uteaktiviteter innimellom. Anonymous poster hash: f0762...7e2
melatonin Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Fra da jeg var liten husker jeg best: Adventskalender på NRK Adventsstjerne, stake og lys ute i hagen. Å stå opp om morgenen og tenne juletreet mens det ellers var mørkt i huset, klemme litt på pakkene. julestrømpe, snekker andersen introen til Reisen til julestjernen Lukten av røkelse. Stå på trappa og fryse og prøve å høre kirkeklokkene flere km unna med et lite stjerneskudd i handa! Alltid likt morgenen på julaften best, for da er det igjen så mange timer av dagen! 3
Fuglen Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Det jeg satt mest pris på som barn: -sjokoladejulekalender -sette ut grøt til fjøsnissen lille julaften -bake og pynte pepperkakehus -pynte juletreet lille julaften -gå julebukk -juleverksted med laging av konfekt (marsipan osv) -ellers generelt bare å kose seg! Ahhh, jul
Miih Skrevet 25. september 2014 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2014 Takker for svar:) så koselige tradisjoner, nå fikk jeg masse tips:) Det er ofte de små tingene som teller.
Sølvrosen Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 Tenne lys i adventsstaken før hvert måltid familien spiste sammen. Før 1. desember hadde mamma funnet fram adventskalenderen hun sydde da storebroren min var liten, og lagt smaå gaver i de første lommene. På kalenderen var det et filtjuletre, og hver dag var det en av oss barna som måtte grave så dypt vi kunne i dagens lomme for å finne et krøllete filthjerte og henge det opp. Helgene i desember var det kakebaking. Når vi bakte pepperkaker fikk alle som ville og klarte å holde ei kjevle være med. Når mamma bakte smultringer eller krumkaker var det strengt forbudt å forstyrre mamma, for det var varm så hun kunne brenne seg. Helst skulle vi ikke være på kjøkkenet i det hele tatt. Lillejuleaften fant vi fram treet og pynten og pyntet det. Juleaften morgen satt vi å så på barnetv til frokosten var satt på bordet. Etterpå kledde vi oss pent og så på tv til vi dro i kirka. I femtida var det middag. Stort sett var det pinnekjøtt med rabbestappe og poteter. Vi fikk velge om vi ville ha julebrus, saft eller vann til. Til dessert var det ofte iskake. Noen få minutter over fem gikk hele familien ut på trappa for å høre om kirketjeneren husket å kime med klokkene. Etter middag måtte mamma og pappa ta oppvasken og ha middagslur, mens vi fant fram gavene og la de under treet og maste til de hadde hvilt lenge nok. Så var det endelig tid for å gå rundt treet og synge alt for mange sanger, og så dele ut og pakke opp gavene. Når gavene var pakket opp var det te og kaker, og etter det var det nesten leggetid.
heihei123 Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 - julegrøt med mandel lille julaften (samt pynting av tre og julefilmer på kvelden) - strømpe med godis, juleblad og film på julemorgenen - askepott og reisen til julestjernen - gå i kirka - tenne adventslys og synge - lese andres julekort - åpne en gave på julemorgenen - besøk av nissen - juletrefester - masse god mat og godteri
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 Adventskalender (som oftest med pakker. Vi er tre søsken, så vi fikk det hver tredje dag.) Pynte treet og legge frem gavene på lille julaften. Titte på gavene under treet på morgenen den 24. Kjenne etter om de er harde eller myke, om de rister og så videre. Kirkebesøk på julaften. Grøt etter gudstjenesten på julaften med påfølgende premie til den som fant mandelen. PINNEKJØTT!! Gavene under treet. Vi brukte alltid lang tid på dette ved at en og en fikk åpne sin presang mens alle så på. Mye kos i det. Familieselskap. Anonymous poster hash: d1744...cfd
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #9 Skrevet 26. september 2014 Her i huset får ungene pynte hvert sitt lille juletre på lillejulaften. Men juletreet i stua pyntes ikke før de er sovnet. Da legges også juledukene på, godteskålene fylles opp, julebladene legges frem, og pakkene legges under treet. Så når ungene står opp på julaften er alt klart. Dette er noe som jeg selv husker fra jeg var barn. Og når jeg ser ungenes reaksjon så er det verdt litt ekstra slit. Jeg gjør alt klart i forveien, stryker duker, leter frem godteskålene, og eskene med julepynt står klar. Så når ungene legger seg bruker det å være et sant kaos i stua. Klokken åtte er begge i seng, og da går det fort unna. Julestrømpene henger de på dørhåndtakene utenfor soverommet. Har funnet ut at det er det beste, så slipper jeg å gå inn på rommet når jeg skal fylle dem. Og unngår å få to lysvåkne unger sent på lillejulaften. Nissegrøten setter vi i kjelleren... Så kan min mann spise litt av den mens han bærer julegavene opp, og tomme julepyntesker ned :-) og så er det jo bedre for nissen å bo i kjelleren siden det blir så kaldt her...Anonymous poster hash: 520de...dcf
Christiania_Oslo Skrevet 27. september 2014 #10 Skrevet 27. september 2014 Husker vi pleide å ha adventskalender og hver søndag i advent tente vi et nytt lys og spiste kaker. Pleide å tenne lyset når det ble mørkt også fikk vi spise litt julekaker. I førjulstiden pleide vi å delta på div arrangementer som de har rundt omkring. 1 desember var det tenning av julegrana i nabolaget også dro vi på arrangement på gården som lå like ved der de solgte gløgg og pepperkaker og man kunne dra på kanefart rundt jordene med fakler,sååå koselig:) var ofte innom julearrangementer som bla på norsk folkemuseum. Hadde også juleverksted hjemme og bakte kaker så og si hver helg:)
bobler Skrevet 28. september 2014 #11 Skrevet 28. september 2014 lillejulaften: grøt med mandel og premie pynte juletre løpe så fort vi kan fra loftet til stua for å legge pakkene under treet julefilmer og tv program julaften: opp grytidlig for å få en lengst mulig julaften klemme på pakker og se i julestrømpene dekke på bordet til mamma og pappa står opp se på tv til det blir julefrokost lage julemiddag få besøk av slektninger spise sammen vaske opp åpne gaver dessert takke hverandre, holde på med de nye gavene slappe av til vi legger oss
Strikkemamsen Skrevet 29. september 2014 #12 Skrevet 29. september 2014 Nytt fra i år : Har ei julebok med 24 kapittel. Så leser vi et kapittel ved hver frokost/kvelds... Jeg likte ideen med å servere litt julekaker når man tenner adventslys så det skal vi også gjøre. Ellers så er det : *Dra å se når de tenner advents grana og hilse på nissen. *jule verksted, bake pepper kaker og pynte pepperkake hus. *Se julefilm *se advents kalenderen på NRK sammen *høre jule musikk i bilen Vi har det også slik at vi åpner en og en gave. det er veldig koselig
Gjest Tekola Skrevet 30. september 2014 #13 Skrevet 30. september 2014 Avsporing fjernet. Tekola, mod.
Gjest The damned Skrevet 30. september 2014 #14 Skrevet 30. september 2014 -Baking av pepperkaker, konfekt og andre julekaker. -sjokoladejulekalender. -pynting av juletre. Det gjorde som vi søskene sammen eller så gjorde en av oss det. -tidlig opp for å se på juleprogram på tv. -spise god frokost sammen. -julegrøt med mandel. -se på alle pakkene under treet og glede seg til å åpne dem. -pynte seg og se på sølvguttene. -spise julemiddag. -åpne pakker. -sette seg foran tven,og spise julekaker.
Gjest Linn Cathrin Skrevet 7. oktober 2014 #15 Skrevet 7. oktober 2014 Hei jeg lurer på hvilke juletradisjoner dere husker fra barndommen med glede? Gjerne fortell om dere har en spesiell tradisjon for barna deres nå. Jeg ønsker veldig gjerne å skape noen faste tradisjoner for min sønn Bittelille julaften: Pynte juletreeet. Lille julaften: Spise god middag på kvelden, med NRK på skjermen. Julaften: Se diverse julefilmer osv på TVen, legge pakker under treet, ordne diverse (middag osv), spise middag, åpne pakker, spise riskrem.
Lillah Skrevet 7. oktober 2014 #16 Skrevet 7. oktober 2014 - Adventstiden med adventskalender, bake til jul sammen med mamma, handle julegaver, skrive ønskeliste til den store dagen, være med å finne det fineste juletreet av dem alle... - Lillejulaften hvor jeg og søstra mi pyntet juletreet, og pappa som alltid sa: "Juletreet har aldri vært så fint som det er i år" På kvelden var hele familien samlet og vi så på tv og spiste god mat og godteri. - Våkne kl. 08 på morgenen på julaften, forventningsfull til den store dagen! Tok med meg julestrømpa og dyna mi inn på stua for å se på julemorgen. - Og klemme litt på pakkene under treet som foreldrene mine hadde lagt under der etter at søstra mi og jeg hadde lagt oss for kvelden. God julefrokost med all slags pålegg og varm sjokolade Snikker Anderssen og julenissen, 3 nøtter til Askepott, Reisen til julestjernen... Pleide å dra på gravstedet for å tenne lys til familiemedlemmer. Senere brukte besteforeldrene mine å komme på besøk, da spiste vi julemiddag, åpnet pakker, hørte på julemusikk, spiste dessert og godteri til sent på kveld/ natt - I romjulen var det julebesøk hjemme hos oss og til tanter/onkler Gå julebukk hos naboer sammen med søskenbarna mine. Åå, jeg rett og slett elsker jula! <3 Nå når jeg har min egen lille familie, så er jeg opptatt av å videreføre alle de fine tradisjonene fra min barndom. Nå er sønnen min bare knappe 2 år, men jeg håper vi greier å gjøre julen til noe magisk for han også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå