AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Min datter er 14 år, har en kjæreste på 18, de har vært sammen 1 år, han har vært/ bodd hos oss ved 3 tidligere anledninger, sist nå i sommer da var han fra slutten av april helt til midten av august/ skolestart. Vil si vi kjenner han ganske godt, og han har bare vært snill med vår sønn, tatt seg mye av han. Har ikke truffet foreldrene hans, pratet med moren på telefonen og hun virket som ei snill dame. Min mann mener hun er alt for ung til å reise alene så langt i tilfelle noe skulle skje, har derfor fått min mor til å kjøre henne bort og være hos familie i nærheten av der han bor i tilfelle det skulle være noe og hente henne når de skal hjem. Er det dumt å sende henne på besøk til han i høstferien, 3 dager? Han bor 50 mil fra oss, da de ble sammen var det 10 mils avstand. Vil gjerne ha noen seriøse innspill, tanker, erfaringer? Jeg vil gjerne at hun skal få oppleve ting og kunne klare seg selv, men når er tiden moden for det? Hun er veldig voksen og ansvarlig for alderen, hun virker på mange måter som en 16 åring ( men hun er jo selvfølgelig ikke det) ( de har også bestemt seg for å vente med sex til de begge er klar for det, og vi stoler på de begge to.) Men det er så vanskelig å slippe jenta vår avsted, tidligere har hun jo bare vært med famile på tur eller alltid hatt voksne som vi kjenner godt i nærheten. Hvordan vet man at tiden er rett for å "slippe" taket litt? Anonymous poster hash: 84313...e94
Supernova17 Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Det er kanskje litt langt hjemmefra, og dere vil da ikke ha kontrollen...
umwar Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Jeg hadde aldri fått lov til dette av mine foreldre. "Over 16" var regel nr 1 i det huset. Jeg ville heller ikke satt for mye lit til at de venter med sex, det kan lett være noe de bare sier. Jeg kjenner veldig mange 14-åringer. Noen er små barn enda, mens andre allerede har sex og fester. La jenta være barn og ung noen år til, før hun må forholde seg til seriøse forhold og seksualitet. 7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Bor han sammen med foreldrene sine? Hvis han bor alene ville det vært totalt uaktuelt for min del. Bor han fremdeles hjemme, så kanskje- men helst ikke. 14 år er veldig ungt for å dra alene på tur til kjæresten. Men jeg ville i alle fall tenkt over saken hvis hun skulle hjem til et sted der det også var voksenpersoner til stede. Anonymous poster hash: 6d636...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Det er alt for tidlig! Og du er veldig naiv hvis du tror at de ikke har sex. En 18 år gammel gutt er en vandrende hormonbombe og har seksuelle behov. 16 år har vært nedre aldersgrense her i huset og det har selvfølgelig medført noen hissige diskusjoner. Men det må man som forelder tåle. Du skriver at du vil at hun skal oppleve ting... Vel da er første steg å nekte henne og dra på overnattingsbesøk hos sin 18 år gamle kjæreste. For da ender hun kanskje snart opp som en meget ung mor og det begrenser i hvertfall hva hun får oppleve i ungdommen og livet generelt! Våg å vær en ansvarlig mor og si nei!Anonymous poster hash: 89e4b...62e 15
la Flaca Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 (endret) Har ikke truffet foreldrene hans, pratet med moren på telefonen og hun virket som ei snill dame. Min mann mener hun er alt for ung til å reise alene så langt i tilfelle noe skulle skje, har derfor fått min mor til å kjøre henne bort og være hos familie i nærheten av der han bor i tilfelle det skulle være noe og hente henne når de skal hjem. Anonymous poster hash: 84313...e94 Hvis mormoren hennes skal være i nærheten er det da helt i orden at hun er hos kjæresten i høstferien. Det ville jeg syntes var helt ok. Edit: nå gikk jeg glipp av det faktum at han er 18 år. Da blir situasjonen en litt annen iom at de ikke akkurat er likestilte barn/ungdommer, og han bor kanskje til og med for seg selv? Litt mer skeptisk til den situasjonen. Endret 25. september 2014 av la Flaca
Ike Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 Hadde aldri sendt min 14 år gamle datter avgårde til en 18 år gammel gutt! Uansett hvor voksen hun virker til å være! Ting skjer fort i den alderen, uansett om de skal "vente" med sex. Min erfaring er at mange foreldre er også en smule naive når det kommer til tenåringsbarna når det gjelder sex,røyk, alkohol etc. Kan ikke han heller besøke dere da? 2
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 Allerede vært ilag i et år.... Håper det her er et troll, for ingen mor er da så korka at hun lar en trettenåring være ilag med en 17-åring... 16
Gjest Blomsterert Skrevet 25. september 2014 #9 Skrevet 25. september 2014 Syns i grunnen hun er alt for ung til å ha et så langvarig forhold med en som er såpass mye eldre,og skjønner heller ikke hvorfor dere tillater at han bor så mye hos dere. De kan fort bli avhengige av hverandre og holde sammen pga det. Og nei,syns ikke hun skal dra så langt unna for å besøke han. Herregud,jentungen er bare 14 år!
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #10 Skrevet 25. september 2014 Min datter er 14 år, har en kjæreste på 18, de har vært sammen 1 år, han har vært/ bodd hos oss ved 3 tidligere anledninger, sist nå i sommer da var han fra slutten av april helt til midten av august/ skolestart. Vil si vi kjenner han ganske godt, og han har bare vært snill med vår sønn, tatt seg mye av han. Har ikke truffet foreldrene hans, pratet med moren på telefonen og hun virket som ei snill dame. Min mann mener hun er alt for ung til å reise alene så langt i tilfelle noe skulle skje, har derfor fått min mor til å kjøre henne bort og være hos familie i nærheten av der han bor i tilfelle det skulle være noe og hente henne når de skal hjem. Er det dumt å sende henne på besøk til han i høstferien, 3 dager? Han bor 50 mil fra oss, da de ble sammen var det 10 mils avstand. Vil gjerne ha noen seriøse innspill, tanker, erfaringer? Jeg vil gjerne at hun skal få oppleve ting og kunne klare seg selv, men når er tiden moden for det? Hun er veldig voksen og ansvarlig for alderen, hun virker på mange måter som en 16 åring ( men hun er jo selvfølgelig ikke det) ( de har også bestemt seg for å vente med sex til de begge er klar for det, og vi stoler på de begge to.) Men det er så vanskelig å slippe jenta vår avsted, tidligere har hun jo bare vært med famile på tur eller alltid hatt voksne som vi kjenner godt i nærheten. Hvordan vet man at tiden er rett for å "slippe" taket litt? Anonymous poster hash: 84313...e94 de har nok sex, men sier nok bare til dere at de ikke har det slik at dere ikke skal uroe dere Jeg hadde kjæreste på samme alder da jeg var 14, sa vi ikke hadde sex vi også, men det hadde vi. Anonymous poster hash: 01cb7...4e3 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #11 Skrevet 25. september 2014 Allerede vært ilag i et år.... Håper det her er et troll, for ingen mor er da så korka at hun lar en trettenåring være ilag med en 17-åring... helt enig med deg, Hadde aldri tillatt det her, han er myndig og klar for voksenlivet, hun er så vidt ferdig med barneskolen. Ikke aktuelt what so ever. Ifølge loven blir da seksuell omgang mellom disse sett på som utuktig omgang med jente under seksuell lavalder, og det kan være straffbart. Hva er det dere tenker med TS?? Anonymous poster hash: 01cb7...4e3 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #12 Skrevet 25. september 2014 Nei, aldri i verden. Hun er alt for ung, og jeg syns faktisk det er merkelig at hun har en så gammel kjæreste? Alddersforskjellen er ikke stor egentlig, men det er stor forskjell på en 14-åring og en 18-åring (i motsettning til en 26 åring og en 30 åring). Jeg ville sagt at hun minimum måtte være 16 år. 50 mil er jo en enorm avstand, så jeg hadde ikke kunnet ta dette seriøst. Høres ut som en fjortisforelskelse. De kan jo ikke ha vært sammen i et år? 13 og 17 år? Da har hun jo så vidt kommet i puberteten.. Og du kan ikke tro at de ikke har sex. Gå ut fra at de har det. Anonymous poster hash: 084af...5de 3
skruf Skrevet 25. september 2014 #13 Skrevet 25. september 2014 Den dagen jeg hadde latt min 14-årige datter dra 50 mil avgårde til en kjæreste på 18 ville vært den dagen griser flyr og det snør i juli! Aldri i livet om jeg hadde tolerert det. Jeg hadde forsåvidt heller ikke akseptert at kjæresten på 18 hadde bodd her i flere måneder heller. Egentlig så tror jeg at jeg hadde nektet en 13-åring å være sammen med en 17 åring også. En 13åring er nettopp kommet i puberteten, og har 3 år igjen til den seksuelle lavalderen. En hormonbombegutt på 17/18 som venter med sex i mange år i et fast forhold har jeg ikke noe tro på... Jeg synes du er meget naiv hvis du tror de ikke har sex. 11
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #14 Skrevet 25. september 2014 Jeg var på helgebesøk hos min kjæreste da jeg var 14. Han var 17. Han kjørte bilcross, og jeg var med på det. Jeg sov med foreldrene hans i deres campingvogn, han sov i lastebilen til faren. Mine foreldre kjente hans foreldre. Jeg reiste med et vennepar av mine foreldre som skulle dit den helga. Var 70 mil til han. Men om de har sex kan de likegodt ha det i bilen på en mandag, som i senga på en lørdag!Anonymous poster hash: fd7d9...604 5
Gjest gurimalla Skrevet 25. september 2014 #15 Skrevet 25. september 2014 Men om de har sex kan de likegodt ha det i bilen på en mandag, som i senga på en lørdag!Anonymous poster hash: fd7d9...604 Alle vet at ungdommer kan ha sex utenfor et soverom. Det handler mye om de signalene de voksne sender; hvis du lar en 14 åring dra på overnattingsbesøk til en 18 åring godkjenner du (mer eller mindre) at de har sex. 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #16 Skrevet 25. september 2014 Jeg fikk min kjæreste som 14-åring( fylte 15 samme året), han var da 18. Vi var sammen i nesten 3 år og det var helt fantastisk å være så forelsket og å ha en person å dele tenårene med. MIn mor ga oss etterhvert som hun stolte på han, ganske frie tøyler. Vi fikk overnatte, dra på hytteturer alene og vi brukte mest mulig tid på hverandre. Helst alenetid. Jeg satt veldig stor pris på friheten og utnyttet den ikke. Men vi hadde sex da, det tror jeg mamma var klar over. Hvis du stoler på både han og datteren din synes jeg det er det er helt innenfor å la de få privatliv. Hun kommer garantert til å bli veldig takknemlig Anonymous poster hash: 5fad3...c76 2
Chloe- Skrevet 25. september 2014 #17 Skrevet 25. september 2014 Syns nesten det mest skremmende her er at du tror de ikke har/kommer til å ha sex. Da er veien ganske kort til graviditet eller kjønnssykdommer fordi hun ikke turte prate med mamma om prevensjon. 8
Focklop Skrevet 25. september 2014 #18 Skrevet 25. september 2014 Jeg hadde aldri i verden sendt ivei min 14 år gamle datter 50 mil unna hos sin 18 år gamle kjæreste. Uansett hvor godt dere kjenner ham, dere kjenner ikke evt. nye venner han har på dette bostedet, kanskje drar de ut på fest, drikker seg fulle, og gudene vet hva som kan skje. Hun er 14 år og langt i fra moden nok til å forstå hva som er rett og galt, og tolke "skumle og spennende ting" som de faktisk gale tingene. Jeg snakker av erfaring. Jeg har alltid vært moden for alderen, men da jeg var 14/15 år og fikk min første smak av alkohol falt alt av sunn fornuft i grusen. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 25. september 2014 #19 Skrevet 25. september 2014 Aldri i livet. Kanskje om han hadde vært like gammel og bodd hjemme hos foreldrene, men her er det snakk om en 18-åring! Han er jo per.def. voksen. Nei, selv om jenta sikkert gjerne vil, og selv føler seg klar, så er hun ikke det. La henne få være barn litt til, det er faktisk det hun er. 1
minister-mio Skrevet 25. september 2014 #20 Skrevet 25. september 2014 Allerede vært ilag i et år.... Håper det her er et troll, for ingen mor er da så korka at hun lar en trettenåring være ilag med en 17-åring... Klart det er troll, hun holder jo ikke styr på om hun snakker om en sønn eller en datter engang. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå