Gå til innhold

Bladlus - Hvordan bli kvitt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bruker en blanding med 1 liter vann, 1 dl grønnsåpe og 1 teskje bakepulver. Rist godt og spray på plantene. Har ikke lus på tomatplantene mine, men har bekjempet mye lus på chiliplanter, hawaiiroser samt hageroser. Gjenta hver tredje dag. Er det grønnsaksplanter man vil spraye, må man kanskje prøve å unngå grønnsakene litt, hvis det går.

Grønnsåpevann var absolutt ingen god løsning for tomatplantene - nå har de masse gule blader, og "blomstene" er tørket inn. Ser ut som det bare er å kaste dem. :-(

Brukte ca. 1 del grønnsåpe og 9 deler vann, så det var ingen sterk blanding jeg hadde.

Tipset fra Lady-M med edderkopper er sikkert lurt, bortsett fra at jeg er livredd for dem - så da får plantene heller dø.

Nå har vi også fått lus. I blomsterkassene... Rundt tomatplantene har vi tagetes, så der har jeg ikke sett noe. Men blomkarsen min er en annen historie. Oppdaga det idag. Trodde det var et tusenben eller noe lignende. Så viste det seg at det var klase på klase med lus. Vurderer å klippe av de verste bladene, men hva skal jeg legge det i slik at lusa dør? Hvis jeg tar en vaskebøtte med sterkt grønnsåpe vann og legger det oppi der, da må vel lusa både drukne og dø av forgiftning? Og i tillegg tenkte jeg å spraye det resterende av plantene med blandinga til plonk, så får jeg se hva som skjer.

Annonse

Gjest gjest1

Spyl lusa forsiktig av med hageslangen eller gå over planten og knip lusene i hjel med fingrene.

Marihøner elsker bladlus så faang en tre fire sånne og sett på tomatplantene.

På den annen side på tomatplante gjør ikke et moderat lusangrep noe stor skade. det bare ser ekkelt ut.

Gjest Bjørnsdatter

*Rope på Bjørnsdatter*

Øyh, sorry I'm late, honey, I was exterminating some flesh-eating slugs from the mandrake patch...

Det er MANGE som har fått lus i år! Synes annenhver kunde kommer innom og skal ha lusemiddel! Uansett: Dersom grønnsåpe ikke funker, kan du prøve lusespray som du får kjøpt i blomsterbutikken eller hagesenteret. Vær forsiktig med det på f.eks tomatplanter og andre planter som du skal spise etterpå. Les bruksanvisninga!

Biologisk skadedyrbekjempelse: Veldig vanlig i gartnerier rundt om nå, i stedet for å sprøyte. Hvis du har drivhus til tomatene, kan du gå på marihønejakt og slippe dem løs på bladlusa, som er favorittmaten deres.

Hvis ingenting funker, kast planta før det smitter videre.

Grønnsåpe funker som regel, men IKKE DUSJ PÅ HVITE BLOMSTER - men det skjønte du sikkert, Tex. :wink:

Hvite blomster har nemlig veldig lett for å få vannskade og skade av trykk, støt, etc. Derfor skal du heller aldri ta på hvite blomster i butikken, fordi de blir stygge et par timer (eller dagen etter) senere.

Hjalp det noe?

Tagetes funker forresten fordi det tiltrekker seg et eller annet insekt som jeg ikke husker hva var, og det insektet spiser lus og annet rask. Men insektet i seg selv kan være ganske plagsomt.

Gjest Anonymous

Uansett: Dersom grønnsåpe ikke funker, kan du prøve lusespray som du får kjøpt i blomsterbutikken eller hagesenteret. Vær forsiktig med det på f.eks tomatplanter og andre planter som du skal spise etterpå. Les bruksanvisninga!

Og da legger jeg til følgende:

Dersom du skal spraye matplanter du bruke spray som er godkjent til slik bruk, og ikke spise av plantene før det er gått minst to uker etter siste spraying.

Dersom du har plantene i potter kan det forresten lønne seg å spraye planta først, og deretter bruke langtidsvirkende insektpinner for å forebygge nye angrep.

Insektpinner må absolutt ikke brukes på planter som skal spises. :fy:

Tagetesen min fungerer visst ikke lengre.. En av grunnene til at tagetesen motvirker lus skal visst være at det lukter ganske sterkt av dem.

Så nå har jeg lus over hele blomkarsen og på tomatplantene mine. Har spraya tomatplantene med melk. Håper det hjelper.

Og på blomkarsene har vi prøvd å få vekk en del, og så har jeg fått samboeren til å mose noen av lusene, og gni de mot stilken på blomsen, de skal heller ikke like lukten av sine egne lik. Og så har vi spraya melk etter det igjen.

Tviler likevel på at det hjelper...

• 8 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...