natasha Skrevet 12. juli 2004 #1 Skrevet 12. juli 2004 Vi har begynt å få endel bladlus på tomatplantene våre - hva gjør man?
Sarabi Skrevet 12. juli 2004 #2 Skrevet 12. juli 2004 Nå skal jeg ikke si helt for sikkert, men jeg lurer på om mamma pleide å spraye lus-blomster med salmiakk.... eller var det grønnsåpe? Men det finnes jo sånn middel på butikkene som du kan spraye på.. Med mitt usikre tips, kan det jo hende du tar livet av planten din.
Gyda Skrevet 12. juli 2004 #3 Skrevet 12. juli 2004 Nå er kanskje ikke tomatplanter det letteste å flytte rundt på... Men vet at farmor brukte å sette blomster som hadde fått lus under solbærbuskene i hagen... Tror dessuten at grønnsåpevann kan hjelpe... Hvor sterkt det eventulet skal være - har ikke peiling!
Gyda Skrevet 12. juli 2004 #4 Skrevet 12. juli 2004 Se forøvrig innleggene litt lenger ned om grønnsåpevann på rosebusker. Må jo kunne gjøres likedan på tomatplanter skulle man tro.
Fakse Skrevet 12. juli 2004 #5 Skrevet 12. juli 2004 Se forøvrig innleggene litt lenger ned om grønnsåpevann på rosebusker. Må jo kunne gjøres likedan på tomatplanter skulle man tro. Bare om de ikke har begynt å få tomater enda. Vanskelig å få bort såpesmaken fra tomatene ellers. Det lureste man gjør for å unngå lus er å ikke la plantene tørke ut.
natasha Skrevet 13. juli 2004 Forfatter #6 Skrevet 13. juli 2004 Takk for svar alle sammen. Det har allerede begynt å komme noen tomater, så da kan jeg vel ikke bruke grønnsåpevann. Får eventuelt prøve å spraye utenom de stedene de har kommet.
Gjest Tex Skrevet 13. juli 2004 #7 Skrevet 13. juli 2004 Jeg har iallefall hatt masse grønnsåpevann på rosene mine, så får vi jo se om det hjelper... Men kanskje ikke på tomater nei.... Grønnsåpeblandigen jeg brukte var vel fifty fifty.....
Fakse Skrevet 13. juli 2004 #8 Skrevet 13. juli 2004 Kan jo selvfølgelig pakke inn hver enkelt tomat i plastfolie da
natasha Skrevet 13. juli 2004 Forfatter #9 Skrevet 13. juli 2004 Da er plantene sprayet med grønnsåpevann (ganske mild blanding), og da kom selvfølgelig solen frem med en gang. :-? Får håpe det går greit allikevel.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 14. juli 2004 #10 Skrevet 14. juli 2004 Kjøp Citrosept på helsekost (grapefruktkjerneekstrakt), ha noen dråper i en sprayflaske med vann, og spray i vei!
Gjest Tex Skrevet 19. juli 2004 #11 Skrevet 19. juli 2004 Mine hvite småroser har iallefall ikke likt grønnsåpa, det er helt sikkert... Ikke er lusene borte heller..... :cry: *Rope på Bjørnsdatter*
Fakse Skrevet 19. juli 2004 #12 Skrevet 19. juli 2004 Skyllte du av såpa dagen etterpå? Gjentok du behandlingen en gang i uka, tre ganger? Skrev om det i den andre tråden, du kan kikke der.
Gjest Lady-M Skrevet 20. juli 2004 #13 Skrevet 20. juli 2004 Brum-brum...nå er agurkplantene mine ødelagt. :-x De likte ikke grønnsåpevann. Jeg prayet på og skylte av dagen etter. Nå er alle de fine blomstene som var på vei til å bli små agurker, tørket helt inn. Og bladene henger og er lei seg... Og jeg som ønsket meg agurker i sommer... :-(
Fakse Skrevet 21. juli 2004 #14 Skrevet 21. juli 2004 Hvor sterk blanding brukte dere egentlig? 50/50 som noen skrev lengre opp her er i alle fall alt for sterkt.
Vendelin Skrevet 21. juli 2004 #15 Skrevet 21. juli 2004 Skrekk og gru..såpavann på tomater (og grønnsaker )er ikke bra. ikke bare ødelegges de men smaken trekkes inn i tomatene.!! http://www.husochtradgard.bayer.se/bayer/I...ntent/0D46!open <--- denne skal være bra, mener de har den på plantasjen. Plantasjen har noen produkter fra produsenten "Bayer" som er bra. Noen av disse produktene trekkes inn i bladene til planta og påvirker derfor innenfra, dermed tar du både bort årsaken og forebygger på en gang.
Fakse Skrevet 21. juli 2004 #16 Skrevet 21. juli 2004 Jeg ville ikke ha sprøytet gift på matplanter. Det middelet som du linker til virker på akkurat samme måte som såpe, og jeg ville ikke hatt det heller direkte på selve fruktene, men derimot på blader slik som med såpevann. For sterkt såpevann er selvfølgelig ikke bra for planten, akkurat som det ikke er bra om man feildoserer dette middelet. Det aller beste er å unngå lus på nytteplanter ved å hole de adskilt fra stueplanter som kan være infiserte, og sørge for tilstrekkelig vanning. Problemet med lus oppstår oftest når planten tørker ut i en periode.
nessi Skrevet 21. juli 2004 #17 Skrevet 21. juli 2004 Jeg har hørt at hvitløk skal holde lus unna rosene, og det kan jo være det hjelper på tomatplanter også. Bestemor har lagt hvitløkbåter i jorda ved røttene til rosene sine, og har ikke sett snurten av en eneste lus.
Gjest Lady-M Skrevet 21. juli 2004 #18 Skrevet 21. juli 2004 Hvor sterk blanding brukte dere egentlig? 50/50 som noen skrev lengre opp her er i alle fall alt for sterkt. Det var mer 30 såpe/50 vann... Tror egentlig det beste er om man finner en edderkopp eller to og plasserer de på planten. Jeg hadde lus på tomatplantene mine også, men der var det en edderkopp som slo seg til ro og tok seg av alle sammen. :-)
Fakse Skrevet 21. juli 2004 #19 Skrevet 21. juli 2004 Ja, biologisk bekjempelse (altså dyr som spiser skadedyr) blir jo faktisk mer og mer vanlig i drivhus som driver proff produksjon, så du har egentlig rett i det
Vendelin Skrevet 21. juli 2004 #20 Skrevet 21. juli 2004 Jeg ville ikke ha sprøytet gift på matplanter. Det middelet som du linker til virker på akkurat samme måte som såpe, og jeg ville ikke hatt det heller direkte på selve fruktene, men derimot på blader slik som med såpevann. For sterkt såpevann er selvfølgelig ikke bra for planten, akkurat som det ikke er bra om man feildoserer dette middelet. Den finnes, etter det jeg har fått opplyst, i en økologisk variant laget for dyrking av grønnsaker og frukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå