AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Jeg skulle vaske den igår for første gang, så jeg skrudde av den greia i vasken og under tok jeg av de rørene og vasket de men når jeg skulle montere den sammen så brukte jeg to timer og klarte ikke å sette den sammen. Så idag må jeg ringe rørlegeren. Uff så dum jeg er!!! Hvor vanskelig kan det være?Anonymous poster hash: 88d8d...926
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Jeg skulle vaske den igår for første gang, så jeg skrudde av den greia i vasken og under tok jeg av de rørene og vasket de men når jeg skulle montere den sammen så brukte jeg to timer og klarte ikke å sette den sammen. Så idag må jeg ringe rørlegeren. Uff så dum jeg er!!! Hvor vanskelig kan det være?Anonymous poster hash: 88d8d...926 Er det denne vånnlåsen du har under vaskeservanten din? https://www.google.no/search?site=&tbm=isch&source=hp&biw=1266&bih=613&q=vannl%C3%A5s+vask+bad&oq=vannl%C3%A5s+vas&gs_l=img.1.2.0l2j0i24l2.1119.4314.0.7808.11.8.0.3.3.0.105.593.7j1.8.0....0...1ac.1.54.img..0.11.613.waBkZI1NrpQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=kjVpwih4Kwr5hM%253A%3BHn1C70tQaQh_yM%3Bhttps%253A%252F%252Fwww.bad.no%252Fsitefiles%252Fsite54%252Ft%252FVannlas-Trakt-K1.jpg%3Bhttps%253A%252F%252Fwww.bad.no%252Fprodukter%252Fror-og-deler%252Favlopsror-og-deler%252Fsmartline-krom%252F%3B220%3B110 Du kan sikkert finne gode beskrivelser på demontering og montering av de forskjellige delene (ved rensing av vånnlås/rør), ved søk på google Anonymous poster hash: 208fb...159
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Jeg skulle vaske den igår for første gang, så jeg skrudde av den greia i vasken og under tok jeg av de rørene og vasket de men når jeg skulle montere den sammen så brukte jeg to timer og klarte ikke å sette den sammen. Så idag må jeg ringe rørlegeren. Uff så dum jeg er!!! Hvor vanskelig kan det være?Anonymous poster hash: 88d8d...926 1 tips er å merke rørdelene med A, B, C osv eller 1, 2, 3 osv etterhvert som du demonterer, slik at du enkelt kan finne rekkefølgen på delene som skal monteres/skrus sammen. Bruk sprittusj til merkingen. Sett gjerne også på symbol for hva som er opp og ned på delene (marker m pil f.eks) Tegn evt opp eller fotografer hvordan det ser ut før demontering og underveis i demonteringen Etterhvert vil det gå som en lek Jeg er kvinne og har demontert og montert vannlås siden jeg var ganske ung, etter å ha blitt vist det en gang. Anonymous poster hash: 208fb...159
Gjest Evans Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Jeg har demontert rørende under vasken én gang, og da hadde jeg mistet noe i vasken som jeg måtte få opp. Ellers vasker jeg bare rundt og så langt jeg kommer nedi, uten å måtte demontere rørene. Er det nødvendig vaske vasken så grundig?
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Jeg har demontert rørende under vasken én gang, og da hadde jeg mistet noe i vasken som jeg måtte få opp. Ellers vasker jeg bare rundt og så langt jeg kommer nedi, uten å måtte demontere rørene. Er det nødvendig vaske vasken så grundig? Det høres jo egentlig veldig smart ut å rense vannlåsen og rørene under vaskeservanten på badet jevnlig, før det evt blir tett Man forhindrer kanskje også på den måten, å få fortettelser lengre ned i rørsystemet, og bryderi og penger spart Anonymous poster hash: 208fb...159
Gjest Evans Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 Det høres jo egentlig veldig smart ut å rense vannlåsen og rørene under vaskeservanten på badet jevnlig, før det evt blir tett Man forhindrer kanskje også på den måten, å få fortettelser lengre ned i rørsystemet, og bryderi og penger spart Anonymous poster hash: 208fb...159 Ja, det virker jo veldig smart. Kun gjort det en gang, og da ikke for å vaske Men vi har ikke hatt tett vask heller, så... Syns det virker som en stor prosess!
Kamikatze Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 (endret) Forstår det sånn at det ikke er vannlåsen som var problemet, men at trådstarter ville gjøre rent i sluket? Vannlås er greit, de er laget for å skrus av og tømmes. Få noen til å vise deg første gang, eller finn det på youtube, så går det som en lek. Dette trengs egentlig ikke før vannet begynner å renne tregere ut av vasken, men kan være greit å gjøre en gang i året sånn at en vet at en får det til den dagen det virkelig trengs. Ellers, etter normalt renhold, pleier jeg sånn annenhver måned sommermåned å fylle servanten med klorvann, som får virke en halvtimes tid. Etterpå drar jeg ut proppen, uten å skylle, sånn at klorvannet får stå i vannlåset en stund. Utover dette er det ikke annet renhold i sluket enn en spray med jif, noen rotasjoner med en pensjonert oppvaskbørste eller tørkepapir, hvis der er synlige såperester. Hvis trådstarter har en grunn til å demontere alt fra sluk til vannlås, kan det være greit å kjøre delene i oppvaskmaskinen på lav temperatur istedenfor å skrubbe seg fordervet. Endret 25. september 2014 av Kamikatze 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 Forstår det sånn at det ikke er vannlåsen som var problemet, men at trådstarter ville gjøre rent i sluket? Vannlås er greit, de er laget for å skrus av og tømmes. Få noen til å vise deg første gang, eller finn det på youtube, så går det som en lek. Dette trengs egentlig ikke før vannet begynner å renne tregere ut av vasken, men kan være greit å gjøre en gang i året sånn at en vet at en får det til den dagen det virkelig trengs. Ellers, etter normalt renhold, pleier jeg sånn annenhver måned sommermåned å fylle servanten med klorvann, som får virke en halvtimes tid. Etterpå drar jeg ut proppen, uten å skylle, sånn at klorvannet får stå i vannlåset en stund. Utover dette er det ikke annet renhold i sluket enn en spray med jif, noen rotasjoner med en pensjonert oppvaskbørste eller tørkepapir, hvis der er synlige såperester. Hvis trådstarter har en grunn til å demontere alt fra sluk til vannlås, kan det være greit å kjøre delene i oppvaskmaskinen på lav temperatur istedenfor å skrubbe seg fordervet. Hvilken dosering bruker du av klorin pr liter vann, når du blander ut klorvannet? Kan man gjøre dette i både porselensvask og i stålkum (oppvaskkum)? Reagerer klorin med stål? Anonymous poster hash: 208fb...159
Gjest Wei Wei Skrevet 25. september 2014 #9 Skrevet 25. september 2014 Jeg gjør det bare hvis jeg ser at vasken begynner å bli tett. Har gjort det en gang på kjøkkenet (var felsk alarm) og noen ganger på badet. Det er snakk om 1 gang per 2-4 år. Hadde ingen problem med å sette sammen igjen. 1
Kamikatze Skrevet 25. september 2014 #10 Skrevet 25. september 2014 Hvilken dosering bruker du av klorin pr liter vann, når du blander ut klorvannet? Kan man gjøre dette i både porselensvask og i stålkum (oppvaskkum)? Reagerer klorin med stål? Anonymous poster hash: 208fb...159 Jeg pleier å kombinere det med å desinfisere kluter, og bruker en dl til en full vask med vann. Men heller gjerne en ufortynnet klunk nedi sluket først, før jeg setter i proppen og tapper i vann. I toalettskålen heller jeg bare en klunk på ca en dl ned i vannet. Stålvaskene er ikke glade i klor. Saltene kan tære på metallet og skape skjolder. Derfor klorer jeg ikke kjøkkenvaskene over tid. De kan fint vaskes over med en kraftig blanding. 1-2dl pr halve bøtte vann, men må skylles av innen rimelig tid. Tørker over med tørr fille, og går over med en fuktig klut igjen, med vann og en dråpe zalo. Metallegeringen i vaskeservantsluket et sted jeg bodde tidligere likte ikke klor i det hele tatt, så der måtte det gnus med tørkepapir og tannpasta når det var julesjau. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #11 Skrevet 25. september 2014 Rørleggeren kan ikke komme idag, så må vente til han får tid, noe som kan ta flere uker Jeg skal prøve igjen idag å fikse det, jeg gir meg ikke Problemet er at vannet i vasken samler seg og at det drypper nede i skapet. TsAnonymous poster hash: 88d8d...926
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #12 Skrevet 25. september 2014 Jeg pleier å kombinere det med å desinfisere kluter, og bruker en dl til en full vask med vann. Men heller gjerne en ufortynnet klunk nedi sluket først, før jeg setter i proppen og tapper i vann. I toalettskålen heller jeg bare en klunk på ca en dl ned i vannet. Stålvaskene er ikke glade i klor. Saltene kan tære på metallet og skape skjolder. Derfor klorer jeg ikke kjøkkenvaskene over tid. De kan fint vaskes over med en kraftig blanding. 1-2dl pr halve bøtte vann, men må skylles av innen rimelig tid. Tørker over med tørr fille, og går over med en fuktig klut igjen, med vann og en dråpe zalo. Metallegeringen i vaskeservantsluket et sted jeg bodde tidligere likte ikke klor i det hele tatt, så der måtte det gnus med tørkepapir og tannpasta når det var julesjau. Tusen takk for svar med mye gode tips Anonymous poster hash: 208fb...159
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #13 Skrevet 25. september 2014 Rørleggeren kan ikke komme idag, så må vente til han får tid, noe som kan ta flere uker Jeg skal prøve igjen idag å fikse det, jeg gir meg ikke Problemet er at vannet i vasken samler seg og at det drypper nede i skapet. TsAnonymous poster hash: 88d8d...926 Har du en handy nabo som kan vise deg hvordan det gjøres om det skulle bli problematisk å få det til? Anonymous poster hash: 208fb...159
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #14 Skrevet 25. september 2014 Rørleggeren kan ikke komme idag, så må vente til han får tid, noe som kan ta flere uker Jeg skal prøve igjen idag å fikse det, jeg gir meg ikke Problemet er at vannet i vasken samler seg og at det drypper nede i skapet. TsAnonymous poster hash: 88d8d...926 Har du satt bøtte under vasken, slik at du unngår vannskade på skapet? Anonymous poster hash: 208fb...159
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #15 Skrevet 25. september 2014 Rørleggeren kan ikke komme idag, så må vente til han får tid, noe som kan ta flere uker Jeg skal prøve igjen idag å fikse det, jeg gir meg ikke Problemet er at vannet i vasken samler seg og at det drypper nede i skapet. TsAnonymous poster hash: 88d8d...926 Flott tenker jeg, dersom du også synes at det er unødvendig å bruke så mye penger på når det kan gjøres gratis av en selv eller man kan få noen til å gjøre det som vennetjeneste. Anonymous poster hash: 208fb...159
Kamikatze Skrevet 25. september 2014 #16 Skrevet 25. september 2014 Rørleggeren kan ikke komme idag, så må vente til han får tid, noe som kan ta flere uker Da er det på tide å poste bilder av uvesenet. det er ikke rakettforskning. Men, jeg har selv hatt enkelte utfordringer med å få ting tett, selv om jeg anser meg over gjennomsnittet nevenyttig, så jeg støtter deg hundre prosent for pågangsmotet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #17 Skrevet 25. september 2014 Jeg skulle vaske den igår for første gang, så jeg skrudde av den greia i vasken og under tok jeg av de rørene og vasket de men når jeg skulle montere den sammen så brukte jeg to timer og klarte ikke å sette den sammen. Så idag må jeg ringe rørlegeren. Uff så dum jeg er!!! Hvor vanskelig kan det være?Anonymous poster hash: 88d8d...926 For å gjenta noe jeg har skrevet før i forumet, før du skrur noe i fra hverandre som du ikke er trygg på å få sammen igjen og som har mange deler, ta en cd marker / vannfast tusj og nummerer alle deler fra topp til bunn, så får du dette lett sammen igjen.Anonymous poster hash: 4744e...393 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #18 Skrevet 25. september 2014 Det er ikke første gangen at jeg har vasket en sluk og tatt av de rørene, i den førrige leiligheten gjorde jeg det stadig og det gikk som smurt. Denne her er jeg ikke klok på, den er annerledes og mens jeg tok av del for del så forsøkte jeg å huske men ikke godt nok tydeligvis, ettersom jeg ikke har klart å skru den sammen som den skal. Jeg skal forsøke å ta bilde senere i kveld eller i morgen, så skal dere flinke folk få lov å hjelpe meg. Og du Anonym over meg, tro meg at jeg har tatt rådet ditt til meg, det er allerede notert Jeg har et bad til, så jeg stresser ikke med vasken, jeg er bare litt irritert over meg selv ! TsAnonymous poster hash: 88d8d...926 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #19 Skrevet 25. september 2014 Har du satt bøtte under vasken, slik at du unngår vannskade på skapet? Anonymous poster hash: 208fb...159 Jeg har ikke det nei, fordi jeg ikke bruker den vasken før den blir fikset som den skal.Anonymous poster hash: 88d8d...926
Gjest BettyBoop Skrevet 25. september 2014 #20 Skrevet 25. september 2014 Jeg skulle vaske den igår for første gang, så jeg skrudde av den greia i vasken og under tok jeg av de rørene og vasket de men når jeg skulle montere den sammen så brukte jeg to timer og klarte ikke å sette den sammen. Så idag må jeg ringe rørlegeren. Uff så dum jeg er!!! Hvor vanskelig kan det være?Anonymous poster hash: 88d8d...926 Går det an å ta av sluken i vasken??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå