Bergenserjente20 Skrevet 25. september 2014 Forfatter #21 Skrevet 25. september 2014 Du har ikke svart på om det er hun som eier leiligheten? Jeg bor med en som eier leiligheten og har mange av de samme problemstillingene. Selv om det er forståelig at hun synes hun har mer "eierrett" på stedet, så betaler du faktisk leie og skal ha halve retten på fellesrommet like mye som henne. Men det å bo med noen som eier stedet vil alltid skape en asymmetri og gi vanskeligheter. Min roomie har folk over veldig, veldig ofte - typen har t.o.m. bodd her mange dager i strekk og jeg er tvunget til å holde meg på mitt lille rom. Hun har helt andre krav til hvor rent jeg holder det i forhold til henne selv. Jeg ser etter et nytt sted men er vanskelig å finne noe. Tingene du nevner er typiske kollektiv-problemstillinger uansett. Man må gi og få romslighet når man bor med fremmede. Det er alltid irritasjoner og helt umulig å se det fra den andres ståsted.Det å telle på timene med gjester eller andel renhold blir helt umulig. Her jeg bor finner jeg meg bare i det midlertidig. Jeg handler inn flere fellesting til leiligheten enn henne, men hun er også mer bortreist. Jeg inviterer ikke folk hit heller og holder meg på rommet når hun har gjester. Skal finne en ny leilighet så jeg synes det er like greit å ikke skape bråk mens jeg er her. Anonymous poster hash: 1861f...521 Har bodd i kollektiv før hvor alt egentlig var greit så lenge man ga beskjed, også kommer jeg hit og alt er omvendt. Det er broren hennes som eier, je betaler til han. Hun slipper å betale husleie bare fordi det var "søsteren" . Takk for utfyllende svar :-)
Bergenserjente20 Skrevet 25. september 2014 Forfatter #22 Skrevet 25. september 2014 Helt fjottete, da burde han i alle fall gitt deg leien for bare ditt rom og din strøm, ikke begge rommene og all strømmen... 5000 er jo ikke såå mye, men det blir en irritasjon når du vet at hun ikke betaler og du betaler for alt. Selv om jeg hadde bodd i broren min sin leilighet så hadde jeg da betalt ham, Jeg er da voksen! Stakkars deg, let etter noe nytt, eventuelt sammen med kjæresten som dere har mulighet for det.. Ja det er ganske irriterende å vite at det er kun jeg som betaler, hvertfall når hun bidrar NULL i alt renhold. :-/ ja jeg og kjæresten min leiter, men har ikke funnet noe helt enda ..
Bergenserjente20 Skrevet 25. september 2014 Forfatter #23 Skrevet 25. september 2014 De gangene jeg har bodd i kollektiv, har hvem jeg har på rommet mitt vært min sak og ikke deres. Oppholder vi oss i fellesarealet er det en annen sak, men på mitt rom gjør jeg som jeg vil. To personer på et lite rom = mer varme = mindre strøm, så den er grei. Dersom han dusjer hos dere hver helg, samt dere lager mye mat kan jeg se det er litt irriterende. Uansett, jeg hadde flyttet ut da hun høres ut som en fæl roomie! Han dusjer her kanskje lørdag kveld, men det er 10 minutter. Da har han med seg sitt eget håndkle og shampoo/såpe. Vi lager middag liksom, resten er jo brødskiver osv. Men jeg lager jo middag hver dag uansett om han er her eller ikke.. Jeg pleier å si i fra når jeg får besøk, det gjør ikke hun..
Gjest Sala21 Skrevet 25. september 2014 #24 Skrevet 25. september 2014 Han dusjer her kanskje lørdag kveld, men det er 10 minutter. Da har han med seg sitt eget håndkle og shampoo/såpe. Vi lager middag liksom, resten er jo brødskiver osv. Men jeg lager jo middag hver dag uansett om han er her eller ikke.. Jeg pleier å si i fra når jeg får besøk, det gjør ikke hun.. Jeg skjønner ikke hvordan hun kan reagere på det. Dere må da han lov til å være sammen. At hun tar med seg en ny fyr og okkuperer stuen med synes jeg er mer bemerkelsesverdig enn at du har en stabil fyr som kommer og bruker tid sammen med deg..
Bergenserjente20 Skrevet 25. september 2014 Forfatter #25 Skrevet 25. september 2014 Jeg skjønner ikke hvordan hun kan reagere på det. Dere må da han lov til å være sammen. At hun tar med seg en ny fyr og okkuperer stuen med synes jeg er mer bemerkelsesverdig enn at du har en stabil fyr som kommer og bruker tid sammen med deg.. Ja enig med deg der! Dessuten er jo dette en jeg har vært sammen med i 6 år, da er det jo litt annerledes. Dessuten lar vi henne alltid få førsterett på matlaging, plass osv. Eks nå: hun sover i sofaen med hunden. Jeg har vært syk i hele dag å ligget i sengen, men må bli her enda lenger fordi hun ligger å okkuperer sofaen menst hun sover. Kan ikke hun gå på rommet å sove, eller er det mye å forlange ?
Teethgrinding Skrevet 25. september 2014 #26 Skrevet 25. september 2014 Flytt og gi fanden i den der skitkjerringa. Herlig utsagn! Noen ganger støtter jeg å kalle en spade for en spade.
Gjest Sala21 Skrevet 25. september 2014 #27 Skrevet 25. september 2014 Ja enig med deg der! Dessuten er jo dette en jeg har vært sammen med i 6 år, da er det jo litt annerledes. Dessuten lar vi henne alltid få førsterett på matlaging, plass osv. Eks nå: hun sover i sofaen med hunden. Jeg har vært syk i hele dag å ligget i sengen, men må bli her enda lenger fordi hun ligger å okkuperer sofaen menst hun sover. Kan ikke hun gå på rommet å sove, eller er det mye å forlange ? Folk asså! Hun oppfører seg jo som at hun bor alene, mens hun krever at du skal ordne opp i alt! Jeg hadde klikket! Forresten, kanskje hunden egentlig er hennes, men at hun lar den være hos broren innimellom ... ?
Bergenserjente20 Skrevet 25. september 2014 Forfatter #28 Skrevet 25. september 2014 Folk asså! Hun oppfører seg jo som at hun bor alene, mens hun krever at du skal ordne opp i alt! Jeg hadde klikket! Forresten, kanskje hunden egentlig er hennes, men at hun lar den være hos broren innimellom ... ? Nei hunden er broren sin, det har hun sagt til meg hvertfall.. Ja er på klikkenivå.. Sa i fra til henne nettopp at " selvom du er ute å drikker deg full en onsdag kveld og blir værende ute hele natten, betyr det ikke at det er greit st du sover og snorker i stuen midt på torsdag ettermiddag fordi du er "trøtt". Gå på rommet ditt å sov, for jeg vil gjerne bruke tven til det den er for." Så gikk hun. 3
Bergenserjente20 Skrevet 25. september 2014 Forfatter #29 Skrevet 25. september 2014 Herlig utsagn! Noen ganger støtter jeg å kalle en spade for en spade. Haha! True that
Gjest Sala21 Skrevet 26. september 2014 #30 Skrevet 26. september 2014 Nei hunden er broren sin, det har hun sagt til meg hvertfall.. Ja er på klikkenivå.. Sa i fra til henne nettopp at " selvom du er ute å drikker deg full en onsdag kveld og blir værende ute hele natten, betyr det ikke at det er greit st du sover og snorker i stuen midt på torsdag ettermiddag fordi du er "trøtt". Gå på rommet ditt å sov, for jeg vil gjerne bruke tven til det den er for." Så gikk hun. Godt ! Du ha jo lov å stille krav også. Dere bor der begge to tross alt .
mianova Skrevet 26. september 2014 #31 Skrevet 26. september 2014 Jeg reagerer ikke på at du må betale "all" husleie når det er broren som eier. 5000kr er vanlig leiepris, og vertfall et scoop når alt er inkludert. Så ja, jeg synes det er urimelig å klage på at du betaler all leien, selv for det minste rommet (dette var du jo klar over at du fikk når du flyttet inn) 2 overnattinger hver uke synes jeg er mye, men siden hun selv opprettholder tilsvarende så bør jo ikke det være et problem for henne. At hun krever at han skal begynne å betale husleie synes jeg er merkelig da dere ikke okkuperer fellesarealer utover det du ville gjort alene og alt er inkludert i leien. Da får han heller glimte til med å kjøpe inn fellesting (dopapir, zalo, tørkerull). Hunden må hun skjerpe seg med. Du får gi henne beskjed om at dette er neglisjering, og absolutt ikke noe som har inngått i leieavtalen deres. Synes det hele høres merkelig ut.. stakkars hunden. Jeg ville tatt en skikkelig oppvask-møte med henne. Selv om det har ført til litt skeivfordelinger mtp. at hun/broren eier, så gir ikke dette henne enerett på fellesarealer eller regler. Kom frem til et kompromiss om hvordan dere skal ha det i leiligheten hva gjelder vaskeregler, besøksregler, og dyrehold. Og om ikke dette går så flytt. Dette er lettere gjort enn sagt, men eneste løsningen som jeg ser det. 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #32 Skrevet 26. september 2014 Slutt å bry deg om hva hun måtte tenke og si om deg. Drit i det rett og slett. Det er jo hun som er åndssvak. Du må leve ditt liv slik du vil. Fortsett å holde det rent og ryddig og fortsett å få kjæresten på besøk i helgene. Hva hun måtte mene om det er revnende likegyldig, i hvertfall når hun ikke tar det opp med deg engang. Men det der med betaling av leien. Du har sagt ja til å betale 5000 i måneden. At hun bor der gratis har ikke du noe med. Anonymous poster hash: 86221...6d4 2
Chloe- Skrevet 26. september 2014 #33 Skrevet 26. september 2014 Enig med de andre. 5000,- mnd er helt fair. Du visste hvilket rom det dreide seg om. Lånet er sikkert uansett på mer enn 5000/mnd, så da er det isåfall broren som subsidierer hennes leie. Det andre kan du ta opp med henne, men begynner du å mase om husleien er slaget tapt før du har begynt.
Glynis Skrevet 26. september 2014 #34 Skrevet 26. september 2014 Ser ingen grunn til å fokusere på alle detaljene her, det er så mye misnøye her at det er ingen tvil om at dere ikke er kompatible bofeller. Flytt så snart du kan. Ingenting kommer til å endre seg.
Bergenserjente20 Skrevet 26. september 2014 Forfatter #35 Skrevet 26. september 2014 Hei igjen! Det med husleien har jeg forstått, så den e jo ikke vits å nevne hver gang heller :-) Ellers så tol jeg det opp med hun i går kveld, og da kom plutselig "alt" brølende tilbake om hvor misfornøyd hun var med meg. Syntes det er rart at hun tar det opp akkurat når jeg skal. Har en feeling på at hun ikke hadde tatt det opp hvis ikke jeg gjorde det. Anyway. Funnet en lekker leilighet i sentrum, 1 soverom, bad, stue og kjøkken! 50kvm for 7000. Inkludert nett og riks-tv:) det er ett scoop! (Kjenner utleier så får det billigere) men likevel så lykkelig!!! 6
hopsydaisy Skrevet 26. september 2014 #36 Skrevet 26. september 2014 Gratulerer med Hei igjen! Det med husleien har jeg forstått, så den e jo ikke vits å nevne hver gang heller :-) Ellers så tol jeg det opp med hun i går kveld, og da kom plutselig "alt" brølende tilbake om hvor misfornøyd hun var med meg. Syntes det er rart at hun tar det opp akkurat når jeg skal. Har en feeling på at hun ikke hadde tatt det opp hvis ikke jeg gjorde det. Anyway. Funnet en lekker leilighet i sentrum, 1 soverom, bad, stue og kjøkken! 50kvm for 7000. Inkludert nett og riks-tv:) det er ett scoop! (Kjenner utleier så får det billigere) men likevel så lykkelig!!! Gratulerer! :D Så bra det ordna seg!
Bergenserjente20 Skrevet 28. september 2014 Forfatter #37 Skrevet 28. september 2014 Gratulerer med Gratulerer! :D Så bra det ordna seg! Tusen takk! Ja var en deilig følelse, godt jeg ikke har oppsigelsestid her.. Kan rett og slett bare flytte :-D
Bbc_tromvik Skrevet 28. september 2014 #38 Skrevet 28. september 2014 Hahahaha! Kan ikke du fortelle hva hun sa da du tok det opp? 4 leietagere på et år og det er alle unntatt hennes feil. ....
Bergenserjente20 Skrevet 1. desember 2014 Forfatter #39 Skrevet 1. desember 2014 Haha, det eneste hun sa om den tidligere leietakeren var at hun var så irriterende fordi hun gikk på diett hele tiden, og det var stress.. Haha
Annie Hall Skrevet 1. desember 2014 #40 Skrevet 1. desember 2014 Noen ganger er det best å klistre på seg et stort falskt smil. Skylde på noe tilforlatelig (at man vil flytte sammen med kjæresten f.eks) og komme seg derifra.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå