Gå til innhold

Hvitvin -lynkurs...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet lite eller ingenting om hvitvin, men har fått det servert en del ganger denne sommeren og har fått litt smaken på det!

Jeg synes det er best med hvitvin som ikke smaker så altfor mye og er ikke glad i søte hvitviner.... Hvilke viner passer til denne beskrivelsen?

Hvordan er en tørr hvitvin og hva med halvtørre?

Finnes det flere typer...?

:oops:

Skrevet

Hei!

Vet du hvilke typer hvitvin du har smakt?

Det kan lønne seg å smake på hvitviner lagd av de tre viktigste hvitvindruene:

* Riesling

* Chardonnay

* Sauvignon Blanc

Smaker du disse fra ulike områder, lærer du deg etterhvert forskjellige lands vinstil også.

Riesling fra Tyskland har ofte restsødme, men fordi rieslingdruen er veldig syrerik, oppleves den ikke som så søt. Dr. Loosen Riesling er en vin som både nybegynnere og mer erfarne vinkjennere setter pris på. Vil du ha en tørrere vin, prøv en riesling fra Alsace eller Østerrike.

Chardonnay er den viktigste druen i Chablis. I Frankrike lages den i en nøytral, tørr stil, som i Chablis. Dette er imidlertid ofte dyr vin, og du kan ofte få like bra vin hvis du kjøper hvitvin fra like utenfor selve Chablis-området. (Slike viner kalles ofte petit Chabils - spør gjerne på polet). I Australia, og tildels i Amerika eikes chardonnay-druen ganske kraftig, og det setter ofte nybegynnere ikke så stor pris på. Skal du prøve deg på slik chardonnay, drikk av vide glass (gullfiskbolle), ellers smaker det rart.

Sauvignon Blanc er en frisk og fruktig drue, mest kjent for å være druen bak vinene fra Sancerre. En billigere variant, som fremhever druekarakteren veldig godt, er "Petit Borgeois Sauvignon". Sauvignon Blanc dyrkes også mye i New Zealand, og her får den ofte et mer sitruspreget uttrykk. (Drikk sauvignon blanc av klokkeformede glass som smalner inn oppe, da blir smaken best).

Jeg anbefaler deg å rett og slett kjøpe inn et par flasker hvitvin, gjerne ut fra tipsene her, og finne ut hva du liker. Etterhvert kan du eksperimentere med andre druetyper og andre regioner. Husk også at ulike typer hvitvin passer til ulike typer mat - det er ikke sikkert at yndlingsvinen din går til alt du liker å spise.

Fortell oss gjerne hvordan det går!

mvh

Fløyel

Skrevet

Personlig er jeg VELDIG glad i en Riesling vin, som jeg sjølsagt ikke husker navnet på. Men det er en spesiell flaske, matt hvit, med en blank rute hvor du kan se et maleri inni. (dagmotiv i sommerhalvåret og nattmotiv i vinterhalvåret.) Den er KJEMPEGOD, særlig til ost og kjeks. Den er ikke så søt, men har heller ikke like sterk ettersmak som mange andre. (synes nå jeg da) Dessuten koster det 79 for en flaske!

Liebfraumlich er også veldig god.

Gjest the imp
Skrevet

Den hvitvinen Nilla nevner heter Ars Vitis, og er en halvtørr vin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...