AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Hei. Ønsker kun seriøse svar takk Er sårbar akkurat nå. Min gamle hund døde i går natt hjemme. Hun ble akutt dårlig og la seg ned i hundesengen sin. Først var hun ved bevissthet og pustet hurtig (høy respirasjonsfrekvens), etter en times tid roet hun seg ned og mistet bevisstheten. Hun hadde svak puls og respirasjonen ble saktere og saktere før hun tilslutt sluttet å puste. Den siste timen var hun ikke kontaktbar og lå på en måte i ´´koma``. Jeg fikk aldri tak i noen vetrinær som kunne komme hjem å avlive henne dessverre. Jeg ringte rundt flere ganger. Tror dere hun kjente smerter? Noen som vet? Tror dere hun hørte meg si fine ord mens jeg lå å strøk/klappet på henne? Jeg tror hun døde av akutt hjertesvikt eller akutt indre blødning. Hunden var 15 år Anonymous poster hash: f698b...a9e
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Å dø mens man er bevisstløs er jo nesten det beste som er, da man ikke kjenner noen ting. Anonymous poster hash: 588d8...b4c 2
Leini Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Jeg er ikke vetrinær, bare så det er sagt. Men utifra det du skriver så var hun nok litt sløv før hun mistet bevisstheten og døde. Det var nok en god død, om man kan si det slik. Eldre folk sier iallfall : at de ønsker å dø i søvne. 2
wintergirl Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Jeg er heller ikke veterinær, men det høres ut som hun døde fredfylt uten videre smerter. Tror hun ville ha ynket seg mer hvis det var vondt. Kondolerer så mye i hvertfall. Vondt å miste dyr, man blir jo så glad i dem også. Må hun hvile i fred Og en trøsteklem fra meg til deg
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Tenk så heldig den hunden var mot slutten av livet da, om man tenker på det. Hun fikk dø hjemme, i kjente omgivelser, i høy alder, hos en eier som helt tydelig brydde seg om henne og gjorde alt hun kunne for at hun skulle ha det bra . Kan man be om mer? Anonymous poster hash: 46a16...856 8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 Tror dere hun kjente smerter? Noen som vet? Tror dere hun hørte meg si fine ord mens jeg lå å strøk/klappet på henne? Jeg tror hun døde av akutt hjertesvikt eller akutt indre blødning. Hunden var 15 år Anonymous poster hash: f698b...a9e Umulig for oss å si, men om hun var bevisstløs er det en større sjanse for at hun ikke led. Anonymous poster hash: ca180...03a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 Høres ut som blodtrykket ble lavt og at hun havnet i koma og bevisstheten er ofte ikke så sterk når blodtrykket faller. Da går det over til en mer en sløv tilstand. Tror ikke hunden hadde smerter, og i alle fall ikke etter at hun ble bevisstløs. Hvis hun hadde hatt sterke smerter ville hun klynket, og ved ubehag ville hun kanskje kastet opp. Når en hund er så gammel er det ofte hjertet som svikter. Kondolerer. Anonymous poster hash: 46e16...358
Gjest SånnCirka Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 Fikk tårer i øynene når jeg leste dette. Høres ut som en fredelig og fin måte å dø på. Virker ikke som det var noen smerter inne i bildet her, utifra det jeg leser (jeg er heller ikke noen veterinær). Hun var heldig som fikk avslutte livet i trygge omgivelser, med sin aller beste venn ved sin side. <3 Kondolerer så mye. Det er alltid vondt å miste hunden sin.. 1
Gjest Vinglasset Skrevet 25. september 2014 #9 Skrevet 25. september 2014 Umulig for oss å si, men om hun var bevisstløs er det en større sjanse for at hun ikke led. Anonymous poster hash: ca180...03a Ja, jeg tror nok hun hørte deg. Da vi avlivet hunden vår hos veterinæren fikk vi beskjed om å snakke med ham - så vi snakket rolig med ham helt til vi fikk bekreftet av veterinæren at han var død. Føler med deg
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #10 Skrevet 25. september 2014 Ja, jeg tror nok hun hørte deg. Da vi avlivet hunden vår hos veterinæren fikk vi beskjed om å snakke med ham - så vi snakket rolig med ham helt til vi fikk bekreftet av veterinæren at han var død. Føler med deg Det samme gjorde vi. Vi fikk en halv time eller den tiden vi trengte og hunden hadde fått et narkosemiddel som gjorde at han sovnet. Men vi var der og snakket med han og var rolige. Det var en verdig avskjed. Anonymous poster hash: 46e16...358
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #11 Skrevet 25. september 2014 For å være ærlig, så kan hun ha hatt smerter eller ubehag den timen hun pustet raskt. En indre blødning eller hjertesvikt kan gjøre vondt. Men etter at hun mistet bevisstheten, har hun nok ikke følt noen smerter. Kanskje burde hun vært avlivet før det gikk så langt, men det er ikke alltid lett å vurdere. Antakelig var det fredfylt mens hun var bevisstløs.Anonymous poster hash: 26596...8f9
Aurora M. Skrevet 26. september 2014 #12 Skrevet 26. september 2014 (endret) Det var en heldig hund som fikk en fin død. Hun fikk dø naturlig, mett av dage i sitt eget hjem hos en som elsket henne. Jeg sier som en over: Kan man be om mer? Selve dødsprosessen innebærer vel ubehag for alle i en eller annen form (det vil det også gjøre ved en sprøyte satt av veterinæren). Vi tenker ofte at vi ønsker å dø fort og helt smertefritt, uten å vite om det på forhånd. Men det å dø naturlig (av alderdom eller sykdom) er en prosess der kroppen svikter bit for bit, og når så døden kommer, så kommer den som en venn- en befrier. Da står man ikke lengre imot, men gir seg over og hilser den velkommen. Man hviler inn i døden. Og så har jeg det slik at jeg tror hunden din nå er på et mye bedre sted enn vi er. Det er du som sørger og har det vondt. Hun har det godt nå. Endret 26. september 2014 av Aurora M.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #13 Skrevet 26. september 2014 Det var en heldig hund som fikk en fin død. Hun fikk dø naturlig, mett av dage i sitt eget hjem hos en som elsket henne. Jeg sier som en over: Kan man be om mer? Selve dødsprosessen innebærer vel ubehag for alle i en eller annen form (det vil det også gjøre ved en sprøyte satt av veterinæren). Vi tenker ofte at vi ønsker å dø fort og helt smertefritt, uten å vite om det på forhånd. Men det å dø naturlig (av alderdom eller sykdom) er en prosess der kroppen svikter bit for bit, og når så døden kommer, så kommer den som en venn- en befrier. Da står man ikke lengre imot, men gir seg over og hilser den velkommen. Man hviler inn i døden. Og så har jeg det slik at jeg tror hunden din nå er på et mye bedre sted enn vi er. Det er du som sørger og har det vondt. Hun har det godt nå. Det innebærer ikke ubehag å bli avlivet hos veterinæren. Hunden får en beroligende sprøyte som gjør at den sovner rolig, for deretter å få den sprøyten som stopper hjertet mens den sover.Anonymous poster hash: 26596...8f9
Aurora M. Skrevet 26. september 2014 #14 Skrevet 26. september 2014 Det innebærer ikke ubehag å bli avlivet hos veterinæren. Hunden får en beroligende sprøyte som gjør at den sovner rolig, for deretter å få den sprøyten som stopper hjertet mens den sover.Anonymous poster hash: 26596...8f9 Bare det å være på et veterinærkontor (spes. når man er syk og sårbar) oppleves stressende for de fleste dyr. De kjenner også at de blir stukket, og ofte må de holdes fast for at det skal gjøres. Når de så blir sløvere og sløvere oppleves det kanskje behagelig for oss, men vi trenger ikke gå i den villfarelsen at dyrene ikke føler angst ved å oppleve et slikt tap av kontroll, uten å forstå hvorfor.. De klarer bare ikke å gi uttrykk for det. Jeg tipper jeg har holdt rundt 80-90 katter ved avliving, og langt fra alle har "sovnet rolig" som du skriver. Mange opplever sterkt kvalme og brekker seg når virkningen av sprøyta setter inn. For noen tar det lang tid å sovne og noen kjemper hardt imot (jeg skal ikke gå i detaljer, men det er ikke hyggelig å være vitne til..). Jeg er ikke ute etter å svartmale på noen som helst måte her, og anbefaler selvsagt at syke dyr som lider blir avlivet av veterinær. Jeg sier bare at det ikke nødvendigvis ville ha vært noen bedre opplevelse for hverken TS eller hunden i dette tilfellet.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #15 Skrevet 26. september 2014 Bare det å være på et veterinærkontor (spes. når man er syk og sårbar) oppleves stressende for de fleste dyr. De kjenner også at de blir stukket, og ofte må de holdes fast for at det skal gjøres. Når de så blir sløvere og sløvere oppleves det kanskje behagelig for oss, men vi trenger ikke gå i den villfarelsen at dyrene ikke føler angst ved å oppleve et slikt tap av kontroll, uten å forstå hvorfor.. De klarer bare ikke å gi uttrykk for det. Jeg tipper jeg har holdt rundt 80-90 katter ved avliving, og langt fra alle har "sovnet rolig" som du skriver. Mange opplever sterkt kvalme og brekker seg når virkningen av sprøyta setter inn. For noen tar det lang tid å sovne og noen kjemper hardt imot (jeg skal ikke gå i detaljer, men det er ikke hyggelig å være vitne til..). Jeg er ikke ute etter å svartmale på noen som helst måte her, og anbefaler selvsagt at syke dyr som lider blir avlivet av veterinær. Jeg sier bare at det ikke nødvendigvis ville ha vært noen bedre opplevelse for hverken TS eller hunden i dette tilfellet. Man kan få hjemmebesøk av veterinær for å avlive mest mulig humant. Min erfaring med flere hunder er at de sovner relativt raskt. Om man har valget mellom uutholdelig lidelse og et lite stikk, med påfølgende søvninghet, er vel valget ganske enkelt for de fleste. Man kan også sette beroligende ontravenøst i stedet for intramuskulært, så det virker raskere. Det kan godt hende katter reagerer mer på tapet av kontroll, men det lille ubehaget må ses opp mot lidelsen de kan oppleve. Man kan også gi kvalmestillende profylaktisk. Jeg ser egentlig ikke at argumentet om at avliving gir mye lidelse er reelt. Det kan høres ut som TS gjorde alt hun kunne for å få tak i hjelp til hunden i situasjonen, men at det dessverre ikke var mulig. Om man skal tenke noe kritisk, må det være om hunden burde vært avlivet før, men det er vanskelig å vite uten å ha sett hunden før den døde. Kanskje var den relativt symtomfri før den plutselig ble akutt syk. Noen venter for lenge med å avlive, uten at det nødvendigvis gjaldt i TS sin situasjon. Anonymous poster hash: 26596...8f9
Aurora M. Skrevet 26. september 2014 #16 Skrevet 26. september 2014 (endret) Man kan få hjemmebesøk av veterinær for å avlive mest mulig humant. Min erfaring med flere hunder er at de sovner relativt raskt. Om man har valget mellom uutholdelig lidelse og et lite stikk, med påfølgende søvninghet, er vel valget ganske enkelt for de fleste. Man kan også sette beroligende ontravenøst i stedet for intramuskulært, så det virker raskere. Det kan godt hende katter reagerer mer på tapet av kontroll, men det lille ubehaget må ses opp mot lidelsen de kan oppleve. Man kan også gi kvalmestillende profylaktisk. Jeg ser egentlig ikke at argumentet om at avliving gir mye lidelse er reelt. Det kan høres ut som TS gjorde alt hun kunne for å få tak i hjelp til hunden i situasjonen, men at det dessverre ikke var mulig. Om man skal tenke noe kritisk, må det være om hunden burde vært avlivet før, men det er vanskelig å vite uten å ha sett hunden før den døde. Kanskje var den relativt symtomfri før den plutselig ble akutt syk. Noen venter for lenge med å avlive, uten at det nødvendigvis gjaldt i TS sin situasjon.Anonymous poster hash: 26596...8f9 Hvor i alle dager leser du at jeg skriver at avliving gir mye lidelse?! Jeg skriver da vitterlig "dødsprosessen gir vel ubehag for alle i en eller annen form". Og det er noe ganske annet! Jeg anbefaler da også alle å avlive hos veterinær om dyret lider. Når det er sagt, mener jeg også at det å få lov å dø hjemme av alderdom ikke nødvendigvis er noe dårlig alternativ- også for dyr. Og jeg vet jeg har mange veterinærer med meg i dette. Nok avsporing i denne tråden fra min side. Jeg står klart fast på at TS`s hund fikk forlate dette livet på en verdig og god måte, noe som dessverre ikke er alle dyr forunt. Endret 26. september 2014 av Aurora M. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #17 Skrevet 26. september 2014 Hvor i alle dager leser du at jeg skriver at avliving gir mye lidelse?! Jeg skriver da vitterlig "dødsprosessen gir vel ubehag for alle i en eller annen form". Og det er noe ganske annet! Jeg anbefaler da også alle å avlive hos veterinær om dyret lider. Når det er sagt, mener jeg også at det å få lov å dø hjemme av alderdom ikke nødvendigvis er noe dårlig alternativ- også for dyr. Og jeg vet jeg har mange veterinærer med meg i dette. Nok avsporing i denne tråden fra min side. Jeg står klart fast på at TS`s hund fikk forlate dette livet på en verdig og god måte, noe som dessverre ikke er alle dyr forunt. Du skriver ting som kan forstås annerledes: Du skriver: "Vi tenker ofte at vi ønsker å dø fort og helt smertefritt, uten å vite om det på forhånd. Men det å dø naturlig (av alderdom eller sykdom) er en prosess der kroppen svikter bit for bit, og når så døden kommer, så kommer den som en venn- en befrier. Da står man ikke lengre imot, men gir seg over og hilser den velkommen. Man hviler inn i døden." Både mennesker og husdyr lever lenge i dag, og alderdommen kan gi mye plager og smerter. Man må vurdere når et dyr (som ikke kan si fra om smerter på samme måte som mennesker) skal få slippe. Du beskriver døden nærmest som å sovne rolig inn, noe som skjer med noen få heldige, men slett ikke alle. Og mange opplever mangt større smerter enn "ubehag". Min mening er at avliving vha veterinær, fortrinnsvis hjemme, er det minst smertefulle. Jeg synes vi bør avslutte denne avsporingen nå. Vi er uenige, og det er helt greit.Anonymous poster hash: 26596...8f9
Gjest Gia_ Skrevet 27. september 2014 #18 Skrevet 27. september 2014 Tenker at den hunden fikk en fin og verdig død <3 Ingen stress med ukjent person (dyrlege), kun de(n) som sto henne nærmest, og hele situasjonen var rolig! Vet ikke om det hjelper, men håper at mine hunder får en slik død når den tid kommer. Har måttet avlive før, og var ikke kjekt.. Følte ikke vi fikk sagt skikkelig hade fordi vetrinærene sto å venta på rommet osv! Kondolerer så masse, er utrolig vondt å miste ett dyr Særlig en hund man har hatt i 15år..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå