Gå til innhold

Kjøpt bolig - platetopp fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nylig flyttet inn i et hus vi har kjøpt, og har nå merket at platetoppen ikke fungerer som den skal (kun én av plassene virker). Er det noe som vi kan/bør ta opp med selger? Selger må jo ha vært klar over det, og det har ikke blitt nevnt hverken under visning, overtakelse eller kontraktsmøte.

Anonymous poster hash: 01864...d94
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ja, får dere noe ut av det, langt fra sikkert.

Dere har ingen sak, da dette er langt fra en vesentlig mangel ved boligen og beløpet for å fikse feilen er jo knøttlite i forhold til boligens pris. Dere kan alltids spørre og håpe på goodwill fra selger, men ut over det ville jeg ikke brukt energi på dette, men kjøpt ny platetopp :)

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville kjøpt ny platetopp. Det koster så lite at det er ikke verdt bryet å ta det opp med selger.

Anonymous poster hash: 3ba13...85c

• Liker 1
Skrevet

Hvis selger ikke har tatt forbehold om dette, skal jo feilen utbedres.

Selger skal altså betale for skiftet. Ville snarest kontaktet selger.

Anonymous poster hash: 4ef9f...0ab
Skrevet

Hvis selger ikke har tatt forbehold om dette, skal jo feilen utbedres.

Selger skal altså betale for skiftet. Ville snarest kontaktet selger.

Anonymous poster hash: 4ef9f...0ab

Boliger er som regel solgt "as is". Kravet til mangelens størrelse er ekstremt høyt ved boligkjøp, som det blir nevnt over her.

Anonymous poster hash: 1036a...cb2

Skrevet

Kan ja, får dere noe ut av det, langt fra sikkert.

Dere har ingen sak, da dette er langt fra en vesentlig mangel ved boligen og beløpet for å fikse feilen er jo knøttlite i forhold til boligens pris. Dere kan alltids spørre og håpe på goodwill fra selger, men ut over det ville jeg ikke brukt energi på dette, men kjøpt ny platetopp :)

Har ts sagt noe om å heve kjøpet?

Skrevet

Boliger er som regel solgt "as is". Kravet til mangelens størrelse er ekstremt høyt ved boligkjøp, som det blir nevnt over her.

Anonymous poster hash: 1036a...cb2

Dette stemmer. En liten tommelfingerrengel er at for at en mangel skal ansees som vesentlig, snakker vi om rundt 5% av kjøpesum. Altså at kostnaden ved mangelen må utgjøre minst 5% av boligens verdi. PS: Dette er ingen fasit - dersom noen skulle ønske å arrestere meg på dette :-)

Skrevet

HVORFOR BABLER DERE OM HEVING FFS??

• Liker 1
Skrevet

HVORFOR BABLER DERE OM HEVING FFS??

Det er bare du som har nevnt heving. :klo:

At en platetopp til maks 10.000 ikke funker i en bolig til 1-5 mill er, som nevnt over, en bagatell. Ts bør derfor bare få det fikset.

Anonymous poster hash: c4d26...5fc

Skrevet

Det er bare du som har nevnt heving. :klo:

At en platetopp til maks 10.000 ikke funker i en bolig til 1-5 mill er, som nevnt over, en bagatell. Ts bør derfor bare få det fikset.

Anonymous poster hash: c4d26...5fc

Eneste mangelen som må være VESENTLIG i juridisk forstand er en mangel som fører til heving. En annen mangel må selger hefte for med mindre kjøper var klar eller burde vært klar over den ved salget.

Litt juridisk 101 for dere der

Skrevet

Dette er en mikroskopisk "issue" i mine øyne. Det eneste som er sikkert når man kjøper bolig er at det dukker opp uventende problemer og utgifter.

Gjest Blondie65
Skrevet

Platetoppen skal selvfølgelig virke, med mindre annet er opplyst. Så denne må faktisk selger erstatte. Det er opplagt ikke hevingsgrunn, men det er ikke slik at man kan løpe til brukthandelen og kjøpe hvitevarer for så å selge med hvitevarer inkludert som om de virker. Jeg skjønner ikke helt at dette ikke er opplagt?

Skrevet

Platetoppen skal selvfølgelig virke, med mindre annet er opplyst. Så denne må faktisk selger erstatte. Det er opplagt ikke hevingsgrunn, men det er ikke slik at man kan løpe til brukthandelen og kjøpe hvitevarer for så å selge med hvitevarer inkludert som om de virker. Jeg skjønner ikke helt at dette ikke er opplagt?

Dette et ikke opplagt, nei. Vi er i en boligtvistsak nå ang. flere graverende forhold som var feil ved huset vårt da vi overtok her i fjor sommer. Det var også en del småting som var galt, for eksempel var den innebygde oppvaskmaskinen defekt, og en radiator var defekt og måtte byttes. Disse tingene har vi imidlertid ikke med i søksmålet mot selger fordi både vår advokat og megler begge bekreftet at slike småting og mindre utgifter dessverre må påregnes når man kjøper en brukt bolig. Dette vil derfor uansett ikke bli medregnet dersom vi vinner rettssaken mot selger (som altså dreier seg om andre, og langt mer alvorlige, forhold.)

Som en annen her påpeker, blir boliger omtrent uten unntak solgt "as is" (dette står også spesifisert i prospektet), man har dermed lite man skulle ha sagt dersom det dukker opp uventede småting som viser seg å ikke fungere.

Anonymous poster hash: 08b7f...efa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...