AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #1 Skrevet 24. september 2014 Spør for ei venninne av meg her som har havnet i en litt kjip situasjon. Hun har et par år nå gått på sosial hjelp og fått penger til husleie der hun bor og livsopphold. Hun eier leiligheten. Hvorfor hun ikke har fått jobb på disse 2 årene er ikke relevant og det er ikke noe jeg ønsker kommentarer på i denne tråden. Er ikke derfor jeg spør. For ca 5 år siden arvet hun noen penger av sin far som da gikk bort. Hun gav hele sin arv til sin mor slik at min venninne ikke har disse pengene lenger. Nav har nå fått vite at hun har arvet noen penger fra sin far og krever at hun nå skal bruke dette til å betale og forsørge seg selv. Jeg vet det stemmer at nav krever at man skal bruke opp formue og arv og sånt før de hjelper til.. men hun har jo ikke pengene lenger? Hun har som skrevet tidligere i tråden gitt bort sin arv. Når man gir bort noe så er jo ikke det hennes penger eller arv lenger? Ikke i hennes eiendom? Så hva blir det riktige her? Anonymous poster hash: 17157...30d
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #2 Skrevet 24. september 2014 Hun måtte frastått fra arv evt. Dette regnes som penger hun har fått og brukt. Hun får betale for økonomisk rådgivning, synes nå jeg.. Det er for mye skurr her til at hun fortjener masse gode gratis råd her på KG.Anonymous poster hash: 81de9...194 4
Djungelvrål Skrevet 24. september 2014 #3 Skrevet 24. september 2014 Det stemmer at hun ikke har krav på livsopphold eller sosialhjelp, det skulle bare mangle. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2014 #4 Skrevet 24. september 2014 Hun måtte frastått fra arv evt. Dette regnes som penger hun har fått og brukt. Hun får betale for økonomisk rådgivning, synes nå jeg.. Det er for mye skurr her til at hun fortjener masse gode gratis råd her på KG.Anonymous poster hash: 81de9...194 Men hun fikk jo arven lenge før nav kom inn i bildet og gav også arven bort mye før..?Anonymous poster hash: 17157...30d 1
Gjest Eurodice Skrevet 24. september 2014 #5 Skrevet 24. september 2014 (endret) Men hun fikk jo arven lenge før nav kom inn i bildet og gav også arven bort mye før..?Anonymous poster hash: 17157...30d Hvorfor gav hun moren denne arven? Hadde faren testamentert pengene til henne, altså datteren? Det vanlige blant folk flest er at et ektepar har felleseie, så når den ene parten dør, har den etterlatte lov til å sitte i uskifte. Endret 24. september 2014 av Arabella 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 Hun må dokumentere at hun ikke har pengene og at de er gitt bort før hun kom i situasjonen til at hun trengte hjelp. Og selvfølgelig at gaven til moren var reell, ikke kun for å unndra formue. Om hun gjør dette så kan ikke NAV kreve at hun skal bruke disse pengene hun ikke har. På samme måte kan jo ikke NAV mene at man skal bruke lønnen man fikk i mai i fjor for å betale husleie for september i år. Man vet ikke hvilken situasjon man kan komme i, og de færreste sparer med tanke på t man trenger økonomisk sosialhjelp en gang i tiden. NAV skal ta hensyn til den økonomiske situasjonen som gjelder i dag, ikke bygge vedtak på ting som har vært. I og med at hun mottar økonomisk sosialhjelp har hun nok krav på fri rettshjelp. Det kan være verdt å få hjelp til å skrive en klage om det allerede foreligger et vedtak. Evt søke råd om hvordan hun bør forholde seg :-) Anonymous poster hash: f5042...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 Men hun fikk jo arven lenge før nav kom inn i bildet og gav også arven bort mye før..?Anonymous poster hash: 17157...30d Hun har "lurt" NAV, ved å fortsatt motta NAVstøtte uten å varsle om arven. Hun har ingen dokumentasjon på at hun har gitt bort arven uten å ha mulighet til å disponere den selv? Hun får bare være takknemlig for at NAV ikke anmelder henne for juks med NAV stønad. Anonymous poster hash: 337fb...fca 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 Hun må dokumentere at hun ikke har pengene og at de er gitt bort før hun kom i situasjonen til at hun trengte hjelp. Og selvfølgelig at gaven til moren var reell, ikke kun for å unndra formue. Om hun gjør dette så kan ikke NAV kreve at hun skal bruke disse pengene hun ikke har. På samme måte kan jo ikke NAV mene at man skal bruke lønnen man fikk i mai i fjor for å betale husleie for september i år. Man vet ikke hvilken situasjon man kan komme i, og de færreste sparer med tanke på t man trenger økonomisk sosialhjelp en gang i tiden. NAV skal ta hensyn til den økonomiske situasjonen som gjelder i dag, ikke bygge vedtak på ting som har vært. I og med at hun mottar økonomisk sosialhjelp har hun nok krav på fri rettshjelp. Det kan være verdt å få hjelp til å skrive en klage om det allerede foreligger et vedtak. Evt søke råd om hvordan hun bør forholde seg :-) Anonymous poster hash: f5042...7f0 Fri rettshjelp gis ikke til hvilke som helst saker. Det må søkes Fylkesmannen om godkjenning i saker som ikke er prioriterte etter loven. Tvilsomt om hun får noe fri rettshjelp i denne saken.Anonymous poster hash: 337fb...fca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå