kameliablomst Skrevet 24. september 2014 #1 Skrevet 24. september 2014 Hei! Jeg ønsker svar og argumenter fra mobilkyndige om hvilken av de to nevnte telefonene jeg burde gå for. Jeg har hatt en Sony Xperia Z1 og var fornøyd med den - men den er for stor til meg. Ønsker meg en liten mobil - men jeg liker å ha "nyeste og beste" om dere skjønner. Mobiler er nesten hobbyen min, bytter flittig og synes det er spennende med nye. Jeg har aldri prøvd Nokia før og vet at Windows-telefoner har vært generelt dårlig tidligere, men nå ser det ut som at Nokia Lumia 930 har fått gode terningkast og anmeldelser. Lurer også på hvordan det er å navigere seg rundt på nokia og om det er gode muligheter for innstillinger for brukertilpasning (bakgrunner, flytte apper, widgets ol.). Hørt at det er dårlig med apputvalg på den, men jeg bruker bare facebook og instagram, lite ellers. Sony Xperia Z3 Compact er perfekt størrelsemessig og jeg vet jeg ville blitt fornøyd med den da jeg likte Z1. Den er også vanntett noe som er et pluss. Det eneste jeg synes er "kjedelig" er at jeg kjenner denne telefonen ut og inn i fra før.. Merker at jeg kanskje heller mest mot denne, men hadde likt å få høre litt erfaringer om Nokia :-) Hvilken ville du gått for og hvorfor? Og hvis du har noen relevante argumenter for/i mot en av de så si gjerne i fra :-)
El Duderino Skrevet 24. september 2014 #2 Skrevet 24. september 2014 Jeg har en Lumia 920 og er storfornøyd med Windows Phone 8.1. Min neste telefon blir en 930 Nokia har oppnådd knallbra byggekvalitet og WP8.1 er desidert det mest praktiske operativsystemet til mobil ute nå. Veldig mye raskere, mer strømlinjeformet, mer plasseffektivt og ikke minst finere enn både lagdroid og iOS. Facebook og Twitter har offisielle apper, det finnes tre uoffisielle apper for Instagram, Snapchat, og Vine (henholdsvis 6Snap, 6Tag, og 6Sec) som fungerer minst like bra som de offisielle til Android/iOS. De fleste sier faktisk at Instagram-appen er bedre enn den "ordentlige" Nå som WP8.1 er komt så kan du bruke en bakgrunn som ligger over flisene som danner menyen. Bildet blir delt opp i en mosaikk, altså. Låseskjermen fungerer som hvilken som helst annen telefon, du kan ha et bilde eller en app som låseskjerm, og vise info for f.eks. anrop, SMS, 6snap, mail, eller været lenger nede på låseskjermen. Jeg ville så absolutt gått for 930en. Det kommer nye apper hele tiden, og kvaliteten på telefonen er suveren.
kameliablomst Skrevet 24. september 2014 Forfatter #3 Skrevet 24. september 2014 (endret) Jeg har en Lumia 920 og er storfornøyd med Windows Phone 8.1. Min neste telefon blir en 930 Nokia har oppnådd knallbra byggekvalitet og WP8.1 er desidert det mest praktiske operativsystemet til mobil ute nå. Veldig mye raskere, mer strømlinjeformet, mer plasseffektivt og ikke minst finere enn både lagdroid og iOS. Facebook og Twitter har offisielle apper, det finnes tre uoffisielle apper for Instagram, Snapchat, og Vine (henholdsvis 6Snap, 6Tag, og 6Sec) som fungerer minst like bra som de offisielle til Android/iOS. De fleste sier faktisk at Instagram-appen er bedre enn den "ordentlige" Nå som WP8.1 er komt så kan du bruke en bakgrunn som ligger over flisene som danner menyen. Bildet blir delt opp i en mosaikk, altså. Låseskjermen fungerer som hvilken som helst annen telefon, du kan ha et bilde eller en app som låseskjerm, og vise info for f.eks. anrop, SMS, 6snap, mail, eller været lenger nede på låseskjermen. Jeg ville så absolutt gått for 930en. Det kommer nye apper hele tiden, og kvaliteten på telefonen er suveren. Takk for raskt svar! Du ga meg hvertfall et veldig godt inntrykk! Klør litt i fingrene etter å prøve noe nytt.. Har en Samsung Note 2, Sony Xperia Z1, Iphone 5s og har hatt en HTC (Hero da den kom). Så jeg liker å prøve nytt - er bare redd for å bli skuffet og ha kastet bort mye penger da jeg bruker generelt mye penger på mobil.. :-\ Hvis du orker har jeg noen spørsmål til deg: Hvordan er den i bruk når du "scroller" på nettsider osv. henger den eller glir den bra? (Vet ikke hvordan jeg skal formulere det - håper du skjønner hva jeg mener..) I forhold til at den har Windows, er det noen fordeler med dette når man har pc med windows? Har windows 8.1 med touch på pc'n :-) Får jeg koblet kalender/kontakter opp mot googlekonto? Og kan jeg ha flere epostkontoer inne på den på en gang? Og Nokia er ikke vanntett, er den? Hvordan opplever du batteritiden? Jeg bruker mobilen mye/lite veldig periodevis, nå som hverdagen er i gang så brukes den mye på ettermiddagen, men lite på dagen og min Sony kunne gå to dager før jeg måtte lade igjen :-) OG! Hvordan opplever du det med lagringsplass da den ikke støtter minnekort? Endret 24. september 2014 av kameliablomst
El Duderino Skrevet 24. september 2014 #4 Skrevet 24. september 2014 (endret) Må si ettertrykkelig fra om at min er en 920, ikke en 930, så kan ikke uttale meg stort om 930 rent hardwaremessig, men den er på alle måter enn oppgradering fra 920! Jeg bruker standardnettleseren på min 920 (Internet Explorer WP), og har ikke hatt noe trøbbel med den. Teksten «henger» kun hvis jeg er på Edge-nett, og det er sjeldent det skjer da også Har hørt at noen opplever litt henging med 930 dersom en er på trege nettverk, altså at teksten henger litt igjen etter hvert som det nedenfor laster. Det ser ut til at det kommer til å bli fikset i en kommende oppdatering (GDR2, mest sannsynlig). Uansett ikke noe voldsomt stort problem slik det er nå. Windows Phone er laget for å være mest mulig kompatibel med W8, så det er jo kun pluss der. Min telefon har jeg synkronisert med to GMail-kontoer, én Live-konto, og kalenderen min tar data fra både Google-, Live-, og Facebook-kalenderne mine. Har gått helt knirkefritt både med WP8 og WP8.1. Min 920 varer som regel en 3-4, kanskje 5 dager om jeg bruker den minimalt, bare leser litt nettaviser og sender et par meldinger. Av og til én uke dersom den er kun i standby og jeg bruker PC til nyheter/aviser/sosiale medier. Hvis du leser mye og sender mye sms/mms så går batteriet tomt en del kjappere, men har enda ikke opplevd det som dårlig. Min telefon lader også voldsomt fort. Hvis trådløs lading er din greie så har jo både 920 og 930 dette integrert Jeg bruker forøvrig kun trådet lading selv. Meg bekjent er 930s batteri en del bedre enn 920, så det høres bra ut for meg. Vær obs på at 930 kan bli litt varm til tider ved langtidsbruk av 3G/film, ikke skaldende, men nok til at det kan være ubehagelig. For min del er det ubetydelig da jeg er vant med det fra 920 og det er noe som skjer på de fleste nye telefoner, men det kan være det er noe du reagerer på. Verken 920 eller 930 er vanntette, men de er relativt sprutsikre. Har sølt vann over min telefon, og det gikk bra ettersom det ikke havnet i kontakter/knapper. De er ellers voldsomt solide telefoner som tåler en støyt, spesielt 930 som har aluminiumsramme. 920 har hardplastramme. 930 er en ganske stor telefon og du bør nok holde på en før du evt. bestiller en, de er en del tykkere enn andre telefoner. Delvis pga. designet og delvis pga. den integrerte trådløse laderen. På andre telefoner må en ofte ha et eget deksel for å benytte seg av trådløs lading. Må legge til at min 920 har den desidert beste skjermen jeg noensinne har sett på telefoner. Det sies at 930 er enda bedre.. Håper det var litt oppklarende, bare å spørre om det er noe annet du lurer på om WP8 generelt, så skal jeg prøve svare så godt jeg kan Endret 24. september 2014 av El Duderino
kameliablomst Skrevet 24. september 2014 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2014 Må si ettertrykkelig fra om at min er en 920, ikke en 930, så kan ikke uttale meg stort om 930 rent hardwaremessig, men den er på alle måter enn oppgradering fra 920! Jeg bruker standardnettleseren på min 920 (Internet Explorer WP), og har ikke hatt noe trøbbel med den. Teksten «henger» kun hvis jeg er på Edge-nett, og det er sjeldent det skjer da også Har hørt at noen opplever litt henging med 930 dersom en er på trege nettverk, altså at teksten henger litt igjen etter hvert som det nedenfor laster. Det ser ut til at det kommer til å bli fikset i en kommende oppdatering (GDR2, mest sannsynlig). Uansett ikke noe voldsomt stort problem slik det er nå. Windows Phone er laget for å være mest mulig kompatibel med W8, så det er jo kun pluss der. Min telefon har jeg synkronisert med to GMail-kontoer, én Live-konto, og kalenderen min tar data fra både Google-, Live-, og Facebook-kalenderne mine. Har gått helt knirkefritt både med WP8 og WP8.1. Min 920 varer som regel en 3-4, kanskje 5 dager om jeg bruker den minimalt, bare leser litt nettaviser og sender et par meldinger. Av og til én uke dersom den er kun i standby og jeg bruker PC til nyheter/aviser/sosiale medier. Hvis du leser mye og sender mye sms/mms så går batteriet tomt en del kjappere, men har enda ikke opplevd det som dårlig. Min telefon lader også voldsomt fort. Hvis trådløs lading er din greie så har jo både 920 og 930 dette integrert Jeg bruker forøvrig kun trådet lading selv. Meg bekjent er 930s batteri en del bedre enn 920, så det høres bra ut for meg. Vær obs på at 930 kan bli litt varm til tider ved langtidsbruk av 3G/film, ikke skaldende, men nok til at det kan være ubehagelig. For min del er det ubetydelig da jeg er vant med det fra 920 og det er noe som skjer på de fleste nye telefoner, men det kan være det er noe du reagerer på. Verken 920 eller 930 er vanntette, men de er relativt sprutsikre. Har sølt vann over min telefon, og det gikk bra ettersom det ikke havnet i kontakter/knapper. De er ellers voldsomt solide telefoner som tåler en støyt, spesielt 930 som har aluminiumsramme. 920 har hardplastramme. 930 er en ganske stor telefon og du bør nok holde på en før du evt. bestiller en, de er en del tykkere enn andre telefoner. Delvis pga. designet og delvis pga. den integrerte trådløse laderen. På andre telefoner må en ofte ha et eget deksel for å benytte seg av trådløs lading. Må legge til at min 920 har den desidert beste skjermen jeg noensinne har sett på telefoner. Det sies at 930 er enda bedre.. Håper det var litt oppklarende, bare å spørre om det er noe annet du lurer på om WP8 generelt, så skal jeg prøve svare så godt jeg kan Oi, så den holder så lenge for deg ja! Jeg sender ikke så mye meldinger, men jeg bruker facebook og messenger til den aktivt spesielt pga. studieklassen min da det er der vi holder oss oppdatert. Men det høres jo likevel bra ut hvis du kan gå så lenge uten å lade. Har aldri ladet en telefon uten tråd - hvordan fungerer det å lade trådløst? :-) Hvis du vet.. Varm mobil har jeg lite erfaring med - men hvordan er dette i forhold til om du har deksel på den? Og er det "mye" deksler å få tak i til Nokia? Aldri tenkt over utvalget da jeg ikke kjenner noen som har Nokia en gang.. En ting litt utenom da det virker som at du har en del peiling, vet du hva forskjellen på amoled og LCD skjerm er? Eller, hva er best av de to? Jeg forstår sikkert ikke definisjonen av hva som er forskjell på de to.. He he :-) Det jeg også tenker litt på om jeg kjøper meg en Nokia er at jeg er vant med å ha en egen bakgrunnside der du kan tilpasse hvilke apper du vil ha hvor på skjermen osv. og en egen "program"-knapp hvor alle programmene kommer opp - mens på Nokia har du bakgrunnskjermen og programmene i ett har jeg skjønt? Kun en "hjemmeside" eller hva jeg kan kalle det. Jeg antar at det er mulig å flytte på appene på Nokia også? :-) Sikkert mange dumme spørsmål nå, men er blank på Nokia :-)
El Duderino Skrevet 24. september 2014 #6 Skrevet 24. september 2014 (endret) Batteritiden ble veldig mye bedre etter 8.1 kom, så jeg er storfornøyd med hvordan den er nå. Skjermen har to sensitivitetsgrader, høysensitiv og lavsensitiv; står den på høy så er en utrolig responsiv og du kan bruke tykke ullvotter med den, men følgelig tømmes batteriet en del raskere. Trådløs ladning er ganske stilig, en legger kun mobilen oppå laderen, så lades den. Induksjonslading på fagspråket. Tar lengde tid enn trådlading, men likevel, det er ganske så praktisk! (Bilde fra phonearena.com) Deksler hjelper ganske mye på varmen. Du kjenner varmen mindre, men det vil også ta litt lengre tid for varmen å forsvinne helt etter du f.eks. lukker videoen. Min telefon føles mye mindre varm med deksel/skall på. Det finnes både offisielle og uoffisielle skall til 930, mykplast, hardplast, gummi, og slike «hardcase» for de som liker slikt. http://www.microsoft.com/en-gb/mobile/accessory/cp-637/ Her er forøvrig Nokias offiselle 930-deksel. Forskjellen på LCD og AMOLED rent teknisk: LCD står for Liquid Crystal Display, på norsk, «flytende-krystall-skjerm». Det er altså flytende krystaller som lyses opp bakfra på en eller annen måte. AMOLED står for «active-matrix organic light-emitting diode». Dette er små dioder som lyser når de mottar elektriske signaler. Den største og mest praktiske forskjellen er at AMOLED krever mye mindre strøm, og i tillegg gir mye mer balanserte mørke farger. Siden LCD alltid må belyses for å vise noe vil sort være mer som en svært mørk farge. LCD er det du vanligvis har i PC-skjermer, men LED begynner å bli mer vanlig. Jeg personlig foretrekker AMOLED. Jeg tok noen skjermbilder fra min telefon, slik at du kan se hvordan WP8.1 ser ut Det er ganske likt det du er vant med! Du har «hjemmeskjermen», som er den siden du har oppe til vanlig. Her har du «fliser» (engelsk «tiles») som fungerer som snarveier til programmer, apper, sider, osv. Du kan ha fliser til for eksempel anrop, kontaktlisten, VG.no, Kvinneguiden, og musikk-appen, og du kan også lage mapper som du kan åpne og lukke. Hvis du drar til venstre, kommer en liste over alle installerte apper opp. Her er de: Du kan selvfølgelig gjøre hjemmesiden så "lang" som mulig, jeg har bare valg å gjøre slik at den passer perfekt til størrelsen, slik at jeg slipper bla nedover. Har sensurert bildene på kontaktlisten, bare for ordens skyld. Bildet av telefonen er en snarvei til hjemmetelefonen her i huset.. Appene kan du flytte rundt og endre størrelse på! Du ser på det første bildet at det er tre størrelser, stor, medium, og små. En ting som er ganske spesielt for Windows Phone er "dynamiske" fliser, de endrer seg for å f.eks. vise nye meldinger, nye anrop, eller kontaktlisten, som viser bilder av alle kontaktene dine (med mindre du endrer innstillinger i kontaktappen). Vær-appen bytter mellom stedsnavn, værmelding, langtidsvarsel, og temperatur og vær akkurat nå. Helt øverst er statuslinjen, dersom du "drar" den nedover kommer du til handlingssenteret som på Android og iOS. Her er det snarveier til WiFi, 3G, osv, i tillegg til detaljer for alle varsler. Edit: Legger ved to bilder som viser eksempler for andre måter du kan ha hjemmeskjermen på også, jeg. Her er et bilde fra extremetech.com:http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/04/Windows-Phone-8.1.jpg På denne telefonen har eieren slått på innstillingen som gjør at et bakgrunnsbilde "er" teksturen for flisene. Her er et annet fra techtudo.br:http://s2.glbimg.com/-fEuaaxj8zvQnupLuO_rXn8fJvo=/695x0/s.glbimg.com/po/tt2/f/original/2014/04/14/windows-phone-81-41.jpg Her er altså flisene ensfarget røde. Endret 24. september 2014 av El Duderino
kameliablomst Skrevet 25. september 2014 Forfatter #7 Skrevet 25. september 2014 Tusen takk for masse god hjelp! :-) Da er det bare å veie fordeler og ulemper opp mot hverandre - dette blir ikke lett.. :-)
El Duderino Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 Null problem! Du blir storfornøyd uansett hva du velger. Lykke til, nye duppeditter er alltid gøy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå